هرآنچه در مورد ویزای تحصیلی آلمان باید بدانید

کشور آلمان با ارائه سیستم تحصیل رایگان در برترین دانشگاه های جهان، نظر متقاضیان تحصیل در اروپا را بسیار به خود جلب کرده است. این امر در کنار سایر عوامل، مانند هزینه زندگی مقرون به صرفه، اعطای ویزای شنگن و حتی ارائه مدارک معتبر بین المللی، باعث شده است تا این کشور به سومین مقصد محبوب در جهان برای تحصیل مبدل شود و هزاران دانشجوی بین المللی به دنبال اخذ مدرک از دانشگاه های آلمان باشند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی هرآنچه که باید در مورد ویزای تحصیلی آلمان بدانید، بپردازیم. اگر شما نیز قصد تحصیل در بهشت آموزش عالی اروپا را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است.

ویزای تحصیلی آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • مزایای اخذ ویزای تحصیلی آلمان
  • فرآیند اخذ ویزای تحصیلی آلمان
  • دانشجویانی که در آلمان تحصیل کنند قادر خواهند بود پس از فارغ التحصیلی، اقامت این کشور را به دست آورند. با تحصیل در آلمان، این شانس را خواهید داشت که پس از فارغ التحصیلی در آلمان بمانید و به دنبال کار باشید. این قانون به فارغ التحصیلان بین المللی اجازه می دهد تا 18 ماه پس از اتمام دوره تحصیل، برای جستجوی کار در آلمان بمانند. پس از یافتن شغل مناسب، میتوان با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری، اقامت طولانی مدت و حتی پاسپورت این کشور را دریافت نمود.
  • با تحصیل در آلمان، فرصت های شغلی بیشماری پس از فارغ التحصیلی در انتظار دانشجویان میباشد. از آنجایی که آلمان کشوری بسیار توسعه یافته میباشد و اقتصاد آن روزانه از هزاران شغل جدید پشتیبانی می کند، اکثر دانشجویان بین المللی امکان یافتن شغل مناسب را دارند.
ویزای تحصیلی آلمان
  • دانشجویان میتوانند به صورت رایگان در دانشگاه های دولتی آلمان تحصیل نمایند. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان عمدتا توسط دولت تامین میشود و برای کلیه دانشجویان داخلی و بین المللی به طور یکسان رایگان میباشد.
  • دریافت ویزای تحصیلی آلمان ، امکان سفر آزادانه به کل اروپا را برای دانشجویان فراهم میکند.
  • کشور آلمان دارای برترین دانشگاه ها با رنکینگ جهانی میباشد و سیستم آموزشی آن بسیار باکیفیت است.
  • دانشجویان قادرخواهند بود با تحصیل در آلمان، مدارک معتبر بین المللی دریافت کنند که در همه کشورهای جهان پذیرفته میشود. فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان از قابلیت استخدام بالایی در بازار کار جهانی برخوردار هستند.
  • متقاضیانی که به زمان آلمانی تسلط ندارند میتوانند در برخی رشته ها به زبان انگلیسی تحصیل نمایند.
  • هزینه زندگی در آلمان برای دانشجویان مقرون به صرفه میباشد. هزینه زندگی در کشور آلمان، در مقایسه با سایر کشورهای مجاور مانند فرانسه، هلند و بریتانیا به طرز شگفت انگیزی پایین است.

فرآیند اخذ ویزای تحصیلی آلمان

1. اخذ پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های معتبر آلمان

برای اکثر دوره های تحصیلی میتوان مستقیما با مراجعه به وبسایت دانشگاه، بخش امور بین المللی، درخواست خود را ارسال نمود. از طرفی دیگر، میتوان از وبسایت پذیرش متمرکز دانشجویان بین المللی به آدرس www.uni-assist.de، که توسط سرویس تبادل علمی آلمان یا همان DAAD اداره میشود، برای ارسال درخواست خود استفاده کرد. البته برخی از دانشگاه ها به این سیستم متصل نمیباشند و باید مستقیما به وبسایت دانشگاه مراجعه شود. متقاضیان میتوانند برای بالا بردن شانس پذیرش خود، همزمان برای دوره ها و دانشگاه های متعدد به طور جداگانه درخواست دهند. در بسیاری از دانشگاه های آلمان می توان دو بار در سال برای پذیرش درخواست کرد، یکبار برای شروع تحصیل در ترم زمستان و یکبار برای ترم تابستان. به طور کلی، ارسال درخواست برای ثبت نام در ترم زمستان باید تا 15 جولای و درخواست برای ثبت نام در ترم تابستان تا 15 ژانویه انجام شود. سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD)، دارای پایگاه داده ای متشکل از تقریباً 2000 برنامه و فرصت تحصیلی است که اکثرا به زبان انگلیسی بوده و متقاضیان می توانند از آن برای جستجوی دانشگاه و فرصت تحصیلی مناسب بهره ببرند. همچنین می‌توانند هنگام تصمیم‌گیری، آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر آلمان را در رتبه‌بندی جهانی QS بررسی کنند تا دانشگاه های برتر آلمانی را در رشته خود بیابند. برخی از متقاضیان تحصیل در آلمان که ساکن کشورهایی خارج از اروپا میباشند، میبایست پس از گذراندن یک دوره مقدماتی به نام Studienkolleg، در آزمون ورودی Feststellungsprüfung شرکت نمایند. دانش آموزانی که سوابق تحصیلی عالی دارند میتوانند از شرکت در این دوره و آزمون معاف شوند.

2. اثبات تمکن مالی لازم جهت تامین هزینه های خود در آلمان

در حال حاضر، دانشجویان میبایست مبلغی معادل 836 یورو در ماه را جهت تامین هزینه های خود در آلمان داشته باشند و مدارک اثبات آن را ارائه نمایند. به طور کلی، موارد زیر میتوانند به عنوان سندی بر تمکن مالی متقاضی عمل کنند:

  • بلوکه شدن مبلغ 10.032 یورو در یکی از بانک های آلمان
  • ارائه تعهدنامه
  • گواهی اخذ بورسیه تحصیلی
  • تعهد والدین، مبنی بر تامین هزینه های دانشجو در طول اقامت وی در آلمان (این امر از طریق اثبات درآمد والدین طی 6 ماه گذشته ممکن خواهد بود)
ویزای تحصیلی آلمان

3. دریافت بیمه سلامت در آلمان

این مرحله باید قبل از درخواست برای ویزای تحصیلی آلمان و پذیرش دانشگاه انجام شود. اگر متقاضیان شهروند اتحادیه اروپا نباشند، باید ماهیانه مبلغی بین 80 یورو تا 160 یورو بابت بیمه پرداخت نمایند. این مبلغ برای متقاضیان بالای 30 سال بیشتر است و اگر در هنگام شروع دوره تحصیلی، بیش از 29 سال داشته باشند، فقط میتوانند بیمه خصوصی دریافت کنند.

4. درخواست اخذ ویزای تحصیلی آلمان

شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، برای تحصیل در آلمان به ویزای دانشجویی آلمان نیاز خواهند داشت. متقاضیان میتوانند با مراجعه به سفارت و یا کنسولگری آلمان، درخواست ویزا دهند.

5. تعیین محل اقامت در آلمان

در نهایت، دانشجویان میبایست پس از اخذ ویزا، نسبت به تعیین محل اقامت خود در آلمان اقدام نمایند. متأسفانه اکثر دانشگاه های آلمان به دانشجویانی که در حال ثبت نام هستند خوابگاه ارائه نمی دهند. اجاره خانه به احتمال زیاد بزرگترین هزینه ماهانه دانشجویان خواهد بود و بسته به قسمتی از کشور که در آن زندگی می کنند متفاوت میباشد. در شهرهای بزرگ در غرب آلمان (مانند دوسلدورف، کلن و غیره) و شهرهای کوچکتر دانشجویی مانند هایدلبرگ و فرایبورگ شرایط و هزینه های اجاره خانه متفاوت است و باید انتظار داشته باشند کمی بیشتر از زمانی که در شرق آلمان (یعنی برلین) زندگی می کنند، هزینه و اجاره پرداخت نمایند. پس از یافتن مکانی برای زندگی، باید در «دفتر ثبت نام ساکنان» (Einwohnermeldeamt) یا «دفتر شهروندان» (Bürgeramt) ثبت نام کنند.

6. ثبت نام در دانشگاه

قبل از شروع دوره و استفاده از امکانات دانشگاه، باید اول در دانشگاه ثبت نام نمود. حتی، قبل از شروع هر ترم جدید نیز باید مجددا ثبت نام نمایند. هزینه این ثبت نام معمولا بسته به دانشگاه، بین 150یورو تا 250یورو خواهد بود. دانشجویان میبایست یک هزینه اضافی بابت حمل و نقل عمومی، به مبلغ 180 یورو نیز پرداخت نمایید که تا 6 ماه هزینه حمل و نقل آنان را پوشش میدهد.

سؤالات متداول
  • دانش آموزانی که قصد دریافت اقامت آلمان و تحصیل در این کشور رادارند میتوانند با خانواده وارد آلمان شوند؟

بله. دانش آموزانی که زیر سن قانونی هستند باید یک قیم معرفی نمایند که این فرد قیم میتواند پدر، مادر و یا یک فرد قانونی باشد.

  • آیا رایگان بودن دانشگاه های آلمان نشان دهنده بی کیفیت بودن دانشگاه های این کشور است؟

خیر به هیچ وجه. دانشگاه های آلمان جزو بهترین دانشگاه های جهان هستند و شما می توانید انتظار داشته باشید که به عنوان یک دانشجوی خارجی از تحصیلات در سطح جهانی برخوردار شوید. بسیاری از دانشگاه های بزرگ آلمان مرتباً در بین 100 مؤسسه برتر در رتبه بندی های بین المللی قرار می گیرند. صرف نظر از رتبه بندی دانشگاه، همیشه می توانید انتظار تدریس با کیفیت بالا را داشته باشید. قانون تحصیل رایگان آلمان، یک تصمیم صرفا سیاسی توسط دولت آلمان است. مدرک دانشگاهی آلمان در سرتاسر جهان مورد احترام خواهد بود و درهای زیادی را برای انتخاب شغل به روی شما باز می کند.

  • شرایط زبان برای تحصیل در دانشگاه های آلمان به چه صورت میباشد؟

تحصیل در این کشور به زبان آلمانی بوده و نیاز میباشد متقاضیان مدرک B1 یا B2 زبان آلمانی را ارائه دهند. اما همانطور که در این مقاله اشاره شد، امکان تحصیل در برخی رشته ها به زبان انگلیسی وجود دارد و این از مزایای تحصیل در آلمان میباشد.

سخن پایانی

آلمان، یکی از بهترین کشورهای اروپای غربی، با ارائه سیستم آموزش باکیفیت و رایگان، به گزینه ای بسیار محبوب جهت تحصیل در اروپا تبدیل شده است و دانشجویان بسیاری از سرتا سر جهان، به خصوص ایران، به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه های برتر این کشور میباشند. ما در این مقاله به بررسی فرآیند اخذ ویزای تحصیلی آلمان پرداختیم و مزایای آن را شرح دادیم. امیدواریم اطلاعات ما باعث کمک به تصمیم گیری برای تحصیل و فراهم شدن شرایط مهاجرت به آلمان برای شما مخاطب عزیز گردد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور آلمان را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *