نحوه اخذ بورسیه تحصیلی لهستان

لهستان، کشوری با اقتصاد رو به رشد و توسعه یافته است که دانشگاه ها و مراکز آموزشی بسیاری را در خود جای داده است. در طول بحران اقتصادی سال 2009، لهستان تنها کشوری بود که کمترین ضربه ی اقتصادی را تجربه کرد و از همان موقع تا به امروز سیر صعودی پیشرفت در اقتصاد را تجربه کرده است. یکی از گزینه های مهاجرت به کشور لهستان، مهاجرت از طریق تحصیل است. دولت لهستان، بورسیه های تحصیلی بسیاری را در نظر گرفته است که همگی آن‌ها توسط خود دولت تأمین مالی می شوند. معروف ترین بورسیه تحصیلی لهستان، بورسیه ناوا و بورسیه های دانشگاه ورشو هستند. در ادامه این مقاله، قصد داریم تا معروف ترین بورسیه های دانشگاه های لهستان که برای دانشجویان بین المللی مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ایجاد شده اند را مورد بررسی قرار دهیم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور لهستان گردآوری شده است.

بورسیه تحصیلی لهستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • معرفی انواع بورسیه تحصیلی لهستان برای دانشجویان بین المللی
  • ویزای دانشجویی لهستان و مدارک مورد نیاز برای اخذ آن
  • نگاهی بر دانشگاه های لهستان
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه های مختلف لهستان

معرفی انواع بورسیه تحصیلی لهستان برای دانشجویان بین المللی

لهستان یکی از کشورهای محبوب برای دانشجویان بین المللی به شمار می آید. این کشور تقریباً 400 دانشگاه دارد که در آن‌ها حدود یک میلیون دانشجو مشغول به تحصیل هستند. در صورتی که علاقه‌مند به تحصیل در این کشور و اخذ بورسیه تحصیلی هستید، این فرصت را دارید تا از بورسیه های ارائه شده در 2023 بهره‌مند شوید.

همه ساله بورسیه های متنوعی در دانشگاه های لهستان ارائه می شوند و امسال نیز 2756 فرصت بورسیه برای دانشگاه های این کشور ایجاد شده است.این بورسیه ها کاملاً از طریق دولت تأمین مالی می شوند و متقاضیان از سراسر جهان واجد شرایط درخواست برای آن‌ها هستند. رشته هایی که می توانید در آن‌ها از بورسیه تحصیلی لهستان برخوردار شوید، رشته های پزشکی، مهندسی، علوم انسانی، بازرگانی و مالی هستند که در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شوند. معمولاً بیشترین تعداد بورسیه ها متعلق به مقطع کارشناسی هستند که توسط وزارت امور خارجه و آژانس ملی لهستان با هدف تبادل علمی (NAWA) برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در لهستان ایجاد شده اند. مدت زمان هر بورسیه متفاوت است، با این حال چندین بورسیه در سال های 2022 و 2023 ایجاد شده است که همه آن‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند.

بورسیه تحصیلی لهستان

ویزای دانشجویی لهستان و مدارک مورد نیاز برای اخذ آن

لهستان یکی از کشورهایی است که تمرکز بسیاری بر روی کیفیت سیستم آموزشی و تحصیل خود دارد. قدیمی ترین دانشگاه این کشور که با نام دانشگاه Jagiellonian شناخته می شود، در سال 1364 تأسیس شده است و همین موضوع، گویای تعهد دیرینه این کشور به آموزش عالی است.

شهروندان لهستانی می توانند تحصیلات خود را به صورت رایگان دنبال کنند، با این حال، در صورتی که شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی بخواهید در این کشور تحصیل کنید، متوجه خواهید شد که هزینه تحصیل در لهستان به میزان قابل توجهی پایین تر از هزینه تحصیل در سایر کشورها است. همچنین، دانشجویان بین المللی می توانند از مزایای انواع بورسیه تحصیلی لهستان بهره‌مند شوند و تمام یا قسمتی از هزینه های تحصیل خود را با این بورسیه ها پوشش دهند.

پیش از اقدام برای بورسیه تحصیلی لهستان ، شما باید با شرایط اخذ ویزای تحصیلی این کشور آشنا باشید. شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا EEA برای تحصیل در کشور لهستان نیازی به ویزای دانشجویی ندارند.

اما دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا EEA باید برای ویزای دسته D درخواست دهند. مراحل اخذ این ویزا در سفارت کشور شما صورت می گیرد و برای درخواست، باید مدارک مورد نیاز که به شرح زیر هستند را ارائه دهید.

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت معتبر و کپی تمام صفحات آن
  • 2 قطعه عکس در اندازه پاسپورت
  • گواهی بیمه درمانی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • رسید پرداخت ترم اول
  • مدرکی که نشان می دهد در طول مدت تحصیل از نظر مالی ثبات خواهید داشت.
  • هزینه درخواست ویزا

نگاهی بر دانشگاه های لهستان

مطالعات بی شماری نشان می دهد که دانشجویان لهستانی از دوره های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه ها رضایت دارند و کیفیت امکانات رفاهی و آموزشی ارائه شده در دانشگاه ها طبق استانداردهای کشورهای اتحادیه اروپا است. از 1.7 میلیون نفری که در بزرگ‌ترین شهر لهستان، ورشو زندگی می کنند، 255000 نفر (15%) دانشجو هستند و کراکوف نیز یکی دیگر از مقاصد بسیار محبوب دانشجویان بین المللی است که حدود 22 درصد از جمعیت آن را دانشجویان تشکیل می دهند.

در یک نگاه کلی، اغلب شهرهای کشور لهستان دانشجو پذیر هستند و تعداد زیادی از جمعیت آن‌ها را دانشجویان تشکیل می دهند. برخی از بهترین دانشگاه های لهستان که برای دانشجویان بین المللی شهریه های پایینی را اعمال می کنند، به شرح زیر هستند :

  • دانشگاه ورشو
  • دانشگاه Jagiellonian
  • دانشگاه صنعتی ورشو
  • دانشگاه آدام میکیویچ پوزنان
  • دانشگاه علم و صنعت AGH
  • دانشگاه صنعتی کراکوف
  • دانشگاه صنعتی لودز
  • دانشگاه نیکلاس کوپرنیک
  • دانشگاه صنعتی پوزنان
  • دانشگاه گدانسک

بسیاری از دانشگاه های لهستان به صورت تخصصی در زمینه فناوری و اطلاعات تخصص دارند. هزاران دانشگاه در این کشور در حال فعالیت هستند و از جمله محبوب ترین رشته هایی که در آن‌ها تدریس می شوند تجارت، مهندسی، علوم طبیعی و اجتماعی هستند. پرتقاضاترین دانشگاه های لهستان که بورسیه های تحصیلی متنوعی را نیز ارائه می دهند عبارت اند از :

  • دانشگاه ورشو

این دانشگاه، بزرگ‌ترین دانشگاه لهستان است که در سال 1816 تأسیس شده و شهریه سالیانه تحصیل در آن بدون در نظر گرفتن بورسیه تحصیلی لهستان، برای دانشجویان بین المللی در حدود 3000 یورو در سال است.

  • دانشگاه Jagiellonian

Jagiellonian یک دانشگاه تحقیقاتی است که در شهر فوق العاده کراکوف واقع شده و دوره های آموزشی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می دهد. دوره های ارائه شده در این دانشگاه به زبان های لهستانی، انگلیسی و آلمانی تدریس می شوند.

  • دانشگاه وروتسواف

حقیقت و آزادی بیان دو عنصری هستند که دانشگاه وروتسواف شعار خود را بر آن‌ها بنا نهاده است. این دانشگاه، رویکرد تخصصی به تحقیق و نوآوری دارد.

بورسیه های تحصیلی دانشگاه های مختلف لهستان

قطعاً همه دانشجویان بین المللی در موقعیتی نیستند که بتوانند تمام هزینه های تحصیل خود را پرداخت کنند. به عنوان یک دانشجوی بین المللی زمانی که می خواهید برای دانشگاهی در لهستان اقدام کنید، باید مقدار زیادی هزینه برای تحصیل و زندگی خود در نظر بگیرید.

دانشگاه ها و مراکز آموزشی متعددی در کشور لهستان وجود دارند که اقدام به ارائه بورسیه تحصیلی می کنند. برخی از محبوب ترین بورسیه های این کشور عبارت اند از :

  • بورسیه تحصیلی دانشگاه ماریا کوری اسکلودوسکا

این دانشگاه بورسیه های مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهد. اگر علاقه‌مند به تحصیل در لهستان هستید و می خواهید به کمک بورسیه، تمام هزینه های تحصیل خود را پوشش دهید، این دانشگاه یک انتخاب خوب به شمار می آید. روابط بین الملل، مدیریت گردشگری، هنرهای گرافیکی، تحلیل کسب و کار و … رشته هایی هستند که می توانید با اخذ بورسیه در آن‌ها به تحصیل بپردازید. همچنین دانشجویان از همه ملیت ها امکان درخواست این بورسیه را خواهند داشت.

  • بورسیه بین المللی Ulam

آژانس ملی تبادل علمی لهستان (NAWA) یک برنامه بورسیه بین المللی با نام Ulam ایجاد کرده است تا از طریق آن دانشجویان بین المللی را در رشته های علم و فناوری به خود جذب کند.

  • بورسیه دانشگاه لازارسکی

دانشگاه لازارسکی بورسیه هایی را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در لهستان ارائه می دهد، با این حال تعداد این بورسیه ها کم بوده و معمولاً منابع مالی آن‌ها محدود است.

  • بورسیه Erasmus+

بورسیه Erasmus+ یک بورسیه با پوشش مالی کامل هزینه های دانشجویان بین المللی است که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند. دانشجویان امکان درخواست این بورسیه ها را بدون نیاز به آیلتس و CGPA بالا خواهند داشت.

  • برنامه بورسیه تحصیلی Stefan Banach

این بورسیه فقط برای دوره های کارشناسی ارشد است و با حمایت های مالی دولت در رشته های مهندسی و فنی، علوم کشاورزی، علوم دقیق و علوم زیستی ارائه می شود.

  • بورسیه های دانشگاه ورشو

دانشگاه ورشو بزرگ‌ترین دانشگاه لهستان است و معتبرترین و قدیمی ترین دانشگاه این کشور به شمار می رود. این دانشگاه همه ساله بورسیه های مختلفی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد.

بورسیه تحصیلی لهستان
سؤالات متداول
  • محبوب ترین بورسیه تحصیلی لهستان کدم‌اند؟

محبوب ترین بورسیه تحصیلی لهستان Erasmus+ و بورسیه بین المللی Ulam هستند که به تبادل دانشجویان، دانش آموزان و معلمان از کشورهای دیگر کمک می کند.

  • میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه در کشور لهستان چقدر است؟

هزینه های تحصیل در لهستان بر اساس مقاطع مختلف می تواند متفاوت باشد، با این حال این هزینه ها از 2000 تا 6000 یورو در سال متغیر هستند و به موسسه و دانشگاه نیز بستگی دارند.

  • آیا امکان کار دانشجویی همراه با تحصیل در لهستان وجود دارد؟

بله، شما می توانید در حین تحصیل، در یک کار دانشجویی و پاره وقت نیز مشغول به کار شوید و هزینه های خود را پوشش دهید.

  • بهترین دانشگاه های لهستان کدم‌اند؟

دانشگاه هایی مانند دانشگاه صنعتی ورشو، دانشگاه Jagiellonian و دانشگاه Gdansk، دانشگاه های بزرگی در لهستان هستند که در دنیای آکادمیک و علمی نیز مورد احترام هستند.

  • محبوب ترین رشته ها برای تحصیل در کشور لهستان کدام است؟

طبق آمار به دست آمده رشته های محبوب بین مهاجرین کشور لهستان رشته های علوم کامپیوتر، روانشناسی، مدیریت، مطالعات پزشکی، حقوق، اقتصاد، فلسفه انگلیسی، امور مالی و حسابداری هستند.

سخن پایانی

اغلب دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در کشور لهستان را دارند، معمولاً در ابتدای راه خود سطح علمی و امکانات ارائه شده در دانشگاه های این کشور را مورد بررسی قرار می دهند. طبق رتبه بندی های جهانی انجام شده، برخی از دانشگاه های لهستان در بین دانشگاه های برتر جهان قرار دارند و استاندارد کلی آموزشی در آن‌ها بالا است. در این مقاله با انواع بورسیه تحصیلی لهستان و شرایط تحصیل در این کشور آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به لهستان را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *