جدیدترین شرایط تحصیل در لهستان

لهستان کشوری بزرگ با تاریخ غنی، فرهنگی پر جنب و جوش و مردمی مهمان نواز است. به لطف تلاش ها و اقدامات اخیر دولت این کشور، امکانات و شرایط مناسبی برای جذب دانشجویان بین المللی فراهم شده است. تحصیل در کشور لهستان می تواند آغاز یک آینده آکادمیک درخشان برای هر فردی باشد چرا که این کشور، امکانات آموزشی و تحصیلی متنوعی را در سطح استانداردهای جهانی در اختیار دانشجویان قرار می دهد که همه آن‌ها با میانگین هزینه های پایین تر از برخی از کشورهای اروپایی قابل دسترسی هستند.

تحصیل در لهستان و بهترین شهرهای این کشور مانند ورشو، کراکوف، پوزنان، لودز و وروتسلاو یک فرصت عالی برای دانشجویان بین المللی است که قصد ادامه تحصیلات در یک کشور اروپایی را دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم با شرایط تحصیل و سیستم آموزشی کشور لهستان بیشتر آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور لهستان گردآوری شده است.

تحصیل در لهستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • نگاهی بر تحصیل در لهستان
  • زندگی در لهستان به عنوان دانشجو
  • بررسی هزینه های زندگی و تحصیل در کشور لهستان
  • ویزای دانشجویی لهستان
  • زبان مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های لهستان

نگاهی بر تحصیل در لهستان

آموزش عالی در لهستان سابقه ای نزدیک به 800 سال دارد و این کشور خانه بیش از 400 موسسه آموزشی و دانشگاه است که بسیاری از آن‌ها برنامه های تحصیلی متنوعی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

دانشگاه Jagiellonian در کراکوف قدیمی‌ ترین دانشگاه لهستان است که در سال 1364 تأسیس شد، این دانشگاه محل تحصیل ستاره‌ شناس نیکلا کوپرنیک، پاپ ژان پل دوم و دو برنده جایزه نوبل است. بزرگ‌ترین دانشگاه لهستان دانشگاه ورشو است. این دانشگاه که در سال 1816 تأسیس شد، فهرستی چشمگیر از فارغ التحصیلان دارد که از جمله آن‌ها می توان به اولین نخست وزیر اسرائیل، دیوید بن گوریون و آهنگساز مشهور فردریک شوپن اشاره کرد.

تحصیل در لهستان

تحصیل در لهستان مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت، سیستم آموزش عالی این کشور در اکثر زمینه ها، آموزش های تخصصی و به روزی را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهند. رشته های مهندسی یا علوم کامپیوتر از جمله پیشرفته ترین رشته ها در مؤسسات و دانشگاه های این کشور هستند. دانشگاه صنعتی ورشو و دانشگاه علم و صنعت AGH از جایگاه استثنایی در رتبه بندی های بین المللی برخوردار هستند و وجود بسیاری از مؤسسات عالی دیگر سبب شده تا دانشجویان بین المللی حق انتخاب بسیاری از بین آن‌ها داشته باشند.

در صورتی که علاقه‌مند به تحصیل در لهستان در رشته های پزشکی هستید، باید بدانید که دانشکده های پزشکی این کشور به دلیل سطح آموزش بالایی که دارند در سراسر جهان شناخته شده اند و دانشگاه پزشکی سیلسیا و دانشگاه پزشکی ورشو در میان بهترین دانشگاه های جهان جای دارند.

زندگی در لهستان به عنوان دانشجو

تحصیل در لهستان نه تنها از نظر آکادمیک، بلکه به دلیل کیفیت بالای زندگی در این کشور، برای بسیاری از دانشجویان بین المللی جذاب است. اقتصاد لهستان در 20 سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. لهستان کشوری مدرن، تمیز و ایمن است و از نظر فرصت های اجتماعی و فرهنگی، یک مکان غنی به شمار می رود. با همه این ها، هزینه زندگی در این کشور بسیار پایین تر از کشورهای غرب اروپا است و شهروندان نیز بین کار و زندگی خود تعادل خوبی دارند.

لهستان مقصدی جذاب برای دانشجویان است. دانشجویان بین المللی می توانند در دانشگاه های دولتی لهستان با هزینه متوسط 2000 یورو در سال در مقطع کارشناسی تحصیل کنند و با هزینه متوسط 3000 یورو در سال نیز در مقاطع بالاتر، مانند دروس کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل بپردازند.

دانشجویان بین المللی با تحصیل در دانشگاه های لهستان می توانند در خوابگاه های این کشور مستقر شوند، برخی از خوابگاه های دانشجویی دانشگاه های دولتی لهستان ممکن است کمتر از 100 یورو در سال هزینه داشته باشد و به طور کلی، با در نظر گرفتن سبک زندگی و شهری که در آن اقامت می کنید، این امکان وجود دارد که در ماه هزینه هایی کمتر از 500 یورو داشته باشید.

تحصیلات عالی در لهستان برای شهروندان لهستانی رایگان است. اگر شما هم می خواهید به صورت رایگان درس بخوانید، باید مشابه دانش آموزان لهستانی، در آزمون های ورودی شرکت کنید و دروسی را که به زبان لهستانی تدریس می شود مطالعه کنید. اگر نمی توانید این معیار را برآورده کنید، از شما انتظار می رود که شهریه پرداخت کنید. می توانید انتظار داشته باشید که در یک مؤسسه دولتی، سالانه بین 8539 تا 16000 PLN شهریه پرداخت کنید. در یک مؤسسه خصوصی، شهریه‌های تحصیلی بالاتر هستند و این مبلغ در حدود 25300 PLN خواهد بود.  

دولت لهستان برخی از بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است تا در طول مدت تحصیل بتوانند هزینه های خود را با استفاده از آن‌ها پوشش دهند، با این حال، بورسیه های تحصیلی زیادی برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد.

بررسی هزینه های زندگی و تحصیل در کشور لهستان

هزینه های زندگی در لهستان به جایی که برای زندگی انتخاب می کنید و سبک زندگی شما بستگی دارد. توصیه می شود که حداقل 2500 PLN در ماه برای هزینه های زندگی در نظر بگیرید. اقامت در خوابگاه های دانشگاه، ارزان تر از زندگی در یک آپارتمان اجاره ای خصوصی خواهد بود. همچنین، برای پوشش هزینه های خود می توانید در یک شغل پاره وقت نیز مشغول به کار شوید.

شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا امکان کار بدون مجوز را در لهستان خواهند داشت. اما اگر شهروند کشور دیگری هستید و قصد کار در لهستان را دارید، ممکن است کارفرمای شما از شما مجوز کار درخواست کند. در نظر داشته باشید که برای تأمین هزینه تحصیل خود به عنوان یک دانشجوی بین المللی نباید به شغل متکی باشید و بهتر است از قبل پس اندازی برای دوران تحصیل خود داشته باشید.

یکی دیگر از هزینه های زندگی که دانشجویان بین المللی باید در نظر بگیرند؛ بیمه درمانی است. اگر شما دارای EHIC هستید، نیازی به خرید بیمه درمانی نخواهید داشت و با ارائه EHIC خود، می توانید مانند شهروندان لهستانی، خدمات بهداشتی رایگان دریافت کنید.

در صورتی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا نیستید، باید برای اقامت خود در لهستان یک بیمه درمانی معتبر ارائه دهید. شما می توانید قبل از ترک کشور خود و یا به محض ورود به کشور لهستان، بیمه درمانی خود را دریافت کنید. اگر بیمه درمانی نداشته باشید، هزینه درمان های پزشکی شما به صورت آزاد محاسبه شده و باید خودتان آن‌ها را بپردازید.

ویزای دانشجویی لهستان

اگر اهل یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا EEA هستید، برای تحصیل در لهستان نیازی به درخواست ویزای دانشجویی ندارید و تنها باید برای اجازه اقامت موقت اقدام کنید. اگر اهل هر کشور دیگری هستید، برای سفر به لهستان باید درخواست ویزا بدهید. با این حال، این ویزا فقط برای سه ماه اعتبار دارد، بنابراین شما باید یک مجوز اقامت موقت برای پوشش مدت تحصیل خود نیز دریافت کنید.

برای درخواست ویزا، باید به سفارت یا کنسولگری لهستان در کشور خود مراجعه کنید و با ارائه مدارک و اسناد خود به سفارت لهستان، اقدام به درخواست ویزا نمایید.

زبان مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های لهستان

زبان رسمی کشور لهستان، لهستانی است. این کشور همچنین، دارای یک زبان منطقه ای به رسمیت شناخته شده با نام کاشوبی و چند زبان دیگر است که توسط اقلیت مردم مورد استفاده قرار می گیرند.

در کشور لهستان تدریس دروس دانشگاهی به زبان انگلیسی بسیار رایج و متداول است. در صورتی که مهارتی در زبان انگلیسی ندارید، ممکن است برای پذیرش در دوره های دانشگاهی، نیاز به ارائه مدرک معتبر زبان و اثبات داشتن مهارت کافی در آن را داشته باشید. اگر استانداردهای لازم را نداشته باشید، احتمالاً دانشگاه شما برای کمک به پیشرفت شما، دوره های زبان انگلیسی را ارائه دهد. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ارائه دوره های زبان، می توانید به وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نمایید.

همیشه توصیه می شود حتی اگر به زبان انگلیسی تحصیل می کنید، سعی کنید تا حد امکان زبان لهستانی را یاد بگیرید. برقراری ارتباط با مردم محلی و سایر دانشجویان بین المللی راهی عالی برای تمرین زبان لهستانی است. همچنین، مهارت در زبان لهستانی یک مزیت فوق العاده در رزومه شما به حساب می آید و در صورتی که می خواهید پس از اتمام دانشگاه خود به کار در این کشور مشغول شوید، باید با زبان لهستانی تا حدودی آشنایی داشته باشید.

تحصیل در لهستان
سؤالات متداول
  • آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های لهستان وجود دارد؟

بله، تدریس دوره های دانشگاهی به زبان انگلیسی در کشور لهستان امری رایج است.

  • هزینه تحصیل در دانشگاه های لهستان برای دانشجویان بین المللی چقدر است؟

دانشجویان بین المللی می توانند در دانشگاه های دولتی لهستان با هزینه متوسط 2000 یورو در سال در مقطع کارشناسی تحصیل کنند و با هزینه متوسط 3000 یورو در سال نیز در مقاطع بالاتر، مانند دروس کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل بپردازند.

  • مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی لهستان چیست؟

برای تحصیل در کشور لهستان، نیازمند ویزای دانشجویی خواهید بود. مدارک مورد نیاز برای اخذ این ویزا عبارت اند از :

  • فرم درخواست ویزای دانشجویی
  • پاسپورت معتبر
  • نامه رسمی پذیرش در یک کالج یا دانشگاه در لهستان
  • یک رزومه کوتاه
  • گواهینامه و مدرک تحصیلی شما
  • آیا برای تحصیل در دانشگاه های لهستان نیاز به مدرک معتبر زبان دارم؟

بله، برای پذیرش در اغلب دانشگاه های کشور لهستان نیازمند مدرک معتبر زبان انگلیسی خواهید بود.

  • آیا امکان کار دانشجویی در حین تحصیل در دانشگاه های لهستان وجود دارد؟

بله، شما می توانید برای پوشش هزینه های تحصیل خود در لهستان به کار دانشجویی در این کشور مشغول شوید. با این حال، برای کار دانشجویی نیاز به مجوز کار نیز خواهید داشت.

سخن پایانی

لهستان که در اروپای مرکزی واقع شده است، مکان مناسبی برای دانشجویان بین المللی است که می خواهند فرهنگ اروپایی را در حین تحصیل با کیفیت بالا تجربه کنند. سیستم عالی آموزشی لهستان بر اساس استانداردهای اروپا تنظیم شده است و در مراکز دولتی و خصوصی ارائه می شود. در این مقاله به صورت کامل با شرایط تحصیل در لهستان آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی لهستان را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *