مهم ترین نکات در اخذ ویزای تحصیلی سوئیس

سوئیس دارای یکی از قوی‌ترین سیستم‌های آموزشی اروپاست. دانشگاه‌های معتبر سوئیس در سطح جهانی سالانه دانشجویان بی‌شماری را به خود جذب می‌کنند که به دنبال آموزش باکیفیت هستند. این کشور میزبان دانشگاه‌های برجسته‌ای مانند ETH زوریخ، EPFL، دانشگاه زوریخ و دانشگاه ژنو است که در بین 100 دانشگاه برتر رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز در سال 2021 قرار دارند. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی، سوئیس را به‌عنوان مقر خود انتخاب می‌کنند، زیرا این کشور به دلیل ثبات، امنیت و محیط چندفرهنگی‌اش شناخته شده است؛ بنابراین، تحصیل در سوئیس دانشجویان را قادر می‌سازد تا با کارآموزی یا کار حین تحصیل در چنین محیطی مهارت‌های خود را بهبود بخشند. همچنین پس از اتمام دوره تحصیل امکان اخذ ویزای پس از فارغ‌التحصیلی سوئیس وجود دارد. با همه این مزایا هنوز بخش مهمی از شرایط تحصیل در سوئیس این است که دانشجویان بین‌المللی معمولاً به ویزای تحصیلی سوئیس نیاز دارند. برای اطلاع از شرایط ویزای دانشجویی سوئیس، انواع آن، هزینه‌ها، روند درخواست و موارد دیگر، ادامه مقاله را بخوانید! کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور سوئیس، گردآوری‌شده است.

ویزای تحصیلی سوئیس

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه کسانی به ویزای دانشجویی سوئیس نیاز دارند؟
  • انواع ویزای دانشجویی سوئیس
  • مدارک موردنیاز اخذ ویزای تحصیلی سوئیس
  • مراحل اخذ ویزای دانشجویی سوئیس
  • شرایط کار و تحصیل همزمان در سوئیس
  • شرایط اقامت در سوئیس پس از اتمام تحصیل و انقضای ویزای دانشجویی

ازآنجایی‌که سوئیس بخشی از منطقه شینگن است، ویزای شینگن به شما حق ورود به این کشور را می‌دهد، اما اگر می‌خواهید در سوئیس تحصیل کنید، بسته به ملیت خود باید برای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس اقدام کنید. رویه‌ها برای دانشجویان اتحادیه اروپا/EFTA و غیر اتحادیه اروپا/EFTA متفاوت است.

دانشجویان مقیم اتحادیه اروپا/EFTA  نیازی به ویزای دانشجویی سوئیس ندارند. فقط باید ظرف 14 روز پس از ورود به سوئیس، نزد مقامات محلی شهری که در آن اقامت دارند رفته و در شهرداری منطقه اطلاعات خود را ثبت و سپس اجازه اقامت در سوئیس را دریافت کنند. دانشجویان اتحادیه اروپا باید اثبات کنند که برای تحصیل به سوئیس آمده‌اند و در یک دانشگاه یا مؤسسه معتبر ثبت‌نام کرده‌اند. به همین جهت باید گواهی ثبت‌نام ارائه دهند. همچنین باید بیمه درمانی و تمکن مالی کافی برای حمایت از خودشان در طول مدت حضورشان در سوئیس را اثبات کنند.

ویزای تحصیلی سوئیس

اجازه اقامت در سوئیس معمولاً به مدت طول برنامه تحصیلی صادر می‌شود، اما بسته به وضعیت دانشجو، ممکن است سالانه صادر شود. دانشجویان می‌توانند حداکثر 15 ساعت در هفته با ویزای تحصیلی سوئیس در این کشور کار کنند و برای زمان بیشتر از این باید برای مجوز کار اقدام کنند. همچنین دانشجویان اتحادیه اروپا  می‌توانند همسر و فرزندانشان را با اثبات تمکن مالی کافی به سوئیس بیاورند.

دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا/EFTA، آنها باید برای دریافت ویزای دانشجویی سوئیس از طریق مراجعه به سفارت یا کنسولگری سوئیس در کشور خود اقدام و گواهی پذیرش از دانشگاه، گواهی پرداخت شهریه ترم اول دانشگاه، تعهد کتبی مبنی بر بازگشت به کشور خود پس از تحصیل و رزومه خود را ارائه کنند.

انواع ویزای دانشجویی سوئیس

بسته به مدت‌زمان دوره تحصیلی که در آن ثبت‌نام کرده‌اید، باید یکی از انواع ویزای دانشجویی سوئیس را دریافت کنید:

  1. ویزای C (ویزای شنگن):

این ویزا به دانشجویان اجازه می‌دهد برای مدت کوتاهی (حداکثر تا 90 روز) در سوئیس اقامت داشته باشند. این ویزا برای مدارس تابستانی، سمینارها و آموزشگاه‌های زبان که سه ماه طول می‌کشد ایده‌آل است. ویزای C حداکثر 90 روز در یک دوره 180 روزه معتبر است.

  1. ویزای D (ویزای ملی):

این نوع ویزای طولانی‌مدت برای افرادی است که به دنبال تحصیل، کار یا اقامت در سوئیس هستند. به همین جهت اگر تحصیل شما بیش از 90 روز طول می‌کشد باید برای دریافت این نوع ویزای تحصیلی سوئیس اقدام کنید.

زمان رسیدگی به ویزای کوتاه‌مدت تقریباً 10 تا 15 روز و برای ویزای بلندمدت 8 تا 10 هفته است و زمان بر است. به همین جهت 3 تا 6 ماه قبل از شروع دوره تحصیلی خود در سوئیس برای اخذ ویزا اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی سوئیس

مدارک شما باید به زبان‌های فرانسوی، آلمانی یا انگلیسی باشد. در غیر این صورت به ترجمه تأیید شده این اسناد نیاز دارید. شما باید مدارک زیر را ارائه و به کنسولگری ارسال کنید:

  • فرم درخواست ویزا
  • 4 قطعه عکس اندازه پاسپورت
  • پاسپورت معتبر دارای حداقل سه ماه اعتبار
  • نامه پذیرش صادر شده توسط دانشگاه سوئیس
  • گواهی پرداخت هزینه ثبت‌نام و شهریه
  • اثبات تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی شما در سوئیس که حدود 20 هزار یورو در سال است.
  • ارائه بیمه درمانی معتبر برای حداقل یک سال معادل 30 هزار یورو
  • ریزنمرات و مدارک تحصیلی
  • مدارک مربوط به بورسیه تحصیلی شما
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • نامه کتبی تعهد به ترک سوئیس پس از اتمام تحصیل

همچنین اگر در هنگام درخواست ویزای تحصیلی سوئیس کمتر از 18 سال دارید، به چند مدرک اضافی زیر نیاز خواهید داشت:

  • شناسنامه
  • فرم درخواست (با امضای هر دو والدین)
  • کپی شناسنامه/گذرنامه تأیید شده هر دو والدین

همچنین اگر به‌غیراز والدین خود با شخص دیگری سفر می‌کنید، به موارد زیر نیز نیاز خواهید داشت:

  • گذرنامه شخص همراه
  • مجوز محضری والدین که به شما امکان می‌دهد به سوئیس سفر کنید (با امضای هر دو والدین)
  • در مواردی که فقط یکی از والدین حضانت کامل شما را بر عهده دارد، شما به‌حکم دادگاه خانواده نیاز خواهید داشت

مراحل اخذ ویزای دانشجویی سوئیس

پس از دریافت نامه پذیرش دانشگاه، باید دراسرع‌وقت، از سفارت یا کنسولگری سوئیس در کشور خود وقت رزرو کنید. در برخی موارد، سفارت ممکن است بخواهد مهارت‌های زبانی شما را از طریق یک مصاحبه کوتاه در کنسولگری یا حتی آزمون‌های شفاهی و کتبی ارزیابی کند. در این زمان مدارک مهارت زبانی خود را به همراه داشته باشید. مدارک آیلتس و تافل و PTE در این مرحله مورد تأیید هستند. پس از شرکت در یک مصاحبه باید مدارک موردنیاز را ارائه و هزینه‌های ویزای سوئیس را پرداخت کنید و منتظر تصمیم نهایی بمانید که اعلام آن که حدود 12 هفته طول می‌کشد.

هزینه‌های ویزای دانشجویی سوئیس 88 فرانک است. اگر برای اخذ ویزای خود عجله دارید ممکن است مجبور به پرداخت اضافی باشید. علاوه بر این، شما باید برای اجازه اقامت بیش از 90 روز در سوئیس باید حدود 160 فرانک پرداخت کنید.

پس از ورود به سوئیس، 14 روز فرصت دارید تا در اداره مهاجرت منطقه زندگی خود ثبت‌نام کنید. اگر ویزای طولانی‌مدت دسته D دریافت کرده‌اید، باید برای اجازه اقامت نیز درخواست دهید. شما باید این کار را در 90 روز اول اقامت خود انجام دهید و شناسه، جزئیات ویزای سوئیس و آدرس خود در سوئیس را اعلام کنید.  نوع اجازه اقامت سوئیس که به‌عنوان دانشجو به آن نیاز دارید، مجوز B است. ممکن است هشت هفته طول بکشد تا شما مجوز B خود را دریافت کنید. در طول این مدت، گواهینامه‌ای دریافت خواهید کرد که به شما امکان می‌دهد حساب بانکی باز کنید اما نمی‌توانید کشور را ترک کنید.

شرایط کار و تحصیل همزمان در سوئیس

کار در حین تحصیل یک گزینه ایده‌آل برای بسیاری از دانشجویان خارجی در سوئیس برای تأمین و جبران بخشی از هزینه‌های تحصیل است. شما می‌توانید تا 15 ساعت در هفته در طول ترم و در طول تعطیلات به‌صورت تمام‌وقت کار کنید. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا/EFTA تنها پس از شش ماه زندگی در سوئیس می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند. علاوه بر این، کارفرمای شما باید یک مجوز کار برای شما دریافت کند.

ویزای تحصیلی سوئیس
شرایط اقامت در سوئیس پس از اتمام تحصیل و انقضای ویزای دانشجویی

شما تحصیلات خود را تمام کرده‌اید، اما آنقدر سوئیس را دوست دارید که نمی‌خواهید آن را ترک کنید؟ نگران نباشید، می‌توانید اجازه اقامت خود را برای شش ماه دیگر تمدید کنید تا به دنبال کار تمام‌وقت بگردید. در این مدت، شما اجازه دارید 15 ساعت در هفته کار کنید. برای درخواست، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مدارک زیر را به اداره مهاجرت ارائه دهید:

  • گواهی اتمام تحصیل
  • مدارک مبنی بر تمکن مالی
  • مدارک مبنی بر داشتن مکان مناسب برای زندگی و اقامت

همچنین اگر می‌خواهید برای ادامه تحصیل در سوئیس برای تحصیلات تکمیلی بمانید، می‌توانید برای تمدید اجازه اقامت خود اقدام کنید، اما حداکثر مدت تمدید در این مورد دو سال است. علاوه بر این، پس از فارغ‌التحصیلی، شما حق درخواست اجازه اقامت را دارید که به شما امکان می‌دهد به دنبال کار دائمی در سوئیس بگردید. این مجوز فقط شش ماه اعتبار دارد و قابل تمدید نیست.

شرایط تحصیل با خانواده در سوئیس

اگرچه دانشجویان اتحادیه اروپا/EFTA می‌توانند همسر و فرزندان تحت تکفل خود را با خود به سوئیس بیاورند، افرادی که از خارج از اتحادیه اروپا/EFTA با ویزای دانشجویی در سوئیس هستند، این اجازه را ندارند زیرا ویزای دانشجویی سوئیس فقط به شما اجازه اقامت موقت B را می‌دهد. اگر به شما حق اقامت پس از تحصیل و دریافت مجوز اقامت C داده شود، برخی از اعضای خانواده‌تان می‌توانند به شما ملحق شوند.

سؤالات متداول
  • آیا می‌توانم از داخل سوئیس برای اخذ ویزای طولانی‌مدت دانشجویی سوئیس درخواست ارسال کنم؟

خیر. شما نمی‌توانید با ویزای C به سوئیس بیایید و پس از ورود آن را به ویزای طولانی‌مدت تغییر دهید.

  • مدت اعتبار ویزای دانشجویی سوئیس چقدر است؟

ویزای دانشجویی سوئیس در ابتدا برای یک سال معتبر است، اما می‌توان آنها را برای مدت تحصیل تمدید کرد.

  • آیا می‌توانم با ویزای دانشجویی سوئیس کار کنم؟

شما فقط اجازه دارید پانزده ساعت در هفته در مشاغل پاره‌وقت به‌عنوان دانشجو کار کنید. البته در دوره تعطیلات می‌توانید تمام‌وقت کار کنید.

  • آیا امکان اقامت پس از فارغ‌التحصیلی در سوئیس وجود دارد؟

بله شما می‌توانید برای اخذ ویزای فارغ‌التحصیلی سوئیس اقدام کنید.

  • آیا امکان تحصیل به همراه خانواده در سوئیس وجود دارد؟

خیر. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا نمی‌توانند خانواده خود را با ویزای دانشجویی به سوئیس ببرند.

سخن پایانی

تحصیل در سوئیس به دلیل داشتن دانشگاه‌هایی با رتبه‌بندی بالا در سطح جهانی، کیفیت بالای آموزشی و امکان اقامت پس از فارغ‌التحصیلی در این  کشور، درخواست بالایی دارد. اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور نسبتاً دشوار است اما اگر موفق به این کار شده‌اید، باید دراسرع‌وقت برای اخذ ویزای تحصیلی سوئیس اقدام کنید. توجه داشته باشید که مدارک و الزامات اساسی را به‌دقت اجرا کنید تا در مراحل مختلف اخذ ویزا دچار مشکل نشوید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهم‌ترین نکات مهاجرت به سوئیس را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس‌اَپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. درود و خسته نباشید
    اگر تمام مدارک ذکر شده را به سفارت تحویل دهیم باز هم امکان ریجکتی وجود دارد؟ یعنی با داشتن مدارک فوق ویزا حتمی است؟

  2. درود برشما
    لطفا برای بررسی کامل شرایطتون و ارائه بهترین مسیر مهاجرتی برای شما با شماره 02191304747 تماس بگیرید کارشناسان ما راهنماییتون می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *