بررسی شرایط مهاجرت تحصیلی به اتریش

می دانستید که مهاجرت تحصیلی به اتریش برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در رشته های هنر و معماری، خصوصا رشته موسیقی، به صورت رایگان امکان پذیر است؟ دانشجویان بین المللی می توانند با مهاجرت تحصیلی به کشور اتریش، علاوه بر لذت بردن از زیبایی ها و فرهنگ این کشور، در یکی از امن ترین کشورهای اروپا به صورت رایگان به تحصیل بپردازید و از کیفیت بالای زندگی در آن نیز بهره‌مند شوند. تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش برای دانشجویان خارجی به زبان آلمانی رایگان می باشد اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی اتریش نیز برای آن دسته از دانشجویانی که تمایلی به یادگیری زبان آلمانی ندارند وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا هرآنچه لازم است در خصوص تحصیل در اتریش بدانید را برای شما توضیح دهیم. پس اگر برای انتخاب مقصد تحصیلی خود در اروپا مردد هستید، توصیه می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید چرا که پس از مطالعه این مقاله، قطعا اتریش در لیست مقاصد مهاجرتی شما قرار خواهد گرفت. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور اتریش برای شما مخاطب گرامی گردآوری شده است.‌

مهاجرت تحصیلی به اتریش

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بررسی شرایط مهاجرت تحصیلی به اتریش
  • همه چیز درباره تحصیل در مدارس اتریش
  • چگونه در دانشگاه های اتریش تحصیل کنیم؟
  • فرصت ویژه اخذ بورسیه تحصیلی در اتریش
  • نگاهی بر هزینه های تحصیل در اتریش
  • بررسی امکان کار در حین تحصیل در اتریش
  • آشنایی با مزایا و معایب تحصیل در اتریش
  • مهم ترین مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی اتریش
  • الزامات زبان جهت تحصیل در اتریش
  • بهترین دانشگاه های اتریش کدامند؟
  • شرایط اخذ ویزای همراه از طریق تحصیل در اتریش
  • آیا اخذ اقامت اتریش پس از فارغ التحصیلی در این کشور ممکن است؟

بررسی شرایط مهاجرت تحصیلی به اتریش

اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در اتریش، اولین و مهم ترین شرط جهت مهاجرت تحصیلی به اتریش است. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که بتوانند از دانشگاه های اتریش پذیرش تحصیلی دریافت کنند، باید برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش نیز در سفارت این کشور در محل خود درخواست دهند. بطور معمول، شما در صورتی می‌ توانید در دانشگاه های دولتی اتریش تحصیل کنید که یا حداقل مدرک لیسانس از یک دانشگاهی غیر از دانشگاه آزاد داشته باشید و یا در حال تحصیلی در یک دانشگاهی غیر از دانشگاه آزاد در ایران باشد. پذیرش دانشگاه‌های اتریش معمولا در ماه‌های فوریه و سپتامبر انجام می ‌شود. برای اخذ پذیرش تحصیلی، 6 تا 8 هفته زمان دارید و پس از آن طی 4 تا 6 هفته دانشگاه‌های اتریش، نتایج را اعلام خواهند کرد. توجه داشته باشید که اکثر رشته‌های تحصیلی در کشور اتریش به زبان آلمانی تدریس می‌ شوند و متقاضیان تحصیل در این کشور باید به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشند. البته برای اخذ پذیرش تحصیلی در اتریش، ارائه مدرک A2  آلمانی کافی است.

نکته: چنانچه در مقاطع کارشناسی یا بالاتر در ایران مشغول تحصیل در دانشگاه دولتی هستید می ‌توانید در اتریش در همان مقطع به تحصیل بپردازید.

نکته: شرایط تحصیل در اتریش در رشته‌ های پزشکی و هنر متفاوت است و شما باید در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور شرکت کنید.

مهاجرت تحصیلی به اتریش

همه چیز درباره تحصیل در مدارس اتریش

تحصیل در مدارس دولتی اتریش رایگان است. به همین سبب، افراد زیادی متقاضی مهاجرت تحصیلی به اتریش برای فرزندان خود هستند اما باید توجه کنید که حتما می بایست یک نفر به عنوان قیم اعم از پدر، مادرو یا بستگان درجه یک قیمومت دانش آموز را بر عهده بگیرید تا امکان اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی برای دانش آموز فراهم گردد. تحصیل در این کشور از 6 سالگی آغاز شده و تا 15 سالگی یعنی مقطع نهم اجباری است. دانش آموزان در دو مقطع ابتدایی و متوسطه به تحصیل می‌ پردازند. دانش آموزان بعد از عبور از این مرحله باید تصمیم بگیرند که در دانشگاه‌ های فنی حرفه ای و یا دبیرستان های اتریش مشغول به تحصیل شوند. باید بدانید که تحصیل در مدارس خصوصی اتریش که دارای کیفیت فوق العاده ای هستند نیاز به داشتن قیم ندارد. در واقع این مدرسه است که قیم فرزند شما می شود و کلیه مسئولیت های او را به عهده می گیرد. هزینه تحصیل در مدارش اتریش نیز به نوع مدرسه بستگی دارد. قطعا تحصیل در مدارس خصوصی و یا دوزبانه، هزینه های بالایی خواهد داشت.

چگونه در دانشگاه های اتریش تحصیل کنیم؟

تحصیل در دانشگاه های اتریش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است. شما باید با توجه به شرایط خود، جهت اخذ پذیرش تحصیلی در یکی از مقاطع ذکر شده اقدام نموده و سپس ویزای دانشجویی اتریش را دریافت کنید. ما در این قسمت، شرایط تحصیل در هر یک مقاطع را برای شما آورده ایم. توصیه می گردد متقاضیان مهاجرت تحصیلی به اتریش، شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر خود را در وبسایت رسمی آن دانشگاه مطالعه کنند.

• تحصیل در مقطع کارشناسی در اتریش

چنانچه شما بخواهید در مقطع کارشناسی در کشور اتریش مشغول به تحصیل شوید، باید دارای مدرک A2 زبان آلمانی ÖSD یا گوته باشید. همچنین ارائه گواهی مبنی براشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های ایران الزامی است. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور اتریش، معمولا 3 تا 4 است. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی این کشور نیز وجود دارد که مستلزم پرداخت شهریه سالانه حداقل 8 تا 10 هزار یورو می باشد.

• تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش باید مدرک لیسانس و یا گواهی عدم منع تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه محل فارغ‌ التحصیلی خود در مقطع کارشناسی را داشته باشید. ضمنا تحصیل شما در مقطع کارشناسی باید در یک دانشگاهی غیر از دانشگاه آزاد صورت گرفته باشد. در مورد مدرک زبان نیز برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، باید دارای مدرک A2 زبان آلمانی باشید. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش بین 1 تا 2 سال زمان می ‌برد.

نکته: دانشگاه ملی وین معمولا مدرک دانشگاه آزاد را قبول نمی ‌کند. البته ممکن است دانشگاه‌های دولتی شهرهای دیگری مانند گراتس و سالزبورگ مدرک دانشگاه آزاد را نیز قبول داشته باشند و برای شما اجازه تحصیل صادر کنند.

• تحصیل در مقطع دکتری در اتریش

تحصیل در مقطع دکتری در اتریش نیز تقریبا رایگان و همراه با اعطای بورسیه تحصیلی است. البته شرایط پذیرش در مقطع دکتری نسبت به کارشناسی و کارشناسی ارشد سخت‌ تر می باشد. دانشجوی متقاضی باید ابتدا استاد راهنمای خود را پیدا کند، شباهت زمینه تحقیق و پژوهش‌های استاد مورد نظر را با زمینه تحقیقات و مقالات خود بررسی نماید و سپس به صورت نهایی سوپروایزر خود را انتخاب و با او در ارتباط باشد تا بعد از مصاحبه آنلاین با استاد راهنما و احیاناَ تیم پذیرش دانشگاه برای وی پذیرش صادر گردد. افرادی که در دوره دکتری تحصیل می نمایند، می ‌توانند در کنار تحصیل به کار تمام وقت بپردازند. (40 ساعت در هفته)

فرصت ویژه اخذ بورسیه تحصیلی در اتریش

یکی از روش های مهاجرت تحصیلی به اتریش، برای دانشجویانی که قادر به تامین هزینه های خود در این کشور نیستند، دریافت بورسیه تحصیلی است. شما در این روش می ‌توانید بدون صرف هزینه زیاد وارد اتریش شده و در رشته‌ مورد نظر خود به تحصیل بپردازید. اما توجه داشته باشید که این امکان تنها برای دانشجویانی با رزومه قوی و سوابق تحصیلی عالی فراهم است و شرایط اخذ بورسیه تحصیل در اتریش فوق‌ العاده رقابتی می باشد چرا که اگر چه تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش تقریباَ رایگان است اما هزینه های زندگی دانشجویی نسبتا زیاد است و دانشجو می تواند با دریافت کمک هزینه تحصیلی با خیالی راحت به تحصیل بپردازد. علاقه مندن به اخذ بورسیه تحصیلی اتریش باید علاوه بر رزومه قوی، نمرات و معدل عالی، نمره زبان بالا نیز داشته باشند. اکثر بورسیه های تحصیلی در اتریش، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شوندو شانس دریافت بورسیه در این مقاطع بالاتر است.

مهاجرت تحصیلی به اتریش

نگاهی بر هزینه های تحصیل در اتریش

تحصیل در دانشگاه ‌های دولتی اتریش اکثرا رایگان یا بسیار پایین است. هزینه این‌ گونه دانشگاه ها معمولا بین 700 تا 1400 یورو در سال است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اتریش نیز با توجه به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه مورد نظر، سالانه بین 8 هزار تا 14 هزار یورو، متغیر است. باید بگوییم که تحصیل در مقطع دکتری در اتریش نه تنها رایگان است بلکه امکان دریافت حقوق به میزان 1000 تا 1500 یورو در ماه نیز وجود دارد که این مبلغ کلیه هزینه های زندگی دانشجویی را پوشش می دهد.

البته متقاضیان مهاجرت تحصیلی به اتریش باید علاوه بر هزینه دانشگاه، هزینه زندگی دانشجویی در این کشور را نیز در نظر بگیرند. بر اساس جدیدترین آپدیت هزینه های زندگی در اتریش که در وبسایت numbeo ارائه شده است، یه فرد مجرد برای زندگی در این کشور، ماهیانه به حداقل ۹۰۰ یورو نیاز خواهد داشت.

بررسی امکان کار در حین تحصیل در اتریش

دانشجویان مشغول به تحصیل در کشور اتریش می توانند در طول هفته به کار پاره وقت بپردازند و از این طریق، بخشی از هزینه های خود در اتریش را تامین کنند. در واقع، کار پاره وقت در حین تحصیل می ‌تواند بخشی از هزینه ‌های زندگی دانشجویی در اتریش را پوشش دهد و از دغدغه های مالی دانشجویان بکاهد. هر دانشجو در اتریش حدود 20 ساعت در هفته اجازه کار دارد که البته این میزان ساعت در مقطع دکتری می تواند به 40 ساعت کار در هفته نیز برسد. توجه داشته باشید که امکان کار به صورت تمام وقت به هیچ عنوان وجود ندارد و در صورت مشاهده، دانشجو جریمه خواهد شد و یا حتی ممکن است در روند ادامه تحصیل وی در اتریش مشکل ایجاد کند.

آشنایی با مزایا و معایب تحصیل در اتریش

مهاجرت تحصیلی به اتریش نیز همانند سایر کشورهای جهان، دارای مزایا و معایب بسیار است. اطلاع از این مزایا و معایب می تواند به دانشجویان کمک کند تا با اطمینان خاطر بیشتری مقصد مهاجرت تحصیلی خود را انتخاب کنند. ما در این قسمت، برخی از مهم ترین آنها را برای شما آورده ایم.

مزایای تحصیل در اتریش

– کیفیت بالای سیستم آموزش

– شرایط و دانشگاه‌های عالی برای تحصیل در رشته موسیقی و سایر رشته‌ های هنری

– رایگان بودن هزینه‌ تحصیل

معایب تحصیل در اتریش

– هزینه‌ نسبتا بالای زندگی (هزینه زندگی دانشجویی به طور متوسط 1000 یورو در ماه است)

– دشواری یادگیری زبان آلمانی

– ارائه درس‌ها به زبان آلمانی

– نیاز به ارائه مدرک A2 یا C1 زبان آلمانی برای اخذ پذیرش تحصیل از دانشگاه‌های اتریش

مهم ترین مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی اتریش

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به اتریش باید کلیه مدارک تعیین شده از سوی اداره مهاجرت این کشور را به صورت کامل و ترجمه شده، در روز مصاحبه در سفارت اتریش، به آفیسر پرونده تحویل دهند. این مدارک ممکن است با توجه به شرایط دانشجو، رشته و مقطع تحصیلی وی متفاوت باشد. ما در این قسمت برخی از مهم ترین آنها را برای شما آورده ایم. شما می توانید برای دریافت لیست کامل این مدارک، به وب سایت رسمی اداره مهاجرت اتریش و یا وب سایت سفارت این کشور در محل خود مراجعه کنید.

  • پاسپورت معتبر
  • مدرک دیپلم 12 ساله متقاضی
  • گواهی اشتغال به تحصیل از یکی از دانشگاه های ایران
  • مدرک لیسانس
  • چند قطعه عکس پرسنلی جدید با فرمت پاسپورت
  • نامه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر در اتریش
  • انگیزه نامه یا SOP تحصیل در اتریش
  • ریز نمرات و معدل مقاطع قبلی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی اتریش
  • فیش پرداختی شهریه دانشگاه
  • مدرک زبان A2  آلمانی
  • بیمه مسافرتی تا 30 هزار یورو
  • تمکن مالی کافی جهت تأمین هزینه های تحصیل و زندگی در اتریش (باید حداقل معادل ریالی 14 هزار یورو به نرخ آزاد برای حداقل مدت 3 ماه در حساب شما موجود باشد)
  • مدارکی دال بر درآمدی حداقل برابر با 1000 تا 1200 یورو در ماه (این درآمد می تواند از طریق سود سپرده یا دریافت اجاره بهای ملک باشد)
  • نامه سلامت پزشکی
  • نامه عدم سوپیشینه
مهاجرت تحصیلی به اتریش

الزامات زبان جهت تحصیل در اتریش

اگر از ما بپرسید که آیا تحصیل بدون مدرک زبان در اتریش ممکن است یا خیر، جواب ما منفی خواهد بود. همان ‌طور که در بخش‌ های قبل نیز اشاره شد، برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در اتریش، شما نیاز به ارائه مدرک A2 زبان آلمانی دارید. البته در برخی موارد و با توجه به رشته تحصیلی شما، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد که در این شرایط، ارائه مدرک آیلتس با نمره حداقل 6 لازم است. برخی از دانشگاه ‌های اتریش، مدرک PTE را نیز می‌ پذیرند. حال اگر دانشجو به جای آیلتس 6، نمره 5.5  کسب کرده باشد، می‌ تواند با پیش نیاز زبان هم مشغول تحصیل در دانشگاه‌های اتریش شود. البته حتما نمره 5 یا 5.5 آیتلس لازم است.

نکته اول: برای تحصیل در دانشگاه‌ های خصوصی اتریش، شما برای مقطع کارشناسی به مدرک آیلتس 6 نیاز دارید.

نکته دوم:  برخی از دانشگاه‌های اتریش مدارک آیلتس آکادمیک آنلاین و پی تی ای را نیز قبول می ‌کنند.

بهترین دانشگاه های اتریش کدامند؟

کشور اتریش دارای برخی از بهترین دانشگاه های اروپا است که در رنکینگ جهانی نیز دارای رتبه های برتر هستند. ما در این قسمت، برخی از بهترین دانشگاه های اتریش را به همراه رنکینگ آنها در سال 2023، برای علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی به اتریش آورده ایم.

دانشگاه

رتبه در QS

دانشگاه ملی وین

130

دانشگاه تکنولوژی وین

184

دانشگاه تکنولوژی گراس

421

دانشگاه اینسبروک

251-300

دانشگاه سالزبورگ (Paris Lodron)

681-690

شرایط اخذ ویزای همراه از طریق تحصیل در اتریش

علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی به اتریش می توانند برای اعضای خانواده خود نیز ویزای همراه دریافت کنند. در واقع، همسر و فرزندان زیر 18 سال متقاضی می توانند از طریق اخذ ویزای همراه، وارد اتریش شوند. در حال حاضر، امکان درخواست ویزای همراه، به صورت همزمان با درخواست ویزای دانشجویی اتریش برای متقاضی اصلی، وجود دارد. فرزندان زیر 18 سال می‌ توانند به‌ صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند. شخص همراه متقاضی در بدو ورود اجازه کار ندارد، اما در صورت یافتن کار می ‌تواند از اداره کار اتریش (AMS) تقاضای صدور اجازه کار کند و به مدت 20 ساعت در هفته حق کار دریافت کند.

مهاجرت تحصیلی به اتریش
آیا اخذ اقامت اتریش پس از فارغ التحصیلی در این کشور ممکن است؟

دولت اتریش به کسانی که با ویزای تحصیلی وارد کشور اتریش شده‌ اند، اجازه می‌ دهد که بعد از اتمام درس و فارغ ‌التحصیل شدن، بین 6 ماه تا یک سال در اتریش بمانند و به دنبال کار باشند. در صورت پیدا کردن کاری مناسب و مرتبط با تحصیلات خود، می ‌توانند ویزای دانشجویی خود را به ویزای کاری اتریش تبدیل نموده و اقامت این کشور را به دست آورند. در نهایت، فرد با دریافت ویزای کاری و 5 سال حضور در اتریش می ‌تواند اقامت دائم اتریش را دریافت نموده و بعد از 6 سال حضور در این کشور نیز می تواند برای دریافت پاسپورت اتریش اقدام کند.

نکته: اقامت هر شخص پس از فارغ ‌التحصیلی و یافتن کار مرتبط با رشته تحصیلی،  تبدیل به اقامت RED- WHITE-RED می‌شود.

سؤالات متداول

  • بهترین رشته‌ های تحصیلی در کشور اتریش کدامند؟

رشته های موسیقی، هنر، معماری، گرافیک، پزشکی و دندانپزشکی جزء بهترین رشته‌ های دانشگاهی در اتریش هستند.

  • بهترین شهرها برای مهاجرت تحصیلی به اتریش کدامند؟

شهرهای وین، گراس، سالزبورگ، لینز، اینسبروک جزو بهترین شهرهای اتریش هستند.

  • برای تحصیل در چه رشته هایی در اتریش، شرکت در آزمون ورودی لازم است؟

شما معمولا باید جهت تحصیل در رشته های پزشکی، حقوق، MBA و هنر، حتما دوره پیش نیاز بگذرانید و در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنید.

  • آیا دانشگاه های اتریش به دانشجویان خوابگاه می دهند؟

معمولا خیر. شما باید نسبت به اجاره خانه و یا سوئیت دانشجویی اقدام کنید.

  • آیا امکان تحصیل رایگان در اتریش وجود دارد؟

بله. دانشگاه های دولتی اتریش معمولا رایگان هستند اما شما می توانید با اخذ بورسیه تحصیلی فول فاند، علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه زندگی خود در اتریش را نیز تامین کنید.

سخن پایانی

مهاجرت تحصیلی به اتریش یکی از بهترین روش‌ های اخذ اقامت این کشور است. با توجه به اینکه هزینه تحصیل در دانشگاه ‌های دولتی اتریش تقریبا رایگان است، بسیاری از دانشجویان بین ‌المللی به دنبال تحصیل در این کشور هستند. رشته های موسیقی، هنر و معماری، جزو پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی اتریش می باشند که هر ساله متقاضیان زیادی را دارند. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور اتریش در مقاطع مختلف آشنا کنیم و برخی از مهم ترین شرایط مربوط به مدرک زبان مورد نیاز، اخذ ویزای تحصیلی اتریش، دریافت ویزای همراه، مزایا و معایب تحصیل در کشور اتریش و حتی شرایط اقامت و کار پس از اتمام تحصیلات در این کشور را برای شما شرح دهیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. 

گروه مهاجرتی عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با سال ها سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت به  کشور اتریش را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. شما می توانید برای بررسی تخصصی شرایط خود و انتخاب بهترین راهکار جهت تحصیل در دانشگاه های اتریش، با کارشناسان و مشاوران عالیان ویزا در تماس باشید و بدون هدر رفتن وقت و هزینه خود، شانس ادامه تحصیل در اتریش را به دست آورید. توصیه می شود جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، فرم ارزيابى موجود در وبسایت عالیان ویزا را تكميل نموده و يا با شماره هاى موسسه و یا از طريق واتس اپ تماس با ما تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه های ثبت شده برای “بررسی شرایط مهاجرت تحصیلی به اتریش”
  1. سلام
    من دانشجوى ترم دوم دانشگاه شيرازم و مهندسي برق ميخونم ايا ميتونم براي ليسانس برم اتريش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *