نکات مهم در مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص در سال 2024

آیا می دانستید که طرح مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص یکی از بهترین روش های اخذ اقامت و شهروندی استرالیا برای آن دسته از افرادی است که در حرفه خود بسیار ماهر و متخصص می باشند؟ دولت استرالیا که همواره در تلاش برای رشد این کشور در تمامی صنایع و بخش های آن است، هرساله لیست دقیقی از مشاغل تخصصی که با کمبود نیروی کار ماهر در استرالیا مواجه هستند را تحت عنوان طرح مهاجرتی ویژه متخصصین منتشر کرده و برای متقاضیان واجد شرایط که مهارت خود را اثبات نموده و امتیاز کافی دریافت کنند، دعوتنامه کاری ارسال می نماید. پس اگر شما نیز در حرفه خود حرفی برای گفتن دارید، فرصت را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا کلیه نکات مهم در مهاجرت به کشور استرالیا از طریق تخصص در سال 2023 را برای شما شرح دهیم. پس از خواندن این مقاله، شما قادر خواهید بود به طور تقریبی امتیاز و شانس خود را برای مهاجرت کاری به کشور استرالیا تخمین بزنید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه عالیان ویزا و از منابع معتبر و وبسایت های رسمی کشور استرالیا برای شما مخاطب عزیز گردآوری شده است.

مهاجرت به استرالیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آشنایی با شرایط لازم جهت مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص در سال 2024
  • آنچه باید در مورد آزمون ارزیابی مهارت در استرالیا بدانید
  • بررسی سیستم امتیازدهی در استرالیا برای نیروی کار ماهر و متخصص
  • مهم ترین امتیازهای لازم جهت مهاجرت به کشور استرالیا از طریق تخصص

آشنایی با شرایط لازم جهت مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص در سال 2024

متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص میبایست برای ورود به مرحله گزینش نیروی متخصص (skillselect)، یک سری شرایط عمومی را دارا باشند. در ادامه، لیستی از مهم ترین این شرایط در اختیار شما قرار می گیرد تا با حداقل استانداردهایی که متقاضیان مهارت کاری به استرالیا باید رعایت کنند آشنا شوید.

  • سن: افرادی که در زمان ارسال درخواست خود، کمتر از 45 سال باشند شانس بالاتری برای اخذ پذیرش دارند.
  • مهارت زبان انگلیسی: دریافت نمره بالا در آزمون آیلتس (7 یا بالاتر) و یا سایر آزمون های معادل که مورد تایید استرالیا است، ضروری می باشد.
مهاجرت به استرالیا
  • تخصص: متقاضی باید شغلی را انتخاب نماید که مرتبط با تخصص و مدرک تحصیلی خود باشد و علاوه بر آن، این شغل در لیست مشاغل تخصصی استرالیا موجود باشد. برای اطلاع از جزئیات این لیست با کارشناسان گروه عالیان ویزا در تماس باشید.
  • ارزیابی مهارت: تخصص متقاضی باید توسط نهاد ارزیابی استرالیا بررسی و تایید شود.
  • سنجش سلامت: انجام آزمایشات و معاینه توسط پزشک مورد تایید سفارت استرالیا، برای تایید سلامت متقاضی لازم می باشد.
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • کسب امتیاز لازم برای اخذ ویزا
  • نداشتن ویزای کنسل شده یا ریجکت شده در گذشته
  • انگیزه نامه

شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر در خصوص شرایط ذکر شده در بالا و همچنین در خصوص چگونگی اخذ اقامت استرالیا و پاسپورت استرالیا از طریق کار، با کارشناسان مجرب عالیان ویزا مشاوره دریافت کنید.

آنچه باید در مورد آزمون ارزیابی مهارت در استرالیا بدانید

آزمون ارزیابی مهارت در استرالیا که با عنوان skillselect شناخته می شود، برای تمامی متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق کار و تخصص، برگزار می شود و شرکت در آن و قبولی، الزامی است. در واقع، گذراندن این مرحله با موفقیت، یکی از اصلی ترین شروط اخذ ویزای کار استرالیا و مجوز کار در این کشور، برای نیروی متخصص و ماهر است. در این آزمون، ثابت می شود که متقاضی، از صلاحیت و مهارت کافی برای کار در استرالیا برخوردار است و استخدام این نیروی کار می تواند کمک بزرگی به صنعت کار استرالیا کند. نکته ای که باید به آن توجه کنید آن است که برای هر نوع عنوان شغلی در استرالیا، یک مرجع ارزیابی متفاوت وجود دارد و شما باید پس از انتخاب شغلی که در آن مهارت دارید، برای شرکت در این آزمون آماده شوید. پروسه ارزیابی مهارت و درخواست برای شرکت در آزمون، کاملا به صورت آنلاین است و در صورت قبولی، به شما دعوتنامه ای اعطا می گردد که می توانید با آن برای درخواست ویزای اسکیل وورکر استرالیا درخواست دهید. متقاضیان باید مهارت و تخصص خود را در قالب EOI ارائه کنند که به مدت 2 سال در پایگاه اطلاعاتی skillselect باقی می ماند. در ضمن، اطلاعات موجود در EOI قابل ادیت و آپدیت است. 

به طور کلی، شرکت در آزمون ارزیابی مهارت استرالیا، برای متقاضیان اخذ ویزاهای زیر الزامی است:

  • ویزای مستقل نیروی کار ماهر (زیرکلاس 189)
  • ویزای نیروی ماهر کاندید شده (زیرکلاس 190)
  • ویزای نیروی ماهر منطقه ای (زیرکلاس 491)
  • ویزای موقت فارغ التحصیلان ماهر (زیرکلاس 485)
  • ویزای اقامت دائم نیروی ماهر منطقه ای (زیرکلاس 191)

بررسی سیستم امتیازدهی در استرالیا برای نیروی کار ماهر و متخصص

سیستم گزینش نیروی متخصص در کشور استرالیا (skillselect)، مبتنی بر امتیاز است و متقاضیان مهاجرت به استرالیا طبق معیارهای مختلفی امتیاز دریافت می کنند. بر همین اساس، متقاضیان دریافت ویزای استرالیا از طریق تخصص، به کسب حداقل 65 امتیاز نیاز خواهند داشت. به طور کلی، عملکرد این سیستم امتیازدهی این چنین است که پس از ارسال مهارت ها و تخصص های متقاضی توسط وی در قالب EOI و سپس ارسال درخواست برای skillselect، کلیه اطلاعات فرد در یک مرکز داده و یا به اصطلاح در یک  استخر قرار داده می شوند. حال هر EOI، بر اساس اطلاعاتی که فرد در هنگام درخواست خود ارائه کرده است، یک امتیاز دریافت می کند. آن دسته از EOI ها که امتیاز بالایی به دست آورده اند (بی از 65 امتیاز)، در اولویت اعطای دعوتنامه جهت اخذ ویزای کاری یا همان ویزای اسکیل وورکر استرالیا قرار می گیرند. هدف از این سیستم و طبقه بندی آن، این می باشد که مقامات استرالیا اطمینان حاصل نمایند که متقاضیان برتر و دارای مهارت های بالا، برای دریافت ویزا در اولویت قرار گرفته اند.

مهم ترین امتیازهای لازم جهت مهاجرت به کشور استرالیا از طریق تخصص

باید بدانید که سیستم امتیازدهی استرالیا که در قسمت قبل به معرفی آن پرداخته شد، معیارهای خاصی را در نظر رفته و به هر کدام از این معیارها، امتیازی تعلق داده است. دریافت امتیاز بالا در هر یک از این معیارا، می تواند کم بودن امتیاز در معیار دیگر را جبران کند. در ادامه مطلب، این موضوع را بیشتر شرح خواهیم داد.

1. مورد نیاز بودن شغل در استرالیا

متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص میبایست برای شغلی درخواست دهند که در فهرست مشاغل مورد نیاز استرالیا وجود داشته باشد. این فهرست ها عبارتند از:

– فهرست مهارت های استراتژیک میان مدت و بلند مدت (MLTSSL)

– فهرست مشاغل ماهر کوتاه مدت (STSOL)

– فهرست مشاغل منطقه ای (ROL)

– طرح مهاجرت حمایت شده منطقه ای (RSMS)

مهاجرت به استرالیا
2. سن متقاضی

متقاضیان مهاجرت به کشور استرالیا از طریق تخصص، بر اساس سن خود در زمان درخواست، امتیازدهی می شوند. در بین گروه های سنی مختلف، افراد 25 تا 32 سال، بیشترین امتیاز را دریافت خواهند کرد. این در حالیست که به افراد 45 سال و بالاتر، امتیازی تعلق نخواهد گرفت.

گروه سنیامتیاز
18-2425 امتیاز
25-3230 امتیاز
33-3925 امتیاز
40-4415 امتیاز
45-490 امتیاز
3. مهارت در زبان انگلیسی

اکثر متقاضیان مهاجرت به کشور استرالیا از طریق تخصص ملزم به شرکت در آزمون بین المللی IELTS می باشند. افرادی که بومی کشورهای انگلیسی زبان هستند و یا از دانشگاهی که انگلیسی زبان اصلی آن است مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده اند (معادل لیسانس استرالیا و یا بالاتر)، نیازی به شرکت در آزمون IELTS ندارند.  با این وجود، برای کسب امتیاز مهارت زبان انگلیسی بهتر است کلیه متقاضیان در آزمون فوق شرکت نمایند.

نمره آزمون آیلتس امتیاز
نمره 8 و یا بالاتر20 امتیاز
نمره 7 یا بالاتر10 امتیاز
نمره 6 یا بالاتر0 امتیاز
4. تجربه اشتغال

متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص با توجه به تجربه ای که قبلا در مشاغل مربوط به تخصص خود کسب کرده اند، امتیاز دهی می شوند. متقاضیان میبایست این تجربه کاری را طی 10 سال اخیر در یکی از مشاغل تخصصی استرالیا کسب کرده باشند. لازم به ذکر است که امتیازدهی تجربه شغلی، بر اساس اینکه آن تجربه در داخل کشور استرالیا و یا خارج از این کشور کسب شده است، متفاوت خواهد بود. امتیازات هر دو جدول زیر را می توان با هم ترکیب کرد، اما حداکثر امتیاز کل برای استخدام نیروی متخصص در استزرالیا 20 امتیاز است.

مدت اشتغال در کشور استرالیا طی 10 سال اخیرامتیاز
1 سال5 امتیاز
3 سال10 امتیاز
5 سال15 امتیاز
8 سال20 امتیاز
مدت اشتغال خراج از استرالیا طی 10 سال اخیرامتیاز
3 سال5 امتیاز
5 سال10 امتیاز
8 سال15 امتیاز
5. مدارک تحصیلی

در این مورد، امتیاز فقط به بالاترین مدرک تحصیلی متقاضی تعلق می گیرد. برای مثال، اگر فردی هم مدرک دکتری و هم مدرک فوق لیسانس داشته باشد، امتیاز فقط به مدرک دکتری اعطا می شود. برای دریافت امتیاز لازم است حتما مدرک تحصیلی متقاضی با شغل و تخصص او مرتبط بوده و قابل مقایسه با مدارک کشور استرالیا باشد. این مورد در فرآیند ارزیابی مهارت حتما توسط نهاد ارزیابی مربوطه بررسی خواهد شد.

مهاجرت به استرالیا
مدرک تحصیلیامتیاز
دکتری20 امتیاز
لیسانس یا فوق لیسانس15 امتیاز
دیپلم استرالیا یا مدرک تجارت10 امتیاز
مدرکی که توسط نهاد ارزیابی مهارت به رسمیت شناخته شود10 امتیاز
6. مدارک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های استرالیا

به متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص در صورتی که مدرک تحصیلی خود را از یکی از دانشگاه های استرالیا اخذ کرده باشند، 5 امتیاز تعلق خواهد گرفت. این دوره تحصیلی متقاضیان حداقل باید دو ساله بوده باشد. همچنین اگر آنان این دوره دو ساله را در خارج از منطقه شهری استرالیا و یا مناطق کم جمعیت استرالیا گذرانده باشند، 5 امتیاز دیگر دریافت خواهند کرد.

7. مهارت در زبان های بومی استرالیا

متقاضیانی که در یکی از زبان های بومی استرالیا به مهارتی در حد ترجمه و تفسیر رسیده باشند، 5 امتیاز دریافت خواهند کرد. این مهارت باید توسط سازمان اعتبار سنجی مترجمان استرالیا (NAATI) تایید شود.

8. مهارت ها و صلاحیت های همسر

اگر همسر متقاضی در درخواست ویزا گنجانده شده باشد ولی مقیم یا شهروند استرالیا نباشد، مهارت های او می تواند در مجموع امتیازات حساب شود. برای به دست آوردن این امتیاز، همسر متقاضی باید شرایط عمومی مانند سن و مهارت زبان انگلیسی که در بالا به آن اشاره شد را داشته باشد. همچنین شغل و تخصص وی باید در لیست مشاغل تخصصی استرالیا وجود داشته باشد. در صورت دارا بودن شرایط، 5 امتیاز به آنان تعلق می گیرد.

9. تجربه کار در استرالیا با عنوان ” سال حرفه ای”

بر طبق برنامه “سال حرفه ای” یا همان Professional year، متقاضیانی که طی 4 سال گذشته، یک سال به صورت حرفه ای در استرالیا مشغول به کار بوده اند، 5 امتیاز دریافت خواهند کرد. این یک سال تجربه کاری باید به تایید دولت استرالیا برسد و شغل مربوطه باید در لیست مشاغل تخصصی استرالیا وجود داشته یا کاملا مرتبط با آن باشد.

10. مشاغل حمایت شده و اسپانسردار (مختص زیرکلاس 190 و 489)

به متقاضیان دریافت ویزا از طریق تخصص و یا تخصص حمایت شده توسط اسپانسر، در صورتی که از دولت ایالتی و یا منطقه ای استرالیا حمایت و اسپانسری دریافت کرده باشند، بین 5 تا 10 امتیاز تعلق خواهد گرفت. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این دو نوع ویزا می توانید با کارشناسان و متخصصان گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

سؤالات متداول
  • آیا درخواست نیروی متخصص بالای 45 سال جهت مهاجرت به استرالیا رد می شود؟

خیر. افراد بالای 45 سال صرفا امتیاز سن را دریافت نخواهند کرد ولی همچنان مجاز به ارسال درخواست می باشند و در صورت بالا بودن سایر امتیازها، شانس پذیرش دارند. برای دریافت مشاوره بیشتر در خصوص شرایط سنی مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص در سال ۲۰۲۳ با کارشناسان گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

  • دریافت ویزای استرالیا از طریق تخصص، چقدر طول می کشد؟

به نوع ویزا بستگی دارد اما معمولا بین 6 تا 12 ماه طول می کشد.

  • آیا درآمد نیروی متخصص در استرالیا بالا می باشد؟

بله. میزان حقوق دریافتی به شرایط مختلفی بستگی دارد اما طبق آخرین آمارها، حداقل درآمد در استرالیا حدود 4000 دلار در ماه می باشد. نیروی متخصص قطعا درآمد بسیار بالاتری خواهند داشت.

  • هزینه دریافت ویزای کاری استرالیا چقدر است؟

به نوع ویزای شما بستگی دارد. در حالت کلی، برای اکثر ویزاها در حدود 4000 دلار استرالیا است.

سخن پایانی

مهاجرت به استرالیا برای نیروی کار ماهر و متخصص، از طریق طرح skillselect امکان پذیر است. در این طرح که مبتنی بر یک سیستم امتیازدهی است، متقاضیان از جنبه های مختلف بررسی می شوند، در آزمون تعیین مهارت شرکت می کنند و در نهایت بر اساس مهارت خود و برخی معیارهای دیگر مانند سن و یا مهارت به زبان انگلیسی، امتیاز دریافت می کنند. ما در این مقاله سعی نمودیم تا کلیه نکات مهم مربوط به مهاجرت به کشور استرالیا از طریق تخصص در سال 2023 را برای شما شرح دهیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مثاله برای شما مفید بوده باشد. با توجه به دقت و حساسیت بالای سیستم مهاجرتی استرالیا، به ویژه برای نیروی کار ماهر، به شما توصیه می شود بدون کسب اطلاعات دقیق و اطمینان از واجد شرایط بودن خود، برای اخذ ویزا اقدام نکنید. شما می توانید ابتدا میزان مهارت و تخصص خود را توسط تیم عالیان ویزا ارزیابی کنید تا به طور تقریبی، از شانس موفقیت خود در اسکیلد ورکر استرالیا اطلاع کسب کنید. کارشناسان و وکلای با تجربه ما ابتدا تمامی معیارهای لازم را به طور صادقانه برای شما شرح می دهند. پس چنانچه قصد کار در استرالیا را دارید، همین حالا با شماره های موسسه تماس حاصل نموده و یا فرم ارزیابی موجود در وبسایت را تکمیل کنید. منتظر شما هستیم.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *