بهترین دانشگاه های هلند در سال 2024 

آیا می دانستید که شما می توانید در بهترین دانشگاه های هلند تحصیل کنید؟ اکثر دانشگاه های هلند، به کیفیت آموزش و رتبه بالا در رنکینک جهانی، مشهور هستند. از طرفی دیگر، تسلط بالای هلندی ها به زبان انگلیسی، باعث شده است تا هلند، بهترین مقصد برای تحصیل به زبان انگلیسی در اروپا باشد. در واقع، هلند یکی از کشورهای اروپایی پیشرو در زمینه ارائه دوره های آموزشی به زبان انگلیسی است و دانشگاه های این کشور، به نوعی سکوی پرتاب برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته می شوند. 

در ضمن، هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور هلند، بسیار کمتر از دانشگاه های آمریکا و انگلیس است. حال اگر آنچه گفته شد، انگیزه شما را برای تحصیل در هلند بیشتر کرده است، بیایید تا بهترین دانشگاه های این کشور و شرایط تحصیل در آنها را به شما بگوییم. ما در این مقاله سعی داریم تا به همه نکات مهم در خصوص تحصیل در دانشگاه های هلند اشاره کنیم. پس با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور هلند برای شما مخاطب عزیز گردآوری شده است.

بهترین دانشگاه های هلند

عناوین و موضوعات این مقاله

لیست بهترین دانشگاه های هلند

سیستم آموزشی هلند به گونه ای است که دانشجویان را در معرض دیدی بین المللی نسبت به علوم مختلف قرار می دهد. دانشجوهای بسیاری از بیش از 150 کشور دنیا به هلند نقل مکان می کنند تا در سیستم آموزشی بی نظیر این کشور تحصیل کنند. دانشگاه های هلند به دلیل روش های منحصر به فرد و خلاقانه تدریس خود شناخته می شوند. تدریس در دانشگاه های هلند در کلاس های کوچک انجام می شود و سیستم آموزشی این کشور تاکید بسیاری بر روی ترویج کار گروهی و انجام پژوهش های علمی دارد.

این کشور برخی از بهترین دانشگاه های جهان را در خود جای داده است. بهترین دانشگاه های هلند که در سیستم رتبه بندی QS رتبه های برتر را کسب کرده اند به شرح زیر هستند :

بهترین دانشگاه های هلند

1. دانشگاه صنعتی Delft

این دانشگاه برتر هلند، در سال 2024، رتبه 47 را در بین دانشگاه های جهان به خود اختصاص داده است. دانشگاه Delft دارای دو مرکز کارآفرینی است و از این طریق، دانشجویان را با کارفرمایان و صاحبان کسب و کار آشنا می کند.

2. دانشگاه آمستردام

سومین دانشگاه قدیمی در هلند، دانشگاه آمستردام می باشد که رتبه 53 در جهان را به دست آوره است. دانشگاه آمستردام یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در آمستردام، هلند است. این موسسه 24000 دانشجو دارد که در رتبه بندی دانشگاه های جهانی رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است. تاسیس دانشگاه آمستردام در سال 1632 صورت گرفته است و رتبه آن توسط رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS به ترتیب 53 در جهان، 14 در اروپا، و 1 در هلند عنوان شده است. این دانشگاه 150 رشته را به زبان انگلیسی ارائه می دهد و یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های تحقیقاتی اروپا با یک کتابخانه مرکزی و پنج موزه است.

علاوه بر این، دانشگاه آمستردام چندین بورسیه تحصیلی را به دانشجویان بین المللی با استعداد و با انگیزه ارائه می دهد که به آنها فرصت می دهد تا هزینه های تحصیل خود را پوشش دهند. هزینه تحصیل در دانشگاه آمستردام 13600 یورو در سال است و فارغ التحصیلان برجسته آن عبارتند از:

  • چارلز میشل (سیاستمدار، وکیل)
  • گیدو ون روسوم (دانشمند کامپیوتر)
  • دانیله گانسر

3. دانشگاه اوترخت (Utrecht)

دانشگاه اوترخت یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در اوترخت و از بهترین دانشگاه های هلند است. دانشگاه این دانشگاه دارای بیش از 90 برنامه در مقطع کارشناسی ارشد و 12 برنامه کارشناسی است که به زبان انگلیسی تدریس می شوند. این دانشگاه در سال 1636 تاسیس شد و هزینه تحصیل آن حدود 2314 یورو در هر سال تحصیلی برآیند شده است. طبق رتبه بندی QS، دانشگاه اوترخت رتبه سیزدهم در اروپا و 107 در جهان را به خود اختصاص داده است. کالج دانشگاهی اوترخت بورسیه های تحصیلی متنوعی را به دانشجویان هلندی و بین المللی که برای پوشش هزینه تحصیل خود نیاز به حمایت مالی دارند، ارائه می دهد.

فارغ التحصیلان برجسته این دانشگاه عبارت اند از :

  • یان ترلوو (سیاستمدار هلندی)
  • فرانس دووال (پریماتولوژیست، اخلاق شناس)
  • جرارد ت هوفت (فیزیکدان نظری)

4. دانشگاه فناوری Eindhoven

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های هلند دانشگاه TU Eindhoven است که رتبه 124 را در رنکینگ جهانی دارد. این دانشگاه، برای علاقه مندان به تحصیل مهندسی در هلند و همچنین رشته های صنعتی، بسیار ایده آل است.

5. دانشگاه لیدن (Leiden)

دانشگاه لیدن یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در لیدن و از بهترین دانشگاه های هلند است. دانشگاه لیدن یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های هلند است که به دلیل سابقه تاریخی و تاکید بر علوم اجتماعی شناخته شده است. این دانشگاه رتبه 126 را در بین بهترین دانشگاه های جهان در سال 2023 به خود اختصاص داده است. هزینه تحصیل در آن 19600 یورو در سال است و بیش از 29542 دانشجو و 7000 کارمند را در خود جای داده است. دانشگاه لیدن نیز بورسیه ها و وام هایی را برای کمک به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد.

فارغ التحصیلان برجسته این دانشگاه عبارتند از:

  • ویلم الکساندر هلند (پادشاه هلند)
  • بئاتریکس هلند (ملکه سابق هلند)

6. دانشگاه گرونینگن (Groningen)

دانشگاه گرونینگن که در سال 1614 تاسیس شد، رتبه سوم در هلند، 25 در اروپا، و 139 در جهان را به خود اختصاص داده است. هزینه تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان داخلی 2060 یورو و برای دانشجویان بین المللی 8300 یورو است. این دانشگاه دارای 11 دانشکده، 9 مدرسه تحصیلات تکمیلی، 27 مرکز و موسسه تحقیقاتی و بیش از 175 برنامه تحصیلی است. فارغ التحصیلان بسیاری از این دانشگاه برنده جوایز نوبل، جوایز اسپینوزا، جوایز استوین و غیره شده اند. دانشگاه گرونینگن با بیش از 34000 دانشجو و 4350 پژوهشگر دکترا دارد، بورسیه هایی را ارائه می دهد که توسط وزارت آموزش هلند برای دانشجویان بین المللی خارج از منطقه اقتصادی اروپا (EEA) تامین مالی می شوند.

فارغ التحصیلان برجسته این دانشگاه عبارتند از:

  • صحرا واگنکنشت (سیاستمدار آلمانی)
  • پیم فورتوین (سیاستمدار، جامعه شناس هلندی)

7. دانشگاه اراسموس روتردام

دانشگاه اراسموس روتروداموس یکی از بهترین دانشگاه های هلند است که دارای 7 دانشکده در چهار حوزه سلامت، ثروت، حکومت داری و فرهنگ است. این دانشگاه در سال 8 نوامبر 1913 تاسیس شده است و  رتبه 69 در جهان در سال 2017 را به خود اختصاص داده است. هزینه تحصیل در آن برای دانشجویان داخلی 2060 یورو و برای دانشجویان المللی 9000 یورو در یک سال تحصیلی است. دانشگاه اراسموس روتردام چندین بورسیه و کمک هزینه مالی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد.

فارغ التحصیلان برجسته این دانشگاه عبارتند از:

  • شاهزاده فریسو از اورنج-ناسائو (از بنیان‌گذاران مرکز MRI در آمستردام)
  • Neelie Kroes (کمیسیون سابق اروپا)
  • جرون ون در ویر (مدیر عامل سابق رویال داچ شل)

تحصیل در بهترین کالج های هلند

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به هلند می توانند مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی را در بهترین کالج های هلند سپری نموده و آماده ورود به بهترین دانشگاه های هلند شوند. اما چرا تحصیل در کالج؟ باید بگوییم که آن دسته از افرادی که دیپلم خود را در ایران گرفته اند و قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند را دارند، لازم است یک سال در کالج های هلند تحصیل نموده و سپس وارد دانشگاه های هلند شوند. این دوره معمولا با عنوان دوره مقدماتی و یا دوره Foundation، شناخته می شود. از طرفی دیگر، شما با تحصیل در بهترین کالج های هلند، شانس بسیار بالاتری برای ورود به دانشگاه های این کشور را خواهید داشت.

علاوه بر موارد ذکر شده، متقاضیان تحصیل در هلند که موفق به اخذ مدرک زبان نشده اند، می توانند با شرکت در دوره های زبان که در کالج های هلند برگزار می شود، مهارت زبان خود را افزایش دهند. در پایان دوره، در صورت قبولی در آزمون و دریافت مدرک زبان، می توانند وارد دانشگاه مورد علاقه خود در هلند شوند.

فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های هلند

برای تحصیل در بهترین دانشگاه های هلند ابتدا باید رشته و موسسه ای که می خواهید در آن تحصیل کنید را به دقت انتخاب کنید. برای این کار مطمئن شوید که تحقیقات خود را به طور کامل انجام داده اید و دوره و دانشگاه مورد نظر شما با اهداف شغلی شما مطابقت دارد. در مرحله بعد باید مدارک لازم را برای احراز شرایط پذیرش در رشته و دانشگاه مورد نظر خود تهیه کنید. معمولاً در هلند، سوابق تحصیلی و معدل شما اولین شرایطی است که توسط مسئولین دانشگاه بررسی می شود.

نکته دیگر این است که برای بررسی صلاحیت ورود به برخی از دوره های کارشناسی ارشد می توانید به صورت آنلاین اقدام کنید. این به دانش آموزان کمک می کند تا دریابند آیا واجد شرایط رشته مورد نظر خود هستند یا خیر. علاوه بر این، باید بررسی کنید که با توجه به ملیت شما، کدام قوانین شهریه برای شما اعمال می شود.

برای اخذ پذیرش باید در آزمون های مورد نیاز شرکت کنید. GMAT/GRE آزمون های مورد قبول برای ورود به دانشگاه های هلند هستند. علاوه بر این، اگر قصد شرکت در رشته های انگلیسی زبان را دارید، باید نمره آیلتس یا تافل خود را ارائه دهید. برای شرکت در دوره های هلند نیز مدرک زبان آزمون های زبان CNaVT و NT2 قابل قبول خواهند بود.

برای تحصیل در هلند می توانید از طریق وب سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود و یا از طریق studielink اقدام کنید. هنگامی که همه چیز را آماده کردید، باید درخواست خود را ارسال کنید، هزینه ها را پرداخت کنید و منتظر اعلام نتیجه پذیرش باشید. فرآیند ارسال درخواست ممکن است به پردازش طولانی نیاز داشته باشد.

توجه داشته باشید که دانشگاه شما مسئول شروع فرآیند ویزای شما در IND است. پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، می توانید برای ویزای دانشجویی و اجازه اقامت درخواست دهید

مهمترین شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های هلند

  • رزومه قوی
  • سوابق تحصیلی عالی (ریزنمرات و معدل بالا)
  • ارائه یک انگیزه نامه قوی
  • داشتن توصیه نامه از اساتید مقاطع قبلی
  • مدرک زبان با نمره تعیین شده از سوی دانشگاه
  • داشتن سوابق پژوهشی مناسب، مانند مقالات و کتب چاپ شده

مدارک لازم برای ورود به دانشگاه های هلند

همچنان توصیه اکید ما آن است که به وب سایت دانشگاه انتخابی خود در هلند مراجعه نموده و تمامی شرایط، الزامات و مدارک مورد نیاز را با دقت مطالعه کنید. در صورتی که از واجد شرایط بودن خود اطمینان حاصل نمودید، مدارک لازم را جمع آوری کرده و درخواست پذیرش را برای دانشگاه انتخابی خود ارسال کنید. 

در حالت کلی، ارائه مدارک زیر برای اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های هلند الزامی است:

  • پاسپورت معتبر
  • کپی شناسنامه یا کپی پاسپورت
  • یک قطعه عکس جدید با فرمت پاسپورت
  • کارنامه و سوابق تحصیلی در مقاطع گذشته (ریزنمرات و معدل تمامی مقاطع)
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • پرداخت هزینه درخواست
  • توصیه نامه از اساتید در مقاطع قبلی
  • مقالات چاپ شده
  • مدرک زبان هلندی یا انگلیسی (بسته به زبان تحصیل و مدرک مورد نیاز دانشگاه)
بهترین دانشگاه های هلند

اگر از شهروندان کشورهای اروپایی نیستید، توصیه می شود برای شرکت در دانشگاه های هلند به دنبال بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی باشید تا بتوانید هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را پوشش دهید. علاوه بر این، دانشجویان غیر اروپایی باید تمام مدارک لازم را برای درخواست ویزای خود آماده کنند.

بررسی شهریه دانشگاه های هلند

اما هزینه دانشگاه های هلند، که یکی از بزرگ ترین دغدغه های علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی به هلند است. ما قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم که شهریه دانشگاه های هلند، بسیار کمتر از دانشگاه های آمریکا و انگلیس است. اما تامین این هزینه، ممکن است همچنان برای برخی از دانشجویان بین المللی دشوار باشد. پس راه حل چیست؟ قطعا دریافت بورسیه تحصیلی هلند. البته فراموش نکنید که دانشگاه های ارزان نیز در هلند وجود دارد که می توانید برای اخذ پذیرش از آنها اقدام کنید. ما در قسمت بعد، ارزان ترین دانشگاه های هلند را معرفی خواهیم کرد.

در حالت کلی، شهریه بهترین دانشگاه های هلند برای دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، متفاوت است. در ضمن، دانشگاه های دولتی هلند نیز میزان شهریه ای بسیار پایین تر از دانشگاه های خصوصی هلند دارند. 

بر اساس جدیدترین گزارش اعلام شده در خصوص شهریه دانشگاه های هلند :

  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند: بین 9000 تا 20000 یورو در سال
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در هلند: بین 12000 تا 30000 یورو در سال
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی هلند: بیش از 30000 یورو در سال

علاوه بر شهریه، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید هزینه درخواست پذیرش، که بین 75 تا 100 یورو است را نیز پرداخت کنند.

ارزان ترین دانشگاه های هلند کدامند؟

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، لازم نیست نگران تامین هزینه های تحصیل در بهترین دانشگاه های هلند باشید.  دلیل این امر نیز وجود دانشگاه های ارزان در هلند است. در واقع، هزینه دانشگاه های هلند، توسط دولت این کشور تامین می شود تا به دانشجویان بین المللی این شانس را بدهند که با هر بودجه ای، تحصیل در هلند را تجربه کنند. 

ارزان ترین دانشگاه های هلند در جدول زیر برایتان آورده شده است :

نام دانشگاه متوسط شهریه در مقطع کارشناسیمتوسط شهریه در مقطع کارشناسی ارشد
دانشگاه Twente9000 تا 13000 یورو14000 تا 17000 یورو
دانشگاه Tilburg9000 یورو14900 یورو
دانشگاه Groningen8000 تا 1500013000 تا 19000
آکادمی سلطنتی هنر، The Hague9872 یورو9872 یورو
دانشگاه علوم کاربردی Hanze8,276 یورو8000 تا 10000 یورو
دانشگاه Maastricht9400-13000 یورو16000-18400
دانشگاه علوم کاربردی Saxion7,800 یورو8000 تا 15000 یورو
دانشگاه Erasmus9900-13800 یورو16000-21000 یورو

معرفی بهترین دانشگاه های انگلیسی زبان در هلند

جالب است بدانید که 90% مردم هلند به زبان انگلیسی مسلط هستند و این امر، تحصیل در هلند را برای دانشجویان بین المللی راحت تر می کند. کشورهای کمی در اروپا وجود دارند که از تسلط بالایی به زبان انگلیسی برخوردار باشند و اکثرا از دانشجویان می خواهند که به زبان آن کشور، آشنایی کامل داشته باشند. اما شما برای مهاجرت تحصیلی به هلند، ملزم به یادگیری زبانی غیر انگلیسی نخواهید بود. از طرفی دیگر، تسلط هلندی ها به زبان انگلیسی، شرایط را برای کار پس از فارغ التحصیلی در این کشور بسیار راحت کرده است. فارغ التحصیلان دانشگاه های هلند می توانند به راحتی و فقط با تسلط به زبان انگلیسی، در این کشور کار پیدا نموده و با مردم محلی ارتباط برقرار کنند.

برخی از بهترین دانشگاه های هلند که دوره های تحصیلی خود را در تمامی مقاطع، به زبان انگلیسی ارائه می کنند عبارت اند از:

  • دانشگاه آمستردام
  • دانشگاه صنعتی Delft
  • دانشگاه Utrecht
  • دانشگاه Leiden
  • دانشگاه Wageningen
  • دانشگاه فناوری Eindhoven
  • دانشگاه Groningen
  • دانشگاه Erasmus روتردام
  • دانشگاه Twente
  • دانشگاه Vrije

سؤالات متداول

  • بهترین زمان برای ارسال درخواست پذیرش از بهترین دانشگاه های هلند چه موقعی است؟

معمولا ایده آل ترین زمان برای درخواست پذیرش تحصیلی، قبل از ماه آپریل و قبل از ماه دسامبر است.

  • برای ورود به دانشگاه های هلند چه معدلی مورد نیاز است؟

شما باید ریزنمرات و معدل خود را به GPA تبدیل کنید. معمولا حداقل نمره لازم، GPA 7 است.

  • آیا برای تحصیل در هلند، ارائه مدرک آیلتس الزامی است؟

خیر. شرکت در آزمون آیلتس برای تحصیل در هلند اجباری نیست. دانشجویان می توانند مدارک معادل آیلتس، تافل، NT2  و یا CNaVT را نیز ارائه کنند.

  • نمره تافل یا آیلتس مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در هلند چقدر است؟

برای ورود به دانشگاه های هلند، مدرک تافل با حداقل نمره 550 و مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 مورد نیاز است.

  • آیا دانشجویان بین المللی می توانند برای تحصیل در بهترین دانشگاه های هلند بورسیه دریافت کنند؟

بله. هر دانشجوی با استعدادی که نمرات و معدل بالا، مدرک زبان با نمره عالی، مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر و رزومه ای بسیار قوی داشته باشد، واجد شرایط اخذ بورسیه تحصیلی هلند است.

  • آیا تحصیل رایگان در هلند ممکن است؟

تحت شرایطی بله. اگر شما بتوانید بورسیه فول فاند هلند را دریافت کنید، کاملا رایگان در این کشور به تحصیل خواهید پرداخت. فراموش نکنید که سیستم آموزشی هلند، رایگان نمی باشد.

  • آیا شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های هلند الزامی است؟

به رشته تحصیلی شما بستگی دارد. معمولا متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و یا حقوق، باید در آزمون های ورودی دانشگاه های هلند شرکت کنند.

سخن پایانی

اکنون که با بهترین دانشگاه های هلند و میزان شهریه آنها آشنا شدید، وقت آن است تا درباره آینده تحصیلی خود، تصمیمی مطمئن و درست بگیرید. اگر قصد دارید به زبان انگلیسی و با هزینه ای معقول در اروپا تحصیل کنید، کشور هلند یکی از بهترین انتخاب ها است. رنکینگ دانشگاه های هلند در جهان بسیار بالا است و اکثر دانشگاه های این کشور رتبه های بسیار عالی دارند. از طرفی دیگر، شما پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های هلند، شانس بسیار زیادی برای ورود به بازار کار این کشور خواهید داشت. ما در این مقاله سعی کردیم تا هرآنچه لازم است درباره دانشگاه های هلند، میزان شهریه آنها و همچنین شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور بدانید را برایتان توضیح دهیم.

گروه بین المللی عالیان ویزا که دارای سال ها فعالیت و تجربه موفق در زمینه مهاجرت به کشورهای مختلف جهان است، موفقیت شما را در کشور مورد علاقه تان را تضمین می کند. توصیه می کنیم همین حالا با شماره های موسسه تماس حاصل کنید تا کارشناسان ما، شما را راهنمایی کنند. برای پاسخگویی سریعتر، می توانید فرم ارزیابی موجود در وب سایت عالیان ویزا را تکمیل کنید تا تیم ما سریعا با شما تماس بگیرند.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *