نکات مهم خرید خانه در ترکیه

آیا شما قصد خرید خانه در خارج از کشور را دارید؟ کشور ترکیه می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. طی چند سال گذشته، تحولات عظیمی در برخی از شهرهای ترکیه رخ داده است که ارزش املاک ترکیه را در سطح جهانی مطرح کرده است. به علاوه، خرید ملک در ترکیه علاوه بر سوددهی بالا می تواند اخذ اقامت ترکیه را نیز برای شما ممکن کند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نکات مهم خرید خانه در ترکیه بپردازیم. چنانچه شما نیز قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

خرید خانه در ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا خرید خانه در کشور ترکیه؟
  • بهترین شهرهای ترکیه جهت خرید خانه
  • مراحل خرید خانه در کشور ترکیه
  • شرایط دریافت وام جهت خرید خانه در کشور ترکیه
  • هزینه خرید خانه در کشور ترکیه

چرا خرید خانه در کشور ترکیه؟

کشور ترکیه که در عرصه جهانی مطرح است، با موقعیت جغرافیایی بی نظیر خود یعنی قرار گرفتن بین آسیا و اروپا، همواره بهترین های هر دو قاره را در زمینه های مختلف به کار می گیرد. در سال های اخیر، آمار خرید املاک و مستغلات در ترکیه به طور چشمگیری افزایش داشته است و بسیاری از سرمایه گذاران جهان در تلاش هستند تا با خرید خانه در ترکیه ، نه تنها به سود بسیار بالایی برسند بلکه اقامت و شهروندی ترکیه را نیز به دست آورند. معمولا سرمایه گذاران در ترکیه، جذب توانایی “آسیایی” این کشور در اقتصاد و تجارت و همچنین توانایی “غربی” این کشور در ارائه زندگی با کیفیت، امکانات فراوان و آزادی های اجتماعی می شوند.

به طور خلاصه، برخی از برترین مزایای خرید خانه در ترکیه عبارت اند از:

خرید خانه در ترکیه
  • قیمت املاک در ترکیه در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی ارزان تر است
  • خرید ملک در ترکیه برای سودآوری زیاد و سرمایه گذاری های طولانی مدت بسیار مناسب است
  • املاک قابل خرید در ترکیه از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و متقاضیان می توانند هر نوع ملک با هر بودجه ای را پیدا کنند
  • هزینه زندگی در ترکیه بسیار مقرون به صرفه است
  • فرآیند خرید ملک در ترکیه بسیار ساده و آسان است
  • با خرید ملک در ترکیه میتوان اقامت دائم و شهروندی این کشور را دریافت کرد

بهترین شهرهای ترکیه جهت خرید خانه

سرمایه گذاران و مهاجرانی که به دنبال بهترین مکان ها در ترکیه برای خرید املاک و مستغلات هستند، به گزینه های متعددی دسترسی خواهند داشت. با این حال، شهر استانبول همیشه بر سایر شهرهای ترکیه ترجیح داده می شود و جزو محبوب ترین مقاصد برای سرمایه گذاری و خرید خانه در ترکیه است. شهر زیبای استانبول مرکز فرهنگی، اقتصادی و تاریخی ترکیه است. این شهر که بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر ترکیه می باشد، از 39 منطقه تشکیل شده است که آن را به مرکز آموزش، گردشگری و صنایع تجاری ترکیه تبدیل کرده است. از سال 2013 تا به امروز، بیش از 40000 ملک توسط خارجی ها در استانبول خریداری شده است. بهترین مناطق استانبول جهت خرید خانه عبارت اند از: محله Nisantasi، محله Cihangir، محله Karakoy، محله Taksim، محله Etiler و محله Sariyer.

حال علاوه بر شهر استانبول، شهرهای بینظیر دیگری نیز در ترکیه وجود دارد که برای خرید خانه،  سرمایه گذاری و رسیدن به سود بالا بسیار مناسب است. برخی از این شهرهای محبوب در ترکیه عبارت اند از: آنتالیا، بودروم، آنکارا، آلانیا، ازمیر و اسکشهیر.

مراحل خرید خانه در کشور ترکیه

برای لذت بردن از سبک زندگی مدیترانه ای در ترکیه، به پول زیادی نیاز ندارید. ترکیه انواع مختلفی از خانه و املاک مقرون به صرفه و ارزان را به مهاجران و سرمایه گذاران ارائه می دهد. اگرچه مراحل خرید خانه در ترکیه تقریبا ساده است و پیچیدگی های فراوان ندارد، اما با این حال نکات مهمی وجود دارد که باید قبل از هر اقدامی حتما در نظر گرفته شود. پس توصیه می شود حتما از راهنمایی های یک مشاور املاک با تجربه و یا وکیل مجرب استفاده کنید. به طور کلی، مراحل خرید ملک در ترکیه به شرح زیر است:

  • ابتدا با تحقیق در مورد املاک ترکیه و قیمت های آن شروع کنید. صدها و هزاران ملک برای فروش در ترکیه وجود دارد. پس لازم است ابتدا یک مشاور املاک مناسب پیدا کنید.
  • قدم بعدی، بازدید از ترکیه است. قبل از خرید خانه، بهتر است از محل ملک مورد نظر خود دیدن نمایید و همچنین سایر محله ها را بررسی و مقایسه کنید.
  • در مورد قیمت و شرایط خرید ملک انتخابی خود مذاکره کنید و ملک مورد نظر را جهت خرید رزرو نمایید. هزینه رزرو ملک در ترکیه حدود 1,100 یورو (1,000 پوند) است و غیرقابل استرداد می باشد. این هزینه به فروشنده داده می شود و در صورت خرید ملک مورد نظر، از مبلغ اصلی کسر خواهد شد.
  • کار بعدی که بهتر است برای اطمینان بیشتر انجام دهید آن است که با دادن وکالتنامه به یک وکیل مجرب، مراحل خرید ملک را به وی بسپارید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.
  • در نهایت، سند مالکیت ملک مورد نظر خود (Turkish TAPU) را به طور رسمی ثبت کنید.

شرایط دریافت وام جهت خرید خانه در کشور ترکیه

افراد مقیم و غیر مقیم واجد شرایط در ترکیه می توانند جهت خرید ملک، اقدام به دریافت وام نمایند. شرایط دریافت وام خرید خانه در ترکیه می تواند بر اساس منطقه، بانک وام دهنده، ارز مورد استفاده و نوع ملکی که متقاضی قصد خرید آن را دارد تغییر کند. علاوه بر این، بانک ها و موسسات وام دهنده در ترکیه باید شغل، سن، سابقه اعتباری، درآمد و نوع ملک مورد نظر متقاضی را کاملا بررسی نموده و سپس نسبت به اعطای وام به وی تصمیم بگیرند. به عبارتی دیگر، متقاضیان باید ثابت کنند که از درآمد کافی برخوردار هستند و بانک می تواند در خصوص بازپرداخت به آنها اعتماد کند. خوشبختانه جهت دریافت وام در ترکیه، نیازی به حضور فیزیکی در این کشور وجود ندارد و با اعطای وکالت نامه محضری، یک نماینده قانونی می تواند فرآیند درخواست وام مسکن متقاضی را به طور کامل تکمیل کند.

نرخ بهره وام سالانه در ترکیه از 11% و 15% بر لیر ترکیه متغیر است. نرخ بهره ارز خارجی نیز بین 5 تا 7 درصد می باشد اما بهتر است بانک ها، وام مسکن را به همان ارز درآمد متقاضی ارائه دهند. وام های دلاری و یورویی در اختیار آن دسته از متقاضیان خارجی قرار می گیرد که درآمد خود را با ارز خارجی کسب می کنند.

بانک های ترکیه به طور متوسط، بین 50 تا 70 درصد قیمت فروش ملک را به خریداران خارجی وام مسکن می دهند. این در حالیست که تا 80 درصد از ارزش ملک را می توان برای اتباع اتحادیه اروپا تحت پوشش وام مسکن قرار داد. باید بدانید ک وام مسکن در ترکیه، برای هر فردی که بین 21 تا 70 سال سن داشته باشد قابل دریافت است. یورو، دلار آمریکا، لیر ترکیه، پوند انگلیس و روبل روسیه همگی به عنوان ارزهای قابل قبول برای دریافت وام در ترکیه پذیرفته می شوند.

هزینه خرید خانه در کشور ترکیه

متقاضیان خارید خانه در کشور ترکیه میبایست علاوه بر تامین بودجه لازم جهت خرید ملک مورد نظر خود، برخی هزینه های دیگر را نیز در نظر بگیرند. هزینه های مربوط به خرید خانه در ترکیه برای خارجی ها عبارت اند از:

  • هزینه گزارش ارزیابی (بسته به موقعیت ملک، تقریبا 2000 لیر ترکیه است)
  • مالیات نقل و انتقال سند (4% ارزش ملک مورد نظر)
  • هزینه ثبت سند مالکیت (این هزینه بر اساس مدارک مورد نیاز جهت ترجمه، متفاوت است)
  • مالیات سالانه دارایی (مالیات سالانه دارایی در ترکیه بستگی به محل قرارگیری ملک شما دارد که 0.2% در کلانشهرها و 0.1% در مناطق غیر کلانشهری است. املاک تجاری در ترکیه نیز مشمول مالیات 0.4% در محدوده کلان شهرها و 0.2% مالیات در مناطق غیرکلان شهر هستند)
  • حق کمیسیون نماینده املاک (2% از قیمت ملک)
  • بیمه اجباری املاک (بر اساس متراژ و شرایط ملک، بین 100 تا 300 لیر ترکیه است)
  • هزینه های اشتراک آب و برق (به طور متوسط بین 1800 تا 3000 لیر ترکیه است)
خرید خانه در ترکیه
سؤالات متداول
  • قیمت خانه در ترکیه چقدر است؟

به شهر و مکان ملک مورد نظر شما بستگی دارد. متوسط قیمت هر مترمربع در شهر استانبول، 15.000 لیر است. این در حالیست که متوسط قیمت هر متر مربع در شهر آنتالیا، 9.100 لیر می باشد.

  • آیا با خرید خانه در ترکیه میتوان برای اعضای خانواده نیز اقامت دریافت کرد؟

بله. شما می توانید برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز اقامت ترکیه را درخواست کنید.

  • آیا میتوانیم پس از اخذ شهروندی ترکیه، ملک خود را بفروشیم؟

بله اما شما باید حداقل 3 سال ملک مورد نظر را حفظ نمایید تا شهروندی به شما اعطا شود.

  • آیا با خرید خانه در ترکیه میتوان در این کشور کار کرد؟

خیر. دولت ترکیه با خرید ملک در این کشور به شما مجوز کار نخواهد داد. شما باید برای کار در این کشور یک جاب آفر دریافت کنید.

  • آیا خرید املاک تجاری در ترکیه برای ایرانیان ممکن است؟

بله. خرید خانه، زمین و یا اماک تجاری در ترکیه برای همه سرمایه گذاران مجاز است.

سخن پایانی

خرید ملک در ترکیه می تواند علاوه بر اعطای اقامت و شهروندی، مزایای دیگری نیز برای خریداران داشته باشد. اقتصاد و گردشگری ترکیه در حال پیشرفت است و قیمت املاک این کشور در حال افزایش می باشد. در نتیجه، سرمایه گذاران بخش املاک ترکیه می توانند علاوه بر اخذ اقامت و شهروندی، به سود بسیار بالایی نیز برسند. فرآیند خرید ملک در ترکیه بسیار ساده است اما دانستن نکات مهم پیش از هر گونه اقدام، مانع از به هدر رفتن وقت و سرمایه خریداران خواهد شد. ما در این مقاله به بررسی نکات مهم خرید خانه در ترکیه پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *