صفر تا صد مهاجرت کاری به آلمان

آلمان که یکی از قدرتمند ترین کشورهای جهان است و به لحاظ قدرت اقتصادی در اروپا، در رتبه اول قرار دارد، در سال های اخیر با کاهش نرخ رشد جمعیت مواجه شده و این امر سبب گردیده است تا از طریق جذب مهاجران فراوان، در جهت رفع این مشکل تلاش کند. از طرفی دیگر، صنعتی بودن آلمان و همچنین وجود شرکت های بیشمار در این کشور موجب شده است تا مهاجران، با فرصت های شغلی گوناگون مواجه شوند و بتوانند از کیفیت بالای کار و زندگی در آلمان بهره مند گردند. در واقع علاقه مندان می توانند از طریق دریافت ویزای کاری کشور آلمان، در زمینه تخصصی خود مشغول به کار شده و اقامت این کشور را به دست آورند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی شرایط مهاجرت کاری به آلمان بپردازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است.

مهاجرت کاری به آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط لازم جهت مهاجرت کاری به آلمان
  • نحوه دریافت ویزای کاری آلمان
  • چه کسانی به دریافت ویزای کاری آلمان نیاز دارند؟
  • مشاغل پرتقاضا در آلمان در سال 2023
  • قوانین و حقوق کار در آلمان
  • نحوه دریافت اقامت آلمان از طریق کار در این کشور
  • بهترین سایت های کاریابی در آلمان
  • شرایط دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا Blue card

شرایط لازم جهت مهاجرت کاری به آلمان

علاقه مندان به مهاجرت کاری به کشور آلمان، که دارای مهارت خاص، تخصص ویژه، سابقه کاری متناسب و رزومه ای قوی هستند میبایست ابتدا از یک کارفرما در این کشور پیشنهاد شغلی دریافت نموده و پس از دریافت نامه رسمی از کارفرما و یا عقد قرارداد با کارفرمای مورد نظر در آلمان، با مراجعه به سفارت آلمان در کشور خود، درخواست ویزای کاری آلمان را ارائه دهند. شرایط اخذ پیشنهاد شغلی در آلمان، که اصطلاحا به آن جاب آفر آلمان گفته می شود، با توجه به نوع کار و کارفرما متفاوت خواهد بود. اما در حالت کلی، داشتن تحصیلات دانشگاهی، داشتن رزومه قوی، حداقل ۳ سال سابقه کاری مرتبط و همچنین ارائه مدرک زبان، از مهم ترین شروط لازم جهت اخذ جاب آفر در آلمان می باشد و برآورده کردن آن برای  کلیه متقاضیان مهاجرت کاری به کشور آلمان ضروری است. 

نحوه دریافت ویزای کاری آلمان

لازم است بدانید که کلیه متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان که شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا هستند، باید برای ورود به آلمان و دریافت مجوز کار در این کشور، ویزای کار دریافت نمایند. مراحل دریافت ویزای کار در آلمان به شرح زیر است:

  • اخذ پیشنهاد شغلی (جاب آفر) در آلمان: در این مرحله متقاضیان می توانند با مراجعه به وبسایت های کاریابی معتبر در آلمان، نسبت به یافتن شغل مورد نظر خود اقدام نمایند.
  • جمع آوری کلیه مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا: معمولا مدارک لازم و جزئیات آن برای مشاغل مختلف، در وبسایت اداره مهاجرت آلمان آورده شده است.
  • تعیین وقت مصاحبه در سفارت آلمان
  • پرداخت هزینه درخواست ویزای کاری آلمان

توجه داشته باشید که فرآیند پردازش درخواست ویزای کاری کشور آلمان و اعلام نتیجه آن، ممکن است بین 1 الی 3 ماه به طول انجامد. متقاضیان گرامی می توانند جهت بررسی تخصصی شرایط خود و همچنین به جهت آمادگی برای پاسخگویی به سوالات آفیسر پرونده در روز مصاحبه در سفارت، با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا در ارتباط باشند.

چه کسانی به ویزای کاری آلمان نیاز دارند؟

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، کلیه شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، به استثنای برخی از کشورهایی که در این بخش برای شما آورده شده است، برای مهاجرت کاری به کشور آلمان، به اخذ ویزای کار نیاز خواهند داشت. در واقع، شهروندان کشورهای زیر می توانند بدون نیاز به اخذ ویزای کار آلمان ، به این کشور وارد شوند و برای اخذ مجوز کار و دریافت اقامت آلمان، اقدام نمایند:

  • کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • کشور استرالیا
  • کشور کانادا
  • کشور ژاپن
  • کشور نیوزلند
  • کشور سوئیس
  • جمهوری کره

بنابراین، شهروندان سایر کشورهای جهان که در این لیست قرار ندارند، باید قبل از سفر به آلمان ویزای کاری خود را دریافت کنند.

مشاغل پرتقاضا در آلمان در سال 2023

خوشبختانه از آنجایی که آلمان یکی از پیشرفته ترین کشورهای اروپا است و اقتصاد بسیار قدرتمندی دارد، یافتن شغل در این کشور محدودیتی نخواهد داشت. علاوه بر آن، پایین بودن نرخ بیکاری در آلمان، که تا آگوست 2023 حدود 5.7% اعلام شده است، نشان دهنده شانس بالای متقاضیان برای یافتن شغل مورد نظر خود در این کشور می باشد. بنابراین اشخاصی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند، به راحتی می توانند بر اساس مدارک تحصیلی و تخصص خود، در این کشور مشغول به کار شوند. برخی از پر تقاضا ترین مشاغل در کشور آلمان در سال 2023 به شرح زیر هستند:

  • مشاغل مربوط به حوزه پزشکی، پرستاری و بهداشت
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی عمران و شهرسازی
  • مهندسی برق
  • ریاضیدان
  • تکنسین برق
  • مهندسی نرم افزار
  • مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • مهندسی داده
  • مهندس
مهاجرت کاری به آلمان
قوانین و حقوق کار در آلمان

میزان ساعات کاری در کشور آلمان می تواند با توجه به نوع قرارداد کاری میان کارمند و کارفرما، متفاوت باشد. اما در حالت کلی، میانگین ساعات کاری در آلمان، حدود 40 ساعت در هفته است. این بدان معناست که افراد شاغل در آلمان قادر می باشند تا 10 ساعت در روز مشغول به کار دیگه ای نیز باشند. به علاوه، حداقل حق تعطیلات قانونی سالانه در آلمان، 20 روز در سال است. نیروی کار در آلمان، علاوه بر حق تعطیلات، از مزایای دیگری نیز مانند دریافت دستمزد بیماری و حقوق زایمان نیز بهره مند می شوند.

بر اساس قوانین کار در آلمان، اکثر مشاغل، اعم از تمام وقت و پاره وقت، بر اساس قرارداد کار تنظیم می شوند. توصیه ما به متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان آن است که قبل از امضای قرارداد کاری با کارفرما، حتما جزئیات دقیق هر قرارداد را مورد بررسی قرار دهند و در صورت نیاز، از راهنمایی های افراد متخصص در این زمینه بهره ببرند، زیرا برخی از کارفرمایان سعی می ‌کنند بندهایی را به قرارداد اضافه نمایند که به شدت به نفع آن ها و به ضرر کارگر است.

نحوه دریافت اقامت آلمان از طریق کار در این کشور

علاقه مندان به مهاجرت کاری به کشور آلمان و دریافت اقامت آن از این طریق، می توانند از یکی از روش های زیر اقدام نمایند:

  • کارت شانس (chancenkarte)

در این روش، متقاضیانی که در خارج از آلمان موفق به یافتن شغل و کارفرما نشده اند می توانند با دریافت این ویزا، وارد آلمان شوند و شخصا به دنبال یافتن شغل مورد نظر خود باشند. در واقع، در این روش، متقاضی نیازی به دریافت پیشنهاد شغلی جهت اخذ ویزا نخواهد داشت و با دریافت کارت شانس وارد آلمان خواهد شد. افرادی که پس از ورود به آلمان با این ویزا، موفق به یافتن شغل شوند می توانند بر اساس نوع شغل و شرایط کارفرمای مربوطه، مدارک تعیین شده از سوی اداره مهاجرت این کشور را آماده نموده و درخواست اخذ اقامت کاری آلمان (اقامت بلند مدت) را به سفارت این کشور ارائه نمایند. دارندگان اقامت کاری آلمان قادر می باشند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز ویزای همراه دریافت کنند.

برای دریافت کارت شانس، متقاضی می بایست حداقل ۶ امتیاز کسب نماید که این امتیازات برمبنای سن، تحصیلات، سطح زبان آلمانی و همینطور سابقه اقامت قبلی بیش از ۶ ماه در کشور آلمان در ۵ سال گذشته محاسبه می شود. ۴ امتیاز بابت مدرک تحصیلی و یا دانشگاهی، ۳ امتیاز بابت حداقل ۵ سال سابقه کار، ۲ امتیاز بابت داشتن حداقل مدرک ب ۱ آلمانی مشروط بر اینکه متقاضی کمتر از ۳۵ سال سن داشته باشد و ۱ امتیاز در صورتیکه شخص قبلا حداقل به مدت ۶ ماه در ۵ سال گذشته قانونا در آلمان اقامت داشته باشد و یا در صورتیکه بین ۳۵ و ۴۰ سال سن دارد، مدرک زبان c1 انگلیسی ارائه دهد.

  • اخذ جاب آفر

در این روش نیز که پیش تر توضیح داده شد، متقاضیان می توانند پس از جستجوی سایت های کاریابی در آلمان ، ارتباط با کارفرما و دریافت پیشنهاد شغلی در این کشور و همچنین پس از عقد قرارداد با کارفرمای مربوطه، درخواست ویزای کاری دهند و پس از ورود به آلمان، مراحل اخذ اقامت کاری این کشور را تکمیل کنند و برای اعضای خانواده خود، درخواست ویزای همراه دهند.

شما می توانید جهت کسب اطلاع از جزئیات اقدامات مورد نیاز پس از ورود به کشور آلمان، با کارشناسان متخصص گروه عالیان ویزا تماس گرفته و بصورت کاملا رایگان اطلاعات لازم در این زمینه را دریافت نمایید. کارشناسان مجرب ما آماده ارائه هرگونه خدمات در خصوص مهاجرت کاری به آلمان و اخذ اقامت آلمان از این طریق می باشند.

بهترین سایت های کاریابی در آلمان

اگر به دنبال یافتن یک شغل عالی به صورت تمام وقت و یا پاره وقت در کشور آلمان هستید، می توانید با مراجعه به وب سایت هایی که در زمینه کاریابی در این کشور فعالیت می کنند، فرصت های شغلی مناسب خود را پیدا کنید. برخی از بهترین وب سایت های کاریابی در آلمان عبارت اند از:

  • https://de.indeed.com
  • https://www.stepstone.de/en
  • https://www.linkedin.com/jobs
  • https://jobs.meinestadt.de
مهاجرت کاری به آلمان

شرایط دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا Blue Card

کارت آبی اتحادیه اروپا که نوعی مجوز اقامت موقت است، توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا که قصد کار در یکی از کشورهای عضو را دارند صادر می شود. در واقع، دارنده کارت آبی اتحادیه اروپا حق اقامت در اتحادیه اروپا را به منظور اشتغال خواهد داشت. با این حال، باید توجه داشته باشید که بلوکارت اتحادیه اروپا، تنها به آن دسته از نیروی کار اعطا می شود که دارای مهارت خاص و ویژه، تحصیلات عالی، رزومه قوی، سابقه کار مرتبط و همچنین سطح خاصی از درآمد هستند. به عبارتی دیگر، داشتن مهارت بالا، به این معنی است که متقاضی دارای مدرک تحصیلی عالی مانند لیسانس، فوق لیسانس و یا بالاتر باشد. ر اساس جدیدترین قوانین اعلام شده در سال 2023، متقاضیان دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا باید حداقل درآمد ناخالص سالیانه در حدود 58,400 یورو داشته باشند و در مشاغلی که با کمبود نیروی کار مواجه هستند مشغول به کار شوند. 

بلوکارت آلمان

البته این مقدار درآمد برای افراد شاغل در حوزه ریاضیات، فناوری اطلاعات، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی انسانی، باید در حدود 45,552 یورو در سال باشد. لازم به ذکر است که کارت آبی اتحادیه اروپا، دارای حداکثر چهار سال اعتبار می باشد و دارندگان آن می توانند در صورت حفظ شغل، پس از 33 ماه اقامت دائم خود را دریافت کنند. این در حالیست که در صورت اثبات تسلط به زبان آلمانی، پس از 21 ماه می توان جهت اخذ اقامت دائم آلمان اقدام نمود. متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان که علاقه مند به دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا هستند می توانند جهت بررسی تخصصی شرایط خود و اطمینان از واجد شرایط بودن، با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا مشاوره دریافت نمایند.

سؤالات متداول
  • آیا ایرانیان در سال ۲۰۲۴ می توانند کارت شانس آلمان را دریافت کنند؟

بله. طبق اعلام قبلی اداره مهاجرت المان، قانون کارت شانس از سال ۲۰۲۴ اجرا می شود و کلیه افراد می توانند برای این نوع ویزا درخواست دهند.

  • حداقل سن برای دریافت ویزای کاری آلمان چقدر است؟

 متقاضی ویزای کاری آلمان باید حداقل 18 سال داشته باشد.

  • مدارک لازم جهت دریافت ویزای کاری آلمان چیست؟

به نوع ویزا بستگی دارد. در حالت کلی، ارائه پاسپورت معتبر، مدارک تحصیلی، سوابق کاری، رزومه و مدارک تمکن مالی از جمله مهم ترین مدارک برای دریافت ویزای کاری آلمان است.

  • آیا برای مهاجرت کاری به کشور آلمان، ارائه مدرک زبان آلمانی لازم است؟

به نوع کار و حیطه تخصص افراد بستگی دارد. در اکثر موارد، ارائه حداقل مدرک B1 آلمانی ضروری است.

  • آیا در صورت اخذ ویزای همراه، اعضای خانواده اجازه کار و تحصیل در آلمان را دارند؟

بله. همسر شما می تواند در صورت داشتن شرایط تعیین شده، مجوز کار دریافت نماید و فرزندان نیز در مدارس آلمان به تحصیل بپردازند.

سخن پایانی

قدرتمندترین اقتصاد اروپا، یعنی کشور آلمان، با داشتن نرخ بیکاری بسیار پایین و همچنین فرصت های شغلی فراوان، یکی از پرطرفدارترین مقاصد مهاجرتی در اروپا است. علاوه بر این، آلمان دارای نرخ اشتغال 91 درصدی پس از فارغ ‌التحصیلی از دانشگاه های این کشور است که این آمار بسیار بالاتر از میانگین اروپا می باشد. متقاضیان کار در آلمان می توانند پس از اخذ جاب آفر از یک کارفرما در این کشور، ویزای کار آلمان را دریافت نموده و در نهایت اقامت این کشور را به دست آورند. در ضمن، دولت آلمان به کسانی که قصد ورود به این کشور و یافتن شغل به صورت حضوری را دارند، ویزای کارت شانس اعطا می کند. 

ما در این مقاله صفر تا صد مهاجرت کاری به آلمان را بررسی نموده و مهم ترین شرایط آن را شرح دادیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده، برای شما مفید بوده باشد. گروه عالیان ویزا با داشتن سال ها تجربه کاری موفق در زمینه مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و همچین کادری مجرب و با سابقه، متقاضیان گرامی را تا ورود به کشور آلمان همراهی نموده و با اطلاع از جدیدترین شرایط و قوانین مهاجرتی کشور آلمان، درصد موفقیت متقاضیان را افزایش می دهد. علاقه مندان می توانند جهت دريافت مشاوره کاملا رايگان و سريع، فرم ارزيابى را تكميل نموده و يا با شماره هاى موسسه و یا از طريق واتس آپ تماس با کارشناسان ما حاصل فرمايند.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام و درود در این صورت شانس شما بسيار پایین خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *