جدیدترین شرایط تحصیل در مالزی 2024

در رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان توسط رنکینگ QS  در سال 2023، دانشگاه های مالزی در مجموع توانسته اند رتبه 13 را در بین 600 دانشگاه برتر جهان به خود اختصاص دهند. این در حالیست که دانشگاه های مالزی علاوه بر برتری خود و ارائه آموزش با کیفیت، شهریه های بسیار کمی را نیز از دانشجویان بین المللی دریافت می کنند. پس آیا کشور مالزی یکی از برترین مقاصد تحصیلی در آسیا نمی باشد؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل در مالزی بپردازیم. چنانچه شما نیز قصد مهاجرت تحصیلی به مالزی را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور مالزی گردآوری شده است.

تحصیل در مالزی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا تحصیل در مالزی؟
  • شرایط تحصیل در کشور مالزی
  • الزامات زبان جهت تحصیل در کشور مالزی
  • شرایط اخذ ویزای تحصیلی مالزی
  • برترین دانشگاه های مالزی
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور مالزی

چرا تحصیل در مالزی؟

مالزی یکی از 17 کشور بسیار متنوع در جهان است. توسعه سریع این کشور در سال های اخیر باعث شده است تا به گزینه ای محبوب جهت مهاجرت، علی الخصوص مهاجرت تحصیلی، تبدیل شود. اکثر دانشگاه های محبوب در مالزی در رنکینگ جهانی دارای رتبه هستند، به طوریکه در سال 2023، 9 دانشگاه در مالزی رتبه های زیر 500 را در رنکینگ جهانی QS به خود اختصاص داده اند. برخی از مهم ترین دلایلی که دانشجویان بین المللی را به تحصیل در مالزی علاقه مند نموده است عبارت اند از:

تحصیل در مالزی
  • تحصیل در کشور مالزی مقرون به صرفه است

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی مالزی بین 500 تا 4500 یورو در هر سال تحصیلی است. تنها استثنا مربوط به هزینه تحصیل پزشکی در مالزی می باشد که حدود 27000 یورو در سال است.

  • زبان انگلیسی در مالزی به طور گسترده صحبت می شود

حدود 50 تا 60 درصد مردم مالزی حداقل در سطح مکالمه به زبان انگلیسی صحبت می کنند. اگرچه ممکن است تسلط مردم مالزی به زبان انگلیسی در مقایسه با مردم سایر کشورهای جهان زیاد به نظر نرسد اما به خاطر داشته باشید که در شهرهای بزرگ دانشجویی مانند کوالالامپور، نیازی نیست نگران موانع زبان باشید.

  • دانشگاه های مالزی جزو بهترین های آسیا هستند

رتبه بندی جهانی دانشگاه ها که هر ساله منتشر می شود، دانشگاه های مالزی را در زمره بهترین موسسات آموزش عالی در آسیا قرار می دهد. این شامل دانشگاه های دولتی و خصوصی مالزی می شود و دلیل مناسب دیگری برای تحصیل در این کشور است.

  • مالزی دارای آرامش و امنیت بسیار زیاد است

بر اساس رتبه بندی های اخیر، مالزی یکی از امن ترین و آرام ترین کشورهای جهان است. این کشور دارای یک محیط سیاسی باثبات، یک اقتصاد در حال رشد و یک صنعت در حال توسعه است.

  • مالزی محل میراث جهانی یونسکو و زیبایی های طبیعی بسیار است

آب و هوای عالی، زیبایی های طبیعی و غذاهای بی نظیر، مالزی را به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در آسیا تبدیل کرده است.

شرایط تحصیل در کشور مالزی

متقاضیان تحصیل در مالزی باید ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نموده و پس از دریافت تاییدیه و نامه پذیرش از دانشگاه، جهت اخذ ویزای تحصیلی مالزی اقدام نمایند. هر یک از دانشگاه های مالزی، شرایط خاص خود را جهت اعطای پذیرش در مقاطع مختلف تعیین نموده اند که جزئیات آن در وبسایت رسمی دانشگاه های این کشور موجود می باشد. متقاضیان می توانند پس از مطالعه شرایط و اطمینان از واجد شرایط بودن خود، درخواست خود را جهت اخذ پذیرش در وبسایت دانشگاه انتخابی خود در مالزی ثبت نموده و ارسال کنند. برخی از شرایط کلی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های مالزی عبارت اند از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • ارائه کلیه مدارک تحصیلی به همراه معدل و ریزنمرات
  • ارائه مدارک هویتی
  • ارائه رزومه و سوابق پژوهشی
  • ارائه مدرک زبان
  • ارائه توصیه نامه از اساتید

الزامات زبان جهت تحصیل در کشور مالزی

زبان رسمی کشور مالزی، زبان Bahasa Melayu است اما اکثر مردم مالزی قادر می باشند به زبان انگلیسی صحبت کنند. زبان تدریس در دانشگاه های مالزی نیز عموما زبان انگلیسی است و دانشجویانی که قصد دارند به زبان انگلیسی در هر رشته و مقطعی تحصیل نمایند باید مدرک مهارت زبان ارائه کنند. به همین ترتیب، ارائه یکی از مدارک آیلتس آکادمیک، تافل iBT، PTE آکادمیک و یا مدرک C1 Advanced مورد نیاز است. دانشگاه های مختلف مالزی، معمولا الزامات زبان جهت تحصیل را در وبسایت رسمی خود برای رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف آورده اند.

باید بدانید که برای آن دسته از دانشجویانی که موفق به اخذ مدرک زبان با نمره مورد قبول دانشگاه نشده اند، دوره های زبان در مالزی برگزار می شود و دانشجویان می توانند پس از شرکت در دوره زبان و قبولی در آزمون پایان دوره، وارد دانشگاه شوند و در رشته انتخابی خود به تحصیل بپردازند. با این حال، توصیه ما به متقاضیان تحصیل در این کشور آن است که حتما مدرک زبان با نمره تعیین شده از سوی دانشگاه را دریافت نموده و سپس درخواست پذیرش دهند. در چنین شرایطی، شانس اخذ پذیرش و همچنین شانس دریافت ویزای تحصیلی، بسیار زیاد است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی مالزی

متقاضیان تحصیل در مالزی باید ویزای تحصیلی و مجوز ورود به مالزی (student pass) را دریافت کنند. مهم ترین شرط در اخذ ویزای تحصیلی مالزی، اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر در این کشور است. معمولا درخواست مجوز ورود به مالزی برای دانشجویان، از سوی دانشگاهی که از آن پذیرش دریافت نموده اند برای مقامات مهاجرتی ارسال می گردد. در واقع، لازم است دانشجویان مدارکی را به دانشگاه ارائه نمایند تا دانشگاه بتواند از جانب دانشجو، مراحل اخذ مجوز ورود به این کشور را تکمیل کند. برخی از مهم ترین این مدارک عبارت اند از:

  • فرم تکمیل شده و امضا شده درخواست ویزا
  • کپی پاسپورت که دارای حداقل 12 ماه اعتبار است
  • دو قطعه عکس با فرمت پاسپورت
  • مدارک تحصیلی
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • مدرک زبان
تحصیل در مالزی
برترین دانشگاه های مالزی

مالزی، کشوری که توانسته است در رشد صنعتی و ثبات سیاسی پیشگام باشد، در کیفیت سیستم آموزشی نیز مطرح است و دارای دانشگاه های مشهور در سطح جهانی می باشد. دانشگاه های دولتی و خصوصی مالزی همواره اقدام به جذب دانشجویان با استعداد و برتر نموده و با آموزش و تعلیم دانشجویان در دانشگاه ها و مراکز تقویت مهارت جهت آمادگی برای ورود به بازار کار، صنعت خود را ارتقا می دهد. 

برخی از برترین دانشگاه های مالزی عبارت اند از:

دانشگاهرنکینگ QS در سال 2023نوع دانشگاه 
دانشگاه UM70دولتی
دانشگاه UPM123دولتی
دانشگاه UKM129دولتی
دانشگاه USM143واحد بین المللی
دانشگاه Monash ،واحد مالزی57واحد بین المللی
دانشگاه Southampton ،واحد مالزی78واحد بین المللی
دانشگاه Nottingham ،واحد مالزی114واحد بین المللی
دانشگاه پزشکی Newcastle ،واحد مالزی122واحد بین المللی
دانشگاه Taylor284خصوصی
دانشگاه UCSI284خصوصی
دانشگاه UTP361خصوصی
هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور مالزی

بزرگ ترین دلیل جذابیت مالزی برای دانشجویان بین المللی، ارزان بودن هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور می باشد. در سال 2018، شهر کوآلالامپور در مالزی، توسط رنکینگ QS به عنوان دومین شهر دانشجویی ارزان در جهان معرفی شد. این بدان معناست که هزینه های تحصیل و زندگی در مالزی و به پول رایج در این کشور، تقریبا یک سوم هزینه های تحصیل و زندگی در کشورهایی مانند استرالیا، انگلستان، کانادا و یا سنگاپور است.

میزان دقیق هزینه های تحصیل در این کشور، به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی و همچنین شهری که دانشگاه در آن قرار دارد وابسته است. در حالت کلی، شهریه دانشگاه های مالزی سالیانه در حدود 4000 تا 6000 دلار است و هزینه های زندگی دانشجویی نیز می تواند بین 400 تا 700 دلار در ماه باشد. اگر بخواهیم همین هزینه ها را با کشوری مانند سنگاپور مقایسه کنیم، خواهید دید که هزینه های تحصیل در سنگاپور حداقل 7000 تا 10000 دلار در سال است و هزینه های زندگی در این کشور نیز حداقل 2 برابر بیش تر از مالزی می باشد. شاید به جرات بتوان گفت، شما تنها در مالزی می توانید در عین بهره مندی از آموزش با کیفیت در برترین دانشگاه ها، هزینه ناچیزی پرداخت کنید.

سؤالات متداول
  • آیا امکان اخذ ویزای تحصیلی مالزی بدون مدرک زبان وجود دارد؟

معمولا خیر. عدم ارائه مدرک زبان، ریسک ریجکتی ویزا را به شدت بالا می برد.

  • آیا زبان انگلیسی برای زندگی و تحصیل در مالزی کافی است؟

خیر. چنانچه قصد کار در مالزی و برقراری ارتباط با مردم محلی را دارید، لازم است مهارت خود را در زبان رسمی در این کشور افزایش دهید.

  • کدام شهرهای مالزی برای تحصیل مناسب هستند؟

شهرهای کوآلالامپور، پنانگ، Ipoh و Johor Bahru، جزو بهترین شهرهای مالزی هستند.

  • دریافت ویزای تحصیلی مالزی چقدر طول می کشد؟

در صورت تکمیل بودن مدارک، تقریبا یک ماه طول می کشد.

  • آیا دانشجویان در مالزی می توانند کار کنند؟

بله. دانشجویان می توانند تا سقف 20 ساعت در هفته و به صورت پاره وقت به کار دانشجویی مشغول شوند.

  • آیا امکان ریجکتی ویزای تحصیلی مالزی وجود دارد؟

بله اما معمولا در 90% موارد، درخواست ویزاهای دانشجویی پذیرفته می شوند.

سخن پایانی

کشور مالزی که یکی از امن ترین و آرام ترین کشورهای جهان است، با داشتن برترین دانشگاه ها در سطح جهانی و همچنین هزینه های تحصیل و زندگی ارزان، یکی از بهترین مقاصد تحصیل در آسیا است. شما می توانید با تحصیل در کشور مالزی و با هزینه ای اندک، از آموزش با کیفیت در برخی از بهترین دانشگاه های آسیا بهره برده و از زندگی با هزینه ای کم در کشوری زیبا لذت ببرید. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مالزی پرداختیم. امیداوریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. 

عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور مالزی را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *