جدیدترین شرایط تحصیل رایگان آلمان

از سال 2014، دولت آلمان آموزش رایگان را برای همه دانشجویان، بدون در نظر گرفتن دوره ها و رشته های دانشگاهی، در تمام دانشگاه های دولتی خود ارائه می دهد و هدف اصلی آن، ارائه آموزش با کیفیت به همه افراد جهان میباشد. در حال حاضر، هم دانشجویان داخلی و هم دانشجویان بین‌المللی میتوانند در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های دولتی آلمان (به جز ایالت بادن-وورتمبرگ)، به صورت رایگان و تنها با پرداخت هزینه‌ای ناچیز به عنوان حق ترم، برای پوشش هزینه‌های اداری و سایر هزینه‌های هر ترم تحصیل کنند. فراهم شدن شرایط تحصیل رایگان در آلمان باعث شده تا این کشور به سومین مقصد محبوب در جهان برای تحصیل مبدل شود. ما در مقاله سعی بر آن داریم تا به بررسی جدیدترین شرایط تحصیل رایگان آلمان بپردازیم. اگر شما نیز قصد تحصیل مقرون به صرفه در این کشور را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است.

تحصیل رایگان آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه کسانی میتوانند رایگان در آلمان تحصیل کنند؟
  • دانشگاه های رایگان آلمان کدامند؟
  • شرایط تحصیل رایگان آلمان در مقاطع مختلف چیست؟
  • بورسیه های تحصیلی در آلمان کدامند؟

چه کسانی میتوانند رایگان در آلمان تحصیل کنند؟

همه دانشجویان جهان، چه عضو اتحادیه اروپا و چه خارج از اتحادیه اروپا باشند، می توانند در دانشگاه های دولتی آلمان، بدون شهریه تحصیل کنند. قانون تحصیل رایگان آلمان ، تقریباً برای تمام دوره های تحصیلی در دانشگاه های دولتی صدق می کند. تنها لازم است اگر شهروند خارج اتحادیه اروپا هستید، قبل از ورود به کشور آلمان، مجوز اقامت دریافت کنید و تحصیلات خود را در آلمان به پایان برسانید.

تحصیل رایگان آلمان

دانشگاه های رایگان آلمان کدامند؟

دانشجویانی که می خواهند در آلمان تحصیل کنند نیازی به نگرانی زیادی در مورد هزینه تحصیل ندارند زیرا چندین دانشگاه در آلمان وجود دارند که ترکیبی عالی از آموزش رایگان و با کیفیت را ارائه می دهند.

تحصیل رایگان آلمان برای کلیه دانشجویان در دانشگاه های زیر ممکن میباشد:

  • دانشگاه کارلسروهر
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس
  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه اشتوتگارت
  • دانشگاه گوته
  • دانشگاه جورج آگوستا گوتینگن
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه هایدلبرگ
  • دانشگاه آلبرت لودویگ
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه هومبولت برلین
  • دانشگاه هومبولت برلین
  • دانشگاه RWTH
  • دانشگاه توبینگن

شرایط تحصیل رایگان آلمان در مقاطع مختلف چیست؟

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان  به طور کلی همیشه ارزان بوده است، اما از سال 2014، به روز رسانی شده و رایگان اعلام شد و کلیه دانشجویان داخلی و بین المللی میتوانند با پرداخت مبلغی ناچیز به عنوان حق ترم، که صرف هزینه های اداری و خدماتی مانند حمل و نقل میشود، به صورت رایگان در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، به تحصیل بپردازند. اکثر دانشگاه‌های آلمان دولتی بوده و دانشجویان فقط باید هزینه های مدیریتی و خدماتی را پرداخت نمایند که معمولاً بین 100 تا 350 یورو در هر ترم میباشد. این درحالیست که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان، در مقطع لیسانس، سالیانه از 8000 یورو به بالا بوده و حتی ممکن است بیشتر از این رقم هم بشود. برای مقطع کارشناسی ارشد نیز سالیانه از 10.000 یورو به بالا بوده و ممکن است بیشتر هم بشود. پس دولت آلمان فرصت بی نظیری را برای تحصیل در اختیار دانشجویان جهان قرارداده است. 

لازم به ذکر است که استثناعاتی نیز برای قانون تحصیل رایگان آلمان، وجود دارد که به شرح زیر میباشد:

  • اگر دانشجویان دوره تحصیلی خود را به موقع تمام نکنند و یا در شهرهای برمن، نیدرزاکسن، زارلند، زاکسن، زاکسن-آنهالت یا تورینگن تحصیل کنند، ممکن است مجبور به پرداخت شهریه باشند.
  • دولت آلمان در سال 2017، برای تحصیل دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در دانشگاه ایالت فدرال بادن-وورتمبرگ، سیستم تحصیل رایگان را لغو کرده و دانشجویان میبایست حدود 3000 یورو شهریه پرداخت نمایند.
  • دانشجویان برای تحصیل رایگان در دوره کارشناسی ارشد نیز میبایست رشته ای مرتبط با رشته کارشناسی خود را انتخاب نمایند تا واجد شرایط تحصیل رایگان در آلمان باشند. این بدان معناست که دانشجویان میبایست به طور مستقیم از دوره لیسانس خود که در آلمان اخذ شده است، در همان رشته وارد دوره کارشناسی ارشد شوند.
تحصیل رایگان آلمان
بورسیه‌های تحصیلی در آلمان کدامند؟

دریافت بورسیه های تحصیلی، یکی از راه هایی میباشد که امکان بهره مندی از تحصیل رایگان آلمان را فراهم میکند. سرویس تبادل آکادمیک آلمان، که با نام DAAD (Deutscher Akademischer Austausch Dienst) شناخته می شود، از دانشجویان آلمانی و بین المللی حمایت می کند تا بتوانند برای زندگی و تحصیل در آلمان به صورت رایگان یا با هزینه مقرون به صرفه تر، بودجه دریافت کنند. بورسیه تحصیلی DAAD برای تحصیل در آلمان به دانشجویان آلمانی و بین المللی در تمام سطوح و همچنین دانشگاهیان و محققان ارائه می شود. یکی از منابع مفید برای یافتن بورسیه ها، وزارت آموزش و تحقیقات فدرال یا BMBF (Bundesministerium für Bildung und Forschung) است که به ارائه اطلاعات در مورد بورسیه تحصیلی در آلمان اختصاص دارد. برترین بورسیه های تحصیلی ارائه شده توسط دولت، برای تحصیل در آلمان به شرح زیر میباشد:

  • بورسیه های DAAD :خدمات تبادل علمی آلمان (DAAD) بورسیه های بسیاری را برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در آلمان در سطوح مختلف ارائه می دهد.
  • Erasmus+: بزرگترین ارائه دهنده بورسیه تحصیلی برای تحصیل در اتحادیه اروپا، که توسط کمیسیون اروپا رهبری می شود و به دانشجویان بین المللی برای تحصیل در اروپا کمک مالی می کند.
سؤالات متداول
  • چرا دانشگاه های دولتی آلمان هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند؟

آلمانی ها عموماً معتقدند که آموزش نباید به عنوان یک محصول تجاری تلقی شود و دسترسی رایگان به آموزش عالی، رشد اقتصادی و رفاه بیشتر جمعیت را تضمین می کند. در گذشته نه چندان دور، قانونی وجود داشت که به دانشگاه‌های دولتی اجازه می‌داد هزینه‌های تحصیلی بسیار ناچیز در حدود 1000 یورو در سال دریافت کنند. اما پس از سال‌ها اعتراض عمومی، شهریه‌ها دوباره در سال 2014 لغو شد. امروزه، تنها استثنائات بسیار کمی در قانون تحصیل رایگان آلمان وجود دارد که دانشگاه‌های دولتی می‌توانند بر طبق آن شهریه دریافت کنند.

  • آیا رایگان بودن دانشگاه های آلمان نشان دهنده بی کیفیت بودن دانشگاه های این کشور است؟

خیر به هیچ وجه. دانشگاه های آلمان جزو بهترین دانشگاه های جهان هستند و شما می توانید انتظار داشته باشید که به عنوان یک دانشجوی خارجی از تحصیلات در سطح جهانی برخوردار شوید. بسیاری از دانشگاه های بزرگ آلمان مرتباً در بین 100 مؤسسه برتر در رتبه بندی های بین المللی قرار می گیرند. صرف نظر از رتبه بندی دانشگاه، همیشه می توانید انتظار تدریس با کیفیت بالا را داشته باشید. قانون تحصیل رایگان آلمان، یک تصمیم صرفا سیاسی توسط دولت آلمان است. مدرک دانشگاهی آلمان در سرتاسر جهان مورد احترام خواهد بود و درهای زیادی را برای انتخاب شغل به روی شما باز می کند.

  • آیا میتوان پس از فارغ التحصیلی در آلمان به دنبال کار بود؟

بله. فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان می توانند پس از فارغ التحصیلی، تا زمانی که به دنبال کار هستند در آلمان بمانند و این برای همه دانشجویان، صرف نظر از کشور مبدا، صدق می کند. اگر شهروند خارج از اتحادیه اروپا هستید، می توانید برای اقامت 18 ماهه برای پس از فارغ التحصیلی درخواست دهید. با دریافت “ویزای جستجوی کار” (یا “ویزای کار پس از تحصیل”)، می توانید شغلی را جستجو کنید که با شرایط خود مطابقت داشته باشد. و شما مجاز به هر شغلی در طول این 18 ماه هستید.

سخن پایانی

آلمان، یکی از بهترین کشورهای اروپای غربی، با ارائه سیستم آموزش رایگان، شرایط تحصیل مقرون به صرفه را در اروپا، برای کلیه دانشجویان داخلی و بین المللی فراهم کرده است. دولت آلمان بر این باور بوده است که آموزش کشور نباید به عنوان امری تجاری تلقی شود و همه دانشجویان جهان باید از فرصتی برابر برای تحصیل بهره مند شوند. دانشجویان میتوانند با کسب آگاهی از شرایط تحصیل رایگان در این کشور، از تصمیم خود برای تحصیل در آلمان اطمینان حاصل کنند. ما در این مقاله به بررسی جدیدترین شرایط تحصیل رایگان آلمان پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما باعث کمک به تصمیم گیری برای تحصیل و فراهم شدن شرایط مهاجرت به آلمان برای شما مخاطب عزیز گردد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور آلمان را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *