نکات مهم در اخذ ویزای کاری اسلواکی

شهروندان خارج از اتحادیه اروپا که قصد مهاجرت کاری به یکی از کشورهای اروپایی را دارند و می خواهند در مشاغلی با درآمد بالا استخدام شوند، می توانند کشور اسلواکی را مقصد مهاجرت کاری خود قرار دهند و علاوه بر کار در صنایع مختلف این کشور، از تسهیلاتی مانند مجوز اقامت به همراه خانواده برخوردار شوند. اسلواکی در سال های اخیر فرصت های کاری متعددی را برای پذیرش نیروی کار متخصص در حرفه های مختلف ارائه کرده است. برای کار در اسلواکی نیاز به ویزای کاری اسلواکی دارید. ویزاهای کار در این کشور از انواع مختلفی برخوردار هستند و نیازمندی های متفاوتی دارند که باید متناسب با شغل و حرفه ی خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. 

در ادامه این مقاله به بررسی اطلاعات مهم در مورد ویزای کاری کشور اسلواکی می پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی گردآوری شده است.

ویزای کاری اسلواکی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه افرادی به ویزای کاری اسلواکی نیاز دارند؟
  • انواع ویزای کار اسلواکی
  • مدارک لازم برای اخذ مجوز و ویزای کار در اسلواکی
  • درخواست ویزای کار اسلواکی
  • نکات کلیدی درخواست ویزا و مجوز کار اسلواکی

چه افرادی به ویزای کاری اسلواکی نیاز دارند؟

در صورتی که تابعیت یک کشور خارج از اتحادیه اروپا (EU) یا منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس را داشته باشید، برای کار در اسلواکی نیاز به ویزای کاری اسلواکی خواهید داشت. همچنین، متقاضیانی که تابعه یکی از کشورهای اروپایی هستند و قصد دارند بیش از 90 روز در کشور اسلواکی مستقر شوند و کار کنند، به ویزای کاری این کشور نیاز دارند. اتباع اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا برای کار در اسلواکی نیازی به ویزا ندارند، اما این افراد باید خود را معمولاً پس از سه ماه در این کشور ثبت کنند. ویزای کار اسلواکی معمولاً به اندازه مدت زمان قرارداد کاری شما معتبر است، مدت اعتبار اولیه مجوز کار نیز معمولاً بین یک تا دو سال خواهد بود و پس از آن باید مجوز خود را تمدید کنید.

ویزای کاری اسلواکی

 شما می توانید مجوز کار خود را به مدت دو سال برای همان کارفرما و در همان موقعیت شغلی، تمدید نمایید. برای تمدید مجوز کار باید 20 روز قبل از تاریخ انقضای مجوز کار فعلی خود اقدام کنید. لازم به ذکر است، در صورتی که قصد تغییر کارفرما یا موقعیت شغلی خود را داشته باشید، باید برای مجوز کار جدید اقدام کنید.

انواع ویزای کار اسلواکی

اسلواکی به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا دارای ویزای استاندارد شنگن است. این کشور ویزاهای کاری متنوعی را به مهاجرین خارجی که از مهارت کافی برخوردار بوده و قصد کار در اسلواکی را دارند، ارائه می دهد. از بین ویزاهای مختلف، ویزاهای اقامت کوتاه (C) و اقامت طولانی (D) برای کارجویان خارجی مناسب ترین هستند. علاوه بر ویزا، متقاضیان بین المللی کار در اسلواکی به مجوز کار و درخواست اقامت موقت نیاز دارند.

در ادامه انواع مختلفی از ویزای کاری اسلواکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ شما می توانید با توجه به نوع کار و شغل خود برای هر یک از آن‌ها درخواست دهید :

  • مجوز واحد اسلواکی : این مجوز یکی از رایج ترین انواع ویزای کاری است که برای اتباع خارجی متقاضی کار در اسلواکی صادر می شود. برای دریافت مجوز واحد، نیازی به درخواست مجوز کار ندارید تا بتوانید در کشور کار کنید. البته این نوع مجوز در مواردی ارائه می شود که یک موقعیت شغلی خالی در یکی از مؤسسات اسلواکی وجود داشته باشد. با دریافت مجوز، امکان اقامت موقت به منظور اشتغال در اسلواکی را خواهید داشت.
  • مجوز کار : صدور مجوز کار در اسلواکی در برخی موارد خاص انجام می شود و ضرورت دریافت آن با توجه به نوع شغل و موقعیت شما مشخص می شود. برای مثال، در صورتی که از مجوز اقامت موقت به همراه الحاق خانواده برخوردار هستید و می خواهید در 12 ماه اول ورود خود به کشور کار کنید، به مجوز کار اسلواکی نیاز خواهید داشت. قبل از اینکه بتوانید برای این مجوز درخواست دهید، کارفرمای شما باید جای خالی شغل را حداقل 10 روز قبل از اداره کار گزارش دهد.
  • مجوز استخدام فصلی : این مجوز کار موقت زمانی صادر می شود که مدت زمان یک فعالیت کاری بیش از 180 روز در سال نباشد. برای دریافت این مجوز، بسته به اینکه برای ورود به اسلواکی به ویزای شنگن نیاز دارید یا نه، قوانین متفاوتی برای اتباع کشورهای ثالث اعمال می شود.
  • کارت آبی اتحادیه اروپا : این کارت، یک نوع اقامت موقت است که برای اتباع کشورهای ثالث صادر می شود. دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا واجد شرایط کار در اسلواکی هستند و شرایط اولیه مورد نیاز را دارند. این نوع ویزای کاری به دارنده آن حق ورود، اقامت و کار در اسلواکی را می دهد.

مدارک لازم برای اخذ مجوز و ویزای کار در اسلواکی

الزامات مجوز کار و ویزا اسلواکی با توجه به نوع مدارک و شخص فرد متفاوت است، برای دریافت ویزای کاری شما باید چندین سند و مدرک ارسال کنید. تمام مدارک رسمی و فرم های درخواست شما باید به زبان اسلواکی ترجمه شده و مهر معتبر داشته باشند. همچنین می توانید مدارک خود را با ترجمه رسمی به زبان چک ارسال کنید تا توسط سفارت اسلواکی تائید شوند. از جمله اسناد ضروری برای اخذ ویزای کار این کشور عبارت اند از :

  • فرم های درخواست
  • اثبات بودجه مالی
  • بیمه سلامت
  • قرارداد کار یا پیشنهاد کتبی استخدام از یک کارفرمای مستقر در اسلواکی
  • اثبات سابقه کار و صلاحیت
  • مدارک مربوط به تحصیلات
  • وکالت‌نامه کتبی
  • پاسپورت معتبر
  • یک کپی از سند اقامت (در صورت وجود)
  • دو قطعه عکس رنگی (3*3.5 سانتی متر)
  • اثبات سوء پیشینه کیفری

برخی از اسنادی که خارج از کشور اسلواکی صادر می شوند، باید از مهر رسمی برخوردار بوده و قانونی باشند. این مدارک شامل موارد زیر می شوند :

  • شناسنامه
  • گواهی ازدواج
  • گواهی فوت
  • وکالت‌نامه
  • مدارک دانشگاهی
  • ثبت کسب و کار
  • احکام دادگاه

درخواست ویزای کار اسلواکی

برای درخواست ویزای کار اسلواکی، باید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

ویزای مناسب خود را انتخاب کنید : ابتدا باید مطمئن شوید که کدام ویزا انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. کشور اسلواکی ویزاهای کاری متنوعی ارائه می دهد و برخی از آن‌ها ممکن است به صورت جداگانه به درخواست مجوز نیاز داشته باشند. بنابراین، پیشنهاد می کنیم این موضوع را با کارفرمای خود در اسلواکی مطرح کنید و برای اطلاعات بیشتر با سفارت یا کنسولگری تماس بگیرید.

مدارک خود را آماده کنید : سپس، باید تعدادی مدارک درخواست ویزای کاری خود تهیه کنید که این مدارک بسته به نوع ویزای شما ممکن است متفاوت باشند.

هزینه ویزا را پرداخت کنید : پیش از ارسال درخواست ویزا باید هزینه آن را پرداخت کنید.

درخواست خود را ارسال کنید : در نهایت، در روز مصاحبه ویزای خود، می توانید درخواست خود را به دفتر مربوطه در کشور خود ارسال کنید.

زمان پردازش درخواست ویزای کاری شما بسته به حجم کاری سفارت می تواند بین سه تا شش ماه یا بیشتر به طور بی انجامد. پس از آن، زمانی که سفارت در مورد درخواست شما تصمیم نهایی را اتخاذ کند، به شما اطلاع رسانی خواهد کرد.

لطفاً توجه داشته باشید که برای درخواست هر یک از ویزاهای ارائه شده باید مدارک بیمه درمانی خود را نیز ارائه دهید. علاوه بر این، سفارت یا اداره کار ممکن است در صورت صلاحدید از شما مدارک بیشتری بخواهند.

نکات کلیدی درخواست ویزا و مجوز کار اسلواکی

درخواست مجوز کار زمانی که در اسلواکی مستقر هستید، امکان پذیر است، اما برای درخواست و دریافت ویزای کاری اسلواکی باید قبل از ورود به این کشور اقدامات لازم را به صورت آنلاین انجام دهید. قبل از درخواست برای اجازه کار یا ویزا، کارفرما باید بررسی کند که آیا برای پر کردن موقعیت شغلی، می تواند یک شهروند از اسلواکی استخدام کند یا خیر. این کار از طریق اداره کار انجام می گیرد و پس از تکمیل آن، کارمند یا کارفرما می توانند درخواست مجوز کار را از سفارت محلی، اداره مرکز کار و امور اجتماعی برای شما پیگیری کنند.

در نهایت، زمانی که مجوز و ویزای کاری خود را دریافت کردید، باید به منظور اشتغال به کار، اقامت موقت خود را نیز دریافت نمایید. درخواست اخذ اقامت موقت باید پس از اخذ مجوز کار و شخصاً در سفارت محلی اسلواکی انجام شود.

ویزای کاری اسلواکی
سؤالات متداول
  • آیا با اخذ ویزای کاری در اسلواکی می توانم خانواده خود را همراه خود به اسلواکی ببرم؟

بله، شما می توانید خانواده خود از جمله همسر (بالای 18 سال سن)، فرزندان کمتر از 18 سال را به همراه خود به اسلواکی ببرید.

  • مدت زمان پردازش ویزای کاری اسلواکی چقدر است؟

زمان پردازش درخواست ویزای کاری شما با توجه به حجم کاری سفارت می تواند بین سه تا شش ماه یا بیشتر به طول بی انجامد.

  • اعتبار ویزای کاری کشور اسلواکی چقدر است؟

ویزای کار اسلواکی معمولاً به اندازه مدت زمان قرارداد کاری معتبر است و مدت زمان اعتبار مجوز کار معمولاً بین یک تا دو سال خواهد بود.

  • آیا امکان تمدید مجوز کاری کشور اسلواکی وجود دارد؟

بله، در صورتی که بخواهید مجوز کار خود را برای همان کارفرما و در همان موقعیت شغلی تمدید کنید، می توانید به مدت دو سال مجوز خود را تمدید نمایید.

  • اعتبار مجوزهای کار در کشور اسلواکی چقدر است؟

مجوزهای کار اسلواکی بر اساس معاهده بین المللی حداکثر تا 2 سال یا 5 سال صادر می شود. برای کارگران فصلی مجوز کار می تواند تا 90 روز برای 12 ماه متوالی صادر شود.

سخن پایانی

اقتصاد توسعه یافته و فضای مناسب برای پیشرفت کاری در کشور اسلواکی سبب شده است تا این کشور به یکی از مقاصد محبوب کارجویان بین المللی تبدیل شود. دولت اسلواکی در سال های اخیر برای جذب نیروی متخصص به بازار کار کشور خود اقدام به ارائه ویزاهای متنوع و تسهیلات مختلف به کارجویان بین المللی کرده است. در این مقاله به طور دقیق با شرایط اخذ ویزای کاری کشور اسلواکی آشنا شدیم. امیدواریم اطلاعات این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای کاری اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *