فرصت ویژه کار در ترکیه برای ایرانیان

با توجه به نزدیک بودن کشور ترکیه به ایران و همچنین مقرون به صرفه بودن هزینه های زندگی در ترکیه نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای جهان، بسیاری از ایرانیان در تلاشند تا از روش های گوناگون به ترکیه مهاجرت نموده و اقامت آن را به دست آورند. در بین روش های موجود، مهاجرت کاری به ترکیه می تواند یکی از بهترین راه های اخذ اقامت این کشور باشد. در نتیجه، ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان بپردازیم. چنانچه شما نیز به دنبال مهاجرت کاری به ترکیه هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

کار در ترکیه برای ایرانیان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان
  • شرایط اخذ ویزای کار ترکیه برای ایرانیان
  • بررسی بازار کار در ترکیه
  • مقایسه بازار کار در ترکیه با سایر کشورهای جهان

شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان

ایرانیان علاقه مند به کار در ترکیه باید ابتدا از یک کارفرما در این کشور پیشنهاد شغلی (جاب آفر) دریافت نمایند و سپس با مراجعه به سفارت ترکیه، درخواست ویزای کار دهند. اما چه شرایطی برای اخذ جاب آفر در ترکیه لازم است؟ معمولا کارفرمایان در ترکیه، به دنبال نیروی کار ماهر و با تجربه، تحصیلکرده و مسلط به زبان ترکی یا انگلیسی هستند. این بدان معناست که متقاضیان باید پس از یافتن عنوان شغلی مورد نظر خود در ترکیه، رزومه، سوابق کاری، سوابق تحصیلی و مدرک زبان خود را برای کارفرمای مربوطه ارسال نمایند و وی را متقاعد کنند که فردی شایسته برای آن موقعیت شغلی هستند.

سایت های کاریابی بسیاری در ترکیه وجود دارد که روزانه آگهی های جذب نیرو را در مشاغل مختلف این کشور منتشر می کنند و متقاضیان می توانند با مراجعه به آنها و بررسی روزانه آگهی ها، موقعیت شغلی مورد علاقه خود را بیابند و با کارفرمای مربوطه ارتباط برقرار کنند. در ضمن، معمولا هر ساله لیست دقیقی از مشاغل مورد نیاز در ترکیه که با کمبود نیرو مواجه هستند نیز در وبسایت اداره مهاجرت این کشور قرار می گیرد و متقاضیان می توانند با بررسی این لیست، از مورد نیاز بودن حرفه خود در ترکیه اطمینان حاصل کنند.

کار در ترکیه برای ایرانیان

شرایط اخذ ویزای کار ترکیه برای ایرانیان

ایرانیان علاقه مند به کار در کشور ترکیه باید با دریافت ویزای کار این کشور وارد ترکیه شوند و پس از ارسال درخواست مجوز کار به اداره کار و رفاه اجتماعی ترکیه توسط کارفرما، مجوز کار در ترکیه را دریافت کنند. شرایط لازم جهت اخذ ویزای کار ترکیه در وبسایت اداره مهاجرت این کشور موجود است. در ضمن، جزئیات بیشتری از شرایط دریافت ویزای کار در ترکیه برای ایرانیان ، در وبسایت سفارت ترکیه در ایران آورده شده است. برخی از مهم ترین این شرایط عبارت اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • دریافت جاب آفر در ترکیه و ارائه نامه کارفرما یا قرارداد کاری با کارفرما
  • اثبات تمکن مالی
  • دریافت بیمه درمانی در ترکیه
  • تعیین محل اقامت در ترکیه
  • پرداخت هزینه ویزا
  • عدم سوپیشینه
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی
  • ارائه مدارک هویتی، رزومه و مدارک تحصیلی

بررسی بازار کار در ترکیه

کسب اطلاع از بازار کار در ترکیه برای ایرانیان و مقایسه آن با بازار کار در سایر کشورهای جهان، باید در اولویت متقاضیان مهاجرت کاری به ترکیه باشد. به علاوه، بررسی نرخ بیکاری در کشور ترکیه، می تواند در تعیین میزان فرصت های شغلی و میزان شانس مهاجران در یافتن شغل مورد نظر آنها در این کشور کمک کننده باشد. از این رو، ما در این قسمت اطلاعات مفیدی در خصوص بازار کار ترکیه و نرخ بیکاری در این کشور در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری نسبت به مهاجرت به ترکیه و کار در این کشور اقدام نمایید.

در خصوص بازار کار در ترکیه باید بدانید که فرصت های شغلی موجود در این کشور برای خارجی ها محدود است و معمولا اولویت کارفرمایان جهت اعطای جاب آفر، شهروندان ترکیه می باشند. به علاوه، آن دسته از موقعیت های شغلی که به خارجی ها تعلق می گیرد نیز معمولا حقوق و دستمزد بالایی ندارند. البته مشاغل مربوط به گردشگری و آموزش در ترکیه، همچنان نیاز به جذب نیروی کار خارجی دارند اما در اکثر موارد، داشتن مهارت در زبان ترکی از ملزومات کار در این بخش ها می باشد. لازم به ذکر است که بر طبق قوانین ترکیه، خارجی ها نمی توانند در برخی از مشاغل این کشور مانند بخش های حقوقی مشغول به کار شوند، اما افرادی که با یک شهروند ترکیه ازدواج نموده اند و یا شهروندی ترکیه را به دست آورده اند از این قانون معاف می باشند.

در خصوص نرخ بیکاری در کشور ترکیه نیز باید بدانید که تا دسامبر 2022، این نرخ برابر با 10.3% بوده است و نسبت به سال قبل نیز افزایش داشته است. بر اساس آمار به دست آمده، تعداد بیکاران در ترکیه با رشد 62 هزار نفری به 3633 میلیون نفر و تعداد شاغلان در ترکیه با افزایش 18 هزار نفری به 31 میلیون و 573 هزار نفر رسیده است. در بین جنسیت ها، نرخ بیکاری برای مردان (8.2 درصد) کمتر از زنان (14.4 درصد) بوده است. در همین حال، نرخ بیکاری جوانان بین 15 تا 24 سال در ترکیه نیز با 1 درصد افزایش به 18.9 درصد رسیده است.

مقایسه بازار کار در ترکیه با سایر کشورهای جهان

مقایسه آمار به دست آمده از نرخ بیکاری و بازار کار در ترکیه با همین آمار در سایر کشورهای جهان مانند آلمان، اتریش، استرالیا و کانادا که نرخ بیکاری بسیار پایین و در حدود 3% الی 5% دارند این حقیقت را نشان می دهد که کشور ترکیه، مکانی مناسب جهت مهاجرت کاری نبوده و شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان مساعد نمی باشد. بر همین اساس، توصیه ما به متقاضیان کار در خارج از کشور که به دنبال پیشرفت و ساختن آینده ای درخشان و تضمین شده هستند آن است که کشورهایی با نرخ بیکاری پایین و اقتصاد قوی را جهت مهاجرت، علی الخصوص مهاجرت کاری، انتخاب نمایند.

در سال های اخیر، دولت آلمان و کانادا اقدام به جذب بالای نیروی کار ماهر نموده و از مهاجران بسیاری از سرتاسر جهان استقبال می کنند. آمار پذیرش مهاجران در این کشورها هر ساله در حال افزایش است و این کشورها برای جذب نیروی ماهر و تحصیلکرده، اقداماتی از جمله اعطای ویزای جستجوی کار را نیز در نظر گرفته اند. این بدان معناست که مهاجران می توانند با اخذ ویزای جستجوی کار وارد کشور مقصد شوند و شخصا در آن کشور به دنبال یافتن شغل و اخذ جاب آفر باشند. متقاضیان مهاجرت کاری می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط خود، با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا مشاوره دریافت نمایند.

کار در ترکیه برای ایرانیان
سؤالات متداول
  • مشاغل مورد نیاز در ترکیه کدامند؟

مشاغل مرتبط با مهندسی، فروش و بازاریابی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مدیریت و همچنین گردشگری و آموزش زبان، جزو پرتقاضاترین مشاغل در ترکیه هستند.

  • پردرآمدترین شغل ها در ترکیه کدامند؟

مشاغل حوزه پزشکی و سلامت، بیشترین درآمد را در ترکیه دارند.

  • آیا کار در ترکیه برای ایرانیان مساعد است؟

به شرایط متقاضی بستگی دارد. در حالت کلی، اقتصاد ترکیه در وضعیت مساعدی نمی باشد و نرخ بیکاری در این کشور بالا است. پس بهتر است سایر کشورها جهت مهاجرت کاری انتخاب شوند.

  • آیا کار در ترکیه برای ایرانیان با ویزای توریستی ممکن است؟

خیر. ویزای توریستی ترکیه به شما مجوز کار در این کشور را نمی دهد.

  • چگونه میتوانیم در ترکیه شغل مناسب بیابیم؟

شما می توانید با مراجعه به سایت های کاریابی و یا موسسات کاریابی در ترکیه، اقدام به یافتن شغلی مناسب نمایید.

  • آیا با کار در ترکیه میتوان برای اعضای خانواده هم ویزا دریافت کرد؟

بله. امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال وجود دارد.

  • آیا کار در ترکیه منجر به اخذ اقامت این کشور می شود؟

بله. شما می توانید بسته به شرایط، پس از 5 الی 8 سال کار مستمر در ترکیه، درخواست اقامت دائم دهید.

سخن پایانی

موقعیت جغرافیایی عالی ترکیه، نزدیکی این کشور به ایران، وجود جاذبه های گردشگری فراوان و همچنین پایین بودن نرخ ارز و هزینه های زندگی در ترکیه باعث شده است تا این کشور به مقصد مهاجرتی جذابی برای ایرانیان تبدیل شود. روش های تحصیل، کار و سرمایه گذاری در ترکیه جزو محبوب ترین روش های مهاجرتی به این کشور هستند. اما با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در ترکیه و همچنین مشکلات اقتصادی این کشور، توصیه می شود علاقه مندان به مهاجرت و کار در خارج از ایران، سایر کشورهای جهان مانند آلمان که دارای نرخ بیکاری پایین و اقتصاد بسیار قوی هستند را انتخاب نمایند و آینده خود را تضمین کنند. ما در این مقاله به بررسی شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *