بررسی بازار کار در هلند در سال 2024

هلند یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای اروپاست و با کمبود مسکن روبه‌رو است. به همین جهت بسیاری از مردم سالانه به دنبال پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب برای بهبود شرایط زندگی خود هستند. به‌علاوه ازآنجاکه این کشور عضو اتحادیه اروپا است از قوانین این معاهده پیروی می‌کند. این بدان معناست که یافتن شغل و کار در هلند برای ایرانیان بسیار دشوار خواهد بود. بااین‌حال، شرکت‌های هلندی و بین‌المللی متعددی وجود دارند که درصدد استخدام افراد ماهر هستند. اگر قصد مهاجرت کاری به هلند را دارید باید درباره بازار کار این کشور و نحوه دریافت ویزای کاری هلند اطلاعات کافی داشته باشید. ما در این مقاله به بیان این مسائل می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور هلند، گردآوری‌شده است.

کار در هلند

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بررسی اقتصاد و بازار کار هلند
  • فرهنگ کاری در هلند
  • میزان حقوق و دستمزد در هلند
  • روش‌های یافتن شغل در هلند
  • انواع ویزای کاری هلند
  • اخذ اقامت دائم هلند

بررسی اقتصاد و بازار کار هلند

هلند دارای یک اقتصاد نسبتاً باثبات است که همواره موردتوجه سرمایه‌گذاری خارجی فراوان بوده است. این کشور همچنین دارای جمعیت متنوع و تحصیل‌کرده‌ای است که تقریباً 24 درصد از آن‌ها اقلیت‌های خارجی یا قومی هستند. فرصت‌های زیادی برای کار در این کشور وجود دارد. هلند میزبان طیف گسترده‌ای از شرکت‌های بین‌المللی و چندملیتی مانند ING Group، Royal Dutch Shell Group، Unilever، Philips و Heineken است.

کار در هلند

نرخ بیکاری در هلند یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در اتحادیه اروپا است که در دسامبر 2022 به 3.3 درصد رسیده است. درواقع، این رقم بسیار کمتر از میانگین اتحادیه اروپا است. پایین بودن نرخ بیکاری به معنای نیاز یک کشور به نیروی کار متخصص است. در بخش‌های مختلف کشاورزی و غذا، مواد شیمیایی، انرژی، علوم بهداشتی و زیستی، لجستیک و صنعت خدمات هنوز هم فرصت‌های شغلی زیادی برای علاقه‌مندان به کار در هلند وجود دارد. کارگران بسیار ماهر در هلند تقاضای زیادی دارند، به‌طوری‌که یک فرآیند مهاجرت سریع برای جذب آن‌ها وجود دارد. این گروه شامل مهندسان، افراد دارای مهارت‌های فنی، متخصصان فناوری اطلاعات، کسانی که در امور مالی مشغول به کار هستند و همچنین افرادی با تجربه کار در فروش، بازاریابی و خدمات مشتری است. از دیگر مشاغل موردتقاضا در هلند می‌توان به متخصصان و فارغ‌التحصیلان شاغل در مراقبت‌های بهداشتی، مالیاتی، مدیران موقت و آموزش اشاره کرد.

فرهنگ کاری در هلند

قوانین کاری در هلند بسیار گسترده و به نفع کارمند است. هلندی‌ها معمولاً 36 تا 40 ساعت در هفته کار می‌کنند که گاهی اوقات فقط در چهار روز پخش می‌شود. بیشتر موقعیت‌های کاری مربوط به ساعات کاری عادی (بین ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر) است البته کار در ساعات شناور هم در هلند رایج است. به‌جز افراد شاغل در سطوح مدیریتی معمولاً کارمندان اضافه‌کاری نمی‌کنند. مرخصی‌های متعددی به کارمندان هلندی اعطا می‌شود ازجمله مرخصی تعطیلات به مدت حدود 20 روز در سال، مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان برای خانم‌های شاغل و حتی مرخصی برای پدرانی که نوزاد دارند یا مرخصی والدین برای افرادی که فرزند زیر 8 سال دارند و می‌خواهند با او وقت بگذرانند. 

این موضوع به‌خوبی تعادل بین زندگی و کار در هلند را نشان می‌دهد. قراردادهای کاری در هلند هم انواع مختلفی دارند که هنگام کار در این کشور باید نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کنید. ازجمله قراردادهای متداول قرارداد کار موقت، کار دائم، قرارداد با آژانس‌های کاریابی و قراردادهای فریلنسری است.

میزان حقوق و دستمزد در هلند

ازنظر میانگین حقوق، هلند امتیاز بسیار بالایی از کشورهای اتحادیه اروپا دارد. طبق آمار سال 2018، حقوق نیروی کار در هلند ، رتبه پنجم در اروپا را داشت و بیش از 25 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا بود. حداقل دستمزد در هلند به سن بستگی دارد و هر 6 ماه تا 1 سال، دوباره بررسی می‌شود. حداقل دستمزد ماهانه فعلی برای کار تمام‌وقت برای افراد 21 سال و بالاتر حدود 1934 یورو است. علاوه بر حقوق ماهانه استاندارد، پاداش، مزایا و کمک‌هزینه‌هایی در نزدیک سال نو به کارمندان پرداخت می‌شود. در ادامه میانگین حقوق اولیه فارغ‌التحصیلان دبیرستان و دانشگاه‌های هلند یک سال و نیم پس از اتمام تحصیلاتشان آمده است:

  • هنرهای تجسمی 1.300 یورو
  • تاریخ هنر، باستان‌شناسی 1800 یورو
  • فیزیوتراپی 2000 یورو
  • تجارت بین‌الملل 2.050 یورو
  • خرده‌فروشی و کسب‌وکار کوچک 2.150 یورو
  • طراح صنعتی 2.200 یورو
  • حسابداری 2.300 یورو
  • مدیریت، اقتصاد، حقوق 2.300 یورو
  • هوش مصنوعی 2400 یورو
  • فناوری اطلاعات 2700 یورو
  • داروسازی 3.200 یورو
  • دندانپزشکی 4000 یورو

روش‌های یافتن شغل در هلند

خوشبختانه برای پیدا کردن شغل در هلند نیازی نیست که به زبان هلندی صحبت کنید. زبان انگلیسی، زبان اصلی تجاری در بسیاری از شرکت‌ها است. بااین‌حال اگر به این زبان مسلط باشید زندگی شغلی و اجتماعی بهتری را در این کشور تجربه خواهید کرد. به‌علاوه اگر حداقل مدرک لیسانس داشته باشید که توسط سازمان همکاری بین‌المللی هلند درزمینهٔ آموزش، معتبر شناخته شود، شانس شما برای یافتن کار در هلند بیشتر است. شما می‌توانید از طریق آژانس‌های کاریابی، سایت‌های کاریابی، روزنامه‌های هلندی، نمایشگاه‌های کار بین‌المللی یا از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین در هلند کار پیدا کنید. برخی از وب‌سایت‌های بین‌المللی کاریابی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارت‌اند از:

  • UVW Werkzoekenden
  • Expatica Jobs 
  • Monsterboard
  • National Vacature Bank 
  • Stepstone
  • Top Language Jobs 
  • Intermediair 
  • Blue Lynx
  • Undutchables
  • Unique Multilingual
  • Hays
  • Madison Parker
  • Octagon Professionals
  • Page Personnel
  • Projob
انواع ویزای کاری هلند

تمام شهروندان غیر اتحادیه اروپا که قصد کار در این کشور را دارند باید مجوز کار معتبر دریافت کنند. انواع مختلفی از ویزای کاری در هلند وجود دارد که هر فرد بسته به شرایط خود برای دریافت آن باید اقدام کند. برخی از معروف‌ترین ویزاهای کاری این کشور عبارت‌اند از:

  1. ویزا یا مجوز کار GVVA

مجوز کاری هلند معمولاً به دودسته کلی مجوز کار tewerkstellingsvergunning – TWV و اجازه اقامت و کار ترکیبی gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid – GVVA شناخته می‌شود. به‌طورکلی هلند هیچ‌گونه ویزای عمومی برای یافتن کار ارائه نمی‌دهد. به همین دلیل اولین شرط کار در هلند داشتن یک پیشنهاد شغلی و استخدام توسط یک کارفرمای هلندی در این کشور و سپس دریافت این نوع ویزا و مجوز کار است.

برای دریافت این ویزا، کارفرمای شما در هلند باید از اداره مهاجرت و تابعیت هلند (IND) مجوزی مبنی بر استخدام شما دریافت کند. متأسفانه اداره کار هلند تنها در صورتی این مجوز را به کارفرمای شما اعطا می‌کند که شرایط سختگیرانه استخدام افراد خارج از اتحادیه اروپا بر اساس معیارهای قانون استخدام بیگانگان (Wav) طی شده باشد.

کارفرمای شما باید اثبات کند که هیچ فرد مناسبی برای پرکردن جایگاه شغلی که شما برای آن در نظر گرفته‌شده‌اید در هلند یا سایر اتحادیه اروپا وجود ندارد. به همین دلیل به مدت 2 هفته تا 3 ماه در هلند و سپس به مدت 3 ماه دیگر در اتحادیه اروپا باید آگهی استخدام منتشر کند. پس از گذشت این مدت درصورتی‌که فرد دیگری برای استخدام وجود نداشته باشد، مجوز کار به کارفرمای شما تحویل داده خواهد شد. پس‌ازآن شما باید نامه تأییدیه و مجوز کار خود را که توسط کارفرمایتان صادرشده به سفارت یا کنسولگری‌های هلند برای دریافت ویزای کاری مراجعه کنید.

  1. ویزای کارمند یا کارگر ماهر

طرح ویزای کاری مهاجر ماهر (kennismigrant) به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که به کارفرمایان هلندی اجازه می‌دهد متخصصان خارجی بااستعداد را بدون نیاز به آگهی 6 ماهه در هلند و سراسر اتحادیه اروپا استخدام کنند. تنها افرادی که تجربیات ویژه، سابقه کار و رزومه قوی، مهارت‌های بسیار تخصصی دارند و حداقل مدرک آن‌ها لیسانس است، واجد شرایط برای دریافت این ویزا خواهند بود. به‌علاوه برای کار کردن در هلند با این ویزا فرد باید یک اظهارنامه از سوی کارفرمای خارجی خود داشته باشد که اطلاعاتی ازجمله مدت‌زمان کار، نوع اشتغال و درآمد ماهانه این شغل باشد.

  1. ویزای کار برای مهاجران با تحصیلات عالی

این مجوز کار (regeling hoogopgeleide) فقط برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا است که در سه سال گذشته در سطح کارشناسی ارشد یا دکتری در یکی از 150 دانشگاه برتر در سراسر جهان (بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS یا ARWU از دانشگاه جیائو تونگ شانگهای) فارغ‌التحصیل شده‌اند. این افراد می‌توانند برای دریافت این ویزا که به آن‌ها اجازه می‌دهد یک سال در هلند به دنبال شغل بگردند، اقدام کنند. این افراد درصورتی‌که پس از یک سال کار پیدا نکنند، باید به کشور خود بازگردند و حق کار در هلند را نخواهند داشت.

  1. مجوز جستجوی کار برای فارغ‌التحصیلان در هلند

این مجوز (zoekjaar) برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا است که از دانشگاه‌های هلند فارغ‌التحصیل شده‌اند و قصد کار و زندگی در هلند را دارند. اعتبار و شرایط این ویزا هم مانند ویزای مهاجران با تحصیلات عالی 1 سال است.

  1. مجوز کار برای کارآفرینان و افراد خود اشتغال در هلند

ازآنجایی‌که یافتن شغل در هلند ساده نیست، بسیاری از افراد روش کارآفرینی و خوداشتغالی را برای اقامت کاری در هلند انتخاب می‌کنند. این دسته افراد باید برای اجازه اقامت برای خوداشتغالی (verblijfsvergunning voor arbeid als zelfstandige) درخواست دهند. تنها افرادی موفق به اخذ این ویزا خواهند شد که یک طرح تجاری قوی و سودآور برای هلند داشته باشند. تمکن مالی خود را نشان دهد و مجوزهای لازم را برای کار خود دریافت کند. هلند برای اعطای این نوع ویزا از سیستم امتیازدهی استفاده می‌کند. در این سیستم حداکثر امتیاز 300 است و بر اساس موارد زیر به متقاضیان مختلف کار در هلند امتیاز داده می‌شود و هر فردی باید در حداقل 30 امتیاز در هر بخش و در کل امتیاز حداقل 90 دریافت کند:

  • تجربه فرد (تحصیلات، کارآفرینی و سابقه کاری)
  • طرح کسب‌وکار (تأمین مالی، تحلیل بازار، محصول یا خدمات، قیمت و سازمان)
  • میزان سودآوری کسب‌وکار برای هلند (نوآوری، موقعیت‌های شغلی ایجادشده و سرمایه‌گذاری)
  1. مجوز کار از طریق الحاق به خانواده

افرادی که شریک زندگی یا اعضای خانواده آن‌ها در هلند اقامت دارند می‌توانند با دریافت ویزای خانوادگی به او ملحق شده و بدون محدودیت در هلند کار کنند.

  1. ویزای کاری کوتاه‌مدت هلند

این ویزا حداکثر برای مدت 90 روز صادر می‌شود و برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری یا سفر کاری به هلند را دارند، مناسب است.

– توجه داشته باشید که پس از دریافت ویزای کاری هلند باید در اسرع وقت به این کشور سفر کرده و مکانی برای اقامت پیدا کنید. قبل از شروع کار در هلند به یک شماره مالیات و شماره خدمات شهروندی (burgerservicenummer یا BSN) نیاز دارید. برای دریافت این شماره باید به شهرداری محل اقامت خود مراجعه کنید. همچنین باید حساب بانکی باز کرده و بیمه درمانی معتبر خریداری کنید.

کار در هلند
اخذ اقامت دائم هلند

یکی از دلایل محبوبیت دریافت انواع ویزای هلند در میان متقاضیان ایرانی، اخذ اقامت این کشور است. بااین‌حال، پیدا کردن کار در این کشور ساده نیست. از طرف دیگر طبق قوانین هلند، در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانید کارت اقامت دائم هلند را دریافت کنید که به مدت 5 سال معتبر است و سپس امکان تمدید آن وجود دارد:

  • اقامت قانونی به مدت 5 سال بدون وقفه زیاد در هلند
  • پرداخت مالیات
  • داشتن تمکن مالی
  • ثبت‌نام در شهرداری و دریافت شماره تأمین اجتماعی
  • نداشتن سو سابقه کیفری
  • قبولی در آزمون ادغام

به همین جهت توصیه می‌کنیم، ابتدا با ویزای تحصیلی وارد خاک هلند شوید که به شما اجازه کار تا حداکثر 20 ساعت در هفته حین تحصیل را به شما می‌دهد. پس از فارغ‌التحصیلی هم برای دریافت ویزای جستجوی کار اقدام و یک شغل با درآمد کافی پیدا کنید. سپس می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهید. پس از 5 سال هم برای دریافت اقامت دائم درخواست بدهید.

سؤالات متداول
  • نرخ بیکاری هلند چقدر است؟

در دسامبر 2022، نرخ بیکاری هلند به 3.3 درصد رسیده است.

  • آیا امکان پیدا کردن کار بدون حضور در هلند وجود دارد؟

بله. کافی است از طریق روش‌هایی که در متن مقاله به آن‌ها اشاره کردیم اقدام کنید.

  • نرخ مالیات در هلند چقدر است؟

هلند به مالیات بالا مشهور است و نرخ مالیات حدود 30 درصد است.

  • هزینه ویزای کاری هلند چقدر است؟

هزینه پردازش ویزا بسته به نوع ویزای کاری که برای آن درخواست می‌دهید متفاوت است اما درمجموع بیشتر از 300 یورو نخواهد شد.

  • آیا امکان این وجود دارد که با ویزای کاری خانواده‌ام را با خود به هلند بیاورم؟

بله. شما می‌توانید شریک زندگی خود و فرزندان زیر 18 سالتان را به هلند بیاورید اما باید تمکن مالی خود را برای پرداخت هزینه‌های خانواده اثبات کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی وضعیت اقتصادی، مشاغل موردنیاز و بازار کار در هلند پرداختیم. نتیجه آنکه هرچند نرخ بیکاری در هلند پایین است اما یافتن شغل در این کشور و سپس اخذ ویزای کاری دشوار است. به همین دلیل عالیان ویزا توصیه می‌کند از طریق ویزای تحصیلی وارد هلند شوید و پس از فارغ‌التحصیلی ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید. فراموش نکنید که شرایط فردی اشخاص مختلف باعث می‌شود مسیر مهاجرتی آن‌ها با دیگران متفاوت باشد. به همین دلیل قبل از تصمیم‌گیری و هرگونه اقدام در مسیر مهاجرت با یک وکیل مهاجرتی حرفه‌ای مشورت کنید. 

عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به هلند را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *