مهمترین نکات در اخذ ویزای دانشجویی بلژیک

کشور بلژیک که به داشتن امنیت، کیفیت بالای زندگی و فرهنگ پر جنب و جوش خود معروف است، دارای برخی از برترین دانشگاه های اروپا و یک سیستم آموزشی نوآور و با کیفیت نیز می باشد. به دلیل ارائه بسیاری از امکانات رفاهی به دانشجویان در بلژیک، شهر بروکسل رتبه 38 را در بین بهترین شهرهای دانشجویی در رنکینگ QS کسب کرده است. اما شرایط تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین المللی چیست؟ آیا دانشجویان ملزم به اخذ ویزای دانشجویی می باشند؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مهم ترین نکات در اخذ ویزای دانشجویی بلژیک بپردازیم. چنانچه شما نیز بلژیک را به عنوان مقصد تحصیلی خود در اروپا انتخاب نموده اید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

ویزای دانشجویی بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای دانشجویی کشور بلژیک چیست؟
  • شرایط اخذ ویزای دانشجویی کشور بلژیک
  • شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک
  • الزامات زبان جهت اخذ ویزای دانشجویی کشور بلژیک
  • تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی کشور بلژیک
  • دلایل ریجکتی ویزای دانشجویی کشور بلژیک

ویزای دانشجویی کشور بلژیک چیست؟

کلیه دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا (به جز آمریکا، ژاپن، نیوزلند، استرالیا، موناکو و جمهوری آندورا) میبایست جهت تحصیل در دانشگاه های بلژیک، ویزای دانشجویی دریافت نمایند. این در حالیست که دانشجویان اتحادیه اروپا جهت تحصیل در دانشگاه های این کشور، نیازی به دریافت ویزای دانشجویی بلژیک ندارند. این ویزا در واقع به دانشجویان بین المللی اجازه ورود به بلژیک و دریافت مجوز اقامت تحصیلی این کشور را اعطا می کند. لازم است بدانید که ویزای دانشجویی کشور بلژیک از نوع ویزای شنگن است و دارندگان آن مجاز می باشند بدون نیاز به اخذ ویزا، به کلیه کشورهای منطقه شنگن سفر نموده و تا سقف 90 روز در این منطقه اقامت داشته باشند. ویزای دانشجویی در بلژیک شامل دو نوع ویزای C (کوتاه مدت) و ویزای D (بلند مدت) است. ویزای C مناسب اقامت تحصیلی در بلژیک تا سقف 90 روز می باشد، اما ویزای D برای تحصیل طولانی مدت (بیش از 90 روز) در بلژیک صادر می گردد. جهت اخذ ویزای دانشجویی، شروطی از سوی اداره مهاجرت بلژیک تعیین شده است که در ادامه مطلب به شرح آن خواهیم پرداخت.

ویزای دانشجویی بلژیک

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کشور بلژیک

شرایط اخذ ویزای دانشجویی می تواند با توجه به رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و شرایط دانشجویان متفاوت باشد. کلیه شروط لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی بلژیک، در وبسایت رسمی اداره مهاجرت این کشور موجود است و متقاضیان می توانند با مراجعه به این وبسایت اطلاعات کامل را دریافت نمایند. ما در این قسمت، برخی از مهم ترین شروط اخذ ویزای دانشجویی کشور بلژیک را به طور خلاصه برای شما آورده ایم که عبارت اند از:

  • اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در بلژیک
  • داشتن پاسپورت معتبر
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • اثبات تمکن مالی
  • ارائه مدرک زبان
  • اثبات محل اقامت دانشجو در بلژیک
  • ارائه مدارک مربوط به پرداخت شهریه دانشگاه
  • دریافت بیمه درمانی در بلژیک
  • ارائه کلیه سوابق تحصیلی و رزومه
  • پرداخت هزینه ویزا

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک

مهم ترین شرط جهت مهاجرت تحصیلی به بلژیک و دریافت ویزای دانشجویی بلژیک ، اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر در این کشور است. این بدان معناست که متقاضیان باید پس از انتخاب دانشگاه مورد علاقه خود در بلژیک و همچنین پس از بررسی مهلت ارسال درخواست ها، با ارائه مدارک تحصیلی و رزومه خود به دانشگاه مربوطه، جهت اخذ پذیرش تحصیلی درخواست دهند. چنانچه تشخیص داده شود که دانشجو واجد شرایط دریافت پذیرش است و کلیه شرایط تعیین شده از سوی دانشگاه را دارا می باشد، یک تاییدیه برای دانشجو ارسال می گردد. پس از دریافت تاییدیه دانشگاه و همچنین پرداخت شهریه، دانشجو می تواند با مراجعه به سفارت یا کنسولگری بلژیک در کشور خود، درخواست ویزای دانشجویی دهد.

معمولا کلیه شرایط جهت اعطای پذیرش تحصیلی، شهریه دانشگاه، مدرک زبان مورد نیاز و همچنین مهلت ارسال درخواست ها، در وبسایت دانشگاه انتخابی متقاضی در بلژیک آورده شده است. پس توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام، حتما به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در بلژیک مراجعه نموده و از دارا بودن شرایط اطمینان حاصل نمایید. در ضمن، توصیه ما به متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی در بلژیک آن است که به منظور افزایش شانس خود، بیش از یک دانشگاه را انتخاب نموده و درخواست خود را برای چندین دانشگاه که مناسب شرایط آنها باشد ارسال نمایند.

الزامات زبان جهت اخذ ویزای دانشجویی کشور بلژیک

کشور بلژیک متشکل از یک جامعه چند زبانه و چند فرهنگی است. این کشور اروپایی از چهار منطقه اصلی تشکیل می شود که عبارت اند از: منطقه بروکسل، منطقه فلاندرز، منطقه والونیا و منطقه آلمانی زبان. در نتیجه، زبان رایج در هر منطقه متفاوت بوده و دانشگاه های بلژیک با توجه به منطقه ای که در آن قرار دارند زبان تحصیل را تعیین می نمایند. به طور کلی، زبان های رایج در بلژیک شامل زبان های فرانسوی، آلمانی، هلندی و انگلیسی هستند. متقاضیان تحصیل در دانشگاه های بلژیک میبایست با توجه به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی خود، به یکی از زبان های نام برده شده در بالا، تسلط داشته باشند.

 در برخی از رشته های تحصیلی مانند رشته های پزشکی، تحصیل عموما به زبان فرانسوی و یا آلمانی ممکن است. البته برخی از دانشگاه های بلژیک امکان تحصیل به زبان انگلیسی (با ارئه مدرک آیلتس با نمره حداقل 6.5 و یا معادل آن) را نیز فراهم نموده و یا دروس را به صورت ترکیبی از زبان ها تدریس می کنند. توصیه ما به دانشجویان آن است که حتما با مراجعه به وبسایت رسمی دانشگاه خود در بلژیک، از زبان تحصیل، مدرک زبان و نمره زبان مورد قبول اطمینان حاصل کنند.

ارائه مدرک زبان، علاوه بر اخذ پذیرش از دانشگاه، جهت دریافت ویزای تحصیلی بلژیک نیز لازم است. این بدان معناست که عدم ارائه مدرک زبان، شانس دانشجویان را برای اخذ ویزا به شدت کاهش می دهد. البته دوره های زبان بسیاری در بلژیک برای دانشجویان بین المللی برگزار می شود و دانشجویان می توانند مهارت زبان خود را در بلژیک افزایش دهند. اما همچنان توصیه می شود برای افزایش شانس خود و جلوگیری از ریجکتی ویزا، حتما مدرک زبان ارائه نمایید.

تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی کشور بلژیک

علاوه بر لزوم ارائه مدرک زبان، لزوم اثبات تمکن مالی نیز می تواند جزو دغدغه های مهم متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باشد. بر اساس قوانین تعیین شده از سوی اداره مهاجرت بلژیک، کلیه متقاضیان اخذ ویزای دانشجویی بلژیک باید از تمکن مالی لازم برخوردار بوده و ثابت نمایند که قادر به تامین مخارج و هزینه های خود در طول اقامت خود در بلژیک خواهند بود. اثابت این امر از طریق ارائه صورتحساب های بانکی امکان پذیر است. در حال حاضر، تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی کشور بلژیک برابر با 670 یورو در ماه است. این بدان معناست که دانشجویان باید ثابت کنند حدود 8000 یورو برای یک سال اقامت خود در بلژیک را در حساب بانکی خود دارند. البته لازم به ذکر است که چنانچه دانشجویان از حمایت یک اسپانسر بهره مند باشد و یا مخارج آنها توسط خانواده تامین شود، ارائه مدارک مربوط به تمکن مالی اسپانسر و یا والدین نیز ممکن است. دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه در بلژیک شده باشند نیز ملزم به اثبات تمکن مالی نبوده و تنها لازم است مدارک مربوط به بورسیه را ارائه نمایند.

ویزای دانشجویی بلژیک
دلایل ریجکتی ویزای دانشجویی کشور بلژیک

عدم برآورده کردن شروطی که در بالا به آن اشاره شد می تواند منجر به ریجکتی ویزای بلژیک شود. منظور از ریجکتی ویزا آن است که درخواست دانشجو جهت اخذ ویزا پذیرفته نشده و رد شود. در چنین شرایطی، نامه ای برای دانشجو ارسال می گردد که حاوی نتیجه درخواست، علت ریجکتی ویزا و همچنین امکان و یا عدم امکان درخواست تجدید نظر می باشد. معمولا برخی از رایج ترین دلایل ریجکتی ویزای دانشجویی عبارت اند از:

  • عدم ارائه نامه پذیرش از دانشگاه
  • عدم اثبات تمکن مالی
  • عدم ارائه مدرک زبان
  • عدم توانایی در قانع کردن آفیسر پرونده مبنی بر بازگشت به کشور خود پس از فارغ التحصیلی
  • عدم دریافت بیمه در بلژیک
  • عدم تعیین محل اقامت در بلژیک
  • ارائه پاسپورت مخدوش و یا قدیمی
  • ناقص بودن مدارک درخواستی
سؤالات متداول
  • مدرک زبان لازم جهت تحصیل در بلژیک به زبان فرانسوی چیست؟

متقاضیان باید مدرک DELF یا DALF ارائه نمایند.

  • دریافت ویزای دانشجویی بلژیک چقدر طول می کشد؟

معمولا پردازش درخواست ها بین 15 روز تا 90 روز انجام می شود.

  • هزینه دریافت ویزای دانشجویی بلژیک چقدر است؟

هزینه درخواست ویزا و پردازش آن، 210 یورو است.

  • آیا میتوان با دریافت ویزای دانشجویی، اقامت دائم بلژیک را به دست آورد؟

تحت شرایطی بله. چنانچه شما پس از فارغ التحصیلی بتوانید یک پیشنهاد شغلی در بلژیک دریافت نمایید، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و کسب اقامت بلژیک وجود دارد.

  • آیا ویزای دانشجویی در بلژیک نیاز به تمدید دارد؟

بله. ویزای دانشجویی تنها 1 سال اعتبار دارد و پس از آن باید هر ساله تمدید شود.

سخن پایانی

کشور بلژیک با ارائه آموزش با کیفیت در برخی از برترین دانشگاه های اروپا و همچنین داشتن هزینه های مقرون به صرفه، مقصدی عالی جهت تحصیل در خارج از کشور است. متقاضیان تحصیل در بلژیک باید با اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر در این کشور، ویزای دانشجویی دریافت نموده و پس از ورود به بلژیک، مجوز اقامت دریافت نمایند. کسب اطلاع از جدیدترین الزامات تعیین شده جهت اخذ ویزای دانشجویی می تواند مسیر مهاجرتی دانشجویان را تسهیل کند. ما در این مقاله به بررسی شرایط اخذ ویزای دانشجویی بلژیک پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *