جدیدترین قوانین کار در آلمان 2024

کشور آلمان از لحاظ اقتصادی یکی از قدرتمند ترین کشورهای اروپایی است که حدود 83 میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن شهر برلین است. زبان رسمی مردم این کشور زبان آلمانی است که شاخه ای از زبان های هندو اروپایی است و به جز آلمان، زبان مردم کشورهایی نظیر اتریش، سوئیس، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، بخشهایی از بلژیک و جنوب دانمارک هم می باشد. از آن جایی که این کشور یکی از قدرت های اقتصادی دنیا است، کارمندانی که در این کشور مشغول به فعالیت هستند، از مزیت هایی نظیر دریافت حقوق بالا، بیمه و خدمات اجتماعی ویژه بهره مند هستند. از این رو مهاجران بسیاری از سراسر جهان، آلمان را برای مهاجرت کاری خود انتخاب می کنند.

کار در آلمان

بنابراین برای اشخاصی که قصد دارند تا نسبت به مهاجرت کاری آلمان اقدام نمایند، آشنایی با قوانین کار در آلمان یکی از  الزامات اولیه می باشد. زیرا این امکان را به متقاضیان می دهد تا نسبت به حقوق قانونی خود، به عنوان یک کارمند در این کشور آگاه شده و پس از آن تصمیم قطعی مبنی بر اشتغال در کشور آلمان را اتخاذ نمایند. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و  وب سايت هاى رسمى كشور آلمان گردآورى شده است؛ بنابراین اگر شما قصد آشنایی با قوانین کار در آلمان به منظور اشتغال در این کشور را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را در اختیارتان قرار دهیم.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آشنایی با قوانین کار در آلمان
  • شرایط قراردادهای کاری در آلمان
  • روزها و ساعات کاری در آلمان
  • حق مرخصی استعلاجی در آلمان
  • نرخ بیکاری در کشور آلمان

آشنایی با قوانین کار در آلمان

قانون کار در آلمان، یکی از قوانینی است که سطح بالایی از حمایت را برای کارمندان اعمال می کند. یکی از مهم ترین مواردی که در رابطه با قوانین کار آلمان باید مورد بررسی قرار گیرد، قوانین مربوط به قرارداد کار در این کشور است. به این صورت که در قراردادهای کاری که میان کارمند و کارفرما منعقد می شوند، باید تمام شرایطی که مورد توافق طرفین بوده است به صورت کامل ذکر گردیده و توسط طرفین قرارداد (کارمند و کارفرما) و یا وکلای آن ها به امضاء برسد. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام موارد ذکر شده در قرارداد کار بر اساس قوانین نمی باشد و بستگی به توافقات میان کارمند و کارفرما دارد؛ اما به طور کلی بهتر است که اینگونه از قراردادها بر اساس قوانین موجود در این زمینه منعقد شده تا در صورت بروز اختلاف از توان اثباتی بالایی برخوردار باشند. 

کار در آلمان

بنابراین باید توجه داشت اگر شرایطی که در قرارداد کاری ذکر شده است، مطابق با قوانین تصویب شده آلمان نیست، چنین قراردادی دارای اعتبار قانونی نمی باشد و لازم است قبل از هرگونه اقدامی در این زمینه، در ابتدا نسبت به آشنایی با قوانین کار در آلمان اقدام شود.

شرایط قراردادهای کاری در آلمان

در کشور آلمان، هیچ گونه شرط اجباری برای انعقاد قراردادهای کتبی کار وجود ندارد؛ اما با این حال کارفرما موظف است شرایط اصلی قرارداد را حداکثر تا یک ماه پس از شروع کار به صورت کتبی به کارمند ارائه دهد. شرایط و ضوابط استخدام عمدتاً توسط اساسنامه، قراردادهای دسته جمعی و قراردادهای شورای کار این کشور تنظیم می شود. به عنوان یک قاعده کلی، مفاد قرارداد کار نمی تواند به ضرر کارمند و به نفع کارفرما و یا برعکس باشد، بلکه باید تمام حقوق قانونی طرفین در آن رعایت گردد. به طور معمول، قرارداد کار برای مدت نامحدود منعقد می شود، اما عقد قرارداد با مدت معین نیز امکان پذیر است، مشروط بر اینکه این مدت قبل از شروع استخدام کتباً مورد توافق صورت گرفته باشد.

کار در آلمان

روزها و ساعات کاری در آلمان

روزهای کاری در کشور آلمان، شش روز در هفته و از دوشنبه تا شنبه می باشد. ساعات کاری نیز در روزهای کاری عادی، به طور میانگین 48 ساعت در هفته و حدود 10 ساعت در روز است. همچنین کار در شیفت شب فقط برای هشت ساعت در طول شبانه روز مجاز است. کار  مازاد بر ساعات کاری که مستلزم حضور کارمند در محل کار است نیز در برخی از موارد به عنوان اضافه کار محسوب می شود. در کشور آلمان، کار در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی به طور کلی ممنوع است. علاوه بر این موارد، در آلمان قوانین خاصی برای برخی از گروه هایی از کارکنان مانند افراد زیر 18 سال و یا بانوان باردار در نظر گرفته شده است که شامل حداکثر معافیت روزهای کار اجباری می شوند.

حق مرخصی استعلاجی در آلمان

بر اساس قانون استخدام در کشور آلمان، کارمندان در این کشور می توانند از مرخصی استعلاجی با حقوق و مزایا برخوردار شوند. اگر کارکنان در آلمان به دلایل ناتوانی جسمی یا روحی توان کار را نداشته باشند، می توانند از تعهدات کاری خود برای دوره استعلاجی معاف شوند و در صورت بیماری کارمند، باید حتما کارفرما را  از مدت زمان ناتوانی خود مطلع نماید. اگر ناتوانی کارمندی بیش از سه روز کاری طول بکشد، وی می تواند برای مدت زمان دوری خود از کار، به کارفرما گواهی پزشکی ارائه دهد. بنابراین کارمندان در آلمان، از حقوق و دستمزد معمول خود تا شش هفته برای دوره استعلاجی بهره مند می شوند؛ اما این امر مشروط بر آن است که کارمند به مدت چهار هفته کار کرده باشد. همچنین تمام کارکنان این کشور می توانند، برای رفتن به مطب پزشک مرخصی روزانه با حقوق نیز دریافت کنند؛ اما این امر در زمانی است که امکان گرفتن وقت ملاقات در خارج از ساعات کاری برای کارمند وجود ندارد.

کار در آلمان
نرخ بیکاری در کشور آلمان

نرخ بيكارى در كشور آلمان حدود 5.8 درصد است كه اين موضوع موجب شانس بالاى كاريابى مهاجرين در اين كشور می شود. در این کشور، نرخ بیکاری تعداد بیکاران ثبت شده را به عنوان درصدی از نیروی کار غیرنظامی اندازه گیری می کنند. بیکاران ثبت نام شده طبق آمار جمع آوری شده توسط اداره کار فدرال، افرادی که به سن 15 سالگی رسیده اند اما هنوز به سن 65 سالگی نرسیده اند و هیچ شغلی ندارند یا فقط بخشی از آن را ندارند، بیکار محسوب شده و به دنبال شغل مشمول بیمه اجباری با زمان کاری حداقل 15 ساعت در هفته می گردند. این افراد باید در مرکز کاریابی مناسب ثبت نام کرده باشند و نباید گواهی عدم صلاحیت برای کار داشته باشند.

کار در آلمان
سؤالات متداول
  • حقوق کارمندان در کشور آلمان چگونه تامین می شود؟

تمام کارمندانی که در کشور آلمان مشغول به فعالیت هستند، تحت حمایت گسترده قانون وجود دارند و از حقوقی همچون حق مرخصی استعلاجی و مرخصی زایمان برخوردار هستند.

  • اگر شخصی که به منظور کار در آن آلمان به این کشور مهاجرت کرده است، شغل خود را از دست بدهد چه اقدامی باید انجام دهد؟

افرادی که شغل خود را از دست می دهند باید به مقامات مهاجرت کشور آلمان اطلاع دهند، تا در صورتی که واجد شرایط باشند، اقامت آن ها به مدت شش ماه تمدید شود.

  • آیا در کشور آلمان کارفرما می تواند کارمند خود را اخراج کند؟

در آلمان هیچ کارفرمایی مجاز به اخراج کارمند خود نیست، مگر اینکه با دلایل واضحی از جمله دلایل اجتماعی خاص یا بر اساس رفتار کارمند یا الزامات تجاری دیگر قابل توجیه باشد.

  • فسخ قرارداد کار در آلمان با چه دلایلی صورت می گیرد؟

طبق قوانین کار در آلمان، دلایل فسخ قرار داد عبارتند از ترک کار طولانی مدت کارمند یا کارگر به دلیل بیماری، انجام سرقت یا تقلب که به ضرر کارفرما یا شرکت بوده باشد و تصمیم کارفرما در جهت تغییر تجارت خود که به موجب آن نیاز به تعداد کمتری کارمند یا کارگر دارد.

سخن پایانی

در سرتاسر دنیا اشخاص بسیاری هستند که علاقه مند به کار در کشور آلمان و اخذ اقامت کاری این کشور هستند؛ زیرا همانطور که در این مقاله توضیح داده شد، کارمندان در کشور آلمان از حقوق و مزایای بسیاری برخوردار هستند و قانون این کشور نیز مقررات سختگیرانه ای در خصوص اخراج کارمندان برای کارفرمایان اعمال کرده است. از این رو توصیه می شود که اگر شما قصد مهاجرت کاری به کشور آلمان را دارید، حتما در خصوص آشنایی با قوانین کار در آلمان ، مشاوره های لازم را دریافت کرده و سپس تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ کنید. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به این زمینه را به شما عزيزان ارائه می نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما می توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدتون
    برای کاریابی تو المان کدوم شهر رو بیشتر پیشنهاد می دید؟
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *