نحوه اخذ ویزای تحصیلی انگلستان

حتما تا کنون نام دانشگاه های آکسفورد و کمبریج را به عنوان دو تا از بهترین دانشگاه های جهان شنیده اید. پس بی شک جای تعجب نخواهد بود اگر بگوییم که 90 دانشگاه در انگلستان، در رنکینگ جهانی QS، دارای رتبه های برتر هستند. با چنین تفاسیری، انتخاب انگلستان به عنوان مقصد تحصیلی خود، تضمینی برای آینده تحصیلی و شغلی شما خواهد بود. علاقه مندان به تحصیل در انگلستان، عالی الخصوص دانشجویان خارج از کشورهای اتحادیه اروپا باید برای تحصیل در انگلستان ، ویزا دریافت کنند. شاید فرآیند ویزا به نظر پروسه ای سخت و دلهره آور باشد اما دریافت راهنمایی از افراد متخصص در این زمینه، این فرآیند را برای شما بسیار آسان می کند. ما در این مقاله قصد داریم تا شرایط و مراحل اخذ ویزای تحصیلی انگلستان را برای شما شرح دهیم. چنانچه به کسب آگاهی در این خصوص نیاز دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. گروه مهاجرتی عالیان ویزا، کلیه اطلاعات موجود در این مقاله را از وبسایت های رسمی و معتبر کشور انگلستان برای شما آورده است.

ویزای تحصیلی انگلستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • انواع ویزای تحصیلی انگلستان
  • شرایط اخذ ویزای تحصیلی کشور انگلستان
  • مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی انگلیس
  • اخذ ویزای تحصیلی کشور انگلستان چقدر طول می کشد؟
  • مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی در انگلستان
  • شرایط تحصیل در انگلستان بدون مدرک زبان
  • هزینه دریافت ویزای تحصیلی کشور انگلستان

انواع ویزای تحصیلی انگلستان

اخذ ویزای تحصیلی کشور انگلستان، یکی از بهترین روش های مهاجرت به این کشور است. این نوع ویزا در انگلستان، با نام ویزای Tier4 شناخته می شود و شامل دسته بندی های زیر است:

  • ویزای دانشجویی انگلستان (student visa)

ویزای عمومی تحصیلی یا همان Tier 4 General study visa که به آن ویزای دانشجویی نیز گفته می ‌شود، برای متقاضیان بالای ۱۷ سال جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از دیپلم در انگلستان صادر می شود. این نوع ویزای تحصیلی انگلستان ، تا پایان دوره تحصیلی دانشجویان در این کشور اعتبار خواهد داشت. به علاوه، دارندگان این نوع ویزای تحصیلی قادر خواهند بود از  یک ماه پیش از آغاز ترم تحصیلی خود وارد انگلستان شوند. متقاضیان دریافت ویزای دانشجویی انگلستان باید در سیستم امتیازدهی این کشور، 40 امتیاز کسب کنند. این بدان معناست که اخذ نامه پذیرش از دانشگاه در انگلستان یا همان CAS Letter شامل 20 امتیاز، اثبات تمکن مالی شامل 10 امتیاز و در نهایت ارائه مدرک زبان آیلتس و یا تافل با نمره تعیین شده از سوی دانشگاه، شامل 10 امتیاز دیگر خواهد بود.

ویزای تحصیلی انگلستان
  • ویزای دانش آموزی انگلستان (child student visa)

این ویزا برای متقاضیان واجد شرایط که بین ۴ تا ۱۷ سال سن دارند صادر می شود. از مزایای دریافت این ویزا، امکان اخذ ویزای همراه برای خانواده کودک است. امتیاز لازم جهت دریافت ویزای دانش آموزی انگلستان در مجموع 30 امتیاز است که شامل 20 امتیاز برای دریافت نامه پذیرش از مدرسه یا کالج مورد نظر و 10 امتیاز برای اثبات تمکن مالی می باشد.

  • ویزای کوتاه مدت تحصیلی (short-term study visa)

ویزای کوتاه مدت معمولا برای شرکت در دوره‌ های آموزشی در انگلستان، مانند دوره های زبان، صادر می شود. اعتبار این ویزا 6 ماه است و متقاضی می‌ تواند از یک هفته پیش از آغاز دوره وارد کشور انگلستان شود.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کشور انگلستان

شرایط تعیین شده از سوی اداره مهاجرت انگلستان جهت اخذ ویزای تحصیلی، معمولا با توجه به مقطع تحصیلی و همچنین رشته تحصیلی دانشجویان متفاوت است. در حالت کلی، اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه و یا کالج معتبر در انگلستان که تحت پوشش ویزای Tier4 باشد، اولین و مهم ترین شرط جهت اخذ ویزای تحصیلی انگلستان است. باید بدانید که صدور ویزای تحصیلی در انگلیس، تابع یک سیستم امتیاز بندی ((point based visa است و هر متقاضی میبایست حداقل 40 امتیاز کسب نماید تا واجد شرایط اخذ ویزا شود. برخلاف انگلستان، در بسیاری از کشورها در نهایت نظر آفیسر پرونده سرنوشت ویزای درخواستی را مشخص می کند اما در این نوع ویزا، نمره کسب شده در سیستم امتیاز بندی، مقدم بر نظر آفیسر است.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید آن است که بیش ترین امتیاز، به اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه یا کالج در انگلستان تعلق می گیرد و شامل 20 امتیاز است. به همین ترتیب، اثبات تمکن مالی وارائه مدرک زبان، هر کدام 10 امتیاز خواهند داشت. البته علاوه بر شرایط ذکر شده، رعایت اصول درخواست و همچنین اقدامات اجرایی صحیح و دقیق می تواند بر شانس متقاضیان در اخذ ویزا تاثیر بگذارد. به خاطر داشته باشید که پس از دریافت نامه پذیرش تحصیلی از سوی مدرسه و یا دانشگاه مورد نظر خود در انگلیس، تنها 6 ماه فرصت دارید تا برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایید. در صورت سپری شدن این زمان و عدم ارسال درخواست ویزا به سفارت انگلیس، پذیرش موجود دیگر اعتبار نخواهد داشت و باید مجدد برای اخذ پذیرش اقدام کنید.

به طور خلاصه، مهم ترین شرایط لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی انگلستان عبارت اند از:

  • اخذ پذیرش تحصیلی معتبر و غیرمشروط از دانشگاه یا مدرسه مورد نظر خود
  • اثبات تمکن مالی (1,334 پوند در ماه برای تحصیل در لندن و 1,023 پوند در ماه برای تحصیل در خارج از لندن)
  • ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل، با نمره تعیین شده از سوی دانشگاه
ویزای تحصیلی انگلستان

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی انگلیس

مدارک لازم ممکن است با توجه به شرایط متقاضی متفاوت باشد. پس توصیه می شود جزئیات دقیق تر را در وبسایت اداره مهاجرت انگلستان مطالعه نمایید. به طور کلی، مهم ترین مدارک تعیین شده توسط اداره مهاجرت انگلیس که کلیه متقاضیان باید به صورت دقیق، کامل و ترجمه شده تحویل دهند عبارت اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • کلیه مدارک هویتی متقاضی
  • نامه پذیرش از دانشگاه در انگلیس
  • گواهی معاینه پزشکی
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • کپی از فرم آنلاین درخواست ویزای انگلستان
  • دو قطعه عکس جدید با فرمت پاسپورت
  • پرینت گردش حساب بانکی 6 ماه گذشته
  • نامه تمکن مالی ۲۸ روزه
  • ارائه اصل سند ازدواج به همراه ترجمه آن (در صورت تاهل)
  • نامه رزرو هتل و یا مدارک اثبات محل اقامت دانشجو در انگلستان
  • گواهی رضایت و مدارک هویتی والدین یا قیم، برای دانش آموزان زیر 18 سال
  • مدرک زبان انگلیسی

اخذ ویزای تحصیلی کشور انگلستان چقدر طول می کشد؟

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی انگلستان ، با توجه به کشوری که از آن برای ویزا اقدام می‌ کنید (کشور مبدا) متفاوت است. به طور معمول، فرآیند پردازش درخواست ها، 3 هفته طول می کشد. حال یکی از عواملی که در کاهش زمان بررسی درخواست ویزای تحصیلی تاثیر خواهد داشت، دسته بندی مناسب مدارک و تکمیل دقیق فرم مربوط به درخواست ویزا است. در واقع در صورت تکمیل بودن مدارک، ریسک ریجکتی ویزای انگلیس و اتلاف وقت پس از آن، به حداقل خواهد رسید. معمولا روال درخواست ویزای تحصیلی کشور انگلستان این گونه است که به محض اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های انگلستان، موسسه آموزشی مربوطه به عنوان اسپانسر عمل خواهد کرد و فرد مطابق قوانین سال 2023، تا 3 ماه قبل از شروع دوره تحصیلی خود در انگلستان زمان خواهد داشت تا ویزای تحصیلی خود را از سفارت انگلستان درخواست کند.

مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی در انگلیس

اعتبار ویزای تحصیلی انگلستان ، با توجه به نوع رشته و یا مقطع تحصیلی دانشجو در این کشور متفاوت است. معمولا ویزای تحصیلی، تا پایان دوره تحصیلی دانشجویان معتبر است و پس از آن نیز تحت شرایطی قابل تمید خواهد بود. خوشبختانه به فارغ التحصیلان دانشگاه های انگلستان، مهلتی قانونی برای یافتن شغل مناسب در این کشور داده می‌ شود. در صورتی که متقاضی بتواند در این مهلت قانونی یک کار تمام وقت مناسب بیابد و از کارفرمای مربوطه جاب آفر دریافت کند، ویزای تحصیلی وی به ویزای کاری تغییر کرده و پس از آن می ‌تواند برای اخذ اقامت کشور انگلستان اقدام نماید. لازم به ذکر است اثبات تمکن مالی و ارائه مدارکی که نشان دهد متقاضی می تواند در این مهلت قانونی، هزینه های خود را در انگلستان تامین کند، برای تمدید ویزا الزامی است. اعتبار ویزای فارغ التحصیلی مقطع لیسانس و فوق لیسانس انگلستان (graduate visa)، 2 سال می باشد.

ویزای تحصیلی انگلستان
شرایط تحصیل در انگلستان بدون مدرک زبان

دریافت مدرک زبان، یکی از بزرگ ترین دغدغه ها و نگرانی های علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور است. در برخی موارد، حتی با وجود تسلط متقاضی به زبان انگلیسی، به دلیل عدم آشنایی وی با روند شرکت در آزمون های آیلتس و یا تافل، از دریافت نمره قابل قبول باز می ماند. حال سوالی که وجود دارد آن است که در این شرایط، بهترین راهکار چیست؟ باید در جواب این سوال بگوییم که برخی از دانشگاه های انگلستان، مدرک زبان را از مدارک مورد نیاز خود حذف نموده و به جای آن، یک آزمون ورودی را معیار سنجش سطح زبان دانشجویان در نظر گرفته اند. به عبارتی دیگر، پس از شرکت در آزمون ورودی و همچنین مصاحبه ای که از سوی دانشگاه مورد نظر تعیین شده است، چنانچه متقاضی نمره مورد نظر را دریافت کند، نامه پذیرش از دانشگاه به وی اعطا می شود. در چنین شرایطی، ارائه مدرک زبان لازم نخواهد بود.

هزینه دریافت ویزای تحصیلی کشور انگلستان

هزینه صدور ویزای تحصیلی انگلستان همه ساله توسط دولت انگلستان مقرر می شود و متقاضیان برای اخذ این نوع ویزا ملزم به پرداخت این هزینه می باشند. بر اساس آنچه در وبسایت اداره مهاجرت انگلیس آورده شده است، هزینه ویزای تحصیلی کشور انگلستان در سال 2023 برای افرادی که از خارج از انگلستان درخواست خود را ثبت می کنند برابر با 363 پوند است. به علاوه، هزینه تمدید و یا تبدیل ویزا برای کسانی که در هنگام درخواست در انگلستان اقامت دارند برابر 490 پوند می باشد. توجه داشته باشید که اخذ ویزای همراه برای اعضای خانواده نیز شامل هزینه خواهد بود.

نکته مهم دیگر در بررسی هزینه دریافت ویزای تحصیلی انگلیس آن است که در هنگام درخواست، پرداخت هزینه بیمه درمانی در انگلستان نیز برای متقاضی اجباری است. میزان دقیق این هزینه، به مدت زمان اقامت متقاضی در انگلستان بستگی دارد. توصیه می شود با مراجعه به وبسایت اداره مهاجرت انگلیس و با توجه به شرایط و طول اقامت خود در این کشور، هزینه تقریبی را محاسبه کنید.

سؤالات متداول
  • آیا امکان تحصیل رایگان در انگلستان وجود دارد؟

در صورت اخذ بورسیه تحصیلی، بله. در بورسیه تحصیلی فول فاند انگلستان، کلیه هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو در این کشور پوشش داده می شود.

  • آیا امکان تحصیل در مدارس انگلستان بدون مدرک زبان وجود دارد؟

بله. معمولا در مقطع تحصیل در مدارس، مدرک زبان دریافت نمی شود.

  • آیا ویزای تحصیلی انگلستان از نوع ویزای شنگن است؟

خیر

  • آیا برای اخذ ویزای تحصیلی کشور انگلستان، محدودیت سنی وجود دارد؟

بله، برای تحصیل در مقطع لیسانس افراد نهایتا تا ۲۳ سال و برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس تا ۳۵ سال می بایست اقدام کنند.

  • آیا همراه دانشجو در انگلستان اجازه کار فول تایم دارد؟

بله در مقطع فوق لیسانس و دکتری همراه دانشجو اجاره کار فول تایم دارد.

  • آیا مبلغی که به عنوان تمکن مالی در حساب بانکی دانشجو موجود است در انگلستان بلوکه می شود؟

خیر. این مبلغ تنها لازم است 28 روز در حساب در ایران شما باشد.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، دریافت ویزای تحصیلی، یکی از آسان ترین روش های مهاجرت به انگلستان است. متقاضیان می توانند پس از اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه، کالج و یا مدرسه مورد نظر خود در انگلستان، درخواست ویزای تحصیلی این کشور را در سفارت انگلیس ثبت کنند. درخواست ها معمولا به صورت آنلاین انجام می شود. روند اعطای ویزا در انگلستان، بر پایه یک سیستم امتیازدهی فعال است. در واقع هر متقاضی باید حداقل 40 امتیاز به دست آورد تا واجد شرایط دریافت ویزا در نظر گرفته شود. طی کردن مسیری صحیح برای اخذ ویزای تحصیلی انگلستان امری ضروری است که نیاز به تجربه و اشراف کامل به حقوق مهاجرت و قوانین انگلستان دارد. از این رو، گروه مهاجرتی عالیان ویزا با اطلاع از جدیدترین قوانین مهاجرت به انگلیس، شما را در این مسیر همراهی نموده و موفقیت شما را در کشور انگلستان تضمین می کند. تنها کافیست با شماره های موسسه تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت کنید. ارتباط از طریق واتس اپ نیز امکانپذیر است و کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام
    ممنون از مطالب خوبتون
    چه رشته ای رو برای تحصیل پیشنهاد میدین
    مقطع لیسانس
    ممنونم

  2. سلام
    واقعا سايت فوق العاده خوبي داريد
    تو دادن اطلاعات كم نذاشتيد و اغراق هم نكرديد
    ممنونم ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *