نکات کلیدی در اخذ ویزای کاری لهستان

برنامه ریزی برای یک سفر کوتاه مدت به کشور لهستان می تواند بسیار لذت بخش و راحت باشد، اما وقتی صحبت از مهاجرت کاری و اخذ ویزا و مجوز کاری لهستان می شود، اوضاع کمی فرق می کند. داشتن فرصت کاری در لهستان و شروع یک زندگی جدید در کشوری دیگر به آمادگی و برنامه ریزی بیشتری نیاز دارد. برای مهاجرت کاری به لهستان، ابتدا باید یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای لهستانی دریافت کنید و پس از آن در صورت واجد شرایط بودن به ویزای کاری نیاز خواهید داشت. ویزای کاری کشور لهستان یک ویزای ملی (بلند مدت) لهستان است که به شهروندان غیر اتحادیه اروپا اجازه می دهد در لهستان کار کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم با ویزای کاری لهستان و نکات مهم در مورد اخذ آن آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور لهستان گردآوری شده است.

ویزای کاری لهستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط اخذ ویزای کاری لهستان
  • انواع مجوز کاری لهستان
  • مدارک و الزامات اخذ ویزای کار لهستان

شرایط اخذ ویزای کاری لهستان

هرکسی که شهروند اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا EEA یا سوئیس نباشد برای کار در لهستان نیاز به ویزا دارد و در صورتی که شهروند اتحادیه و منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس نباشید و بخواهید بیش از سه ماه در لهستان کار کنید، به ویزای کاری لهستان نیازی نخواهید داشت و تنها باید اقامت خود را در یک اداره محلی ثبت نمایید. ثبت نام اقامت معمولاً به سرعت انجام می شود و روند آن کوتاه تر از فرآیند درخواست ویزا خواهد بود. ثبت اقامت یک نوع اطلاع رسانی است تا به مقامات لهستانی اطلاع دهید که مایلید مدت بیشتری در لهستان بمانید و کار کنید.

اتباع خارج اتحادیه اروپا برای این که بتوانند به طور قانونی در لهستان کار کنند به ویزا و مجوز کار نیاز خواهند داشت؛ رویه اخذ این مدارک نسبتاً ساده است و بنا به کشور مبدأ متقاضی ممکن است قوانین خاصی اعمال شود. 

ویزای کاری لهستان

مجوز کار به اتباع خارجی این اجازه را می دهد تا بتوانند برای مدتی معین در یک موقعیت شغلی در کشور لهستان استخدام شوند.  مدت زمان اعتبار مجوز کار معمولاً حداکثر به مدت 6 ماه در یک دوره 12 ماهه خواهد بود. با این حال، در صورت واجد شرایط بودن می توانید مجوز کاری خود را پس از اتمام انقضای آن دوباره تمدید نمایید.

پس از دریافت مجوز کار در لهستان، می توانید برای ویزای کار از طریق سفارت لهستان در کشور خود درخواست دهید. ویزای کاری لهستان به شما این امکان را می دهد که برای مقاصد کاری به لهستان سفر کنید و سپس بتوانید برای مجوز اقامت موقت یا دائم خود درخواست دهید. برای شروع کار در لهستان، ابتدا یک کارفرمای لهستانی باید از طرف شما برای اخذ مجوز کار در دفتر محلی Voivodeship (دفتر فرمانداری در لهستان) درخواست دهد. شما باید مدارک و اسناد مورد نیاز را به کارفرمای خود ارائه دهید، از جمله این مدارک عبارت اند از :

  • فرم درخواست
  • رسید هزینه های پرداخت شده
  • اثبات وضعیت حقوقی کارفرما. اسناد باید از NCR (ثبت دادگاه ملی) صادر شود
  • سوابق فعالیت اقتصادی کارفرما
  • کپی صفحات پاسپورت کارمند
  • گواهی بیمه درمانی کارمند
  • اظهاراتی که سود یا زیان کارفرما را نشان می دهد
  • کپی قرارداد کار

پس از اعطای مجوز کار، کارفرمای شما آن را به همراه قرارداد کاری و سایر مدارک برای شما ارسال می کند تا بتوانید برای ویزای کار اقدام کنید. در این هنگام شما باید نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری لهستان را در کشور مبدأ خود پیدا کنید. وقت ملاقات برای اخذ ویزا بگیرید و مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید. پس از اتمام موفقیت آمیز این مراحل، می توانید درخواست ویزای کاری لهستان خود را ارسال کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که باید در تاریخ قرار ملاقات، به موقع حاضر شوید، مدارک مورد نیاز را ارائه دهید و (در صورت نیاز) در مصاحبه ویزا شرکت کنید. در یک نگاه کلی، مراحل درخواست ویزای کاری لهستان عبارت‌اند از:

  • ابتدا کارفرمای شما از طرف شما برای مجوز کار درخواست می دهد
  • پس از اخذ مجوز کاری مورد نیاز، شما برای ویزای کار از سفارت لهستان اقدام می کنید
  • وارد لهستان می شوید و شروع به کار کنید

انواع مجوز کاری لهستان

مجوز کار سندی است که به اتباع خارجی اجازه می دهد تا به طور قانونی در لهستان کار کنند، مشروط بر اینکه فرد دارای اقامتگاه باشد. نکته حائز اهمیت این است که اگر روادید صادر شده برای فرد خارجی به منظور گردشگری، ورود به دلایل بشردوستانه، منافع دولت یا تعهدات بین المللی باشد، امکان اخذ مجوز کاری وجود نخواهد داشت.

مجوزهای کاری تنها برای مدت زمانی که صادر شده اند، معتبر خواهند بود و پس از اتمام تاریخ انقضای مجوز که بر روی آن درج شده است، دیگر معتبر نخواهد بود و متقاضی باید مجوز کار خود را تمدید نماید. پس از اخذ مجوز کاری خود می توانید برای دریافت ویزای لهستان اقدام کنید، اما پیش از هر چیزی بهتر است با انواع مجوزهای کاری لهستان آشنایی داشته باشید که عبارت اند از :

  • مجوز کاری نوع A : این مجوز در صورتی صادر می شود که شرکت یا نهادی که در کشور لهستان واقع شده است، قصد استخدام یک تبعه خارجی را داشته باشد.
  • مجوز کاری نوع B : این مجوز برای افرادی صادر می شود که قصد کار در هیئت مدیره یک شرکت به عنوان کارآفرین، سرمایه گذار و یا مسئول امور شرکت را دارند. شرکت مذکور باید به صورت قانونی ثبت شده باشد.
  • مجوز کاری نوع C : زمانی که یک کارفرمای لهستانی قصد استخدام یک نیروی کار خارجی را به مدت بیش از 30 روز در یک سال را داشته باشد، نیاز به اخذ این مجوز کاری خواهند داشت.
  • مجوز کاری نوع D : این ویزا برای نیروهای کار خارجی صادر می شود که قصد دارند به صورت پروژه ای در کارهای خدماتی شرکت های مختلف در خاک لهستان کار کنند.
  • مجوز کاری نوع E : اتباع خارجی که قصد دارند به مدت بیش از 30 روز در یک دوره 6 ماهه در لهستان برای یک کارفرمای لهستانی کار کنند و واجد شرایط اخذ مجوزهای نوع B، C، D نمی شوند، صادر می شود.
  • مجوز کاری نوع S : این ویزا برای اتباع خارجی که قصد فعالیت در مشاغل مرتبط با کشاورزی، جنگلداری، شکار و ماهیگیری، یا پذیرایی و اقامت دارند، صادر می شود.
ویزای کاری لهستان

مدارک و الزامات اخذ ویزای کار لهستان

در صورتی که مراحل اخذ مجوز کاری خود را با موفقیت پشت سر گذاشتید، می توانید برای دریافت ویزای کاری لهستان اقدام کنید. نکته حائز اهمیت این است که کارفرمایان لهستانی پس از اخذ مجوز کار برای اتباع خارجی، تعهدات یکسانی در قبال آن‌ها و یک شهروند لهستانی خواهند داشت.

همچنین، در صورتی که فرد خارجی ظرف 3 ماه پس از تاریخ اعتبار اولیه مجوز کار شروع به کار نکند یا به مدت بیش از 3 ماه کار را متوقف کند و یا زودتر از 3 ماه قبل از انقضای مجوز کار به کار پایان دهد، کارفرما باید در عرض 7 روز این موضوع را به voivode اطلاع دهد.

پس از این مراحل، باید مدارک و اسناد مورد نیاز را آماده کنید. از جمله مهم‌ترین این مدارک عبارت اند از :

  • پاسپورت معتبر : اطمینان حاصل کنید که پاسپورت شما حداقل برای شش ماه اعتبار دارد.
  • فرم درخواست ویزا : شما باید فرم درخواست ویزا را از طریق سیستم e-Konsulat (وب سایت کنسولی لهستان) پر کنید و آن را چاپ کرده و امضا کنید.
  • عکس های رنگی از خودتان : ابعاد و الزامات عکس باید طبق دستورالعمل‌ های عکس ویزای شنگن باشد.
  • برنامه سفر : شما باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد بلیط پرواز به لهستان را خریداری کرده یا حداقل رزرو کرده اید.
  • گواهی بیمه سلامت مسافرتی : پس از ورود به لهستان، باید برای بیمه درمانی بلندمدت، در صندوق سلامت ملی لهستان یا یک شرکت بیمه خصوصی ثبت نام کنید. با این حال، برای درخواست اولیه ویزای کار، باید مدرکی مبنی بر بیمه درمانی سفر با حداقل 30000 یورو ارائه دهید.
  • مدرک اقامت : شما باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد در طول اقامت خود مکانی برای زندگی در لهستان دارید.
  • نسخه اصلی و کپی مجوز کار : کارفرمای شما مجوز کاری را که از طرف شما درخواست کرده است برای شما ارسال می کند.
  • نامه استخدام : شما باید اصل نامه استخدامی را با امضای کارمند خود و با ذکر سمت، حقوق و سایر جزئیات استخدام خود ارسال کنید.
  • گواهی سابقه کار یا CV : یک کپی به روز شده از رزومه خود و هر گونه گواهی که نشان دهنده تجربه کاری شما در موقعیتی است که برای آن درخواست می کنید، ارسال کنید.
  • گواهی عدم سو پیشینه ک شما باید ثابت کنید که سابقه کیفری ندارید.
سؤالات متداول
  • آیا امکان کار در لهستان برای خارجی ها وجود دارند؟

بله، برای اینکه بتواند به طور قانونی در لهستان کار کنید، باید مجوز کار داشته باشید و سپس با ویزای کاری وارد خاک لهستان شوید.

  • پایه حقوق در لهستان چقدر است؟

حداقل دستمزدها در لهستان از 01 ژانویه 2023 بازنگری شده است. حداقل دستمزدها از 19 PLN در ساعت افزایش یافته و به 70 تا PLN. 80 در ساعت و 3010 تا 3490 PLN در ماه رسیده است.

  • آیا می توانم بدون صحبت کردن به زبان لهستانی شغلی در لهستان پیدا کنم؟

بله، در برخی از مشاغل مانند مهندسی کامپیوتر و برنامه نویسی نیازی به تسلط بر زبان لهستانی وجود ندارد و می توانید با زبان انگلیسی و با دانش اندک زبان لهستانی نیز شروع به کار کنید.

  • حقوق کارگران در لهستان ساعتی چقدر است؟

متوسط دستمزد یک کارگر در کشور لهستان 51173 PLN در سال و 25 PLN در ساعت در لهستان است.

  • کار تمام وقت در لهستان چند ساعت در روز است؟

میانگین ساعت کاری برای مشاغل تمام وقت در لهستان در حدود ۴۴ ساعت هفتگی است.

سخن پایانی

اخذ ویزای کاری و شروع کار در کشور لهستان می تواند آغازی برای یک آینده شغلی نسبتا خوب باشد. اما این کشور زیر ساخت لازم را مانند کشورهای المان، اتریش، هلند، کانادا و انگلستان را ندارد و برای اخذ ویزای کاری بهتر است که کشورهای مذکور را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید. در این مقاله با مراحل اخذ ویزای کاری لهستان آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و کاری لهستان را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *