صفر تا صد اخذ پذیرش تحصیلی لهستان

امروزه بسیاری از دانشجویانی که علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور محل سکونت خود هستند، کشورهای اروپایی را در فهرست مقاصد تحصیلی خود قرار می دهند. از جمله کشورهای اروپایی که از سیستم آموزشی با کیفیت و پیشرفته ای برخوردار است، کشور لهستان است. دانشجویان بین المللی که در این کشور دوره های دانشگاهی خود را آغاز می کنند از امکانات آموزشی در سطح بین الملل برخوردار خواهند بود و در یک محیط آکادمیک دانشجو محور به تحصیلات مشغول خواهند شد. در صورتی که شما هم از علاقه‌مندان به اخذ پذیرش تحصیلی لهستان هستید، پیش از ارسال درخواست خود باید با شرایط و نیازمندی های پذیرش در دانشگاه های این کشور آشنا شوید و برخی از پیش نیازها را رعایت کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم با شرایط پذیرش و تحصیل در دانشگاه های کشور لهستان آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور لهستان گردآوری شده است.

پذیرش تحصیلی لهستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • روند اخذ پذیرش تحصیلی لهستان
  • مزایای تحصیل در دانشگاه های لهستان
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های لهستان

روند اخذ پذیرش تحصیلی لهستان

شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی این امکان را دارید تا به هر یک از دانشگاه های دولتی و یا خصوصی در لهستان درخواست دهید و پس از اخذ پذیرش در دانشگاه، به زبان های انگلیسی، لهستانی یا برخی دیگر از زبان های رایج در این کشور، شروع به تحصیل کنید. روند پذیرش تحصیلی لهستان به صورت غیرمتمرکز است و  دانشجویان متقاضی باید به صورت مستقیم درخواست خود را به موسسه مورد نظر ارسال کنند.

فرآیند پذیرش در اغلب دانشگاه ها یکسان است و تنها ممکن است در برخی پیش نیازها تفاوت هایی وجود داشته باشد. از همین رو توصیه می شود قبل از شروع دوره دانشگاهی مد نظر خود تمامی جزئیات لازم در مورد مراحل درخواست و مدارک مورد نیاز را از وب سایت رسمی دانشگاه بررسی نمایید. به صورت کلی، روند ارسال درخواست و اخذ پذیرش در دانشگاه های لهستان به شرح زیر است :

پذیرش تحصیلی لهستان
  • مرحله اول : رشته و برنامه آموزشی مورد نظر خود را انتخاب کنید :

پیش از هر کار، شما باید رشته و دوره ی آموزشی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. اطلاعات مربوط به رشته ها و جزئیات دروس هر ترم، معمولاً در وب سایت رسمی دانشگاه آورده شده است.  

  • مرحله دوم : دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و شرایط پذیرش آن را بررسی کنید

تقریباً 380 مؤسسه آموزش عالی دولتی و خصوصی در لهستان وجود دارد که می توانید از بین آن‌ها مناسب ترین موسسه را برای تحصیل انتخاب کنید. برای آن که شانس پذیرش تحصیلی لهستان خود را بالا ببرید حتماً به مواردی مانند رتبه بندی دانشگاه و فرصت های کارآموزی دانشگاه ها دقت داشته باشید و رشته ای را انتخاب کنید که با پیش زمینه تحصیلی شما هماهنگی داشته باشد.

خواندن نظرات دانشجویان یک دانشگاه نیز می تواند به شما دید کلی در مورد امکانات و شرایط تحصیل در دانشگاه مورد نظرتان را دهد.

پس از کسب همه اطلاعات لازم، باید با دفتر پذیرش دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید و در مورد جزئیات پذیرش مانند مدارک مورد نیاز، مهلت ثبت نام و زمان شروع دوره آموزشی صحبت کنید. اگر قصد دارید برای مقطع کارشناسی درخواست دهید، باید مدارک زیر را تهیه کنید :

  • فرم درخواست
  • کپی دیجیتالی عکس
  • مدرک دبیرستان
  • ترجمه مدارک (در صورتی که مدارک شما به زبان لهستانی یا انگلیسی نباشد)
  • گواهی معتبر مهارت زبان

به خاطر داشته باشید مؤسسات آموزشی مختلف، ممکن است به مجموعه مدارک متفاوتی نیاز داشته باشند.

  • مرحله سوم : نامه پذیرش تحصیلی لهستان و آماده سازی ویزا

دوره پذیرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های لهستان معمولاً از ماه آوریل یا می شروع می شوند.  مدت زمان این دوره ها بستگی به دانشگاه و موسسه انتخابی شما دارد و ممکن است تا 6 ماه ادامه داشته باشد.

لهستان یکی از اعضای اتحادیه اروپا است، بنابراین دانشجویان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا نیازی به ویزا برای پذیرش تحصیلی لهستان ندارند. در حالی که دانشجویان غیر اتحادیه و منطقه اقتصادی اروپا باید در اسرع وقت شروع به تهیه مدارک لازم و اخذ ویزا نمایند.

بعد از اینکه دانشگاه درخواست شما را پذیرفت، یک نامه پذیرش به حساب ایمیل شما صادر می شود. پس از آن، باید نامه پذیرش را برای اخذ ویزا به سفارت دهید و ویزای دانشجویی شما بر اساس مدت زمان دوره تحصیلی و مقطعی که می خواهید در آن مشغول به تحصیل شوید، توسط سفارت صادر می شود. مدارک و اسناد لازم برای اخذ انواع ویزا را می توانید از وب سایت رسمی سفارت لهستان در کشور خود بررسی کنید.

  • مرحله چهارم : ورود به کشور لهستان و سازگاری با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشور

سال تحصیلی در لهستان از ابتدای ماه اکتبر آغاز می شود. پس از اخذ ویزا و ورود به این کشور، باید موارد ضروری مانند محل اقامت، وجود اینترنت در اتاق یا آپارتمان و خرید سیم کارت محلی را بررسی کنید. همچنین در صورت لزوم می توانید پیش از شروع دوره آموزشی خود به دنبال شغل پاره وقت باشید. به همین دلیل توصیه می شود مدتی قبل از شروع دانشگاه در لهستان حضور داشته باشید تا از زمان کافی برای آماده سازی اقامت خود برخوردار باشید.

مزایای تحصیل در دانشگاه های لهستان

سطح سیستم آموزشی لهستان در ده سال گذشته به طور پیوسته در حال بهبود بوده است. در طول این مدت، نه تنها کیفیت تدریس دروس دانشگاهی بهبود یافته، بلکه تعداد دانشجویان بین المللی نیز به طور مداوم در حال افزایش بوده اند. به همین ترتیب، دولت لهستان نیز برای اقامت و زندگی دانشجویان بین المللی، امکانات با کیفیت بسیاری فراهم کرده است.

دانشگاه های قدیمی و مدرن بسیاری در میان دانشگاه‌ های لهستان وجود دارند که از عیار علمی بالایی برخوردار هستند. به عنوان مثال دانشگاه Jagiellonian در کراکوف یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان با پیشینه تاریخی است که در سال 1364 تأسیس شده و همچنان میزبان دانشجویان بسیاری از سراسر جهان می باشد. دانشگاه های مدرن لهستان نیز با امکانات پیشرفته و سطح علمی بالا، مکانی عالی برای تحصیل به شمار می روند و طیف وسیعی از رشته های تحصیلی مانند تخصص های فنی، پزشکی، اقتصاد، امور مالی و علوم اجتماعی را به دانشجویان ارائه می دهند. به طور کلی، انواع دوره های آموزشی ارائه شده در دانشگاه های لهستان به شرح زیر هستند :

  • کارشناسی هنر : 3 سال (6 ترم)
  • کارشناسی علوم : 3.5 سال (7-8 ترم)
  • مقطع کارشناسی ارشد : 1.5 – 2 سال (3-4 ترم)
  • دوره کارشناسی ارشد تخصص های پزشکی، روانشناسی و حقوق : مدت 5-6 سال (10-12 ترم)
  • تحصیلات تکمیلی – 1 – 1.5 سال (1-2 ترم)
پذیرش تحصیلی لهستان

در بسیاری از دانشگاه های لهستان، پیش از شروع دوره آموزشی یک برنامه آموزشی به نام “Zerówka” برگزار می شود. Zerówka یک دوره مقدمانی 9 ماهه برای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه است و شامل کلاس های آموزش زبان لهستانی و برخی موضوعات دیگر می شود. پس از اتمام دوره، شرکت کنندگان گواهینامه ای دریافت می کنند که سطح مهارت آن‌ها در زبان لهستان را تائید می کند. همچنین، اگر دانشجویان برای بهبود دانش زبان انگلیسی خود علاقه‌مند به شرکت در دوره های زبان انگلیسی باشند، می توانند در دوره های مقدماتی 9 ماهه زبان انگلیسی که در دانشگاه ها برگزار می شوند، ثبت نام کنند و پس از اتمام دوره مدرک زبان خود را دریافت نمایند. 

هزینه تحصیل در دانشگاه های لهستان

هزینه تحصیل به زبان لهستانی در دانشگاه های این کشور به طور متوسط حدود 2000 تا 2500 یورو در سال است. تحصیل به زبان انگلیسی کمی گران تر است و به طور متوسط حدود 3000 یورو در سال هزینه دارد. برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد شهریه دانشگاه های لهستان می توانید به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نمایید.

دانشجویان بین المللی برای کاهش هزینه های تحصیل و زندگی در لهستان، فرصت های بسیاری پیش روی خود دارند که استفاده از بورسیه های تحصیلی دولتی یا دانشگاهی، یکی از آن‌ها است. همه ساله لیست متنوعی از بورسیه های توسط دولت و یا دانشگاه های لهستان ارائه می شوند و معمولاً دانشجویان بین المللی کشورهای جهان سوم شانس بالایی در اخذ برخی بورسیه های این کشور خواهند داشت.

سؤالات متداول
  • پذیرش در دانشگاه های لهستان به چه صورت انجام می شود؟

اخذ پذیرش تحصیلی در لهستان ساده و سریع است. اکثر مؤسسات آموزش عالی لهستان شرایط مشابهی برای پذیرش دانشجویان دارند و در صورتی که مدارک مورد نیاز را ارائه دهید، امکان ورود به دانشگاه را خواهید داشت.

  • بهترین دانشگاه های لهستان برای تحصیل دانشجویان بین المللی کدم‌اند ؟

بهترین دانشگاه های بین المللی در لهستان عبارت اند از :

  • دانشگاه Jagiellonian
  • دانشگاه ورشو
  • دانشگاه صنعتی ورشو
  • دانشگاه علم و صنعت AGH
  • دانشگاه زیلونا گورا
  • دانشگاه پزشکی Wroclaw
  • دانشگاه آدام میکیویچ
  • دانشگاه وروتسواف
  • میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه های لهستان چقدر است ؟

هزینه تحصیل به زبان لهستانی در دانشگاه های این کشور حدود 2000 تا 2500 یورو در سال و تحصیل به زبان انگلیسی به طور متوسط حدود 3000 یورو در سال هزینه دارد.

  • بهترین شهر لهستان برای اقامت دانشجویان کدام شهر است؟

ورشو، بهترین شهر لهستان برای دانشجویان بین المللی است که امکانات متنوع و خوابگاه های دانشجویی بسیاری را در خود جای داده است.

  • دانشجویان بین المللی در لهستان امکان چند ساعت کار هفتگی را خواهند داشت؟

قانون لهستان به دانش‌آموزان غیر لهستانی اجازه می‌دهد تا زمانی که دانشجوی تمام وقت هستند، تا 40 ساعت در هفته کار کنند.

سخن پایانی

تحصیل در کشور لهستان مزایای بسیاری را برای دانشجویان بین المللی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می توان به امکان تحصیل به زبان انگلیسی، هزینه های پایین تحصیل و سطح بالای کیفیت آموزش های ارائه شده، اشاره کرد. در این مقاله با شرایط پذیرش تحصیلی لهستان آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و کاری لهستان را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *