شرایط ویژه تحصیل پزشکی در کانادا

اخیرا به خاطر وجود دانشگاه‌های معتبر و استانداردهای آموزشی بالا، بسیاری از دانشجوهای بین‌المللی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را دارند، تحصیل پزشکی در کانادا را انتخاب می‌کنند.  کانادا بعد از روسیه دومین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت است که حدود دو پنجم شمالی قاره آمریکا را دربرگرفته است؛ اما با وجود وسعت زیاد، کانادا با داشتن حدود 38 میلیون نفر جمعیت یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. از جمله مزایای کانادا طبیعت بکر و مناظر زیبا، جامعه چندفرهنگی که  از مهاجران سراسر دنیا استقبال می‌کند و منابع طبیعی و سرمایه فکری فراوان این کشور است. زبان‌های رسمی کانادا انگلیسی و فرانسوی هستند؛ اما انگلیسی در اکثر نقاط این کشور زبان غالب است. اقتصاد کانادا تحت سلطه بخش خصوصی است و صنایع تولیدی و خدماتی اهمیت زیادی در این کشور دارند. توجه داشته باشید که كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و  وب سايت هاى رسمى كشور کانادا، گردآورى شده است.

تحصیل پزشکی در کانادا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل پزشکی در کانادا
  • مراحل تحصیل پزشکی در کانادا
  • دانشگاه‌های پزشکی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی
  • هزینه تحصیل پزشکی در کانادا
  • بورسیه‌های تحصیلی پزشکی در کانادا
  • کار بعد از فارغ‌التحصیلی در کانادا

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

رقابت برای ورود به دانشکده‌های پزشکی در کانادا خیلی جدی است؛ به همین دلیل هم متقاضیان باید به شرایط هر دانشکده‌ای که برای آن درخواست می‌دهند به صورت کامل دقت کنند. با توجه به میزان تحصیلات و دانشگاه مورد نظر، دوره پزشکی در کانادا بین 3 تا 5 سال است. برای شرکت در برنامه 4 ساله پزشکی، دانشجو باید دارای مدرک لیسانس زیست شناسی یا سایر رشته‌های مرتبط باشد. کانادا دارای 17 دانشگاه پزشکی است که دوره‌های تحصیلی پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری و… را به زبان‌های انگلیسی و فرانسوری ارائه می‌دهند. برخی از شرایطی که قبل از تحصیل پزشکی در کانادا باید برآورده کنید، شامل موارد زیر هستند:

  • داشتن مدرک یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی (TOEFL، IELTS، MELAB، CAEL)
  • دانشجویان بین‌المللی قبل از ثبت‎نام در دانشگاه باید کلیه هزینه‌های لازم برای تحصیل در دانشگاه را بپردازند
  • ارسال درخواست برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا
تحصیل پزشکی در کانادا

مراحل تحصیل پزشکی در کانادا

بعد از اینکه پیش شرط‌های ذکر شده را فراهم کردید و هیچ مشکل قانونی برای اخذ اقامت کانادا نداشتید؛ وارد مرحله نامزد شدن برای دانشگاه‌ها و معیارهای پذیرش آن‌ها خواهید شد. ما استانداردهای کلی پذیرش در دانشگله‌های پزشکی کانادا را در سه مرحله خلاصه کرده‌ایم.

– انتخاب اولیه

دانشجوهایی که برای تحصیل پزشکی در کانادا درخواست می‎دهند باید یک دوره لیسانس علوم پایه را گذرانده باشند. در مرحله بعد فرآیند انتخاب شروع می‌شود که در آن دانشجو باید میانگین نمراتی (GPA) بین 3.5 تا 4 را ارائه دهد. بهتر است به این نکته دقت داشته باشید که امتیاز اکثر افرادی که در دانشگاه‌های پزشکی کانادا پذیرفته می‌شوند بین 3.8 تا 4 است.

علاوه بر این، برخی از دانشگاه‌های پزشکی به نتایج آزمون MCAT (آزمون ورودی پذیرش دوره پزشکی) یا آزمون شخصیت شناسی کسپر (CASPer) هم توجه می‌کنند. در ادامه با آزمون‌های پذیرش دانشگاه‌های پزشکی کانادا بیشتر آشنا خواهید شد.

– آزمون MCAT

این آزمون درواقع نوعی مجوز عبور برای ورود به سایر مراحل پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی کانادا است. MCAT یک امتحان استاندارد با سوالات چند گزینه‌ای است که برای ارزیابی روش حل مشکلات، منطق و مهارت‌های نوشتاری متقاضی طراحی شده است. این آزمون به چهار بخش تقسیم می‌شود و هر یک از این بخش‌ها دارای حداکثر 15 نمره است.

– تست شخصیت شناسی کسپر

کسپر یک آزمون آنلاین 90 دقیقه‌ای است که با هدف شناسایی ویژگی‌های کلیدی شخصیت متقاضی و مهارت‌های تخصصی او طراحی شده است. این آزمون در 12 مرحله برگزار می‌شود و برخی از دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش دانشجو از این آزمون به جای MCAT استفاده می‌کنند.

تحصیل پزشکی در کانادا
– مصاحبه شفاهی

بعد از اینکه متقاضی تحصیل پزشکی در کانادا مرحله انتخاب اولیه و آزمون‌های کتبی را پشت سر گذاشت، باید در یک مصاحبه شفاهی شرکت کند. 

دو نوع مصاحبه وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مصاحبه سنتی استاندارد: در این نوع مصاحبه، متقاضی در مقابل یک کمیته متشکل از اساتید و دانشجوهای برجسته دانشگاه و برخی از کارکنان صحبت می‌کند.
  • مصاحبه MMI: این مصاحبه شامل 6 تا 10 مصاحبه کوتاه است که به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و متقاضی بعد از جواب دادن به هر مرحله می‌تواند به سراغ سوالات بعدی برود.

دانشگاه‌های پزشکی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی

در کانادا 17 دانشگاه پزشکی وجود دارد؛ اما دانشجویان بین‌المللی فقط می‌توانند برای 8 مورد از این دانشگاه‌ها درخواست ارسال کنند. 

ویژگی‌های 8 دانشگاهی که دانشجوهای غیر کانادایی می‌توانند در آن‌ها به تحصیل پزشکی بپردازند را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

نام دانشگاهرتبه جهانیمحل دانشگاهمدت زمان تحصیلمیزان شهریهامتیاز GPA برای پذیرش
دانشگاه مموریال751 – 800نیوفاندلند4 سال30 هزار دلار3.85 تا 4
دانشگاه دالهاوزی271نوا اسکوشیا4 سال17616 تا 183003.84 تا 4
دانشگاه لاوال414کبک4 تا 5 سال16 تا 19 هزار دلاراین امتیاز اجباری نیست
دانشگاه شربروک751 – 800کبک4 سال12660 دلاراین امتیاز اجباری نیست
دانشگاه مونترال111مونترال4 تا 5 سال14310 دلاراین امتیاز اجباری نیست
دانشگاه مک گیل27مونترال4 سال37 هزار دلار3.5 تا 4
دانشگاه تورنتو26تورنتو4 سال27850 دلار3.6 تا 4
دانشگاه مک مستر140اونتاریو3 سالحدود 95 هزار دلار3 تا 4
هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا به نوع برنامه‌ تحصیلی، دانشگاه مورد نظر و هزینه‌های محل سکونت دانشجو بستگی دارد. 

میانگین هزینه‌های تحصیل دانشجوهای پزشکی در کانادا بین 27 تا 70 هزار دلار است. 

سایر هزینه‌های مربوط به زندگی در کانادا را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

هزینه صرف غذا در یک رستوران ارزان18 دلار
هزینه خرید 500 گرم نان2.94 دلار
هزینه خرید بسته 12 عددی تخم مرغ3.68 دلار
هزینه رفت و آمد با وسایل نقلیه در ماه90 دلار
هزینه آب و برق و… در یک آپارتمان 85 متری167 دلار
هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر1385 دلار
قیمت خرید هر متر آپارتمان در مرکز شهر6308 دلار
بورسیه‌های تحصیلی پزشکی در کانادا

با توجه به مواردی که ذکر شد، دیگر می‌دانید که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا زیاد است؛ با این حال دانشگاه‌های این کشور بورسیه‌هایی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند که برخی از آن‌ها کل مبلغ شهریه را پوشش می‌دهند. یکی از این بورسیه‌ها بورسیه تحصیلی Vanier است که به دانشجوهای ممتاز برای تحصیل در مقطع دکترا اعطا می‌شود.

کار بعد از فارغ‌التحصیلی در کانادا

مشغول به کار شدن بعد از تحصیل پزشکی در کانادا به معنای تضمین یک زندگی راحت با درآمد مناسب است. بر اساس داده‌های وبلاگ Qbank کانادا، حقوق سالانه یک پزشک در این کشور حدود 339 هزار دلار است. بعد از فارغ‌التحصیلی و دریافت مدرک MD، امکان کار در کانادا و دریافت اقامت این کشور برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. نرخ بیکاری کانادا در سال 2021 حدود 7.72 درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود که این درصد در سال 2022 کاهش پیدا کند.

تحصیل پزشکی در کانادا
سؤالات متداول
  • دوره پزشکی در کانادا چند سال است؟

دوره پزشکی در کانادا می‌تواند بین 3 تا 5 سال طول بکشد.

  • آیا امکان تحصیل رایگان پزشکی در کانادا وجود دارد؟

برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا باید شهریه بپزدارید؛ اما بورسیه‌هایی وجود دارند که برخی یا همه هزینه‌های دانشگاه را پوشش می‌دهند.

  • هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

هزینه تحصیل در کانادا به عوامل زیادی مانند شهریه دانشگاه، محل سکونت و… بستگی دارد. میانگین هزینه تحصیل دانشجوهای پزشکی بین 27 تا 70 هزار دلار است.

  • شرایط تحصیل پزشکی در کانادا چیست؟

برای تحصیل پزشکی در این کشور باید لیسانس علوم طبیعی داشته باشید و در آزمون‌های مربوطه امتیاز قابل قبولی بیاورید.

سخن پایانی

با توجه به اعتبار مدرک‌های کانادا، بالا بودن استانداردهای آموزشی و همچنین کیفیت بالای زندگی در این کشور تحصیل پزشکی در کانادا یکی از گزینه‌های مناسب برای دانشجویانی محسوب می‌شود که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته‌‎های پیراپزشکی را دارند. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصيلى به کانادا را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *