نکات کلیدی سرمایه‌ گذاری در پرتغال

برنامه ویزای طلایی پرتغال یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های اقامتی در اروپا و جهان است. این برنامه که نوعی مجوز اقامت است که درازای سرمایه‌ گذاری در پرتغال به متقاضیان اعطا می‌شود صرفاً مختص افراد خارج از اتحادیه اروپاست. پرتغال این برنامه را از سال 2012 راه‌اندازی کرد تا پس از بحران اقتصادی 2008 توجه سرمایه‌گذاران را به کشور خود جلب کند. پرتغال یکی از ایمن‌ترین و صلح‌آمیزترین کشورهای جهان باکیفیت زندگی بالا است که دارای رتبه بالایی در شاخص توسعه انسانی جهانی است. این کشور یکی از قدیمی‌ترین کشورهای اروپا با تاریخ و فرهنگ غنی است و طبیعت زیبایی دارد. علاوه بر این به متقاضیان ویزای طلایی پرتغال اجازه زندگی، کار و تحصیل در پرتغال را می‌دهد و امکان اخذ شهروندی و تابعیت این کشور را پس از 5 سال سرمایه‌گذاری در کشور پرتغال فراهم می‌کند. ما در این مقاله به معرفی ویزای طلایی پرتغال می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور پرتغال، گردآوری‌شده است.

سرمایه ‌گذاری در پرتغال

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای طلایی پرتغال چیست؟
  • مزایای اخذ ویزای طلایی پرتغال
  • شرایط دریافت ویزای طلایی پرتغال
  • مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری پرتغال
  • افتتاح حساب بانکی و دریافت شماره مالیاتی NIF در پرتغال
  • مراحل دریافت اقامت پرتغال با ویزای سرمایه‌گذاری
  • هزینه ویزای طلایی پرتغال چقدر است؟

ویزای طلایی پرتغال چیست؟

مجوز اقامت طلایی پرتغال که به‌عنوان ویزای طلایی پرتغال هم شناخته می‌شود، یک مجوز اقامت 5 ساله برای اتباع خارج از اتحادیه اروپا است. این مجوز اقامت درازای سرمایه ‌گذاری در پرتغال به متقاضیان اعطا می‌شود و مزایای زیادی ازجمله اجازه تحصیل، کار و سفر به تمام منطقه شینگن دارد. حداقل سرمایه‌گذاری موردنیاز در پرتغال نسبت به سایر کشورهای اروپایی که ویزای طلایی ارائه می‌دهند، کمتر است. شرایط اقامت اجباری در پرتغال برای متقاضیان وجود ندارد و صرفاً 7 روز اقامت در پرتغال در طول یک سال برای تمدید این ویزا کافی است. همچنین تنها پس از 5 سال داشتن این ویزا فرصت اخذ اقامت دائم و شهروندی پرتغال برای متقاضیان وجود دارد. بر همین اساس، ویزای سرمایه‌گذاری پرتغال یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های اخذ شهروندی و سرمایه‌گذاری در جهان است.

سرمایه ‌گذاری در پرتغال

مزایای اخذ ویزای طلایی پرتغال

ویزای طلایی پرتغال یک فرصت مهاجرتی فوق‌العاده بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاران و افراد دارای تمکن مالی است زیرا طیف گسترده‌ای از مزایا را به متقاضی اصلی و خانواده‌اش ارائه می‌دهد. برخی از مزایای دریافت ویزای سرمایه‌ گذاری در پرتغال عبارت‌اند از:

  1. اخذ اقامت اروپا با سرمایه‌گذاری به مبلغ 280 هزار یورو که در مقایسه با برنامه‌های سرمایه‌گذاری سایر کشورهای اروپایی کاملاً مقرون‌به‌صرفه است.
  2. عدم نیاز به مهاجرت و اقامت دائم در پرتغال برای تمدید ویزای سرمایه‌گذاری پرتغال: برای تمدید ویزا تنها کافی است 7 روز در سال در پرتغال زندگی کنید.
  3. امکان اخذ اقامت دائم و شهروندی پرتغال فقط پس از 5 سال
  4. امکان سفر بدون نیاز به ویزا به سراسر اروپا
  5. امکان سفر به 188 کشور جهان پس از اخذ پاسپورت پرتغال: پس از 5 سال داشتن ویزای طلایی پرتغال به‌شرط نداشتن سو سابقه کیفری، پرداخت منظم مالیات و قبولی در آزمون زبان پرتغالی امکان اخذ پاسپورت این کشور وجود دارد.
  6. زندگی در کشوری باکیفیت بالای زندگی، امن و با نرخ فساد پایین
  7. بهره‌مندی از حق تحصیل رایگان و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی دولتی در پرتغال
  8. اجازه کار در پرتغال
  9. هزینه‌های زندگی مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی
  10. امکان مهاجرت به پرتغال همراه با اعضای خانواده ازجمله همسر یا شوهر متقاضی اصلی سرمایه‌گذاری در پرتغال، فرزندان زیر 18 سال، فرزندان زیر 26 سال مجرد که در حال تحصیل تمام‌وقت باشند، والدین بالای 65 سال متقاضی یا همسر او.
  11. معافیت از پرداخت مالیات برای متقاضیانی که کمتر از 183 روز در سال در پرتغال زندگی می‌کنند. (متقاضیانی که بیش از 183 روز در خاک پرتغال بمانند مشمول مالیاتی محسوب می‌شوند.)

شرایط دریافت ویزای طلایی پرتغال

تمام افراد بالای 18 سال درصورتی‌که سابقه کیفری نداشته باشند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری به مدت 5 سال در این برنامه مهاجرتی شرکت کنند. افراد دارای ویزای طلایی باید سالیانه حداقل 7 روز در پرتغال زندگی کنند. همچنین برای تمدید ویزای خود باید 5 سال تمام سرمایه خود را در پرتغال نگه‌دارند. البته پس از 5 سال و به‌محض اینکه اقامت دائم یا شهروندی پرتغال را دریافت کردند می‌توانند سرمایه خود را از پرتغال خارج کنند. همچنین متقاضیان دریافت مجوز اقامت طلایی باید حداقل میزان سرمایه‌ گذاری در پرتغال را رعایت کنند. گزینه‌های سرمایه‌گذاری ویزای طلایی پرتغال عبارت‌اند از:

  1. خرید املاک و مستغلات در پرتغال

یکی از محبوب‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در پرتغال خرید ملک و مستغلات در این کشور است. شما می‌توانید درازای خرید املاک و مستغلات به ارزش بیش از 500000 یورو در پرتغال، ویزای طلایی پرتغال را دریافت کنید. اگر در یک منطقه کم تراکم در پرتغال ملک خریداری کنید حداقل میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز ویزای سرمایه‌گذاری پرتغال به 400000 یورو کاهش می‌یابد.

همچنین می‌توانید املاک و مستغلات بالای 30 سال ساخت را خریداری کنید و آن را با حداقل 350000 یورو در پرتغال بازسازی کنید. اگر ملکی که برای بازسازی آن را خریداری کرده‌اید در یک منطقه کم تراکم در پرتغال باشد، حداقل مبلغ موردنیاز سرمایه‌گذاری برای دریافت ویزای طلایی به 280000 یورو کاهش می‌یابد.

درروند خرید ملک و مستغلات نیازی نیست حتماً یک ملک بخرید شما می‌توانید با خرید چند ملک حداقل میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز را برآورده کنید. توجه داشته باشید که حتی اگر با یکدیگر به‌صورت شراکتی ملک خریداری می‌کنید، هر متقاضی باید حداقل میزان سرمایه‌گذاری لازم را رعایت کند. بر اساس آخرین اصلاحات و تغییرات طرح ویزای سرمایه ‌گذاری در پرتغال، خرید ملک و مستغلات در مناطق لیسبون، پورتو و مناطق ساحلی آلگاروه منجر به اخذ ویزا نمی‌شود و صرفاً با خرید ملک در مناطق کم تراکم پرتغال واجد شرایط دریافت ویزای طلایی خواهید بود.

  1. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر پرتغال

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر گزینه خوبی برای اخذ اقامت پرتغال است. بر اساس جدیدترین اصلاحات طرح ویزای طلایی شما باید حداقل 500000 یورو در یک صندوق سرمایه‌گذاری که توسط کمیسیون بازار اوراق بهادار پرتغال تأییدشده است، سرمایه‌گذاری کنید. معمولاً صندوق‌های تأییدشده شامل بخش‌های انرژی، فناوری و املاک و مستغلات می‌شود.

  1. انتقال سرمایه به پرتغال

در این روند باید حداقل 1.5 میلیون یورو به حساب بانکی خود در پرتغال واریز کنید یا همین مبلغ را در یک شرکت پرتغالی سرمایه‌گذاری کنید. تا قبل از اصلاحات سال 2022، این مبلغ 1 میلیون یورو بود.

  1. راه‌ اندازی شرکت در پرتغال

برای دریافت ویزای سرمایه‌ گذاری در پرتغال می‌توانید یک کسب‌وکار یا شرکت جدید در این کشور راه‌اندازی کنید. درصورتی‌که 10 شغل تمام‌وقت برای شهروندان پرتغالی ایجاد کنید، این ویزا به شما اعطا می‌شود. در مناطق کم تراکم ایجاد 8 شغل کافی است. همچنین می‌توانید حداقل 500000 یورو در یک کسب‌وکار موجود پرتغالی سرمایه‌گذاری کنید، به ‌شرطی که کسب‌وکار ثبت‌شده حداقل 5 شغل تمام‌وقت جدید برای حداقل سه سال برای شهروندان پرتغالی ایجاد کند.

  1. حمایت مالی از فعالیت‌های هنری و تحقیقاتی پرتغال

برای دریافت ویزای طلایی پرتغال می‌توانید حداقل 250000 یورو برای حفظ میراث ملی در پرتغال یا حداقل 350000 یورو برای فعالیت‌های تحقیقاتی درزمینهٔ علم یا فناوری در مؤسسات تحقیقاتی علمی پرتغال سرمایه‌گذاری کنید.

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری پرتغال

یکی از مهم‌ترین مراحل اخذ ویزا، آماده‌سازی مدارک است. لازم به ذکر است که تمامی درخواست‌ها و مدارک باید به زبان انگلیسی یا پرتغالی ترجمه شوند. همچنین مدارکی مانند گواهی تولد و ازدواج، سوابق کیفری باید از طریق مهر آپوستیل (اگر کشور شما بخشی از کنوانسیون آپوستیل باشد) یا توسط نزدیک‌ترین سفارت پرتغال تأیید شوند. برای درخواست ویزای سرمایه‌ گذاری در پرتغال باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • فرم رسمی درخواست
  • پاسپورت معتبر
  • دو قطعه عکس
  • مدرکی مبنی بر داشتن بیمه درمانی معتبر در پرتغال.
  • اثبات عدم سوءپیشینه کیفری در پرتغال و کشور مبدأ شما که حداکثر 3 ماه گذشته صادرشده باشد.
  • سوگندنامه‌ای مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری خود را حداقل برای مدت پنج سال در پرتغال حفظ خواهید کرد.
  • رسید پرداخت درگاه ARI که وظیفه بررسی درخواست‌های ویزا را دارد.

علاوه بر این بر اساس نوع سرمایه‌ گذاری در پرتغال باید مدارک خاصی را آماده کنید. به‌عنوان‌مثال برای سرمایه‌گذاری از طریق خرید املاک و مستغلات باید سند مالکیت یا قرارداد پیش‌خرید، اظهارنامه بانکی مبنی بر انتقال سرمایه موردنیاز به بانکی در پرتغال و گواهی ثبت زمین یا هر مدرکی که مالکیت شما را اثبات می‌کند، نشان دهید. برای سرمایه‌گذاری در ملک نیازمند بازسازی باید اظهارنامه‌ای از یک نهاد صلاحیت‌دار ارائه دهید که ثابت کند ملک در منطقه و بافت قدیمی و نیازمند نوسازی قرارگرفته است. همچنین برای اثبات انتقال سرمایه به بانک‌ها باید اظهارنامه بانکی ارائه دهید.

اثبات ایجاد حداقل ده موقعیت شغلی نیز با ارائه اظهارنامه بانکی مبنی بر انتقال سرمایه، قراردادهای کاری بین کارفرما و کارکنان ممکن خواهد شد. سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های هنری نیز با اظهارنامه بانکی و ارائه بیانیه‌ای که توسط اداره استراتژی، برنامه‌ریزی و ارزیابی فرهنگی پرتغال، صادرشده باشد و نشان دهد که سرمایه شما در حمایت از هنر یا بازسازی و نگهداری میراث فرهنگی ملی استفاده می‌شود، اثبات می‌شود. سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیقاتی نیز نیازمند ارائه اظهارنامه بانکی و همچنین اعلامیه یک موسسه تحقیقات علمی دولتی یا خصوصی در پرتغال است که سرمایه‌گذاری شما را تأیید می‌کند.

افتتاح حساب بانکی و دریافت شماره مالیاتی NIF در پرتغال

متقاضی اصلی ویزای سرمایه‌گذاری در پرتغال باید یک حساب بانکی در این کشور داشته باشد. برای افتتاح حساب نیز داشتن یک شماره NIF که یک شماره شناسایی مالیاتی در پرتغال است، الزامی است. خوشبختانه امکان انجام این مراحل بدون نیاز به حضور متقاضی اصلی و از طریق وکیل یا نماینده قانونی وجود دارد. برای دریافت شماره NIF کافی است مدرک معتبر برای نشان دادن آدرس خود در کشورتان به اداره مهاجرت پرتغال ارائه دهید. سپس باید برای افتتاح حساب بانکی پرتغالی اقدام کنید.

برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، بانک‌های پرتغالی شرایط افتتاح حساب بانکی را برای افراد غیر مقیم و خارجی سخت نمی‌گیرند. برای افتتاح حساب به یک شماره NIF، شماره تلفن پرتغالی، پاسپورت، مدرک نشان‌دهنده آدرس شما در کشور محل اقامتتان و مدارک اثبات درآمد مانند فیش حقوقی نیاز دارید.

سرمایه ‌گذاری در پرتغال
مراحل دریافت اقامت پرتغال با ویزای سرمایه‌گذاری

قبل از هر چیزی باید در مورد نوع سرمایه‌ گذاری در پرتغال که قصد انجامش را دارید، تصمیم بگیرید. بیش از 90 درصد متقاضیان ویزای طلایی پرتغال در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بااین‌وجود، گزینه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرتغالی نیز در سال‌های اخیر موردتوجه قرارگرفته است. سپس باید متناسب با نوع سرمایه‌گذاری منتخب مدارک موردنیاز را آماده کنید. سپس باید یک شماره NIF دریافت کنید و یک حساب بانکی بازکنید. 

سپس سرمایه موردنیاز را به حساب بانکی خود در پرتغال منتقل کنید و فرم درخواست ویزای طلایی پرتغال را تکمیل و به SEF (دفتر رسمی مهاجرت و خدمات مرزی پرتغال) ارسال کنید. پس از ارسال مدارک، باید برای مصاحبه حضوری SEF آماده شوید تا عکس‌برداری و انگشت‌نگاری برای تکمیل مدارک انجام شود. درصورتی‌که تمامی مدارک شما کامل باشد ویزای طلایی برای شما و اعضای خانواده‌تان صادر خواهد شد. فرایند دریافت ویزای سرمایه‌گذاری پرتغال طولانی است و بیش از 18 ماه طول می‌کشد. همچنین صدور کارت ویزای طلایی حدود 4 ماه زمان می‌برد. 

اولین مجوز اقامت معمولاً برای یک سال صادر می‌شود و سپس برای دو دوره 2 ساله دیگر قابل تمدید است. برای تمدید این ویزا باید هرسال حداقل 7 روز در پرتغال زندگی کنید. پس از 5 سال داشتن ویزای طلایی، می‌توانید برای دریافت کارت اقامت دائم و پاسپورت پرتغال اقدام کنید.

هزینه ویزای طلایی پرتغال چقدر است؟

علاوه بر سرمایه‌گذاری اصلی، شما باید هزینه‌های دولتی زیر را برای دریافت ویزای سرمایه‌ گذاری در پرتغال پرداخت کنید.

  • هزینه پردازش درخواست: 533 یورو برای هر عضو خانواده
  • هزینه صدور ویزای طلایی: ۵۳۲۵ یورو برای هر عضو خانواده
  • هزینه تمدید اجازه اقامت: ۲۶۶۳ یورو برای هر عضو خانواده در هر بار تمدید

علاوه بر این، بسته به سرمایه‌گذاری‌ای که انجام می‌دهید، احتمالاً وکلا، مشاوران یا سایر متخصصان را برای کمک به شما در این فرآیند استخدام خواهید کرد. شما همچنین باید هزینه خدمات و راهنمایی آن‌ها را بپردازید. همچنین باید هزینه ترجمه مدارک و دریافت مهر آپوستیل را در نظر بگیرید.

سؤالات متداول
  • آیا امکان اخذ تابعیت پرتغال با سرمایه‌گذاری در این کشور وجود دارد؟

بله با دریافت ویزای طلایی پرتغال پس از 5 سال واجد شرایط دریافت پاسپورت این کشور خواهید بود.

  • آیا پرتغال سیستم دو تابعیتی را می‌پذیرد؟

بله. البته برای اخذ تابعیت باید 5 سال در این کشور سرمایه‌گذاری کنید، سابقه کیفری نداشته باشید، مالیات خود را پرداخت کنید و در آزمون زبان پرتغالی نمره A2 دریافت کنید.

  • آیا برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری تسلط به زبان پرتغالی اجباری است؟

خیر. بااین‌حال اگر می‌خواهید پس از پایان سرمایه‌گذاری پنج‌ساله خود، شهروندی پرتغال دریافت کنید، باید در آزمون زبان پرتغالی برای شهروندی شرکت کنید.

  • بهترین گزینه سرمایه‌گذاری ویزای طلایی پرتغال چیست؟

بدون شک می‌توان گفت که بهترین گزینه سرمایه‌گذاری ویزای طلایی پرتغال، سرمایه‌گذاری در املاک مسکونی است.

  • حداقل سرمایه‌گذاری لازم برای دریافت ویزای طلایی پرتغال چقدر است؟

حداقل سرمایه‌گذاری ویزای طلایی پرتغال 280000 یورو است.

  • زمان پردازش ویزای طلایی پرتغال چقدر است؟

رسیدگی به ویزای طلایی پرتغال معمولاً بین سه تا شش ماه طول می‌کشد.

سخن پایانی

ویزای سرمایه‌ گذاری در پرتغال فرصت فوق‌العاده‌ای برای اخذ اقامت و پاسپورت یک کشور اروپایی برای افراد ثروتمند است. در این طرح با حداقل سرمایه موردنیاز 280 هزار یورو می‌توانید اجازه اقامت، کار و تحصیل در پرتغال را دریافت کنید. بااین‌حال در 2 نوامبر 2022، آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر پرتغال، اعلام کرد که ویزای طلایی پرتغال در حال بازبینی است و امکان لغو آن وجود دارد. به همین جهت اگر علاقه‌مند به مهاجرت به پرتغال هستید در اسرع وقت برای آماده‌سازی مدارک و ارسال درخواست ویزای سرمایه‌گذاری اقدام کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به پرتغال را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *