فرصت ویژه تحصیل پزشکی در مالزی

کشور مالزی به دلیل داشتن یک سیستم آموزشی با کیفیت و برخی از برترین دانشگاه های جهان که اکثر در رنکینگ جهانی رتبه های زیر ۵۰۰ را به خود اختصاص داده اند، به مقصدی نسبتا خوب برای تحصیل تبدیل شده است. پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در مالزی نیز به محبوبیت آن در بین دانشجویان افزوده است. رشته های علوم پزشکی در مالزی، به دلیل بهره مندی این کشور از فناوری های پیشرفته و روش های آموزشی نوین، جزو پرطرفدارترین ترین رشته های تحصیلی هستند. در نتیجه ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در مالزی بپردازیم. چنانچه شما نیز به تحصیل در رشته های پزشکی در مالزی علاقه مند هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور مالزی گردآوری شده است.

تحصیل پزشکی در مالزی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا تحصیل پزشکی در مالزی؟
  • شرایط تحصیل پزشکی در کشور مالزی
  • طول دوره پزشکی در مالزی
  • هزینه تحصیل پزشکی در کشور مالزی
  • برترین دانشگاه های مالزی جهت تحصیل در رشته پزشکی

چرا تحصیل پزشکی در مالزی؟

هزینه های بسیار مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در مالزی، اعتبار مدارک دانشگاهی در مالزی، مطابقت سیستم آموزشی در مالزی با استانداردهای جهانی، امکانات و تجهیزات متعدد و در دسترس دانشجویان در دانشگاه های مالزی، باعث شده است که تا این کشور گزینه ای نسبتا خوبی برای تحصیل، به ویژه تحصیل پزشکی در آسیا باشد.

مدارک پزشکی اخذ شده از دانشگاه های مالزی، در اکثر کشورهای جهان معتبر می باشند. دلایل این اعتبار می تواند شامل همکاری دانشگاه های پزشکی مالزی با برترین دانشگاه های جهان، وجود برخی از برترین دانشگاه های پزشکی جهان در مالزی و همچنین سیستم آموزشی استاندارد و بین المللی در دانشگاه های مالزی باشد. برخی از مراکز شناخته شده در جهان که مدارک اخذ شده از دانشگاه های پزشک مالزی را معتبر می دانند عبارت اند از:

تحصیل پزشکی در مالزی
  • سازمان بهداشت جهانی (WHO)
  • بنیاد پیشرفت آموزش و تحقیقات پزشکی بین المللی (FAIMER)
  • بنیاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO)
  • شورای ملی پزشکی
  • فدراسیون جهانی آموزش پزشکی
  • کمیسیون آموزشی فارغ التحصیلان خارجی در رشته های پزشکی
  • وزارت آموزش مالزی

فارغ التحصیلان پزشکی در مالزی می توانند پس از اتمام دوره تحصیلی خود، در هر کشوری از جهان بعد از معادلسازی مدارک تحصیلی مشغول به کار شوند. در واقع فارغ التحصیلان رشته های پزشکی در مالزی می توانند با شرکت در آزمون های ارزیابی مهارت، مانند آزمون PLAB در انگلستان، USMLE در آمریکا، AMC در استرالیا و MCCQE در کانادا، آینده شغلی خود را در برخی از برترین کشورهای جهان تضمین کنند.

شرایط تحصیل پزشکی در کشور مالزی

علاقه مندان به تحصیل پزشکی در مالزی (دوره MBBS)، باید از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کنند و پس از اخذ تاییدیه از دانشگاه، برای دریافت ویزای دانشجویی مالزی درخواست دهند. برای تحصیل در مالزی، علاوه بر اخذ ویزای دانشجویی، دریافت مجوز اقامت دانشجویی در این کشور (student pass) نیز لازم است که اصولا از سوی دانشگاه انتخابی دانشجویان در مالزی برای دانشجو دریافت می شود. توجه داشته باشید که ممکن است الزامات لازم جهت اخذ پذیرش، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. پس توصیه می شود حتما جزئیات شرایط را در وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در مالزی مطالعه نمایید.

به طور کلی، از مهم ترین شروط تحصیل در رشته های پزشکی در مالزی، ارائه دیپلم 12 ساله و همچنین گذراندن دروس پایه مانند زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک است. در واقع متقاضیان باید با شرکت در آزمون NEET، ثابت کنند که دانش و مهارت آنان در دروس پایه، معادل سطح A در مالزی است. متقاضیان باید 50 تا 55% از نمرات لازم در دروس پایه زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی را کسب کنند. به علاوه، از آنجایی که زبان تحصیل در مالزی برای دانشجویان بین المللی عموما زبان انگلیسی است، اثبات مهارت در زبان از طریق ارائه مدرک زبان آیلتس و یا معادل آن لازم می باشد. البته لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه های مالزی، ارائه مدرک زبان را الزامی نمی دانند.

طول دوره پزشکی در مالزی

معمولا دوره پزشکی در مالزی، 5 سال طول می کشد و شامل سه دوره پیش بالینی (pre-clinical course)، دوره بالینی (clinical course) و دوره کارآموزی (Internship) است. دوره پیش بالینی در دانشگاه حدود 2 سال طول می کشد و در این مدت دانشجویان مفاهیم پایه در رابطه با علوم پزشکی را فرا می گیرند. در دوره بالینی نیز که معمولا 3 سال طول می کشد، دانشجویان مهارت های عملی خود را در بیمارستان دانشگاه ارتقا می دهند و آموزش در شرایط واقعی را دریافت می کنند. باید بدانید که چنانچه دانشجویان قصد کار در مالزی را نداشته باشند، گذراندن دوره کارآموزی در مالزی برای آنها الزامی نمی باشد. در واقع فارغ التحصیلان می توانند برای ادامه تحصیل و دریافت مدرک تخصص در حیطه مورد علاقه خود، در مالزی ادامه تحصیل دهند (که در این صورت گذراندن دوره کارآموزی الزامی خواهد بود) و یا برای کار در سایر کشورها اقدام کنند.

تحصیل پزشکی در مالزی

هزینه تحصیل پزشکی در کشور مالزی

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، هزینه تحصیل در مالزی بسیار مقرون به صرفه است و این امر یکی از دلایل محبوبیت مالزی در بین دانشجویان بین المللی می باشد. میزان شهریه جهت تحصیل پزشکی در مالزی ممکن است در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت باشد پس توصیه می شود میزان دقیق شهریه را از وبسایت دانشگاه انتخابی خود در مالزی دریافت نمایید. در حالت کلی، هزینه تحصیل پزشکی در این کشور، با توجه به نوع دانشگاه، بین 70000 تا 110000 رینگیت در سال (یعنی معادل 15000 تا 24000 دلار آمریکا در سال) است.

علاوه بر شهریه دانشگاه، متقاضیان باید هزینه های دیگری را نیز برای تحصیل پزشکی در کشور مالزی در نظر داشته باشند که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • هزینه درخواست پذیرش از دانشگاه: بین 5000 تا 8000 رینگیت
  • هزینه درخواست ویزا: بین 3000 تا 6000 رینگیت
  • هزینه اقامت در مالزی: بین 500 تا 800 رینگیت در ماه
  • هزینه بیمه در مالزی: بین 250 تا 500 رینگیت در سال
برترین دانشگاه های مالزی جهت تحصیل در رشته پزشکی

دانشگاه های مالزی اکثرا در رنکینگ جهانی دارای رتبه های برتر هستند و با بهترین دانشگاه های جهان در حال رقابت می باشند. در سال 2023، دانشگاه های مالزی رتبه های زیر 200 را در رنکینگ جهانی QS به خود اختصاص داده اند. ما در این قسمت، برخی از برترین دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در مالزی را برای شما آورده ایم.

دانشگاه متوسط شهریه در سال
دانشگاه AIMST ۱۰۴۵۳ دلار آمریکا
دانشگاه Asia Metropolitan8123   دلار آمریکا
دانشگاه Cyberjaya20,475 دلار آمریکا
دانشگاه بین المللی پزشکی در مالزی23,610 دلار آمریکا
دانشگاه MAHSA15,330 دلار آمریکا
دانشگاه پزشکی Newcastle در مالزی13446 دلار آمریکا
دانشگاه Perdana13,116 دلار آمریکا
دانشگاه بین المللی Quest68743 دلار آمریکا
دانشگاه SEGi88365 دلار آمریکا
دانشگاه Taylor21,816 دلار آمریکا
سؤالات متداول
  • بهترین دانشگاه در مالزی جهت تحصیل در رشته پزشکی کدام است؟

تعیین بهترین دانشگاه برای متقاضیان تحصیل پزشکی در مالزی، باید با توجه به شرایط و بودجه دانشجویان، اهداف آنها در آینده و شهر مورد علاقه آنها جهت تحصیل و سکونت در مالزی انجام شود.

  • آیا برای تحصیل پزشکی در مالزی میتوان بورسیه دریافت کرد؟

بله. برخی از دانشگاه های مالزی به دانشجویان برتر و با استعداد که دارای نمرات و معدل بالا و مهارت عالی در زبان هستند، بورسیه اعطا می کنند.

  • آیا برای تحصیل در رشته های پزشکی در مالزی، شرکت در آزمون ورودی لازم است؟

خیر. معمولا آزمون ورودی برگزار نمی گردد.

  • شرایط سنی جهت تحصیل پزشکی در کشور مالزی چیست؟

حداقل سن مجاز، 17 سال است. به طور کلی، بهتر است دانشجویان زیر 22 سال سن داشته باشند.

  • آیا دانشگاه های پزشکی در مالزی به دانشجویان بین المللی خوابگاه می دهند؟

معمولا بله. دانشگاه های مالزی دارای خوابگاه های دانشجویی با امکانات و تجهیزات مناسب هستند.

  • نمره آیلتس لازم جهت تحصیل پزشکی در کشور مالزی چند است؟

به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. برخی از دانشگاه ها مانند NEWCASTLE نمره 7 و برخی دیگر مانند دانشگاه UCSI، نمره 6.5 را قابل قبول می دانند.

  • هزینه درخواست پذیرش از دانشگاه های پزشکی در مالزی چقدر است؟

به نوع دانشگاه بستگی دارد. برای مثال هزینه درخواست در دانشگاه NEWCASTLE حدود 20000 رینگیت و در دانشگاه QUEST، 500 رینگیت است.

  • آیا با تحصیل در مالزی میتوان اقامت آن را دریافت کرد؟

تحت شرایطی بله. چنانچه پس از فارغ التحصیلی یک جاب آفر در مالزی دریافت کنید، امکان اخذ مجوز کار در مالزی و پس از 5 سال، امکان اخذ اقامت دائم مالزی وجود دارد.

سخن پایانی

کیفیت نسبتا بالای آموزش در مالزی، وجود دانشگاه ها با رنکینگ بالای جهانی در مالزی، مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل در مالزی و بسیاری عوامل دیگر، کشور مالزی را به مقصدی نسبتا خوب برای تحصیل به ویژه در رشته های علوم پزشکی تبدیل کرده است. متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی در مالزی می توانند با اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر در این کشور، ویزای دانشجویی و مجوز اقامت دانشجویی در مالزی را دریافت کنند. اما ما توصیه میکنم کشورهایی نظیر انگلستان، کانادا، مجارستان و چک برای تحصیل پزشکی انتخاب شوند. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در مالزی پرداختیم. امیداوریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور مالزی را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *