نکاتی که پیش از اخذ ویزای دانشجویی اتریش باید بدانید

امروزه اخذ ویزای دانشجویی اتریش یکی از مهم ترین چالش ها برای دانشجویان بین المللی است. اتریش در اروپای مرکزی با آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، سوئیس، ایتالیا و مجارستان همسایه است. پایتخت اتریش وین است که در ده سال گذشته به عنوان بهترین پایتخت جهان انتخاب شده است. جالب است بدانید که حدود 95 درصد از جمعیت این کشور انگلیسی صحبت می کنند. پاسپورت این کشور سومین پاسپورت برتر جهان است. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و وب سايت هاى رسمى كشور اتریش گردآورى شده است.

ویزای دانشجویی اتریش

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای دانشجویی اتریش
  • انواع ویزای تحصیلی اتریش
  • بورسیه تحصیلی اتریش
  • هزینه تحصیل در اتریش
  • ویزای همراه دانشجو در اتریش
  • مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اتریش
  • مراحل اخذ ویزای تحصیلی اتریش
  • رد شدن درخواست ویزای تحصیلی اتریش

ویزای دانشجویی اتریش

یکی از محبوب ترین راه های مهاجرت به اتریش، تحصیل در این کشور است. دانشگاه های معروف و مهم اتریش و همچنین وجود تحصیل رایگان در مقاطع مختلف تحصیلی دو دلیل اصلی جذابیت تحصیل در اتریش می باشد. در نتیجه اتریش مقصد مهاجرت تحصیلی مورد علاقه برخی از ایرانیان است. در اتریش دو نوع مدرسه وجود دارد: خصوصی و دولتی. اکثر مدارس اتریش دولتی هستند و تحصیل رایگان است. کیفیت آموزش در مدارس دولتی اتریش بسیار عالی است. در مدارس اتریش، آموزش از سن ۵ سالگی آغاز می شود و دانش آموزان در آن سن وارد مهدکودک می شوند و در سن ۶ سالگی وارد دبستان می شوند. 

ویزای دانشجویی اتریش

در اتریش، آموزش تا سن 16 سالگی اجباری است. آموزش و پرورش اتریش به کودکان کتاب رایگان و وسایل حمل و نقل برای رفت و آمد به مدرسه ارائه می دهد. در عوض، والدین شهریه کامل را به مدارس خصوصی و خارجی در شهرهای بزرگ اتریش می پردازند. تحت شرایط خاص، دانشجویان و متقاضیان می توانند ویزای تحصیلی اتریش در مقطع کارشناسی را دریافت کنند. سالانه متقاضیان زیادی برای مقاطع کارشناسی در دانشگاه های اتریش پذیرفته می شوند. این افراد برای تحصیل در اتریش باید برای ویزای تحصیلی اتریش به سفارت اتریش مراجعه کنند. متقاضیان این مقطع باید در نظر داشته باشند که تحصیل در مقطع کارشناسی آنها سه تا چهار سال طول خواهد کشید. دانشجویانی که برای تحصیل در در دانشگاه های خصوصی در این مقطع وارد اتریش می شوند باید شهریه دانشگاهی سالانه بین 7000 تا 15000 یورو بپردازند. البته باید تاکید کرد که اتریش یکی از کشورهایی است که به دانشجویان بین المللی تحصیل رایگان ارائه می دهد. کار پاره وقت برای دانشجویان متقاضی ویزای دانشجویی اتریش (۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته) مجاز است. متقاضیان تحصیل در اتریش می توانند برای همراهان خود به صورت همزمان درخواست ویزای همراه داشته باشند. مدارک زبان مورد نیاز برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی مدرک ایلتس 6 و به زبان آلمانی حداقل مدرک A2 آلمانی می باشد.

برای دانشجویان کارشناسی ارشد از سراسر جهان، ویزای دانشجویی اتریش در دسترس است. متقاضیانی که وارد این کشور می شوند باید برای تحصیل 1 تا 2 سال برنامه ریزی کنند. متقاضی ویزای تحصیلی اتریش ابتدا باید در دانشگاه های اتریش پذیرش بگیرد. دانشگاه های این کشور مدرک لیسانس و همچنین مدرک زبان مورد نیاز را درخواست می کنند. البته لازم به ذکر است که نمره زبان انگلیسی برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی اتریش برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد آیلتس 6.5 می باشد. در این کشور دانشجویان باید بین 10000 تا 15000 یورو برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی بپردازند. متقاضیانی که به دنبال ویزای تحصیلی اتریش هستند باید توجه داشته باشند که اجازه کار پاره وقت در حین تحصیل (۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته) را دارند. متقاضیانی که برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد وارد اتریش می شوند می توانند همزمان برای همسر و فرزندان خردسال خود برای ویزای همراه اقدام کنند. برای تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش شخص می بایست حداقل مدرک زبان A2  آلمانی داشته باشد.

یکی از محبوب ترین درخواست ها برای ویزای دانشجویی اتریش در مقطع دکترا است. برای دریافت این ویزا باید در یکی از دانشگاه های این کشور پذیرفته شوید. برای پذیرش در یکی از دانشگاه های این کشور باید یک استاد راهنما پروپوزال شما را تایید کند. شما باید یک طرح تحقیقاتی قوی، مقالات بین المللی ISI و مدرک زبان انگلیسی حداقل آیلتس 7 را داشته باشید تا از استاد راهنما تاییدیه دریافت کنید. متقاضیان این سطح به راحتی می توانند برای بورسیه تحصیلی اقدام کنند و تحصیلات رایگان دریافت کنند. دانشجویانی که برای ویزای دانشجویی اتریش اقدام می کنند، می توانند همزمان با تحصیل در مقطع دکترا، به صورت تمام وقت در دانشگاه یا سایر مؤسسات دانشگاهی کار کنند. متقاضیان ویزای تحصیلی اتریش نیز می توانند برای همراهان خود برای ویزا اقدام کنند. دانشجویان در این سطح مجاز به ورود به کار تمام وقت (40 ساعت در هفته) هستند. به طور کلی دانشجویان این مقطع پس از اتمام تحصیلات خود با کار در اتریش قادر به اخذ اقامت اتریش خواهند بود.

انواع ویزای تحصیلی اتریش

به طور کلی، دو نوع ویزای دانشجویی اتریش وجود دارد. ویزای کوتاه مدت و ویزای بلند مدت. شما باید برای نوع ویزا که متناسب با طول برنامه تحصیلی شما است اقدام کنید:

ویزای C (کوتاه مدت): این یک ویزای کوتاه مدت است که به شما امکان اقامت و تحصیل در اتریش تا سه ماه را می دهد که بطور معمول برای دوره زبان آلمانی است و ایرانی ها شانس کمی برای دریافت این نوع ویزا خواهند داشت.

ویزای D (بلند مدت): این یک ویزای طولانی مدت است که تا شش ماه اعتبار دارد و سپس می توانید  آن را به مجوز اقامت دانشجویی تغییر دهید. اگر در اتریش تحصیلات عالی یا تحصیل طولانی مدت داشته باشید، به این نوع ویزا نیاز دارید.

بورسیه تحصیلی اتریش

بورسیه تحصیلی در این کشور یکی از گزینه هایی است که متقاضیان به آن توجه ویژه ای دارند. اتریش در حال حاضر یکی از کشورهایی است که به متقاضیان امکان تحصیل رایگان می دهد اما هزینه زندگی در حدود ماهانه بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ یورو به عهده خود دانشجو می باشد. برای تحصیل رایگان باید در آزمون ورودی این کالج ها قبول شوید. یکی از مواردی که متقاضیان باید روی آن تمرکز کنند، آشنایی با انواع بورسیه های موجود در این کشور است. برخی از بورسیه ها کل هزینه زندگی را پوشش می دهند، در حالی که برخی دیگر تنها بخشی از هزینه را پوشش می دهند. از نظر تئوری، دانشجویان دکترا فرایند آسان تری برای درخواست بورسیه دارند.

هزینه تحصیل در اتریش

 شهریه در موسسات دولتی در اتریش بین 380 تا 750 یورو در هر ترم است، در حالی که دانشگاه های خصوصی به طور متوسط ۱۰ الی ۱۴ هزار یورو در سال دریافت می کنند. هزینه زندگی هر کشور با توجه به سبک زندگی فرد و همچنین شهر و دانشگاه محل تحصیل و اقامت وی متفاوت است. همچنین بخشی از هزینه های زندگی در اتریش را بررسی می کنیم.

نیازها
هزینه ها
هزینه غذار در رستوران معمولی12 یورو
اجاره آپارتمان 1 خوابه داخل شهر۶۰۰ الی ۷۰۰ یورو در هر ماه
اجاره آپارتمان 1 خوابه خارج شهر۴۰۰ الی ۵۰۰ یورو در هر ماه
هزینه 1 لیتر بنزین1.24 یورو

برای تأمین هزینه اقامت خود باید تمکن مالی کافی را اثبات کنید: دانشجویان تا 24 سال باید ثابت کنند که حداقل ۵۱۵ یورو در ماه تمکن مالی دارند و دانش آموزان 24 سال یا بیشتر باید ثابت کنند که حداقل 933 یورو در ماه تمکن مالی دارند. این مبالغ باید به عنوان مثال از طریق یک حساب پس انداز یا یک حساب بانکی ثابت شود.

ویزای دانشجویی اتریش
ویزای همراه دانشجو در اتریش

دانشجویانی که برای ویزای تحصیلی اتریش اقدام می کنند نیز می توانند برای الحاق خانواده به منظور ورود با هم به این کشور اقدام کنند. همسر و فرزند زیر 18 سال می توانند برای ویزای همراه اتریش بر اساس قوانین مهاجرت اتریش درخواست دهند. وقتی با شما به کشور می آیند، حق کار و تحصیل دارند. دانشجویان متاهل می توانند برای ورود همسر خود اقدام کنند و مزیت دیگری نیز دارند که می توانند به صورت تمام وقت در کشور کار کنند. بد نیست بدانید تحصیل فرزندان متقاضی در این کشور رایگان است. پس از اتمام تحصیل، افرادی که ویزای خود را به ویزای کار تغییر می دهند، می توانند برای فرزند خود حقوق درخواست کنند.     

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اتریش

درخواست ویزای دانشجویی اتریش در ابتدای امر نیاز به دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر دارد. در مرحله دوم شما باید درخواست خود را جهت دریافت ویزای دانشجویی اتریش ثبت نمایید. ارائه مدارک کافی و نحوه ارائه مدارک امری بسیار مهم و تاثیر گذار در جواب ویزای شما می باشد. ما در ادامه به بررسی مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی اتریش عبارت اند از:

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه عکس 3*4
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه مقصد
  • تکمیل فرد درخواست ویزای دانشجویی اتریش
  • ارائه انگیزه نامه یا نامه SOP تحصیل تحصیل در اتریش
  • ارائه نامه تمکن مالی جهت پوشش هزینه های تحصیل و زندگی
  • ارائه بیمه نامه مسافرتی تا سقف 30 هزار یورو
  • رزرو خوابگاه
  • مدارک مثبت منبع پولی که در حساب بانکی خود به عنوان تمکن مالی قرار داده اید

مراحل اخذ ویزای تحصیلی اتریش

هنگامی که برای ویزای دانشجویی خود اقدام می کنید، باید چندین مرحله را دنبال کنید:

  • دریافت پذیرش از دانشگاه: لطفاً مطمئن شوید که دانشگاهی را پیدا کرده‌اید که برای تحصیل شما مناسب‌ است. قبل از درخواست ویزای دانشجویی باید تاییدیه پذیرش خود را ارائه دهید که بهتر قبل از مهلت مقرر درخواست دهید. احتمالا برای ایمن کردن محل خود نیاز به پرداخت هزینه ثبت نام داشته باشید.
  • تکمیل فرم و جمع آوری مدارک: باید نامه پذیرش خود و همچنین مدرکی مبنی بر وجوه کافی، مدارک بیمه مسافرتی و پاسپورت خود را به سفارت یا کنسولگری اتریش ارائه دهید. قبل از ارسال درخواست مطمئن شوید که تمام مدارک مورد نیاز آماده هستند. مدارک شما باید به زبان آلمانی باشد.
  • رزرو قرار ملاقات و شرکت در مصاحبه سفارت: برای ارسال درخواست خود باید یک قرار ملاقات درخواست دهید. ویزا سفارت یا کنسولگری صادر می شود.
  • رزرو وقت ویزا: هنگامی که اجازه اقامت خود را دریافت کردید، می توانید برای ویزای D درخواست دهید. گرفتن وقت سفارت یا کنسولگری می تواند تا شش هفته طول بکشد.
  • دریافت تصمیم نهایی: تصمیم گیری در مورد درخواست شما معمولاً ظرف چهار هفته گرفته می شود.
رد شدن درخواست ویزای تحصیلی اتریش

دریافت نامه رد ویزا ناامید کننده است، اما به این معنی نیست که باید فوراً برنامه های تحصیل در خارج از کشور را رها کنید. اگر در اولین درخواست خود مرتکب اشتباهاتی شده اید، مانند عدم پیوست مدارک مورد نیاز، می توانید این اصلاحات را انجام داده و دوباره درخواست دهید. با این حال، اگر فکر می کنید درخواست اولیه شما بدون خطا بوده است، می توانید ظرف چهار هفته به سفارت اتریش اعتراض کنید. در اینجا خلاصه ای از همه چیزهایی که نامه تجدیدنظر شما باید حاوی آن باشد، آمده است:

  • اطلاعات شخصی: نام، آدرس، ملیت، اطلاعات تماس
  • تاریخ اولین درخواست و نامه اعتراض شما به زبان آلمانی
  • دلیل رد ویزای شما
  • چرا فکر می کنید رد تصمیم نادرست بوده است (شما باید شواهد قوی برای این موضوع ارائه دهید)
  • امضاء

متأسفانه، هیچ تضمینی برای موفقیت آمیز بودن درخواست تجدیدنظر شما وجود ندارد، اما همچنان ارزش امتحان را دارد. شایان ذکر است که دریافت تصمیم دوم ممکن است 12 ماه دیگر طول بکشد.

ویزای دانشجویی اتریش
سؤالات متداول
  • تمکن مالی برای ویزای تحصیلی اتریش چه میزان است؟

شما باید به اندازه هزینه یک سال زندگی در اتریش و پرداخت شهریه دانشگاه در حساب خود تمکن مالی نشان دهید.

  • وقت سفارت اتریش چقدر طول میکشد؟

وقت سفارت ممکن است ۱ تا ۲ ماه به طول انجامد.

  • زمان مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی اتریش چقدر است؟

به طور میانگین در حدود ۱۰ الی ۱۲ ماه به طول می انجامد.

  • آیا کار با ویزای تحصیلی اتریش امکان‌پذیر است؟

بله، شما می‌توانید از ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته با این ویزا کار کنید.

  • برای تحصیل رایگان در اتریش به چه مدرک زبانی نیاز داریم؟

حداقل مدرک زبان سطح A2  آلمانی

  • آیا امکان اخذ پذیرش از دانشگاه ملی وین برای فارق التحصیلان دانشگاه های دانشگاه آزاد ایران وجود دارد؟

خیر اما می توانید شانس خود را برای اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی در شهرهای دیگر امتحان کنید.

سخن پایانی

اتریش یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل است. بسیاری از دانشگاه های آن در سطح بین المللی رتبه بالایی دارند و حدود 15 درصد از دانشجویان اتریش از خارج از کشور می آیند. اتریش دارای پایه صنعتی پر رونق و نرخ بالای اشتغال است. فرصت های زیادی برای فارغ التحصیلان بین المللی برای کار کردن وجود دارد. به ویژه کسانی که مدرک خود را در یک دانشگاه اتریشی به دست آورده اند. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصيلى به اتریش را به شما عزيزان ارائه مي نمايد.جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. من ٤٠ سالمه و ليسانس جامعه شناسى دارم متاهلم و ١ فرزند ٩ ساله
    سطح زبان انگليسيم متوسط و المانى نميدونم
    ايا شانس گرفتن ويزاى تحصيلى به همراه خانواده رو دارم؟

  2. سلام و درود
    در هیچ کشوری محدودیت سنی برای تحصیل یک فرد خارجی وجود ندارد اما نکته اینست که هر کشوری به هر سنی ویزای تحصیلی نمیدهد. شما باید از بین کشور های زیر یکی را انتخاب کنید زیرا این ها محدودیت سن در پذیرش و در ویزا ندارند . هلند اتریش سوید فنلاند براتون ارزوی موفقیت داریم و هر سوالی دارید خوشحال میشیم رایگان پاسخ شما رو بدیم . ضمنا فرزندانتان در این کشور ها میتوانند رایکان درس بخوانند و یک سری امکانات دیگر هم دارید که طولانیست و اینجا امکان بیان نیست . با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *