همه چيز در مورد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

آیا می دانستید که اکثر متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می توانند با دریافت بورسیه تحصیلی در این کشور، با هزینه خیلی کم و یا حتی رایگان، به تحصیل بپردازند؟ در واقع، بورسیه استانی ایتالیا، تقریبا به تمامی علاقه مندان به تحصیل در این کشور، علی الخصوص دانشجویان ایرانی، تعلق می گیرد و این امر باعث شده است تا کشور ایتالیا، به یکی از مقاصد محبوب جهت مهاجرت تحصیلی، تبدیل شود. حال اگر شما هم یکی از هزاران دانشجوی علاقه مند به تحصیل در ایتالیا هستید، توصیه می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید، چرا که تصمیم داریم هرآنچه لازم است درباره مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل بدانید را برایتان شرح دهیم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ایتالیا برای شما مخاطب عزیز گردآوری شده است.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

عناوین و موضوعات این مقاله

اگر به تحصیل در ایتالیا علاقه مند هستید، لازم است پیش از هرگونه اقدام، در مورد مزیت های تحصیل در این کشور اطلاع کسب نموده و مطمئن شوید که بهترین تصمیم را برای ساختن آینده خود گرفته اید. به همین منظور، ما در این قسمت، به برخی از مهم ترین این مزایا اشاره می کنیم.

  • پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا
  • ارائه بورسیه های تحصیلی متنوع به دانشجویان بین المللی در ایتالیا
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • ارائه رشته های تحصیلی متنوع، در تمامی مقاطع تحصیلی
  • امکان بهره مندی از سیستم آموزشی با کیفیت در بهترین دانشگاه های ایتالیا
  • معتبر بودن دانشگاه های ایتالیا و مدارک اخذ شده در این دانشگاه ها در سراسر جهان
  • بالا بودن رتبه دانشگاه های ایتالیا در رنکینگ جهانی
  • فراهم بودن فرصت یادگیری زبان ایتالیایی
  • امکان اخذ اقامت ایتالیا از طریق یافتن کار پس از فارغ التحصیلی
مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

نگاهی بر سیستم آموزشی ایتالیا

کشور ایتالیا، یک سیستم آموزشی یکپارچه در مدارس و همچنین در سطوح پیش دانشگاهی و دانشگاهی دارد. سیستم آموزشی ایتالیا رایگان است و کلیه کودکان باید از سن 6 تا 16 سالگی به تحصیل بپردازند. در ایتالیا، دوره های تحصیلی به سه دسته ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی تقسیم می شوند. تحصیلات ابتدایی هشت سال طول می کشد که شامل سه سال مهدکودک و پنج سال دبستان می شود. تاریخ، جغرافیا، زبان ایتالیایی، انگلیسی، فیزیک، ریاضیات و علوم طبیعی همگی در مقطع ابتدایی تدریس می شوند.

تحصیلات متوسطه در ایتالیا نیز 8 سال به طول می انجامد که شامل 3 سال دوره راهنمایی و 5 سال دوره دبیرستان می باشد. همان دروسی که در مقطع ابتدایی تدریس می شوند، در مقاطع راهنمایی و دبیرستان نیز در سطح بالاتر و تخصصی تر، به دانش آموزان ارائه می شوند. دانش آموزان پس از پایان دوره دبیرستان می توانند انتخاب رشته کرده و در دانشگاه های کشور ایتالیا، ثبت نام کنند.

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است. معمولا طیف وسیعی از رشته های تحصیلی به دانشجویان ارائه می شود که می توانند با توجه به علایق خود و همچنین در نظر گرفتن بازار کار رشته مورد نظر پس از فارغ التحصیلی، یک رشته را انتخاب کنند. تعدادی از دانشگاه های ایتالیا با رتبه زیر 200 در بین دانشگاه های برتر جهان رتبه بندی شده اند و حتی در چند رشته تحصیلی خاص، در بین 50 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

به طور کلی، ایتالیایی ها می توانند به صورت رایگان در دانشگاه های دولتی تحصیل کنند. با این حال امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین المللی نیز تحت شرایطی وجود دارد.

بررسی شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با دیپلم

در ایتالیا، مقطع لیسانس (Laurea)، اولین دوره دانشگاهی است. برای تحصیل در مقطع لیسانس قبولی در آزمون ورودی الزامی است. قبل از شروع تحصیل در مقطع کارشناسی، دانشجویان باید شرایط عمومی و اختصاصی دانشگاه مورد نظر خود را بررسی نموده و مطمئن شوند که شرایط تعیین شده را دارا می باشند. معمولا دانشجویان کارشناسی در ایتالیا باید بین 180 تا 240 را بگذرانند. یک سال تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا، معمولا به دو ترم تقسیم می شود که اولین ترم در ماه سپتامبر شروع می شود و در فوریه به پایان می رسد. ترم دوم نیز از ماه فوریه تا جولای ادامه دارد. به جز دوره های پزشکی که حداقل 6 سال طول می کشد و دوره های حقوق که 5 سال به طول می انجامد، تحصیل در دوره های کارشناسی معمولا 3 تا 4 سال طول می کشد.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

چنانچه شما قصد دارید برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا اقدام کنید، ابتدا لازم است شرایط تعیین شده از سوی دانشگاه انتخابی خود در ایتالیا را بررسی نموده، سپس برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کنید. توجه داشته باشید که تحصیل در مقطع کارشناسی و در دانشگاه های دولتی ایتالیا، عموما به زبان ایتالیایی  و گاها به زبان انگلیسی امکان پذیر است. با این حال، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی، در دانشگاه های خصوصی ایتالیا، وجود دارد. ارائه کلیه ریزنمرات و معدل مقاطع قبلی و همچنین مدرک زبان، جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی الزامی است. به علاوه، دانشجویان بین المللی باید برای تحصیل در دانشگاه مورد علاقه خود در ایتالیا، پس از اخذ پذیرش تحصیلی، نسبت به دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا نیز اقدام کنند.

چگونه در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا تحصیل کنیم؟

در ایتالیا، دوره فوق لیسانس که اولین دوره تحصیلات تکمیلی است، معمولا بین یک تا دو سال به طول می انجامد و حداکثر چهار ترم را شامل می شود. این دوره در ترم چهارم، با دفاع از پایان نامه دانشجویی به پایان می رسد. اگرچه اکثر دوره های تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی تدریس می شوند، برای تحصیل در برخی از دوره ها، نیاز است که زبان ایتالیایی نیز مسلط باشید. اکثر دانشگاه های ایتالیا برای اعطای پذیرش در این مقطع، مدرک زبان آیلتس و یا معادل آن را از شما درخواست می کنند. 

اگر بتوانید توانایی های علمی خود را در فرایند مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به استاد راهنمای خود نشان دهید، می توانید از فرصت دریافت بورسیه ایتالیا نیز بهره مند شوید. به طور معمول، شانس دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد، بسیار بالاتر از مقطع کارشناسی است. برای اخذ پذیرش تحصیلی در این مقطع نیز ارائه ریزنمرات و معدل مقاطع قبلی، مدرک زبان و رزومه، الزامی است.دانشجویان که موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه دلخواه خود در ایتالیا شوند، باید برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنند.

شرایط ادامه تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا

دکتری، دومین مقطع تحصیلات تکمیلی است که جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می توان برای آن اقدام کرد. این دوره معمولا 3 تا 5 سال طول می کشد و نیاز به ارائه مدرک کارشناسی ارشد در رشته ای مرتبط با دوره دکتری دارد.  به علاوه، دانشجویان باید برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد علاقه خود در ایتالیا، رزومه و سوابق تحصیلی، سوابق علمی-پژوهشی، مدرک زبان، انگیزه نامه و توصیه نامه از اساتید را ارائه کنند. همانند مقاطع قبلی، دانشجویان مقطع دکتری نیز باید پس از اخذ پذیرش تحصیلی، برای دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا درخواست دهند.

دانشجویان بین المللی در مقطع دکتری می توانند بر اساس ویژگی ها و دستاوردهای تحصیلی مندرج در رزومه خود، جهت دریافت بورسیه تحصیلی و کمک هزینه تحصیلی در این مقطع اقدام کنند. در واقع، دانشجویان مقطع دکتری می توانند از سه طریق این بورسیه ها را دریافت کنند:

  • بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه های ایتالیا، بین 12000 تا 20000 یورو در هر سال تحصیلی
  • بورسیه دولتی ایتالیا، حدود 900 یورو در ماه
  • بورسیع موسسات آموزش عالی خصوصی که بخشی از هزینه های شهریه دانشجویان را پوشش می دهند

باید بگوییم که اکثر بورسیه های تحصیلی، در مقطع دکتری و البته کارشناسی ارشد، به دانشجویان بین المللی ارائه می شوند تا بدین وسیله، به دانشجویان فرصت دهند تا بدون دغدغه و نگرانی بابت تامین مخارج خود، به تحقیق و پژوهش بپردازند.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

لازم است بدانید که کلیه دانشجویان بین المللی  که شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا هستند، باید برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، نسبت به اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند. در واقع دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، برای کلیه دانشجویانی که طول دوره تحصیلی آنها در ایتالیا بیش از 90 روز است، الزامی می باشد. یکی از مهم ترین و اصلی ترین شروط لازم جهت دریافت این نوع ویزای ایتالیا، اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر در ایتالیا است. سایر شرایط به شرح زیر می باشند:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه
  • ارائه مدرک زبان (ایتالیایی یا انگلیسی)
  • اثبات تمکن مالی
  • دریافت بیمه درمانی در ایتالیا
  • ارائه گواهی عدم سوپیشینه
  • سلامت کامل جسمانی و ارائه گواهی پزشکی
  • ارائه انگیزه نامه و توصیه نامه
  • ارائه کلیه مدارک و سوابق تحصیلی و رزومه

هزینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، هزینه تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی، بسیار پایین تر از سایر کشورهای اروپا است و دانشجویان می توانند با هزینه ای بسیار کم و یا حتی رایگان، در ایتالیا به تحصیل بپردازند. اگر متقاضی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا هستید، باید بدانید که دانشگاه های دولتی این کشور معمولا هزینه ای کم بابت شهریه دریافت می کنند که این میزان، بسیار کم تر از برخی کشورهای اروپایی می باشد. این شهریه معمولا از 900 یورو در سال شروع می شود و در دانشگاه های با رتبه بالاتر در ایتالیا، ممکن است تا 4000 یورو در سال نیز افزایش یابد. متوسط شهریه در دانشگاه های معتبر ایتالیا، حدود 3000 یورو در سال است. این در حالیست که دانشگاه های خصوصی ایتالیا بسیار گران تر هستند و شهریه آنها از 6000 تا 20000 یورو در سال می باشد.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که دانشجویان بین المللی، باید علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا را نیز مدنظر داشته باشند. اگرچه پیش تر گفتیم که شما با دریافت بورسیه تحصیلی می توانید هزینه های خود را در ایتالیا تامین کنید، اما همچنان باید پیش بینی های لازم را در خصوص هزینه ها داشته باشید و با آمادگی کامل در این مسیر قدم بردارید. باید بدانید که بر اساس جدیدترین آپدیت هزینه ها در ایتالیا، یک دانشجوی مجرد، ماهیانه به 855.3 یورو (با احتساب اجاره خانه)، نیاز خواهد داشت. متوسط اجاره خانه در ایتالیا نیز برای یک آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر، 784.69 یورو است. با این حال، دانشجویان می توانند از خوابگاه ها و یا اقامتگاه های دانشجویی استفاده نموده و یا با سایر دانشجویان، خانه های مشترک اجاره کنند که هزینه کمتری برای آنها خواهد داشت.

فرصت ویژه تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

خوشبختانه امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا، به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، وجود دارد. با این حال، قبل از شروع پروسه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، باید وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کرده و با شرایط عمومی و ویژه آن، علی الخصوص الزامات زبان، آشنا شوید. مدرک زبان و نمره مورد نیاز، با توجه به مقطع تحصیلی و دانشگاه مورد نظر، متفاوت است، بنابراین اکیداً توصیه می شود که قبل از هرگونه اقدام، حتما در این خصوص اطلاع کسب کنید. 

برخی از دانشگاه های ایتالیا، آزمون های پذیرش و مصاحبه را به صورت آنلاین انجام می دهند و این یک معیار رایج برای ارزیابی تسلط دانشجویان به زبان است. در چنین شرایطی، شما نیاز به ارائه مدرک زبان آیلتس و یا تافل نخواهید داشت و تنها کافیست مهارت خود را در جلسه مصاحبه، ثابت کنید. اما اگر دانشگاه مورد نظر شما،ارائه مدرک زبان را الزامی بداند، معمولا مدرک آیلتس با نمره 6 به بالا مورد نیاز است.

از طرفی دیگر، برخی از دانشگاه های ایتالیا، بدون مدرک زبان آیلتس یا تافل نیز پذیرش اعطا می کنند. این دانشگاه ها عبارت اند از:

  • University of Bologna (دانشگاه بولونیا)
  • University of Milan (دانشگاه میلان)
  • University of Florence (دانشگاه فلورانس)
  • University of Pisa (دانشگاه پیزا)
  • University of Padua (دانشگاه پادوا)
  • University of Naples Federico II (دانشگاه ناپل فدریکو دوم)
  • University of Trento (دانشگاه ترنتو)
  • John Cabot University (دانشگاه جان کابوت)
  • Sapienza University of Rome (دانشگاه ساپینزای رم)
  • University of Verona (دانشگاه ورونا)

حال آن دسته از دانشجویانی که به دنبال تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان هستند، باید بدانند که بدون ارائه مدرک زبان، اگرچه ممکن است موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه شوند، اما همچنان شانس دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا برای آنها پایین بیاید.

همه چیز درباره بیمه دانشجویی در ایتالیا

دریافت بیمه درمانی مهاجران، به ویژه برای دانشجویان خارجی، جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و اقامت در این کشور، الزامی است. در نتیجه باید از ابتدای اقامت خود در این کشور، برای آن درخواست دهید. بیمه سلامت در ایتالیا، شامل پوشش دولتی و خصوصی است. بیمه عمومی یا دانشجویی که هزینه کمتری نسبت به بیمه خصوصی دارد، فقط برای مواقع ضروری می باشد. اگر بیمه خصوصی یا ASL در ایتالیا دارید، می توانید یک پزشک خصوصی را انتخاب نموده و در مواقع لازم به وی مراجعه کنید. 

ثبت نام در سازمان خدمات درمانی ایتالیا، پرداخت بیمه درمانی از طریق موسسات خصوصی در کشور شما (که نیاز به ترجمه رسمی این مدرک به ایتالیایی دارد) و یا پرداخت بیمه درمانی در ایتالیا، سه گزینه برای دریافت بیمه سلامت هستند. کارشناسان عالیان ویزا آماده هستند تا شما را در این خصوص راهنمایی نموده و یا در صورت نیاز، نسبت به اخذ بیمه درمانی در ایتالیا برای شما اقدام کنند.

سؤالات متداول

  • بهترین دانشگاه‌های کشور ایتالیا کدامند؟

دانشگاه بولونیا، ساپینزای رم، پادوا، میلان، پیزا، تورین، ناپل فدریکو دوم و ترنتو، برخی از برترین دانشگاه‌های ایتالیا هستند.

  • آیا امکان دریافت بورسیه فول فاند در ایتالیا وجود دارد؟

بله. دانشجویانی که دارای سوابق تحصیلی عالی، رزومه قوی، مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر و مدرک زبان با نمره عالی هستند، می توانند جهت اخذ بورسیه تحصیلی فول فاند در ایتالیا درخواست دهند.

  • آیا با مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می توانیم اقامت دائم ایتالیا را دریافت کنیم؟

تحت شرایطی بله. اگر بتوانید پس از فارغ التحصیلی، یک جاب آفر (پیشنهاد شغلی) در ایتالیا دریافت کنید، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و سپس اخذ اقامت ایتالیا وجود دارد.

  • اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا چقدر زمان می برد؟

به شرایط شما بستگی دارد. به طور کلی، فرآیند دریافت ویزای دانشجویی می تواند بین 1 تا 6 ماه زمان ببرد.

سخن پایانی

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می تواند برای کسانی که به دنبال تحصیل مقرون به صرفه در اروپا هستند، یکی از بهترین گزینه ها باشد. کشور ایتالیا علاوه بر آنکه یکی از مقاصد جذاب توریستی است، یک مقصد عالی برای ادامه تحصیل و پیشرفت نیز می باشد. فرصت دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا، این کشور را در بین مقاصد محبوب جهت مهاجرت تحصیلی قرار داده است. ما در این مقاله، هر آنچه لازم بود درباره مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا بدانید را برایتان شرح دادیم.

گروه مهاجرتی عالیان ویزا همواره در تلاش است تا بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه های مهاجرت تحصیلی را به هم وطنان گرامی پیشنهاد دهد. ما در گروه عالیان ویزا، آماده ارائه هرگونه خدمات در زمینه تحصیل در ایتالیا به دانشجویان عزیز می باشیم. پس از بررسی های تخصصی که کارشناسان ما در رزومه متقاضیان انجام می دهند، مناسب ترین گزینه و پیشنهاد را برای مهاجرت تحصیلی دریافت می نمایید. پس اگر شما هم به مهاجرت تحصیلی علاقه مند هستید، همین حالا با شماره های موسسه تماس حاصل نموده و یا پس از تکمیل فرم ارزیابی موجود در وب سایت، منتظر تماس مشاوران ما بمانید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *