نکاتی که درباره ویزای کار نروژ باید بدانید

شرایط ورود به کشور نروژ بسته به ملیت افراد متقاضی متفاوت خواهد بود. اکثر مهاجرانی که برای کار به نروژ می‌روند متقاضی ویزای کارگر ماهر نروژ هستند که یکی از انواع ویزای کار نروژ است. از طرف دیگر برخی از افراد و ملیت‌ها برای ورود و کار در نروژ به ویزا نیاز ندارند. به دلیل تفاوت‌های قانونی که برای افراد و مشاغل مختلف در نروژ اعمال می‌شود، الزامی است که درباره قوانین ویزای کار این کشور اطلاعات کافی داشته باشید. در غیر این صورت هنگام ورود به نروژ ممکن است به دلیل عدم آگاهی از مقررات به حبس یا مجازات سنگین در نروژ محکوم شوید. چه به‌عنوان یک کارگر یا کارمند در نروژ قصد کار داشته باشید و چه خود اشتغال باشید باید ویزای کارگر ماهر نروژ را دریافت کنید؛ چراکه برخلاف اکثر کشورهای اروپایی، نروژ در طرح کارت آبی اتحادیه اروپا شرکت نمی‌کند. ما در این مقاله به بررسی شرایط ویزای کار در نروژ می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور نروژ، گردآوری‌شده است.

ویزای کار نروژ

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • قوانین ویزای کاری نروژ برای ملیت‌های مختلف
  • مدارک و مراحل دریافت ویزای کار
  • شرایط الحاق خانواده با ویزای کاری
  • انواع دیگر ویزای کاری نروژ
  • نحوه اخذ اقامت دائم نروژ از طریق کار

قوانین و شرایط دریافت ویزای کاری نروژ برای ملیت‌های مختلف

اینکه آیا به مجوز کار و ویزای کار برای کشور نروژ نیاز دارید یا خیر، بستگی به این دارد که از کجا آمده‌اید و چه مدت‌زمان قصد دارید در این کشور کارکنید. بسیار مهم است که فقط زمانی در نروژ کارکنید که اجازه اقامت مناسب را داشته باشید. در غیر این صورت، بدون آن، ممکن است مشمول زندان و یا جریمه نقدی شوید.

ویزای کار نروژ

ویزای کاری نروژ برای اتباع اتحادیه اروپا

شهروندان اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزای کار نروژ حق‌دارند به این کشور نقل‌مکان کرده و کار خود را شروع کنند. بااین‌حال، آن‌ها باید حداکثر سه ماه پس از ورود به نروژ در اداره پلیس اطلاعات خود را ثبت کنند. این شهروندان باید قرارداد کار و گواهی اشتغال به کار (صادرشده توسط کارفرما) خود را به همراه داشته باشند. همچنین شهروندان اتحادیه اروپا می‌توانند به‌عنوان فرد جویای کار اطلاعات خود را ثبت کنند. با این کار آن‌ها فرصت خواهند داشت تا 6 ماه در این کشور دنبال شغل بگردند. برخلاف اتباع اتحادیه اروپا، شرایط کار در نروژ برای اتباع غیر اتحادیه اروپا / EEA بسیار دشوار است.

ویزای کاری نروژ برای اتباع خارج از اتحادیه اروپا

قبل از اینکه یک فرد خارج از اتحادیه اروپا بتواند مجوز کار در نروژ را دریافت کند، باید یک پیشنهاد استخدام رسمی از یک کارفرمای نروژی داشته باشد تا بتواند برای ویزای کار درخواست بدهد. تمام افراد متقاضی باید بیشتر از 18 سال سن داشته باشند و هیچ‌گونه سابقه کیفری نداشته باشند. مجوزهای کاری در نروژ به متقاضیان خاصی اعطا می‌شود که شرایط تحصیلی و سابقه کاری خوبی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، متقاضیان باید حداقل یکی از موارد زیر را داشته باشند تا واجد شرایط دریافت ویزای کار باشند:

  • یک برنامه آموزش حرفه‌ای سه‌ساله در سطح دبیرستان را گذرانده باشند
  • تحصیلات خود را در حداقل مقطع لیسانس دانشگاه یا کالج به اتمام رسانده باشند.
  • تجربه کاری مرتبط و طولانی داشته باشند که با کارشان در نروژ مرتبط باشد.

علاوه بر این، شرایط استخدامی افراد خارج از اتحادیه اروپا باید به‌گونه‌ای باشد که کارفرما آن‌ها را برای کار تمام‌وقت استخدام کند. همچنین حقوق و شرایط کاری آن‌ها باید در سطح شهروندان معمولی نروژ یا بالاتر از آن‌ها باشد.

مدارک و مراحل دریافت ویزای کار

اگر تمامی شرایط بالا درباره اتباع خارج از اتحادیه اروپا وجود داشته باشد، آن‌ها می‌توانند برای دریافت ویزای کار نروژ اقدام کنند. البته قبل از آن کارفرمای آن‌ها باید به اداره مهاجرت و اداره کار منطقه خود مراجعه کرده و اعلام کند که می‌خواهد چنین فردی را استخدام کند. پس از موافقت اداره کار، کارفرما باید نامه استخدام به فرد خارج از اتحادیه اروپا ارسال کند تا سایر مراحل دریافت ویزای کار را طی کند.

اتباع خارج از اتحادیه اروپا زمانی که از یک کارفرمای نروژی پیشنهاد کار دریافت کردند، باید به وب‌سایت اداره مهاجرت نروژ (UDI) مراجعه کرده و فرم درخواست مجوز کار این کشور را تکمیل کنند. برای تکمیل این مرحله بهتر است با یک موسسه مهاجرتی مجرب و آگاه همکاری کنید. در این مرحله باید تمام مدارک زیر را بارگذاری کنید و درنهایت وقت مصاحبه و مراجعه به سفارت نروژ دریافت کنید.

مدارکی که باید هنگام درخواست ویزای کار در نروژ تحویل دهید عبارت‌اند از:

  • گذرنامه
  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزای کار که در وب‌سایت اداره مهاجرت نروژ موجود است
  • دو قطعه عکس سایز پاسپورت با پس‌زمینه سفید
  • اثبات داشتن محل اقامت در نروژ: مثل قرارداد اجاره کتبی. (اگر هنوز محل اقامت مشخصی ندارید، باید نامه‌ای بنویسید که در آن توضیح دهید که قصد دارید کجا زندگی کنید و چگونه مسکن پیدا می‌کنید.)
  • فرم پیشنهاد استخدام صادرشده توسط کارفرمای شما
  • اثبات اینکه حقوق شما کفاف هزینه‌های زندگی و اقامتتان در نروژ را خواهد داد.
  • مدرک تحصیلی شما
  • اثبات سابقه کار قبلی: ارائه مدارکی از کارفرمایان قبلی شما که نوع کاری که انجام داده‌اید، مدت‌زمان شاغل بودن و صلاحیت شما در آن موقعیت شغلی را شرح می‌دهد.
  • رزومه / CV شما
  • رسید پرداخت درخواست ویزا که حدود 589 دلار آمریکا است.

توجه داشته باشید که اصل و کپی تمام مدارکی که ارسال می‌کنید باید وجود داشته باشد و به زبان انگلیسی یا نروژی ترجمه‌شده باشد. هنگامی‌که درخواست ویزای کاری خود را تحویل می‌دهید، ممکن است تا 8 هفته طول بکشد تا به درخواست شما رسیدگی شود. پس از ورود به نروژ هم ظرف یک هفته باید به اداره خدمات پلیس محلی بروید و کارت اقامت خود را دریافت کنید.

هنگامی‌ که ویزای کار نروژ را دریافت کردید، به نروژ نقل‌مکان کردید و به‌عنوان مقیم ثبت‌نام کردید، حق استفاده از سیستم مراقبت‌های بهداشتی ملی نروژ را خواهید داشت. سیستم مراقبت‌های بهداشتی نروژ توسط دولت و از پول مالیات‌دهندگان تأمین می‌شود. بااین‌حال اگر می‌خواهید پوشش درمانی بیشتری داشته باشید، مانند درمان در بیمارستان‌های خصوصی، باید بیمه درمانی خصوصی بخرید.

شرایط الحاق خانواده با ویزای کاری

کسانی که با موفقیت اجازه اقامت موقت نروژ را دریافت می‌کنند معمولاً می‌توانند فرزندان، همسر و افراد مشترک خود را از طریق ویزای مهاجرت خانوادگی به نروژ بیاورند. بااین‌حال باید تمکن مالی کافی برای حمایت از اعضای خانواده خود را داشته باشند که حدود 28000 دلار آمریکا است. ساده‌ترین راه برای آوردن یکی از اعضای خانواده این است که آن‌ها هم‌زمان با متقاضی اصلی ویزای کار، برای ویزای خود اقدام کنند.

چه کسانی می‌توانند با ویزای خانوادگی به فرد دارنده ویزای کار در نروژ ملحق شوند؟

  • همسر یا شریک زندگی فرد متقاضی که هر دو بالای 24 سال داشته باشند به شرطی که با هم حداقل 2 سال زندگی کرده باشند، فرزند داشته باشند یا در انتظار به دنیا آمدن فرزندشان باشند.
  • فرزندان زیر 18 سال فرد متقاضی
  • فرزندان بین 18 تا 21 سال مجرد متقاضی که ازنظر مالی به او وابسته باشد.
ویزای کار نروژ
انواع دیگر ویزای کاری نروژ

انواع دیگری از ویزای کار نروژ وجود دارد، بسته به ماهیت کاری که قصد دارید در آن شرکت کنید:

  1. ویزای کار فصلی: اگر به مدت کوتاهی در شغلی کار می‌کنید که فقط در زمان خاصی از سال قابل انجام است یا به‌عنوان جایگزین یک کارمند دائمی، کار می‌کنید باید این ویزا را دریافت کنید. البته قبل از درخواست باید یک پیشنهاد کار دریافت کنید و از اداره کار و رفاه نروژ (NAV) تأییدیه بگیرید.
  2. ویزای جویای کار نروژ: این ویزا برای کارگران ماهری است که تحصیلات خود را در نروژ به پایان رسانده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون پیشنهاد شغلی در نروژ بمانند و به دنبال کار بگردند.
  3. ویزای آموزشی و تحقیقاتی حرفه‌ای. این ویزا برای دانشجویانی صادر می‌شود که در طول تحصیلات عالی خود آموزش می‌بینند یا برای محققینی صادر می‌شود که با سرمایه شخصی خود کار می‌کنند و زیر نظر یک کارفرمای نروژی نیستند.
  4. ویزای تعطیلات کاری نروژ. این نوع ویزا برای جوانان (زیر 31 سال) از کشورهای آرژانتین، استرالیا، کانادا، ژاپن و نیوزلند صادر می‌شود که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حداکثر یک سال در نروژ کار و زندگی کنند.
  5. ویزای کار برای هنرمندان: این ویزای کوتاه‌مدت برای هنرمندان یا نوازندگانی است که در نروژ کنسرت یا اجرا خواهند داشت. حداکثر اقامت مجاز با این ویزا 14 روز است.
نحوه اخذ اقامت دائم نروژ از طریق کار

اگر به مدت سه سال به‌طور مداوم در نروژ با ویزای کاری زندگی کنید، پس‌ازآن واجد شرایط اقامت دائم در این کشور هستید. البته به شرطی که بتوانید ازنظر مالی از خودتان و خانواده‌تان حمایت کنید، سابقه کیفری نداشته باشید و با زبان و فرهنگ نروژی آشنا شده باشید. شهروندان اتحادیه اروپا نیز می‌توانند پس از پنج سال اقامت در این کشور برای اقامت دائم درخواست دهند. درخواست اقامت دائم نروژ به‌صورت حضوری انجام می‌شود. شما باید سه ماه قبل از انقضای مجوز اقامت کاری خود از طریق درخواست آنلاین، از اداره پلیس نروژ زمان ملاقات رزرو کنید. پس از دریافت این مجوز از تمامی حقوق شهروندان نروژی بهره‌مند خواهید شد.

سؤالات متداول
  • اعتبار ویزای کاری نروژ چقدر است؟

مجوز کاری نروژ معمولاً به مدت دو سال معتبر است. البته قبل از انقضای آن، برای دو سال دیگر امکان تمدید آن وجود دارد. البته حداقل 3 ماه قبل از پایان انقضای ویزا باید برای تمدید آن اقدام کنید.

  • اخذ اقامت دائم نروژ پس از چند سال ممکن است؟

پس از سه سال اقامت مداوم در نروژ، می‌توانید برای مجوز اقامت دائم درخواست دهید.

  • آیا زمان تحصیل در نروژ به‌ عنوان سال‌های اخذ اقامت دائم در این کشور محسوب می‌شود؟

خیر. برخلاف ویزای کاری مدت اقامت شما در حین داشتن ویزای تحصیلی برای اقامت دائم محاسبه نمی‌شود.

  • آیا امکان کار بدون داشتن کارفرمای نروژی در نروژ ممکن است؟

بله شما می‌توانید خود اشتغال باشید.

  • پردازش ویزای کاری نروژ چقدر طول می‌کشد؟

بین 4 تا 8 هفته باید برای دریافت نتیجه ویزا صبر کنید.

سخن پایانی

دریافت ویزای کار نروژ به شما اجازه اقامت و کار تمام‌وقت در این کشور را می‌دهد. میزان دشواری دریافت این ویزا بسته به میزان تحصیلات و سابقه کاری شما بستگی دارد. معمولاً افراد با تجربه کاری در این زمینه موفق هستند. البته موفقیت در دریافت ویزا به نحوه ارسال مدارک موردنیاز هم بستگی دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از ارسال درخواست ویزا با متخصصان آگاه و مجرب مشورت کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به نروژ را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *