فرصت ویژه کاریابی در آلمان

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و یکی از اقتصادهای پیشرو در جهان است. در حال حاضر بیش از 500000 موقعیت شغلی در داخل کشور آلمان وجود دارد. بر اساس موارد آگهی شده، آلمان برای حفظ سطح فعلی اقتصاد خود، به مهاجرت 100000 نفر از کشورهای غیر اتحادیه اروپا نیاز دارد. از این رو دولت آلمان تعداد زیادی فرصت شغلی برای کارگران خارج از کشور فراهم می کند. اما متقاضیان کار در آلمان باید از چه طریقی جهت اخذ مجوز کار و اقامت آلمان اقدام نمایند؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط کاریابی در آلمان بپردازیم. اگر شما نیز به دنبال یافتن فرصتهای شغلی در آلمان و دنبال کردن رویای خود در اروپا هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است.

کاریابی در آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • نحوه کاریابی در آلمان

متقاضیان کار در کشور آلمان میتوانند از دو روش جهت یافتن کار در این کشور اقدام نمایند:

  1. اخذ ویزای جستجوی کار در آلمان (job seeker visa)

متقاضیان کار در کشور آلمان که خارج از این کشور هستند و توانایی یافتن کارفرما در آلمان را جهت دریافت پیشنهاد شغلی ندارند، میتوانند با دریافت ویزای جستجوی کار، وارد آلمان شده و در داخل این کشور، شخصا به دنبال یافتن پیشنهاد شغلی و کارفرما باشند. این ویزا که از نوع ویزای بلند مدت است، در واقع به دارندگان آن اجازه میدهد تا 6 ماه در آلمان اقامت داشته باشند. توجه داشته باشید که همه متقاضیان کاریابی در آلمان ، واجد شرایط دریافت این نوع ویزا نیستند و میبایست شرایطی خاصی را داشته و مواردی را رعایت نمایند. مهم ترین این شرایط عبارتند از:

کاریابی در آلمان
  • داشتن حداقل 5 سال سابقه کاری
  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • ارائه مدارک تحصیلی آکادمیک و یا آموزش حرفه ای
  • ارائه مدرک مهارت زبان آلمانی (حداقل سطح B1)
  • اثبات تمکن مالی لازم جهت تامین هزینه های خود در آلمان (متقاضیان کاریابی در آلمان نمیتوانند با ویزای جستجوی کار، در مدت 6 ماه اقامت خود در آلمان کار کنند و دستمزد دریافت نمایند. در نتیجه لازم است متعهد شوند که پول کافی برای تامین هزینه های زندگی خود را خواهند داشت. جهت اطلاع از نحوه اثبات تمکن مالی، با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا در تماس باشید)
  • معادل سازی مدارک تحصیلی در آلمان (در صورتیکه مدارک شما در کشور آلمان به رسمیت شناخته نشود، باید مدارک خود را معادل سازی نمایید. حداقل مدرک لازم، باید معادل دیپلم آلمانی باشد)

شهروندان اتحادیه اروپا، سوئیس، نیوزلند، استرالیا، اسرائیل، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا، قادر خواهند بود بدون دریافت ویزا وارد آلمان شده و به دنبال کار باشند. شهروندان این کشورها تنها میبایست پس از ورود به آلمان، ثبت نام کرده و مجوز اقامت دریافت نمایند. اما معمولا شهروندان سایر کشورها، جهت کاریابی به دریافت ویزای جستجوی کار نیاز خواهند داشت. با این حال، باز هم توجه داشته باشید که ضرورت دریافت ویزا، به ملیت افراد بستگی خواهد داشت. پس توصیه میشود حتما قبل از هر گونه اقدام، با مراجعه به وبسایت رسمی اداره مهاجرت آلمان، از جدیدترین شرایط آلمان برای کشور شما و جدیدترین تغییرات در قوانین اخذ ویزا آگاهی کسب نمایید. متقاضیان دریافت ویزا باید به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود مراجعه نمایند.

  1. اخذ جاب آفر در آلمان

یکی از مهمترین و اصلی ترین شروط کار در آلمان، دریافت جاب آفر یا همان پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در این کشور میباشد. در واقع، ارائه نامه کارفرما و یا قرارداد کاری با کارفرما که در آن جزئیات کار، مشخصات کارفرما، عنوان شغلی شما، وظایف، ساعات کاری، دستمزد و تاریخ شروع کار و مدت زمان قرارداد ذکر شده است، برای دریافت ویزای کار آلمان ضروری میباشد. تنها در برخی موارد که با توجه به عنوان شغلی مربوطه، پذیرش کارفرما به صورت شفاهی انجام شود، استثنا وجود داشته و دریافت ویزا بدون ارائه نامه کارفرما ممکن خواهد بود. 

چنانچه بخواهید پیشنهاد شغلی در آلمان دریافت نمایید، میبایست حداقل 18 سال سن داشته، مدرک زبان آلمانی (B2) و یا مدرک زبان انگلیسی (آیلتس 5.5 به بالا)، مدرک تحصیلات آکادمیک و یا آموزش حرفه ای، مدارک تمکن مالی جهت اثبات توانایی در تامین هزینه های زندگی خود و خانواده، ارائه نمایید. در ضمن، داشتن تجربه کاری مرتبط نیز از شروط اصلی میباشد اما شرط سنی خاصی تعیین نشده است و تنها بر اساس تجربه کاری میتوان گفت که افراد زیر 45 سال، شانس بالاتری جهت دریافت ویزا خواهند داشت. متقاضیان کاریابی در آلمان میتوانند با بررسی بخشهایی که دولت آلمان اعلام کمبود نیرو کرده و یا به اصطلاح shortage list ارائه نموده است، شغل مورد نظر خود را بیابند.

 خوشبختانه کسانی که موفق شوند در آلمان جاب آفر دریافت نمایند، با داشتن شرایط خاصی میتوانند جهت دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا نیز اقدام نمایند. کارت آبی اتحادیه اروپا یا همان EU blue card، نوع خاصی از مجوز اقامت است که به دارندگان آن اجازه همراه بردن اعضای خانواده خود به آلمان را نیز خواهد داد. متقاضیان کاریابی که بخواهند کارت آبی نیز دریافت کنند، باید علاوه بر داشتن تحصیلات بالا، یک موقعیت شغلی در آلمان پیدا کنند که درآمد ناخالص سالانه حداقل 56400 یورو (از سال 2022) داشته باشد. 

برای افرادی که در زمینه های ریاضیات، فناوری اطلاعات، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی انسانی، پیشنهاد شغلی دریافت نموده اند، حقوق ناخالص سالانه باید حداقل 43992 یورو (از سال 2022) باشد که مجوز دریافت کارت آبی را اخذ نمایند. این مجوز از طریق آژانس کار فدرال آلمان صادر شده و درخواست شما برای استخدام، توسط این نهاد بررسی خواهد شد. افرادی که شروط ذکر شده در بالا، شامل تحصیلات آکادمیک، ارائه نامه جاب آفر و یا شرط حقوق دریافتی که در بالا به آن اشاره شد را نداشته باشند، میتوانند تنها برای دریافت ویزای کار درخواست دهند.

سؤالات متداول
  • چه وبسایت هایی جهت کاریابی در آلمان پیشنهاد میکنید؟

برخی از سایتهای کاریابی معتبر در آلمان عبارتنداز: Indeed، Monster، Stepstone، federal employment agency، make it in Germany، jobvector ، hemmersbach

  • آیا می توان ویزای جستجوی کار آلمان را تمدید کرد؟

خیر. ویزای جستجوی کار در آلمان قابل تمدید نمیباشد. این بدان معناست که اگر افرادی که به دنبال کاریابی در این کشور هستند، در طول مدت اعتبار ویزای خود نتوانند کار پیدا کنند، باید به کشور خود بازگردند. اگر بتوانید در مدت زمانی که با ویزای جستجوی کار در آلمان هستید کار پیدا کنید، تنها کافیست درخواست ویزای کاری و اجازه اقامت دهید.

  • آیا با دریافت جاب آفر آلمان، امکان همراه بردن اعضای خانواده وجود دارد؟

بله. شما میتوانید برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز درخواست ویزا داده و آنها را به آلمان ببرید. البته، از شروط اصلی، داشتن تمکن مالی لازم جهت تامین هزینه های زندگی خانواده در آلمان و همچنین در برخی موارد، داشتن مدرک زبان آلمانی توسط اعضای خانواده، است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب ما در گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

  • آیا می توان با اخذ ویزای جستجوی کار، در آلمان کار کرد؟

خیر. افرادی که قصد کاریابی از طریق دریافت ویزای جستجوی کار یا همان جاب سیکر دارند، مجاز به کار در این کشور با ویزای فوق و دریافت دستمزد نمیباشند. به همین دلیل است که اثبات تمکن مالی جهت تامین هزینه های زندگی در آلمان ضروری میباشد. این افراد تنها در صورت دریافت پیشنهاد شغلی یا جاب آفر میتوانند در آلمان کار کنند.

سخن پایانی

اکثریت کارفرمایان و مردم آلمان، از ورود خارجی ها به این کشور استقبال می کنند. دولت آلمان راه های زیادی را برای مهاجرت کاری قانونی به آلمان باز کرده و پذیرش خارجی ها را به طور قابل توجهی در سال های اخیر بهبود بخشیده است. متقاضیان کار در آلمان میتوانند با دریافت جاب آفر از یک کارفرما در آلمان و یا از طریق اخذ ویزای جستجوی کار، شانس خود را جهت اخذ مجوز کار و اقامت آلمان امتحان کنند. ما در این مقاله به بررسی نحوه و شرایط کاریابی در آلمان پرداختیم و به سوالات مهم در این خصوص پاسخ دادیم. امیدواریم اطلاعات ما، به موفقیت شما مخاطب عزیز جهت کار در کشور آلمان کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور آلمان را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *