مهم ترین نکات در اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

بلژیک که در نظرسنجی های انجام شده از دانشجویان بین المللی به عنوان یک مکان عالی برای تحصیل معرفی شده است، دارای چندین دانشگاه بسیار با کیفیت است و اکثرا دانشگاه های این کشور در رنکینگ جهانی، رتبه های زیر 500 را به خود اختصاص داده اند. دانشجویان کشورهای خارج اتحادیه اروپا لازم است برای تحصیل در بلژیک، ویزای تحصیلی دریافت نمایند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مهم ترین نکات در اخذ ویزای تحصیلی بلژیک بپردازیم. چنانچه شما نیز بلژیک را به عنوان مقصد تحصیلی خود در اروپا انتخاب نموده اید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

ویزای تحصیلی بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای تحصیلی کشور بلژیک چیست؟
  • شرایط اخذ ویزای تحصیلی کشور بلژیک
  • تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی
  • مدرک زبان مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی
  • مراحل دریافت ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی کشور بلژیک چیست؟

ویزای تحصیلی بلژیک که در واقع نوعی مجوز ورود دانشجویان به این کشور است، برای دانشجویان خارج اتحادیه اروپا با هدف تحصیل در بلژیک صادر می شود. نوع ویزای تحصیلی، به طول دوره تحصیلی دانشجویان در بلژیک بستگی دارد. به عبارتی دیگر، دانشجویانی که طول دوره تحصیلی آنها در بلژیک بیشتر از 90 روز باشد، باید ویزای تحصیلی نوع D و دانشجویانی که طول دوره تحصیلی آنان کمتر از 90 روز باشد، ویزای نوع C دریافت کنند. برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در بلژیک، اخذ ویزای نوع D لازم است. این در حالیست که ویزای نوع C، برای انجام تحقیقات علمی، گذراندن دوره های کارآموزی، دوره های آموزشی کوتاه مدت و یا تبادل دانشجو مناسب است.

ویزای تحصیلی این کشور از نوع شنگن می باشد و دارندگان این ویزا اجازه سفر آزادانه به کل کشورهای منطقه شنگن را خواهند داشت. توجه داشته باشید که در شرایط زیر، اخذ ویزای تحصیلی جهت ورود به بلژیک و تحصیل در دانشگاه های این کشور لازم نمی باشد و دانشجویان تنها ملزم به دریافت مجوز اقامت بلژیک خواهند بود:

ویزای تحصیلی بلژیک
  • اگر دانشجویان، شهروند کشورهای اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا باشند
  • اگر دانشجویان، در حال زندگی در یکی از کشورهای عضو شنگن باشند
  • اگر دانشجویان، شهروند آمریکا، ژاپن، نیوزلند، استرالیا، موناکو و یا جمهوری آندورا باشند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کشور بلژیک

مهم ترین شرط جهت دریافت ویزای تحصیلی بلژیک، اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر در این کشور است. در واقع بدون ارائه نامه پذیرش از دانشگاه در بلژیک، شانس دریافت ویزای تحصیلی بسیار پایین و یا غیر ممکن است. سایر شروط مهم جهت اخذ ویزا می تواند با توجه به مقطع تحصیلی و طول دوره تحصیلی دانشجویان متفاوت باشد. لذا توصیه می شود حتما شرایط دقیق تر را از وبسایت اداره مهاجرت بلژیک دریافت نمایید. در حالت کلی، مهمترین شرایط دریافت ویزای تحصیلی کشور بلژیک به شرح زیر است:

  • داشتن پاسپورت معتبر که حداقل تا 6 ماه پس از انقضای ویزا اعتبار داشته باشد
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • ارائه گواهی عدم سوپیشینه
  • داشتن سلامت جسمانی
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه در بلژیک
  • اثبات تمکن مالی
  • دریافت بیمه درمانی در بلژیک
  • اثبات محل اقامت در بلژیک
  • ارائه مدرک زبان
  • پرداخت هزینه ویزا

تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی

متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی بلژیک باید اثبات نمایند که از تمکن مالی لازم جهت تامین هزینه های خود در بلژیک برخوردار هستند. به همین منظور، ارائه صورتحساب های بانکی جدید و یا مدارک اسپانسر جهت اثبات تمکن مالی لازم است. در سال 2022، تمکن مالی لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی این کشور، 670 یورو در ماه بوده است. چنانچه دانشجویان توسط خانواده خود و یا یک اسپانسر تامین مالی شوند، باید مدارک مربوط به تمکن مالی خانواده و یا فرد اسپانسر ارائه شود. در ضمن، دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی در بلژیک شده باشند، ملزم به اثبات تمکن مالی نبوده و تنها لازم می باشد مدارک مربوط به اخذ بورسیه را ارائه نمایند و ثابت کنند که هزینه های آنها در بلژیک توسط نهاد ارائه دهنده بورسیه تامین خواهد شد.

مدرک زبان مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی

بلژیک یک کشور چند زبانه است و علاوه بر امکان تحصیل به زبان انگلیسی، دانشجویان می توانند به زبان های فرانسوی، آلمانی و هلندی نیز به تحصیل بپردازند. متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی بلژیک باید متناسب با زبانی که برای تحصیل در بلژیک انتخاب نموده اند، مدرک مهارت زبان ارائه کنند. معمولا زبان تحصیل در رشته های مختلف، مدرک زبان مورد قبول و همچنین نمرات مورد قبول، در وبسایت دانشگاه های بلژیک آورده شده است. 

توصیه می شود حتما با مراجعه به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در بلژیک، در الزامات مربوط به زبان اطمینان حاصل نمایید. توجه داشته باشید که عدم ارائه مدرک زبان، شانس اخذ ویزای تحصیلی را به شدت کاهش میدهد و ممکن است با ریجکتی ویزا مواجه شوید. در واقع می توان گفت، حتی در صورتی که موفق شوید بدون مدرک زبان از دانشگاه مورد نظر خود در بلژیک پذیرش تحصیلی دریافت کنید، باز هم شانس شما برای دریافت ویزا پایین خواهد بود. 

لذا توصیه ما به متقاضیان تحصیل در بلژیک آن است که حتما قبل از درخواست ویزا، مدرک زبان با نمره تعیین شده از سوی دانشگاه را دریافت کنند. به طور کلی، دانشجویان می توانند با توجه به زبان تحصیل خود در بلژیک، یکی از مدارک زیر را ارائه کنند:

  • جهت تحصیل به زبان انگلیسی: یکی از مدارک آیلتس آکادمیک، تافل iBT یا PTE آکادمیک
  • جهت تحصیل به زبان هلندی: مدرک Dutch NT2-II
  • جهت تحصیل به زبان آلمانی: مدرک DSH یا  TestDaF
  • جهت تحصیل به زبان فرانسوی: مدرک DELF یا DALF
مراحل دریافت ویزای تحصیلی

متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی بلژیک باید پس از ارتباط با دانشگاه مورد نظر خود در بلژیک، ارسال مدارک لازم جهت اخذ پذیرش و سپس دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، به سفارت یا کنسولگری بلژیک در کشور خود مراجعه نمایند و درخواست ویزا دهند. متقاضیان می توانند حداقل 15 روز قبل از تاریخ سفر خود به بلژیک، درخواست خود را جهت اخذ ویزا ثبت نمایند. البته از آنجاییکه زمان پردازش درخواست ویزای تحصیلی این کشور از 15 روز تا 90 روز متغیر است، توصیه می شود به محض دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، جهت اخذ ویزا درخواست داده شود تا از تاخیرهای ناخواسته و استرس های مرتبط با سفر اجتناب کنند. 

پس از تعیین وقت و شرکت در مصاحبه در سفارت، تصمیم نهایی توسط آفیسر پرونده اتخاذ شده و در صورت تایید، به اداره مهاجرت بلژیک ارسال می شود. دانشجویانی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی شوند باید پس از ورود به بلژیک، با ثبت نام در اداره پلیس محلی، درخواست مجوز اقامت دهند و در اداره اتباع خارجی این کشور به طور رسمی ثبت شوند.

ویزای تحصیلی بلژیک
سؤالات متداول
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی بلژیک چقدر است؟

هزینه درخواست ویزای تحصیلی این کشور و پردازش آن، 210 یورو است.

  • آیا دانشجویان در بلژیک می توانند در حین تحصیل کار کنند؟

بله. دانشجویان در بلژیک مجاز می باشند تا سقف 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت کار کنند. در ضمن، در فصل تعطیلات امکان کار تمام وقت نیز وجود دارد.

  • آیا دارندگان ویزای تحصیلی بلژیک می توانند برای اعضای خانواده خود نیز ویزا دریافت کنند؟

بله. دانشجویان در بلژیک می توانند با اثبات تمکن مالی و تعیین محل اقامت اعضای خانواده در این کشور، برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ویزای همراه دریافت کنند.

  • اعتبار ویزای تحصیلی کشور بلژیک چقدر است؟

این ویزا معمولا بین 1 تا 2 سال اعتبار دارد و بعد از آن باید تمدید شود.

  • آیا دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیلی در بلژیک بمانند؟

بله. فارغ التحصیلان دانشگاه های بلژیک می توانند با اخذ ویزای جستجوی کار، ۶ ماه دیگر در بلژیک بمانند و به دنبال کار باشند.

  • آیا با اخذ ویزای تحصیلی بلژیک می توان اقامت دائم و شهروندی این کشور را به دست آورد؟

تحت شرایطی بله. چنانچه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی بتوانند یک پیشنهاد شغلی از کارفرما در بلژیک دریافت کنند، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و اخذ اقامت دائم بلژیک وجود دارد. با گذشت چند سال از اقامت دائم، می توان برای اخذ شهروندی درخواست داد.

سخن پایانی

کشور بلژیک دارای چندین دانشگاه با رنکینگ عالی، دوره های کارآموزی جذاب، فرصت های شغلی متعدد و کیفیت بالای زندگی است و این امر باعث شده است تا دانشجویان بسیاری جذب این کشور شوند. دانشجویان بین المللی که شهروند کشورهای خارج از اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا هستند، باید برای تحصیل در بلژیک (برای بیش از سه ماه)، ویزا دریافت نمایند. این ویزا که به ویزای نوع D یا ویزای بلند مدت معروف است، از نوع شنگن می باشد و به دارندگان آن اجازه سفر آزادانه به کل کشورهای منطقه شنگن را می دهد. ما در این مقاله به بررسی مهم ترین نکات در اخذ ویزای تحصیلی بلژیک پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *