بررسی هزینه تحصیل در انگلستان

اگرچه انگلستان جزو کشورهای ارزان به شمار نمی آید و هزینه های تحصیل و زندگی در آن برای دانشجویان بین المللی احتمالا زیاد است، اما همچنان متوسط هزینه ها در این کشور کمتر از آمریکا و استرالیا می باشد. البته لازم است بدانید که بالا بودن هزینه تحصیل در انگلستان با در نظر گرفتن کیفیت زندگی و کیفیت آموزش در این کشور، بسیار منطقی است. گفته می شود از هر 10 دانشجو در انگلستان، 7 دانشجو به دلیل آنکه در دانشگاه های این کشور تحصیل نموده اند، مستقیما جذب بازار کار می شوند و درآمد بالایی کسب می کنند. در واقع فارغ التحصیلان دانشگاه های انگلستان، بیشترین آمار استخدام در جهان را دارند. حال شما نیز با ما هم عقیده هستید که صرف هزینه های بالا جهت تحصیل در انگلستان ارزشش را دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در انگلستان بپردازیم و شما را در انتخاب آگاهانه، یاری دهیم. به همین منظور، کلیه مطالب موجود در این مقاله را از وبسایت های رسمی و معتبر انگلستان برای شما گردآوری کرده ایم.

تحصیل در انگلستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • همه چیز درباره هزینه تحصیل در انگلستان
  • هزینه تحصیل در دبیرستان های انگلستان
  • هزینه تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی در انگلستان
  • بررسی هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در انگلستان
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در انگلستان
  • هزینه تحصیل در مقطع دکتری در انگلستان

همه چیز درباره هزینه تحصیل در انگلستان

یکی از مهم ترین مواردی که متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی انگلستان باید قبل از هر گونه اقدام به آن توجه نمایند، بررسی هزینه های تحصیل در این کشور است. همانطور که می دانید، انگلستان جزو کشورهایی می باشد که هزینه تحصیل در آن برای دانشجویان بین المللی تقریبا بالا است. دلیل آن نیز بالا بودن کیفیت آموزش در انگلستان، رنکینگ بالای دانشگاه های انگلستان و ارائه خدمات و امکانات فراوان به دانشجویان است. در واقع هزینه تحصیل در انگلستان برای دانشجویان بومی، مقرون به صرفه است اما این هزینه برای دانشجویان بین المللی، حدود 2 یا 3 برابر بیش تر می باشد. به طور کلی، هزینه تحصیل در کشور انگلستان به عوامل مختلفی از جمله ملیت دانشجو، نوع دانشگاه، رشته تحصیلی و همچنین مقطع تحصیلی دانشجویان بستگی دارد. 

تحصیل در انگلستان

قطعا هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی در بهترین دانشگاه های انگلستان و در مقاطع تحصیلی بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکتری، بیش تر از سایر دانشجویان است. به علاوه، رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته های فنی-مهندسی، شهریه های بسیار بالاتری دارند. حال چنانچه شما متقاضی مهاجرت تحصیلی به انگلستان هستید اما نگران هزینه های تحصیل در این کشور می باشید، ما خبر خوبی برای شما داریم. تعدادی دانشگاه در انگلستان وجود دارد که شهریه های کمتری از دانشجویان بین المللی دریافت می کنند. بهترین این دانشگاه ها عبارت اند از: دانشگاه stirling و دانشگاه Aston. به علاوه، بورسیه های تحصیلی متعددی در انگلستان به دانشجویان بین المللی واجد شرایط که دارای رزومه قوی، نمره زبان عالی، سوابق پژوهشی خوب و نمرات و معدل بالا هستند اعطا می شود. برخی از این بورسیه به صورت فول فاند هستند و تمامی هزینه ها را پوشش می دهند اما برخی دیگر به صورت جرئی هستند و تنها بخشی از هزینه ها مانند شهریه دانشگاه و یا هزینه مسکن دانشجویان را تامین می کنند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط اخذ بورسیه تحصیلی انگلستان ، با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا مشاوره تخصصی دریافت کنید.

هزینه تحصیل در دبیرستان های انگلستان

همانطور که دانشگاه‌های مختلف در کشور انگلستان هزینه و شهریه‌ های متفاوتی بابت تحصیل دانشجویان دریافت می ‌کنند، شهریه و هزینه تحصیل دانش آموزان در مقطع دبیرستان نیز با توجه به نوع مدرسه و شهر محل تحصیل متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است سطح کیفیت آموزش و خوابگاه یک مدرسه با مدرسه دیگر متفاوت باشد. همچنین رتبه و اعتبار علمی مدارس نیز با یکدیگر تفاوت دارد. به همین دلیل برای بیان هزینه تحصیل در انگلستان در مقطع دبیرستان، باید به طور تقریبی و میانگین هزینه‌ ها را بیان کرد. در دبیرستان ‌های شبانه روزی انگلستان، هر دانش آموز باید به طور متوسط بین ۲۵ تا ۵۰ هزار پوند در هر سال تحصیلی شهریه بپردازد که این هزینه شامل شهریه مدرسه، خوابگاه، رفت و آمد، خورد و خوراک، بیمه و تفریحات است.

نحوه پرداخت شهریه در برخی مدارس انگلستان به این شکل است که ابتدا یک سوم شهریه مدرسه پرداخته می ‌شود و مابقی شهریه پس از مدتی به صورت قسطی و در چند بخش یا به شکل یکجا پرداخت خواهد شد. اگر مدرسه دولتی باشد، تنها هزینه اقامت از دانش آموزان گرفته می ‌شود و شهریه دیگری پرداخت نمی ‌شود. اما در صورتی که مدرسه مورد نظر خصوصی باشد، دانش آموز باید علاوه بر شهریه، هزینه خوابگاه که مبلغی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار پوند در سال است را نیز پرداخت کند.

هزینه تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی در انگلستان

دانش آموزان پس از اتمام دوران دبیرستان می ‌توانند وارد مقطع پیش دانشگاهی شوند. اگر دانش آموزان بین المللی بخواهند در مقطع پیش دانشگاهی را در کشور انگلستان تحصیل کنند، دو مسیر پیش رو دارند که عبارت اند از: شرکت در دوره A-LEVEL و یا دوره FOUNDATION.

تحصیل در انگلستان

مسیر اول، یعنی دوره A-LEVEL، یک دوره پیش دانشگاهی دو ساله برای آن دسته از دانش آموزان بین المللی است که قصد ادامه تحصیل در رشته هایی نظیر پزشکی در انگلستان را دارند و عموما به افرادی توصیه می شود که از سطح علمی بالا و مهارت عالی در زبان برخوردار هستند. این دوره به صورت فشرده (fast track) هم ارائه می گردد. نام مسیر دوم برای تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی در انگلستان، دوره Foundation است. این دوره برخلاف دوره قبلی، تنها یک سال طول می کشد و برای افرادی مناسب است که قصد تحصیل در رشته‌ های مدیریت، هنر، علوم انسانی، علوم کامپیوتر و یا مهندسی را دارند. در صورتی که این افراد بتوانند قبل از ورود به دوره پیش دانشگاهی، در آزمون ورودی قبول شوند، به صورت مستقیم پس از اتمام دوره پیش دانشگاهی وارد دانشگاه می شوند و نیازی به شرکت در آزمون مجدد ندارند.

هزینه تحصیل در انگلستان برای این دو دوره، در مقطع پیش دانشگاهی کاملاً متفاوت است. زیرا طبق قوانین انگلستان شخص می ‌تواند دوره پیش دانشگاهی خود را در کالج و یا در دانشگاه طی کند. هزینه تحصیل دوره پیش دانشگاهی در دانشگاه حدود ۱۰ تا ۲۵ هزار پوند در سال است که البته هزینه های زندگی را هم باید به این هزینه افزود که حدود ۱۲ هزار پوند در سال می باشد.

بررسی هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در انگلستان

بطور معمول، مدت زمان تحصیل در برخی از رشته‌ های تحصیلی در مقطع لیسانس در دانشگاه ‌های انگلستان، سه سال است. بنا بر رشته تحصیلی شما، ممکن است لازم باشد در کلاس‌ ها و دوره‌ های دیگری شرکت کنید که در این حالت یک سال دیگر به تحصیل شما در مقطع لیسانس افزوده خواهد شد. معمولا طول دوره تحصیلی کارشناسی در اسکاتلند حدود 4 سال و در انگلیس، wales و ایرلند شمالی حدود 2 سال است. با توجه به تعداد سال ‌های تحصیلی، دانشجویان تعداد مشخصی واحد تحصیلی را اخذ می ‌کنند. در نتیجه با توجه به واحدهای تعیین شده برای هر رشته تحصیلی، هزینه تحصیل در انگلستان برای هر رشته و هر سال تحصیلی متفاوت خواهد بود.

تحصیل در انگلستان

دانشجویانی که قصد دارند در مقطع لیسانس در کشور انگلستان تحصیل کنند، باید به طور میانگین بین 11,400 پوند تا 38000 پوند در سال، هزینه پرداخت کنند. این میزان شهریه برای رشته‌ های علوم انسانی، کمتر از رشته ‌های علوم پایه و علوم پزشکی است. دانشجویان در رشته‌ های مربوط به علوم پزشکی مثل دندانپزشکی یا داروسازی باید حدود 37000 تا 40000 پوند در سال شهریه پرداخت کنند و رشته ‌های علوم انسانی مثل حقوق، ادبیات یا اقتصاد شهریه ‌ای در حدود 10000 تا 12000 پوند در سال دارند. بنابراین می ‌توان گفت هزینه تحصیل در کشور انگلستان در مقطع لیسانس با توجه به رشته، دانشگاه و شهر محل تحصیل دانشجویان متفاوت است.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در انگلستان

خوشبختانه بسیاری از دوره های تحصیلات تکمیلی در انگلستان را می توان در یک سال تحصیل تمام وقت تکمیل کرد. این امر مزایای مالی و شغلی بسیاری برای دانشجویان بین المللی دارد. در واقع، یک دوره کارشناسی ارشد یک ساله معمولاً هزینه های مرتبط بسیار کمتری در مقایسه با دوره های طولانی تر دارد. از طرفی دیگر، فارغ التحصیلان می توانند سریع تر وارد بازار کار شوند و اقامت انگلستان را به دست آورند.

از آنجایی که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر دروس تئوری، دروس علمی بسیاری را نیز شامل می شود، هزینه تحصیل در این مقطع بالاتر از دوره کارشناسی است. دانشجویان کارشناسی ارشد، به خصوص در رشته ‌های علوم پایه و علوم پزشکی، به کار عملی در آزمایشگاه نیاز دارند، در نتیجه شهریه آنها نیز بیشتر خواهد بود. البته باید بدانید که بورسیه های تحصیلی متنوعی در دوره کارشناسی ارشد به دانشجویان اعطا می شود که کمک بزرگی به تامین هزینه های آنها در انگلستان خواهد بود. به طور کلی، دانشجویان کارشناسی ارشد باید بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی خود، بین 9000 تا 30000 پونددر سال  بابت شهریه دانشگاه در انگلستان پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در انگلستان

طول دوره تحصیلی در مقطع دکتری در انگلستان معمولا ۳ سال است و هزینه تحصیل در انگلستان در این مقطع، بیشتر از سایر مقاطع تحصیلی در دانشگاه ‌های این کشور می باشد. به همین دلیل دانشجویان بین المللی و متقاضیانی که خواستار تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کشور انگلستان هستند، می ‌توانند از کمک هزینه و بورسیه‌ های تحصیلی که به دانشجویان دکتری اعطا می‌ شود استفاده کنند. دانشجویان دکتری به طور میانگین باید سالانه بین 16000 تا 30000 پوند برای پرداخت شهریه دانشگاه هزینه کنند. حال برای آنکه دانشجویان دکتری بتوانند راحت ‌تر این میزان شهریه‌ را بپردازند، امکان انجام کار دانشجویی حین اشتغال به تحصیل نیز برای دانشجویان دکتری در کشور انگلستان فراهم شده است. بنابراین از نظر مالی مشکلی برای دانشجویان وجود نخواهد داشت و آنها می توانند هزینه زندگی خود را از طریق کار دانشجویی به دست آورند. دانشجویان دکتری می‌ توانند ‌ حدود ۳۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند. این ساعت کاری برای مقاطع پایین‌ تر حدود ۲۰ ساعت در هفته است. در نتیجه امکان کسب درآمد بیشتر در مقطع دکتری برای دانشجویان وجود دارد.

سؤالات متداول

  • هزینه تحصیل در انگلستان برای چه رشته هایی کم تر است؟

رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی، کم ترین هزینه را دارند.

  • آیا امکان اشتغال در حین تحصیل برای دانشجویان در تمام مقاطع در انگلستان وجود دارد؟

بله. تا سقف ۲۰ ساعت در هفته امکان کار دانشجویی برای دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی فراهم شده است.

  • هزینه خوابگاه در دوره پیش دانشگاهی در انگلستان چقدر است؟

به طور متوسط حدود ۵ تا ۱۰ هزار پوند در سال هزینه خوابگاه‌ های دانشجویی انگلستان است.

  • آیا کمک هزینه تحصیلی در کشور انگلستان به دانشجویان بین المللی اعطا می ‌شود؟

بله، امکان اخذ بورسیه تحصیلی یا وام دانشجویی تا حدود ۱۵ هزار پوند با توجه به رشته، مقطع، دانشگاه و شهر محل تحصیل وجود دارد.

  • ویزای دانشجویی انگلیس تا چه زمانی اعتبار دارد؟

برای دانشجویان خارجی اعتبار این ویزا تا زمان اتمام دوران تحصیل آنها در انگلستان است.

  • آیا امکان اخذ ویزای همراه در مقطع لیسانس در انگلستان وجود دارد؟

خیر. اما اخذ ویزای همراه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری امکانپذیر است.

  • آیا امکان تمدید ویزا بعد از اتمام تحصیل در انگلستان وجود دارد؟

بله. پس از فارغ التحصیلی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس، برای مدت ۲ سال و پس از فارغ التحصیلی از مقطع دکتری، برای ۳ سال امکان تمدید ویزا وجود دارد.

سخن پایانی

هزینه تحصیل در انگلستان می تواند بر اساس نوع دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی دانشجویان متفاوت باشد. حال اگرچه هزینه‌ های بالایی باید برای تحصیل در انگلستان در مقطع دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاه پرداخت شود، اما به دلیل سطح بالای آموزش و کیفیت تحصیل در این کشور، پرداخت این هزینه‌ ها به نوعی سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود چرا که فارغ التحصیلان دانشگاه های انگلستان معمولا در مشاغل رده بالا و با حقوق و مزایای بسیارعالی مشغول به کار می شوند. علاوه بر این، کشور انگلستان کمک هزینه‌ های متنوعی برای کاهش میزان هزینه‌ های تحصیل و زندگی در این کشور به دانشجویان بین‌ المللی اعطا می کند. ما در این مقاله سعی کردیم تا هر آنچه لازم است در خصوص هزینه های تحصیل در کشور انگلستان بدانید را برای شما شرح دهیم. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده برای شما مفید بوده باشد و به موفقیت شما در مهاجرت تحصیلی به انگلستان کمک کند. 

گروه عالیان ویزا با داشتن صدها پرونده مهاجرتی موفق و همچنین کادری مجرب و با سابقه، بهترین مسیر مهاجرتی را پیش روی شما قرار می دهد و شما را تا انتهای این مسیر همراهی می کند. کارشناسان و مشاوران زبده ما در گروه عالیان ویزا همواره بروزترين و دقيق ‌ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصيلى به کشور انگلستان را در اختیار مخاطبان گرامی قرار می دهند. شما می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی، با مشاوره های موسسه تماس حاصل نموده و یا از طریق واتس اپ با ما در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *