مدارک مورد نیاز برای کار در اتریش

درباره شرایط کار در اتریش چه می دانید؟ آیا تا کنون، به مهاجرت کاری به اتریش، به عنوان گزینه ای مناسب برای اخذ اقامت اروپا فکر کرده اید؟ اگر قصد مهاجرت کاری به اروپا را دارید اما اتریش در بین انتخاب های شما وجود ندارد، حتما لازم است همین حالا در تصمیم خود بازنگری نموده و درباره این کشور، شرایط و مزایای کار در آن، بیشتر تحقیق کنید. از آنجایی که بسیاری از علاقه مندان به مهاجرت کاری، به خوبی با کشور اتریش آشنا نشده اند و مطمئنا درباره انواع ویزای کار اتریش، علی الخصوص کارت اقامت قرمز سفید قرمز، اطلاعات کافی ندارند. ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، همه چیز را درباره شرایط کار در کشور اتریش و الزامات تعیین شده جهت اخذ ویزای کاری این کشور را برایتان توضیح داده و به شما کمک کنیم تا انتخابی بهتر داشته باشید. 

پس به هیچ عنوان خواندن این مقاله را از دست ندهید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور اتریش برای شما مخاطب عزیز گردآوری شده است.

کار در اتریش

عناوین و موضوعات این مقاله

آشنایی با شرایط کار در اتریش

اتریش، یکی از پیشرفته ‌ترین کشورهای اروپایی می باشد که فرصت ‌های شغلی مختلفی را با درآمد بالا، در اختیار مهاجران جهان قرار داده است. اخیرا شرایط اقتصادی و اجتماعی اتریش، حتی از سال های قبل هم بهتر شده و با توجه به پیشرفت ‌های روزافزون این کشور در صنایع مختلف، کمبود نیروی کار ماهر، دغدغه ای بزرگ برای دولت اتریش است. بنابراین شما این شانس را خواهید داشت که با فراهم کردن مدارک مورد نیاز و همچنین دنبال کردن دستورالعمل ‌های کاریابی در اتریش، شغلی عالی برای خود در این کشور فراهم کنید. 

اتریش از لحاظ شاخص درآمد، یکی از بهترین و ثروتمندترین کشورهای اروپایی در چند سال اخیر به شمار می ‌آید. مزایا و حقوق کارکنان در اتریش در سطح خوبی قرار دارد و یکی از دلایل مهاجرت ‌های کاری متعدد به این کشور، همین موضوع است. شما می توانید از طریق کار در اتریش، زندگی مرفه و بسیار با کیفیتی را برای خود و خانواده تان فراهم کنید.

کار در اتریش

بر طبق قوانین اتریش، کلیه علاقه مندان به کار در این کشور که شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا هستند، ملزم به دریافت ویزای کاری اتریش و مجوز کار در این کشور می باشند. حال یکی از مهم ترین شروط لازم برای دریافت این نوع ویزای اتریش، اخذ جاب آفر یا همان پیشنهاد شغلی، از یک کارفرما در اتریش است. معمولا شرایط اخذ جاب آفر اتریش، با توجه به نوع کار و حیطه تخصص، متفاوت است. در حالت کلی، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبط، داشتن مدرک زبان B1 یا B2 آلمانی و یا انگلیسی و سن کمتر از ۴۰ سال و موارد دیگر، از شروط اخذ ویزای کاری در اتریش است.

در ادامه بحث به چگونگی و روش‌های ارسال درخواست ویزای کار اتریش و همچنین مدارک مورد نیاز و دیگر شرایط لازم برای درخواست کار در این کشور می‌پردازیم. معمولا شخصی که به اخذ اقامت کاری در اتریش است، ابتدا باید ترجمه رسمی آلمانی کلیه مدارک کاری، تحصیلی و هویتی خود را به تأیید سفارت اتریش در ایران برساند تا در مرحله بعد بتواند درخواست ویزای کاری خود را ارسال کند. بعد از ارسال مدارک معمولابین 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا نتیجه درخواست شما مشخص شود. 

در نمودار زیر می‌توانید نرخ بیکاری در اتریش را مشاهده کنید.

کار در اتریش

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار اتریش

علاقه مندان به کار در اتریش و اخذ ویزای کار این کشور میبایست مدارک تعیین شده را به صورت ترجمه شده و کامل، به سفارت اتریش در کشور خود تحویل دهند. معمولا این مدارک، با توجه به نوع ویزای درخواستی، نوع کار و همچنین شرایط متقاضی، متفاوت است. شما می توانید با مراجعه به وب سایت رسمی اداره مهاجرت اتریش، کلیه مدارک لازم را مطالعه نمایید. در حالت کلی، برخی از مهم ترین مدارکی که ارائه آن برای کلیه متقاضیان الزامی است عبارت اند از:

  • کلیه مدارک هویتی متقاضی
  • پاسپورت معتبر
  • یک قطعه عکس جدید با فرمت ویزا
  • کلیه مدارک تحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • گواهی مبنی بر اشتغال به کار در ایران (نیازی به ارائه سابقه بیمه نیست و فقط ارائه نامه از محل کار کفایت می‌ کند)
  • فیش حقوقی
  • فرم درخواست ویزا
  • پرینت حساب بانکی جهت اثبات تمکن مالی
  • مدارک دریافت بیمه در اتریش
  • مدارک اقبات محل اقامت متقاضی در اتریش
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • گواهی سلامت پزشکی

معرفی روش های دریافت ویزای کار اتریش

ویزاهای کاری در اتریش معمولا به دو روش زیر قابل دریافت هستند.

    1. جاب آفر (پیشنهاد شغل از طرف کارفرما)
    2. جاب سیکر (جستجوی کار)
  • در روش اول یعنی جاب آفر، فرد متقاضی ویزای کاری باید یک پیشنهاد کاری از کارفرمایی در اتریش (کارفرمای معتبر و مورد تأیید دولت اتریش) دریافت کند. در این روش فرایند اخذ ویزا تا حد زیادی نیازمند انجام کارهایی از طرف کارفرما است. بدین صورت که ارسال قرداد کاری، اقدام برای درخواست ویزا کاری با کمک کارفرما انجام می شود چراکه بدین شکل نیاز شرکت خود را رفع می کند.
  • در روش دوم یعنی جاب سیکر، فرد باید دارای امتیازات لازم بوده و مدارک و شرایطی را فراهم کند تا بتواند وارد اتریش شده و 6 ماه با توجه به رشته تحصیلی، مهارت‌ها و سوابق کاری خود دنبال کار مورد نظر بگردد. در واقع اخذ ویزای کاری در این کشور امتیازی (point base system)است و در این روش فرد باید امتیازات لازم را بر حسب سن، مدرک تحصیلی، سابقه کار، مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی و دیگر مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود کسب کند.

نکته 1: اگر بخواهید در رشته‌های علوم انسانی مثل حقوق یا در رشته‌ای مانند پزشکی مشغول کار شوید باید ابتدا مدرک خود را معادل سازی کنید. یعنی ابتدا باید سطح زبان آلمانی خود را به C1  برسانید و بعد در آزمون معادل سازی شرکت کنید و چند واحد مشخص شده را بگذراند تا پس از آن معادل سازی مدرک شما انجام شود تا بتوانید در همان زمینه مشغول به کار شوید.

 نکته 2:  به عنوان یک راه جایگزین و مناسب می‌توانید ابتدا از طریق تحصیل وارد اتریش شوید و سپس با پیدا کردن شغل مناسب، ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهید. مثلا در مورد لیسانس حقوق، شخص می‌تواند ابتدا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حقوق وارد اتریش شود و بعد از اتمام درس، مدرک لیسانس خود را معادل سازی کند، و با سطح زبان آلمانی عالی، در آزمون های لازم شرکت کند و اگر در آزمون قبول شد، می‌تواند در اتریش مشغول کار شود.

 نکته 3: در اتریش معمولا مدرک فوق دیپلم ارزیابی نمی شود و حداقل مدرک مورد قبول که حداقل امتیاز را می آورد، لیسانس است. بنابراین بطور معمول مدرک فوق دیپلم را به رسمیت نمی‌شناسند و مورد تأیید واقع نمی‌شود.

1- بررسی شرایط دریافت جاب آفر در اتریش

ابتدا فرد متقاضی باید از طریق سایت‌های کاریابی، شغلی متناسب با مهارت و تخصص خود پیدا کند. بعد از آن برای کارفرمای مربوطه درخواست کار خود را ارسال کند و منتظر دریافت پاسخ از جانب او باشد. در این شیوه فرد متقاضی باید مدارک مورد نیاز در زمینه تحصیل یا تخصص خود را برای کار مورد نظر و پیشنهاد شغلی کارفرما ارسال کند. در مرحله بعد کارفرما باید شغل مورد نظر را به مدت سه ماه در کشور اتریش آگهی کند و بعد از آن نیز باید 3 ماه در اتحادیه اروپا آگهی مبنی بر درخواست نیروی کار برای شغل مورد نظر نشر دهد. اگر در این مدت هیچ نیروی کاری متناسب با شغل مورد نظر پیدا نشود و یا کارفرما نیروی کار معرفی شده را به هر دلیلی نپذیرد، فرد متقاضی کار در اتریش می‌تواند ویزای کاری خود را دریافت نماید.

درصورتی که شخص شرایط زیر را داشته باشد و از مجموع 90 امتیاز بر اساس سیستم امتیازبندی نیروی کار کلیدی، 55 امتیاز را کسب کند به او اقامت 2 ساله اتریش و کارت اقامت قرمز سفید قرمز داده می شود. این امتیازات در جدول زیر نشان داده شده‌اند:

امتیازهامعیارهای واجد شرایط بودن برای نیروهای کلیدی
حداکثر امتیاز 30شرایط لازم
20تحصیلات فنی و حرفه ای / آموزش و مهارت های خاص در زمینه شغل های کلیدی
25واجد شرایط پذیرش در دانشگاه
30تکمیل برنامه مطالعاتی 3 ساله در موسسات آموزش عالی
حداکثر امتیاز 20تجربه کاری در زمینه شغل کلیدی
2به ازای هر سال
4کار در اتریش به ازای هر سال
حداکثر امتیاز 15مهارت زبانی آلمانی
5آلمانی در سطح A1
10آلمانی در سطح A2
15آلمانی در سطح B2
حداکثر امتیاز 10مهارت زبان انگلیسی
5انگلیسی در سطح A2
10انگلیسی در سطح B1
حداکثر امتیاز 15سن
15تا 30 سال
10تا 40 سال
90مجموع امتیازات حداکثر مجاز
20امتیاز ویژه برای ورزشکاران حرفه ای یا مربیان حرفه ای ورزشی
55حداقل امتیاز مورد نیاز

2- کار در اتریش با ویزای جاب سیکر

یکی از موقعیت های بسیار خوبی که دولت اتریش جهت کار قرار داده است ویزای جستجوی کار است. بر اساس این ویزا به شخص فرصت داده می شود تا 6 ماه وارد کشور اتریش شده و به جستجوی کار بپردازد. در صورتی که در این مدت، شخص، کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا کند و با کارفرمایی در کشور اتریش قرارداد منعقد نماید، ویزای کار اتریش و درنهایت اقامت اتریش دریافت می نماید. برای دریافت ویزای جستجوی کار اتریش سیستم امتیازبندی وجود دارد که بر اساس آن درصورتی که افراد با مهارت بالا از مجموع 100 امتیاز 70 امتیاز را کسب کنند، واجد شرایط شناخته می شود و در این صورت شخص اقامت قرمز سفید قرمز دوساله دریافت خواهد کرد.

کار در اتریش
معیارهای واجد شرایط بودن برای افراد با سطح مهارت بالاامتیازات
صلاحیت ها و مهارت های خاصحداکثر امتیاز مجاز: 40
فارغ التحصیلی از یک موسسه آموزش عالی، حداقل مدت برنامه: چهار سال20
– در دروس ریاضی، انفورماتیک، علوم طبیعی یا فناوری (موضوعات MINT)30
– مدرک فوق دکتری (توانبخشی) یا PhD40

حقوق ناخالص سال قبل که در یک پست مدیریت ارشد در یک شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا شرکتی که دفتر بازرگانی خارجی اتریش مسئول آن، گزارش مثبتی در مورد فعالیت یا بخش تجاری آن صادر کرده است.

– 50000 تا 60000 یورو

– 60000 تا 70000 یورو

– بیش از 70000 یورو

20

25

30

فعالیت های پژوهشی و نوآوری (برنامه های ثبت اختراع، انتشارات)20
جوایز (جوایز شناخته شده)20
تجربه کاری (منعکس کننده صلاحیت متقاضی یا موقعیت مدیریت ارشد) حداکثر امتیاز مجاز: 20 

سابقه کار (در سال)

شش ماه سابقه کار در اتریش 

2

10

مهارت‌های زبانی حداکثر امتیاز مجاز: 10
مهارت های زبان آلمانی یا انگلیسی برای استفاده ابتدایی از زبان در سطح پایه – سطح A15
مهارت های زبان آلمانی یا انگلیسی برای تشدید استفاده ابتدایی از زبان – سطح A210
سنحداکثر امتیاز مجاز: 20 

کمتر از 35 سال

تا 40 سال سن

کمتر از 45 سال 

20

15

10

تحصیل در اتریش حداکثر امتیاز مجاز: 10
بخش دوم برنامه دیپلم یا نیمی از کل امتیاز ECTS مورد نیاز5
برنامه دیپلم کامل شده یا برنامه لیسانس و فوق لیسانس10
مجموع حداکثر امتیازات مجاز100
حداقل مورد نیاز 70

ساعت کاری و حداقل حقوق و مزایا در کشور اتریش

اگر شما به عنوان کارمند در اتریش استخدام شوید، معمولا برای کار فول تایم باید 8 ساعت در روز و 40 ساعت در هفته کار کنید. البته برخی از مشاغل نیز دارای شرایط متفاوتی هستند. جالب است بدانید که در کشور اتریش حداقل دستمزد وجود ندارد و در حوزه‌ های مختلف کاری، حداقل حقوق به صورت توافقی تعیین می ‌شود. طبق توافق اتاق بازرگانی اتریش با اتحادیه کارگری اتریش (ÖGB)، حداقل دستمزد در یک قرارداد جمعی نباید کمتر از 1500 خالص یورو در ماه باشد. به ‌صورت کلی، میانگین حقوق دریافتی در کشور اتریش 39.433 یورو به طور ناخالص  در سال محاسبه می ‌شود.

کار در اتریش

اخذ اقامت دائم و پاسپورت اتریش از طریق کار

خوشبختانه شما می توانید با یافتن کار در اتریش و دریافت ویزای کاری این کشور، شرایط را برای دریافت اقامت دائم اتریش مهیا کنید. بعد از پیدا کردن کار مناسب، شما موفق به اخذ کارت اقامت قرمز سفید قرمز خواهید شد که برای دو سال معتبر می باشد. حال اگر از مجموع 24 ماه حضور در اتریش، 21 ماه آن را کار کنید، می توانید برای دریافت اقامت 3 ساله و دریافت کارت قرمز سفید قرمز پلاس، اقدام نمایید. در نهایت، اگر شما موفق شوید به مدت 5 سال در این کشور از طریق ویزای کار حضور داشته باشید و مدرک B1 زبان آلمانی نیز اخذ نمایید، اقامت دائم اتریش یا همان Daueraufenthalt به شما اعطا می شود.

چنانچه 6 سال از حضور شما در اتریش گذشته باشد و حداقل 3 سال از این 6 سال را کار کرده باشید و 6 ماهه منتهی به درخواست پاسپورت نیز مشغول به کار باشید، مدرک زبان آلمانی B2  نیز داشته باشید و همچنین مرتکب جرمی در اتریش یا کشور محل تولد یا اقامت خود نشده باشید، می ‌توانید برای اخذ پاسپورت کشور اتریش اقدام کنید (البته صدور پاسپورت ممکن است ۱ تا ۲ سال نیز به طول بیانجامد).

سؤالات متداول

  • آیا کار در اتریش بدون مدرک زبان ممکن است؟

خیر. شما طبق سیستم امتیاز بندی کشور اتریش باید مدرک زبان مورد نیاز آلمانی یا انگلیسی را ارائه دهید تا امتیاز لازم را کسب کنید.

  • مشاغل پردرآمد در اتریش کدامند؟

رشته های فنی مخصوصا رشته های مرتبط با  IT و کامپیوتر (برنامه نویس‌ها)، مهندسین برق، مهندسین الکترونیک، مهندسین مکانیک، مکاترونیک و مهندسسین مخابرات (زیر شاخه های این رشته‌ها) شانس کاری بسیار بالایی دارند.

  • هزینه دریافت مجوز کار اتریش چقدر است؟

دریافت مجوز کار، حدود 160 یورو هزینه دارد. شما 120 یورو را هنگام درخواست می پردازید، 20 یورو در هنگام دریافت مجوز کار و 20 یورو دیگر را نیز هنگام ثبت نام در اداره پلیس پرداخت می نمایید.

  • آیا با اخذ ویزای کاری اتریش می توانیم اعضای خانواده را نیز به اتریش ببریم؟

بله. اخذ ویزای همراه اتریش برای همسر و فرزندان زیر 18 سال ممکن است.

  • شرایط دریافت بلوکارت اتریش چیست؟

دریافت بلوکارت در اتریش، بر اساس امتیازبندی نمی باشد. در عوض، شما باید ثابت کنید که درآمد ماهیانه شما، 1.5 برابر بیشتر از متوسط درآمد سالیانه در اتریش است. به علاوه، اشتغال به مدت حداقل 1 سال دراتریش و داشتن مدرک تحصیلی معتبر و مرتبط، الزامی است.

  • آیا می توان پس از اخذ ویزای کاری اتریش، شغل و کارفرما را تغییر داد؟

خیر. اگر شغلی که برای آن ویزا دریافت کرده اید را تغییر دهید، ویزای شما باطل خواهد شد و باید مجدد فرآیند یافتن شغل و اخذ ویزا را طی کنید.

  • آیا همزمان با کار در اتریش، می توانیم کارآفرینی هم بکنیم؟

بله. اگر یک طرح تجاری خلاقانه و جدید دارید تحت شرایطی امکان تبدیل اقامت خود را خواهید داشت.

سخن پایانی

کار در اتریش می تواند برای آن دسته از نیروی کار ماهر، تحصیلکرده و متخصص که به دنبال امنیت شغلی و درآمد بالا هستند، بهترین گزینه باشد. دولت اتریش که در اکثر صنایع خود با کمبود نیروی کار مواجه است، به منظور جذب نیروی کار ماهر، امتیازاتی مانند اعطای کارت اقامت قرمز سفید قرمز برای متقاضیان در نظر گرفته است. از آنجایی که اعطای جاب آفر و ویزای کار اتریش، مبتنی بر یک سیستم امتیازدهی است توصیه می شود ابتدا امتیاز خود را به طور تقریبی تخمین زده و از واجد شرایط بودن خود مطمئن شوید، سپس اقدامات لازم را برای مهاجرت کاری به اتریش آغاز کنید.

با توجه به آنکه روش مهاجرت کاری، یکی از بهترین، مطمئن ترین و مقرون به صرفه ترین روش های مهاجرت به کشورهای مختلف جهان است، ما در گروه عالیان ویزا سعی بر آن داریم تا بهترین مقاصد مهاجرت کاری را به شما هموطنان عزیز معرفی نموده و به این طریق، در موفقیت شما سهیم باشیم. عالیان ویزا تا انتهای این مسیر موفقیت، همراه شما خواهد بود. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با شماره های موسسه تماس حاصل کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند. به منظور ارتباط سریع تر، می توانید فرم ارزیابی رایگان موجود در وب سایت ما را تکمیل کنید تا کارشناسان عالیان ویزا با شما تماس بگیرند. منتظر شما هستیم.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *