قوانین ثبت شرکت در ترکیه در سال 2024

طبق قوانین ترکیه، برای شروع هر کسب و کاری در این کشور، باید یک شرکت ثبت گردد. این بدان معناست که راه اندازی کافه و رستوران، خیاطی، آرایشگری و هر کسب و کار دیگری در ترکیه، مستلزم ثبت شرکت هستند. به علاوه، ثبت شرکت در کشور ترکیه، منجر به اخذ اقامت این کشور نیز خواهد شد. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی قوانین و شرایط ثبت شرکت در ترکیه بپردازیم. چنانچه شما نیز به دنبال راه اندازی کسب و کار خود در ترکیه و اخذ اقامت این کشور هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

ثبت شرکت در ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط ثبت شرکت در ترکیه
  • انواع شرکت در ترکیه
  • مراحل ثبت شرکت در کشور ترکیه
  • مدارک لازم جهت تاسیس شرکت در کشور ترکیه
  • شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت

شرایط ثبت شرکت در ترکیه

قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه، مبتنی بر اصل رفتار برابر است و به سرمایه گذاران بین المللی اجازه می دهد تا از حقوق و تعهدات مشابهی با سرمایه گذاران داخلی برخوردار باشند. در نتیجه، شرایط راه اندازی کسب و کار و انتقال سهام برای سرمایه گذاران خارجی در ترکیه، همان شرایطی است که برای سرمایه گذاران داخلی اعمال می شود. خوشبختانه اخیرا دولت ترکیه اصلاحاتی را با هدف تسهیل تجارت و به منظور بهبود فضای سرمایه گذاری، حذف تشریفات اداری در راه اندازی یک تجارت و همچنین برای به حداقل رساندن هزینه ها و رویه ها آغاز کرده است.

ثبت شرکت که یکی از زیرشاخه های سرمایه گذاری می باشد، در بین متقاضیان مهاجرت به ترکیه طرفداران بسیاری دارد. در این روش، متقاضیان می توانند از طریق ارائه یک طرح تجاری (بیزنس پلن) جدید، خلاقانه و سودآور که به نفع اقتصاد ترکیه باشد و موجب اشتغالزایی در این کشور شود، ویزای سرمایه گذاری و مجوز اقامت ترکیه را دریافت کنند. کلیه طرح های تجاری در ترکیه، باید توسط اداره بازرگانی و تجارت ترکیه تایید شوند.

ثبت شرکت در ترکیه

انواع شرکت در ترکیه

متقاضیان ثبت شرکت در ترکیه می توانند بر اساس نوع فعالیت، حیطه کاری، میزان سرمایه و شرایط سهامداران، یکی از انواع شرکت های زیر را جهت تاسیس در ترکیه انتخاب نمایند. ما در این قسمت به طور مختصر به شرح وظایف و شرایط هر یک از انواع شرکت در ترکیه می پردازیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی تخصصی شرایط خود جهت انتخاب بهترین نوع شرکت برای شما، با کارشناسان مجرب ما در گروه عالیان ویزا مشاوره دریافت کنید.

  • شرکت های سهامی (Joint Stock Company)

شرکت های سهامی می توانند برای هر نوع فعالیت تجاری و اقتصادی تاسیس گردند. در این نوع شرکت ها، سهامداران تنها به مقدار سهام خود در برابر بدهی ها و ضرر و زیان شرکت مسئول هستند. شرکت های سهامی تنها نوع شرکتی هستند که سهام آن به عموم عرضه می شود و در بورس معامله می گردد. حداقل سرمایه لازم جهت تاسیس شرکت های سهامی در ترکیه، 50000 لیر می باشد.

  • شرکت های محدود (Limited Company)

در شرکت های محدود، سهامداران در قبال بدهی های شرکت مسئولیتی ندارند و فقط موظف به پرداخت سهام سرمایه ای که تعهد کرده اند و انجام تعهدات پرداخت اضافی و عملکرد مندرج در قرارداد شرکت هستند. در ضمن، سهام شرکت های محدود را نمی توان به عموم عرضه کرد. شرکت ها با مسئولیت محدود می توانند حتی با یک سهامدار نیز تأسیس شوند اما به طور کلی، تعداد سهامداران نباید از پنجاه نفر تجاوز کند. حداقل سرمایه لازم جهت تاسیس شرکت های محدود در ترکیه، 10000 لیر می باشد.

  • شرکت های جمعی (Collective Company)

شرکت های جمعی در ترکیه، با حداقل دو شریک قابل تاسیس هستند. هر یک از شرکا حق و وظیفه دارند که شرکت را جداگانه اداره کند. با این حال، مدیریت شرکت ممکن است به یک، چند، یا همه شرکا، با توافق شرکت یا اکثریت شرکا، واگذار شود. حداقل سرمایه برای تاسیس این نوع شرکت ها در ترکیه تعیین نشده است.

  • شرکت ها با مشارکت محدود (Limited Partnership)

شرکت ها با مشارکت محدود می توانند حداقل توسط دو نفر ایجاد شوند که یکی از آنها شریک فعال (مسئول نامحدود) و دیگری شریک غیرفعال (مسئول محدود) باشد. شرکای فعال فقط می توانند اشخاص حقیقی باشند، در حالیکه شرکای غیرفعال می توانند هر دو شخص حقیقی و حقوقی باشند اما قادر به اداره شرکت نخواهند بود. به طور کلی شرکت ها با مشارکت محدود، شامل دو نوع هستند: شرکت ها با مشارکت محدود معمولی و شرکت ها با مشارکت محدود به سهام.

  • شرکت های تعاونی (Cooperative)

شرکت های تعاونی شامل مشارکت های مختلف هستند که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور تأمین و حفظ منافع اقتصادی خاص شرکا و یا به جهت تامین نیازهای مربوط به حرفه یا معیشت آنها به واسطه نیروی کار، کمک های متقابل از طریق ارائه کمک های نقدی و یا وثیقه ایجاد می شود. شرکت ها تعاونی، یک شرکت سهامی خاص یا شرکت سرمایه نیستند، بلکه یک شرکت بازرگانی هستند مانند سایر شرکت های مذکور. ثبت شرکت در ترکیه از طریق شرکت های تعاونی، با حداقل 8 شریک ممکن است که هر شریک، حداقل یک و حداکثر پنج هزار سهم را متعهد می شود. ارزش سهام مشارکت در این نوع شرکت ها، 100 لیر است.

مراحل ثبت شرکت در کشور ترکیه

متقاضیان ثبت شرکت در ترکیه می توانند با طی کردن مراحل زیر، در کم ترین زمان ممکن شرکت خود را در این کشور به ثبت برسانند و فعالیت تجاری خود را آغاز کنند.

  • تنظیم قرارداد شرکت و تایید امضای موسسین

متقاضیان می توانند کلیه مراحل ثبت شرکت خود در ترکیه را با داشتن شماره پاسپورت خود و از طریق افتتاح یک حساب کاربری در سامانه دولتی mersis تکمیل کنند. پیش از آن، لازم است متقاضیان یک شماره مالیاتی در ترکیه دریافت نمایند.

  • تهیه اظهارنامه و امضا آن توسط مسئولین شرکت

امضاء اشخاصی که تحت عنوان شرکت، مجاز به نمایندگی و فعالیت در شرکت می باشند، باید به تایید مقامات ذیصلاح برسد و اظهارنامه امضا شده تنظیم گردد. این فرآیند در هر دفتر ثبت تجاری در ترکیه قابل انجام است.

  • پرداخت سهم و سرمایه نقدی سازمان رقابت

۰۴/۰ درصد از سرمایه شرکت، باید به عنوان “سهم سازمان رقابت”  به حساب بانکی سازمان رقابت در ترکیه واریز شود. برای این تراکنش نیازی به مراجعه به بانک نیست. این مبلغ به همراه سایر هزینه های ثبت شرکت در ترکیه، در اداره ثبت تجارت ترکیه قابل پرداخت است. ضمناً در شرکتهای سهامی، حداقل 25% از سهام تعهد شده به صورت نقدی باید قبل از ثبت شرکت به حساب بانکی افتتاح شده از طرف شرکت واریز شود.

  • درخواست ثبت شرکت در اداره ثبت تجارت ترکیه

با درخواست موسسین شرکت و ارائه مدارک مربوط به اداره ثبت تجارت ترکیه، مراحل ثبت شرکت در این کشور تکمیل می شود. کلیه این امور می تواند بدون نیاز به حضور فیزیکی متقاضی اصلی و از طریق یک وکیل و یا نماینده قانونی انجام شود.

مدارک لازم جهت تاسیس شرکت در کشور ترکیه

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت در ترکیه می تواند با توجه به نوع شرکت و فعالیت های آن متفاوت باشد اما در حالت کلی، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • پاسپورت و مدارک هویتی کلیه سهامداران و شرکا
  • نام های انتخابی برای شرکت
  • اساسنامه شرکت که امضای موسسین آن تایید شده باشد و فعالیت های شرکت را به طور واضح بیان کند
  • مدارک پرداخت سهم سازمان رقابت
  • مدارکی که سهم سهام هر یک از شرکا را به طور دقیق نشان دهد
  • مدارک تعیین و تایید مدیران شرکت
  • مدارک مربوط به آدرس و محل شرکت
  • مدارکی که نشان دهد حداقل بیست و پنج درصد سرمایه شرکت به صورت نقدی تعهد شده و در یک بانک در ترکیه سپرده گذاری شده است
  • در صورتی که تعهد سرمایه شرکت، چیزی به غیر از وجه نقد باشد، باید نامه ای از اداره ثبت مربوطه اخذ شود که بیان می کند هیچ محدودیتی برای سرمایه غیر نقدی وجود ندارد
شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت

علاقه مندان به ثبت شرکت در ترکیه که کلیه شروط را برآورده نموده و سرمایه لازم را فراهم کنند، قادر خواهند بود با تکمیل فرآیند ثبت شرکت خود در این کشور، ویزای سرمایه گذاری دریافت نمایند. این ویزا در ابتدا مجوز اقامت یک ساله در ترکیه را اعطا می کند. پس از 5 سال کار و زندگی مستمر در ترکیه و حفظ سرمایه گذاری انجام شده، امکان درخواست جهت اخذ اقامت دائم ترکیه وجود دارد. در نهایت، پس از 10 سال کار و زندگی در ترکیه و پرداخت به موقع مالیات، شرایط برای اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه فراهم است.

ثبت شرکت در ترکیه
سؤالات متداول
  • ثبت شرکت در ترکیه چقدر طول می کشد؟

تشریفات تاسیس شرکت در ترکیه، در صورت ارسال مدارک لازم به دفاتر ثبت تجارت مربوطه، می تواند ظرف مدت یک ساعت تکمیل شود.

  • آیا ثبت شرکت، بهترین راه برای اخذ اقامت ترکیه است؟

خیر. شما می توانید به واسطه خرید یک ملک در ترکیه، در کمترین زمان ممکن شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.

  • هزینه ثبت شرکت در کشور ترکیه چقدر است؟

به نوع شرکت بستگی دارد. در حالت کلی، شما علاوه بر تامین سرمایه لازم، باید هزینه های مربوط به اجاره دفتر، هزینه حسابدار و هزینه های سالانه حسابرسی و غیره را نیز در نظر داشته باشید.

  • آیا با ثبت شرکت در ترکیه میتوان برای اعضای خانواده هم اقامت ترکیه را دریافت کرد؟

بله. شما می توانید برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود، درخواست ویزای همراه دهید و اقامت ترکیه را برای آنان دریافت کنید.

  • آیا بدون استخدام کارمند میتوان در ترکیه شرکت ثبت نمود؟

بله. البته همه چیز به اساسنامه شرکت بستگی دارد اما تحت برخی شرایط، شما می توانید بدون استخدام کارمند از بین شهروندان ترکیه، شرکت خود را ثبت کنید.

سخن پایانی

سرمایه گذاری در ترکیه، یکی از بهترین روش های اخذ اقامت این کشور است. روش ثبت شرکت نیز که از زیرمجموعه های محبوب سرمایه گذاری است، در ترکیه متقاضیان بسیار دارد و می تواند منجر به اخذ اقامت و حتی شهروندی ترکیه شود. شما می توانید برای هر نوع مشاغل در ترکیه، شرکت خود را ثبت کنید و به فعالیت بپردازید. ما در این مقاله به بررسی شرایط و قوانین ثبت شرکت در ترکیه پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *