بررسی هزینه تحصیل در ایتالیا

ایتالیا نقش مهمی را در سیستم آموزشی اروپایی و فرآیند بولونیای اروپا ایفا کرده است. دانشجویان بین المللی که برای تحصیل به ایتالیا مهاجرت می کنند، علاوه بر بهره‌مندی از سیستم آموزشی با کیفیت، می توانند سطح متوسطی از کیفیت زندگی را در این کشور به دست آورند و به همراه تحصیل خود، در برخی مشاغل پاره وقت مشغول به کار شوند. صرف نظر از شهری که برای تحصیل در ایتالیا انتخاب می کنید، فرصت های بی شماری برای آمیخته شدن در فرهنگ و هنر ایتالیایی و سبک زندگی معروف مدیترانه ای پیش روی شما خواهد بود. قبل از شروع تجربه شگفت انگیز خود در ایتالیا، باید با برخی از الزامات و پیش نیازها برای تحصیل در این کشور آشنا باشید تا بتوانید شانس پذیرش خود را در دانشگاه های این کشور بالا ببرید. اگر می خواهید به عنوان یک دانشجوی بین المللی به ایتالیا مهاجرت کنید، در ادامه مقاله همراه ما باشید تا با مسیر مهاجرت تحصیلی به این کشور بیشتر آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور ایتالیا گردآوری شده است.

تحصیل در ایتالیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • نکات مهم تحصیل در ایتالیا
  • بهترین دانشگاه های برای تحصیل مقرون به صرفه در ایتالیا
  • پیش نیاز زبان برای ارسال درخواست به دانشگاه های ایتالیا

نکات مهم تحصیل در ایتالیا

اولین گام برای تحصیل در ایتالیا ، پیدا کردن دانشگاه و ارسال درخواست به دانشگاه است. قبل از آنکه برای دانشگاه مورد نظر خود درخواست ارسال کنید، باید مدارک و شرایط تحصیل در آن دانشگاه را برآورده نمایید. سپس باید هزینه های تحصیل و زندگی را بررسی کنید. شهرهای ایتالیا ممکن است زیبا باشند، اما با توجه به محدودیت های بودجه شما می توانند نسبتاً گران باشند. برای کسب اطلاعات کامل در مورد نحوه ثبت نام و ارسال درخواست می توانید با دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید و سؤالات خود را مطرح کنید. دانشگاه در مورد واجد شرایط بودن شما به شما بازخورد خواهد داد. به یاد داشته باشید که برای تحصیل در کشور ایتالیا می توانید به دنبال فرصت های بورسیه تحصیلی در دانشگاه های این کشور باشید. دانشجویان پذیرفته شده معمولاً بر اساس معدل (GPA) رتبه بندی می شوند. برای اطلاع از حداقل معدل قبولی در دانشگاه های مختلف ایتالیا می توانید به وب سایت رسمی هر یک از دانشگاه ها مراجعه کنید و با فراهم آوردن شرایط و مدارک لازم، شانس قبولی خود را در دانشگاه افزایش دهید. علاوه بر این، ممکن است مجبور شوید برای ورود به برخی رشته ها، در آزمون ورودی شرکت کنید.

از جمله رشته هایی که نیازمند آزمون ورودی هستند، عبارت اند از :

  • داروسازی، دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری و مامایی
  • معماری
  • مهندسی
تحصیل در ایتالیا

بهترین دانشگاه های برای تحصیل مقرون به صرفه در ایتالیا

انتخاب شهر و دانشگاه مناسب به عوامل مختلفی مانند رشته ای که می خواهید مطالعه کنید، مهارت های زبانی شما و نوع منطقه ای که می خواهید در آن زندگی کنید بستگی دارد. علاوه بر این، برای تحصیل در ایتالیا باید بودجه ای را در نظر بگیرید تا بتوانید شهریه دانشگاه را پرداخت کنید و هزینه های زندگی خود را پوشش دهید. انتخاب دانشگاه مناسب، یک قدم مهم در پیشرفت تحصیلی شما به شمار می آید. از همین رو، بهتر است با برخی از بهترین دانشگاه های ایتالیایی که امکانات مناسبی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهند، آشنایی داشته باشید. در ادامه به بررسی برخی از دانشگاه برتر ایتالیا می‌پردازیم که می توانید برای تحصیل در ایتالیا در نظر بگیرید:

دانشگاه میلان

دانشگاه دولتی میلان مجموعه گسترده ای از رشته ها را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد که سه رشته اقتصاد، انفورماتیک و پزشکی این دانشگاه به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود. شهریه تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی در حدود 4290 دلار در سال است. مکان دانشگاه میلان، شهر میلان است که به عنوان یکی از شهرهای گران قیمت ایتالیا شناخته می شود. از همین رو برای تحصیل در این دانشگاه و زندگی در شهر میلان باید هزینه ای بالغ بر 953 دلار ماهانه را علاوه بر هزینه اجاره مسکن در نظر بگیرید.

برخی از رشته ها در دانشگاه میلان به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می شوند، به این صورت که دانشجویان ابتدا باید 40 تا 65 واحد را به زبان انگلیسی بگذرانند و سپس واحدهای باقیمانده را به زبان ایتالیایی پاس کنند. 21 رشته در دانشگاه میلان در سطح دکترا ارائه می شوند. این دانشگاه دارای جمعیت زیادی از دانشجویان بین المللی است که 6 درصد از کل دانشجویان را تشکیل می دهند. بر اساس رتبه بندی جهانی دانشگاه های ایتالیا در US News and World Report، دانشگاه میلان در رتبه 5 برترین دانشگاه های ایتالیا قرار دارد و در مجموعه تاریخی Ca’ Granda در مرکز شهر واقع شده است.

دانشگاه بولونیا

بر اساس رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهانی در سال ۲۰۲۲، دانشگاه بولونیا برترین دانشگاه ایتالیا و پنجاهمین دانشگاه برتر در کل اروپا است. علاوه بر این، دانشگاه بولونیا قدیمی ترین دانشگاه موجود است که از سال 1088 تا به امروز پذیرای دانشجویان علاقمند به تحصیل در ایتالیا است. اکثر دوره های این دانشگاه به زبان ایتالیایی تدریس می شوند، اما در برخی از دوره ها نیز می توانید به زبان انگلیسی شرکت کنید. شهریه تقریبی تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی 3300 دلار در سال است و اگر بخواهید به عنوان دانشجو در شهر بولونیا زندگی کنید، باید مبلغ 877 دلار به علاوه اجاره مسکن را در نظر بگیرید.

بولونیا با وجود برج ها و رواق های خیره کننده ای که دارد، شما را به دوران رنسانس خواهند بود. این شهر به عنوان پایتخت آشپزی ایتالیا نیز شناخته می شود و بیشتری جمعیت دانشجویان را در شمال ایتالیا به خود اختصاص داده است.

دانشگاه فلورانس

Accademia Italiana با دانشکده هایی که در فلورانس و رم دارد، به عنوان یک مدرسه مد و طراحی برتر در ایتالیا، امکان تحصیل کوتاه مدت را برای دانشجویان فراهم می کند. برخی از دوره های این دانشگاه سه ساله هستند و مدارک آن‌ها به طور مشترک از دانشگاه ولز صادر می شود که اعتبار بین المللی دارند. دوره های دانشگاه فلورانس به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی تدریس می شوند و همه اعضای هیئت علمی این دانشگاه انگلیسی صحبت می کنند. علاوه بر طراحی و مد، دانشجویان می توانند در کلاس های زبان نیز شرکت کنند.

Accademia Italiana دوره های کارآموزی متنوعی را نیز در طول سال تحصیلی به دانشجویان ارائه می دهد تا علاقه‌مندان بتوانند تجربیات متنوع و جامع تری در صنعت مد و طراحی کسب کنند. شهریه تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی 16800 دلار در سال است. همچنین، برای زندگی در شهر فلورانس به عنوان دانشجو، باید هزینه ای بالغ بر 874 – 876 دلار را علاوه بر هزینه های اجاره مسکن در نظر بگیرید.

پیش نیاز زبان برای ارسال درخواست به دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا رشته های تحصیلی را به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می دهند. با این حال، اکثر رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد (مدرک کارشناسی ارشد و دوره های دکترا) به زبان انگلیسی در دسترس هستند. علاوه بر این، برخی از دوره ها در دانشگاه های ایتالیا به زبان ایتالیایی تدریس می شود، اما تکالیف و امتحانات به زبان انگلیسی برگزار می شود. به طور کلی، در صورتی که بخواهید به زبان ایتالیایی اقدام به تحصیل در ایتالیا نمایید، به مدارک زبان ایتالیایی زیر نیاز خواهید داشت :

  • CILS: گواهی زبان ایتالیایی به عنوان زبان دوم
  • CELI: گواهی دانش زبان ایتالیایی
تحصیل در ایتالیا

برای تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا نیز مستلزم ارائه مدارک و اسناد زیر خواهید بود :

  • تافل: آزمون زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی
  • TOEIC: آزمون زبان انگلیسی برای ارتباطات بین المللی
  • آیلتس: سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی
  • C1 Advanced: قبلاً با نام Cambridge English: Advanced شناخته می شد

دانش آموزانی که در دوره کارشناسی خود به مدت حداقل سه سال به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند، نیازی به شرکت در آزمون زبان انگلیسی ندارند و می توانند بدون آیلتس در ایتالیا تحصیل کنند.

سؤالات متداول
  • یک دانشجو در ایتالیا چقدر می تواند درآمد داشته باشد؟

حداقل دستمزد برای دانشجویان بین المللی در ایتالیا ساعتی 7 یورو است. شما می توانید تا 4 ساعت در روز و 20 ساعت در هفته کار کنید. بنابراین با این محاسبه می توانید تا 140 یورو در هفته و 560 یورو در ماه درآمد کسب کنید.

  • هزینه تحصیل در کشور ایتالیا چقدر است؟

شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا 900 تا 4000 یورو در سال است و  شهریه دانشگاه های خصوصی این کشور 6000 تا 20000 یورو در سال است.

  • آیا می توانم در ایتالیا به صورت رایگان به زبان انگلیسی تحصیل کنم؟

بله، تقریباً تمام دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان بین المللی بورسیه ارائه می دهند و بسیاری از دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

  • مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا چیست؟

– پاسپورت معتبر

– نامه پذیرش از دانشگاه شما در ایتالیا بدون آیلتس.

– پر کردن فرم درخواست ویزا

– اثبات عدم سوء پیشینه کیفری

– اثبات بودجه کافی به معنای حمایت از خود در طول تحصیل است.

– گواهی بیمه درمانی

– مدارک اقامت معتبر در ایتالیا.

  • کدام مشاغل در ایتالیا بیشترین تقاضا را دارند؟

پر تقاضاترین مشاغل در ایتالیا عبارت اند از :

– برنامه نویسی

– رانندگان

– متخصصان بازاریابی

– مهندسان

– پیشخدمت ها

  •  آیا امکان دریافت بورسیه تحصیل در ایتالیا وجود دارد؟

بله علاوه بر بورسیه هایی که دانشگاه ها به دانشجویان بین المللی اعطا می کنند، دولت نیز از طریق بورسیه های استانی سعی در تامین هزینه های زندگی دانشجویان بین المللی دارد.

سخن پایانی

ایتالیا، علاوه بر داشتن سیستم آموزشی کارآمد، امکان تحصیل مقرون به صرفه را نیز برای دانشجوهای بین المللی فراهم کرده است. گرفتن بورسیه های استانی برای دانشجویان ایرانی کار آسانی خواهد بود و تمام هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویان را پوشش می دهد. برای آن که بتوانید بهترین و مقرون به صرفه ترین دوره های دانشگاهی این کشور را بیابید، این فرصت را دارید تا از مشاورین و متخصصین خبره این حوزه راهنمایی بگیرید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل در ایتالیا را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید. در پایان امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *