قوانین ثبت شرکت در اسپانیا در سال 2024

ثبت شرکت در کشورهای اروپایی به جهت نزدیکی به ایران و اعطای فرصت تجارت به تجار جهت گسترش بیزینس خود همواره مورد توجه بسیاری از صاحبان مشاغل بوده و هست. شروع یک سرمایه گذاری در خارج از کشور ممکن است فرصت های زیادی را برای مهاجران فراهم نماید. ایجاد یک کسب و کار جدید در یک کشور دیگر ممکن است راهی فوق العاده برای ورود به بازار جهانی باشد. از سوی دیگر، پیروی از قوانین اساسی و اصول اولیه تجارت به شما کمک می کند تا با کمترین ریسک  به ثبت شرکت در اسپانیا بپردازید. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و  وب سايت هاى رسمى كشور اسپانیا گردآورى شده است. در این مقاله سعی نمودیم تمام آنچه را که باید در مورد ثبت شرکت در این کشور و شروع یک کسب و کار بدانید را شرح دهیم، پس با ما همراه باشید.

ثبت شرکت در اسپانیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • اخذ ویزا از طریق ثبت شرکت در اسپانیا
  • روش‌های مختلف ثبت شرکت
  • مراحل ثبت شرکت در اسپانیا
  • مدارک مورد نیاز ثبت شرکت اسپانیا
  • مجوز ثبت شرکت
  • افتتاح حساب بانکی برای ثبت شرکت
  • فرایند تهیه سند ادغام شرکت در اسپانیا
  • قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی
  • ثبت شعبه شرکت در اسپانیا
  • بیمه های تجاری در اسپانیا

اخذ ویزا از طریق ثبت شرکت در اسپانیا

به صرف ثبت شرکت در اسپانیا به شما اقامت اعطاء نمی شود. شهروندان غیر از اتحادیه اروپا که مایل به راه اندازی یا ثبت شرکت در این کشور هستند، ابتدا باید یک مجوز کار معتبر دریافت کنند. شما باید برای دریافت مجوز کار در سفارت اسپانیا در کشور خود درخواست دهید. اول از همه، شما باید نشان دهید که بودجه لازم برای سرمایه گذاری در کسب و کار خود و حمایت از خود را در حین اقامت در اسپانیا دارید و مهمتر از همه طرح تجاری و یا همان بیزنس پلنی دارید که مورد تایید نهادهای قانونی مربوطه در اسپانیا باید قرار بگیرد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که یک برنامه کاری ارائه دهید و صلاحیت ها و تخصص خود را نشان دهید. دولت اسپانیا ممکن است مدرکی دال بر توانایی شرکت شما برای ایجاد شغل برای اسپانیایی ها درخواست کند. مجوز کار باید سالانه تمدید شود و پس از پنج سال، می توانید برای اقامت دائم اسپانیا اقدام کنید.

ثبت شرکت در اسپانیا

راه اندازی یک کسب و کار در اسپانیا نیازی به طی فرآیند پیچیده ای ندارد. با این حال، با توجه به نوع شرکتی که راه اندازی می کنید، ممکن است این کار تا حدودی طولانی باشد. شهروندان اتحادیه اروپا می توانند بدون نیاز به اخذ مجوز کار نسبت به ثبت شرکت اقدام کنند. با این حال، برای مهاجران خارج از اتحادیه اروپا نظیر ایرانی ها موضوع متفاوت است. آنها برای مهاجرت به اسپانیا و راه اندازی کسب و کار به مجوز کار نیاز دارند. با وجود طیف وسیعی از ساختارهای تجاری مختلف، راه اندازی یک شرکت محدود می تواند زمان بر و پرهزینه باشد و علت آن تا حد زیادی به دلیل استناد دولت اسپانیا به حداقل الزامات مالی برای کسانی است که به دنبال ثبت شرکت در اسپانیا هستند.

روش‌های مختلف ثبت شرکت

به طور کلی، پنج گزینه برای ثبت شرکت در اسپانیا و اخذ اجازه اقامت کاری وجود دارد:

  • برای شروع یک کسب و کار جدید، یک شرکت آماده خریداری کنید یا یک شرکت جدید ثبت کنید.
  • از طریق سرمایه گذاری مشترک مانند خرید سهام در یک شرکت اسپانیایی برای تشکیل یک مشارکت اقدام کنید
  • به عنوان یک شرکت تابعه و منشعب از یک شرکت اسپانیایی
  • خوداشتغالی
  • افتتاح نمایندگی یا شعبه یک شرکت فعال و شناخته شده ایرانی در اسپانیا ثبت

مراحل ثبت شرکت در اسپانیا

برخی مراحل اصلی ثبت شرکت در این کشور عبارت اند از:

  • طبق قوانین اسپانیا، هر کسی که قصد ایجاد یک کسب و کار یا سرمایه گذاری در اسپانیا را دارد (اعم از ساکنان اسپانیا، شهروندان اسپانیایی یا اتباع خارجی) باید ابتدا یک کد اقتصادی ملی یا همان کد مالیاتی (NIE) دریافت کند.
  • برای دریافت کد اقتصادی یا همان کد مالیاتی (NIE) باید فرم درخواست کد اقتصادی را تکمیل و به همراه گذرنامه، دو تصویر، رسید پرداخت وجه مورد نیاز و شرح دلیل درخواست اقتصادی برای وکیل اسپانیایی خود ارسال کنید.
  • مرحله بعدی دریافت تاییدیه نام شرکت خود از اداره ثبت به صورت آنلاین است و سپس با استفاده از مدارک فوق، مراحل اخذ کد شناسایی مالیاتی شرکت (I.F) خود را از اداره مالیات اسپانیا طی نمایید.
ثبت شرکت در اسپانیا
مدارک مورد نیاز ثبت شرکت

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با توجه به نوع شرکتی که می خواهید ثبت کنید ممکن است متفاوت باشد اما برخی از مدارکی که معمولا مورد نیاز است عبارت اند از:

  • کارت شناسایی یا پاسپورت (اصل و کپی)
  • گواهی اعتبار نام شرکت
  • تاییدیه توسط پزشک
  • درخواست کد اقتصادی (NIE)
  • شماره شناسایی مالیاتی (C.I.F)
  • افتتاح یک حساب بانکی در اسپانیا
  • عدم سوء پیشینه کیفری
مجوز ثبت شرکت اسپانیا

اولین قدم برای تشکیل یک شرکت محدود، دریافت مجوز کسب و کار است تا اطمینان حاصل شود که نامی که قصد استفاده از آن را دارید قبلاً انتخاب نشده است. این به عنوان گواهی عدم تصادف شناخته می شود و می توان آن را از طریق فهرست مرجع تجاری (RMC) دریافت کرد. با مراجعه به وب سایت RMC می توانید این کار را به تنهایی انجام دهید. این مرحله تقریباً سه روز طول می کشد تا پاسخ RMC را دریافت کنید.

همه افراد مقیم خارجی و غیر مقیم با فعالیت های مالی در اسپانیا باید قبل از راه اندازی یک شرکت  یک شماره شناسایی مالیاتی خارجی (NIE) داشته باشند. هر تراکنش مالی در اسپانیا، از جمله فهرست شرکت ها، نیازمند NIE است. اگر شهروند اسپانیایی هستید، شماره NIF شما جایگزین شماره NIE شما خواهد شد. درخواست های مربوط به NIE را می توان در یک ایستگاه پلیس ملی اسپانیا (comisara) یا یک دفتر پردازش برای اتباع خارجی (Oficina de Extranjeros) تکمیل کرد.

افتتاح حساب بانکی برای ثبت شرکت

شما باید یک حساب بانکی در یک بانک اسپانیایی باز کنید و پس از دریافت کد مالیاتی و گواهی عدم یکسان بودن علامت تجاری، مبلغ 3000 یورو به آن واریز نمایید. این کمترین میزان سرمایه مورد نیاز برای ایجاد یک شرکت است. گواهی بانکی که برای نشان دادن عملکرد شرکت در ادغام باید به یک سردفتر یا وکیل ارائه شود را می توان به عنوان مدرک پرداخت دریافت کرد. حساب های بانکی تجاری توسط بزرگترین وام دهندگان در اسپانیا ارائه می شود. خبر خوب این است که با توجه به نیازهای خاص کسب و کار، شما می توانید یک حساب کاربری سفارشی دریافت کنید. بانک هایی مانند BBVA، Bankia، Santander، و La Caixa همگی حساب‌های تجاری ارائه می دهند. اکثر این وام دهندگان همچنین محصولات خاصی را به ترتیب برای افراد خوداشتغال و شرکت های بزرگتر ارائه می دهند.

ثبت شرکت در اسپانیا

برای افتتاح حساب، به طور کلی باید مدرکی مبنی بر ثبت شرکت خود، یک آدرس ثبت شده در اسپانیا و (برای شرکت های بزرگتر) حداقل نام دو نفر به عنوان دارنده حق امضاء ارائه دهید. حساب های تجاری از نظر هزینه متفاوت هستند و به جای کارمزد، برخی از آنها به حداقل سپرده نیاز دارند.

فرایند تهیه سند ادغام شرکت در اسپانیا

برای راه اندازی کسب و کار خود، باید برای سند ادغام اقدام کنید. سند ادغام یک سند رسمی است که حاوی اطلاعات کلیدی شرکت (نام، آدرس، مشخصات مدیران، اعضای هیئت مدیره، سهامداران و غیره) است. می توانید برای امضای سند ادغام حضوری از دفتر اسناد رسمی وقت بگیرید. www.notariado.org به شما کمک می کند نزدیکترین دفتر اسناد رسمی در محله خود را پیدا کنید. این امر می تواند از یک تا سه روز طول بکشد. شما باید مدارک رسمی زیر و اصل آن ها را به سردفتر ارائه دهید:

  • فرم مالیاتی036
  • گواهی شما از فهرست ملی کالاها
  • شماره NIE
  • مدرکی بر وجود پول در حساب بانکی
قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی

همانطور که در بالا ذکر شد، شرکت شما به شماره مالیاتی نیاز دارد. برای به دست آوردن آن باید فرم مالیاتی 036 را تکمیل کنید. این مورد را می توان به صورت آنلاین یا با نسخه چاپی انجام داد و به اداره مالیات تحویل داد. می توانید اطلاعات مربوط به فرم را به همراه دانلود فرم و پیوندهای تکمیل آنلاین در آژانس مالیات اسپانیا (Agencia Tributaria) بیابید. اگر درخواست را شخصاً در اداره مالیات محلی خود ارسال می کنید، اصل و یک کپی از NIE خود (numero identificacion extranjero) به همراه داشته باشید. برای ثبت نام در تامین اجتماعی هنگام راه اندازی کسب و کار در اسپانیا، باید سند تاسیس خود، NIE، CIF، و فرم TA 0521 (که می توانید از اداره تامین اجتماعی محلی خود دریافت کنید) همراه داشته باشید. جزئیات دفاتر تامین اجتماعی محلی در اسپانیا را می توانید در وب سایت تامین اجتماعی پیدا کنید.

ثبت شعبه شرکت در اسپانیا

اگر شرکت خود را اداره می کنید اما به دنبال راه اندازی یک شعبه یا شرکت تابعه هستید، انجام این کار می تواند ساده تر از شروع از ابتدا با یک شرکت جدید باشد. هنگام پردازش درخواست خود، باید مدارکی از جمله موارد زیر را ارائه دهید:

  • کپی از گواهی تاسیس شرکت اصلی و گواهی حسن نیت
  • وکالتنامه محضری
  • شماره شناسایی مالیاتی اسپانیا (NIE)
  • یکی از کارکنان شعبه اسپانیا که مقیم اسپانیا باشد، که می‌پذیرد مسئول بدهی‌های شرکت و فیش های مالیاتی باشد.

در حالی که شعب و شرکت های تابعه نیازی به ثبت حساب در ثبت شرکت در اسپانیا ندارند، آن ها باید مالیات بر درآمد را بپردازند و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سه ماهه را از طریق شماره NIE خود ارسال کنند. برخی از بانک ها و شرکت های مشاوره کسب و کار بسته های ویژه ای را برای کمک به شما در تنظیم جزئیات افتتاح شعبه جدید در اسپانیا ارائه می دهند.

ثبت شرکت در اسپانیا
بیمه های تجاری در اسپانیا

میزان حق بیمه کسب و کار شما با توجه به وسعت فعالیت شرکت شما، استخدام کارکنان و ماهیت و ارزش دارایی‌هایی که شرکت در اختیار دارد، بسیار متفاوت است. به عنوان مالک یک شرکت محدود، باید یک بیمه نامه برای محافظت از کارکنان خود در صورت بروز حوادث یا بیماری تهیه کنید. مانند همه طرح های بیمه، سطوح پوشش و هزینه ها متفاوت است، بنابراین بهتر است از یک کارگزار متخصص مشاوره بگیرید.

اگر کسب و کاری دارید، بیمه مسئولیت عمومی ضروری است. این شما را در برابر هرگونه ادعای اشخاص ثالث در مورد صدمات، تصادفات یا آسیب اموالی که در ساعت شما یا در نتیجه سهل انگاری از داخل شرکت شما وارد شده است، پوشش می دهد. در نهایت، به بیمه ساختمان نیز نیاز خواهید داشت. این نوع بیمه شما را در برابر هر گونه آسیب به دفاتر شما محافظت می کند.

سؤالات متداول
  • آیا به صرف ثبت شرکت در اسپانیا به ایرانیان اقامت داده می شود؟

خیر، برای اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت می بایست یک بیزنس پلن ارائه نمایید که مورد تایید مقامات قانونی مربوطه قرار بگیرد.

  • پروسه ثبت شرکت در این کشور چقدر زمان می برد؟

حدودا بین ۲ تا ۴ هفته

  • دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت در اسپانیا چه مزیتی دارد؟

از جمله نکات مثبت این است که کشور اسپانیا در اتحادیه اروپا و در حوزه شنگن قرار دارد و افراد می توانند با سرمایه گذاری و یا کارآفرینی در این کشور به تمامی نقاط اروپا نیز دسترسی داشته باشند.

  • ثبت شرکت در اسپانیا چه معایبی دارد؟

ممکن است با هزینه هایی مواجه گردید که آن ها را در بیزنس خود پیش بینی نکرده باشید. برای فعالیت در برخی امور نیاز به اخذ مجوز خواهید داشت و ممکن است اخذ مجوز نیاز به گذراندن دوره خاصی داشته باشد.

سخن پایانی

هر ساله تعداد زیادی از ایرانیان مهاجرت به اسپانیا و زندگی در این کشور را انتخاب می کنند. اسپانیا، که بخشی از منطقه شنگن است، یک اقتصاد توسعه یافته با استاندارد زندگی نسبتاً بالا دارد و فرصت هایی را برای کسانی که در آنجا زندگی می کنند فراهم می کند. همچنین متقاضیان این امکان را خواهند داشت که با تأسیس یک شرکت و اخذ اقامت در این کشور، اقامت دائم و شهروندی اسپانیا را دریافت کنند. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به ثبت شرکت در اسپانیا را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *