چرا تحصیل در کشور آلمان؟

اگر شما جزو علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور، علی الخصوص کشورهای اروپایی هستید، ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم چرا باید به تحصیل در کشور آلمان بیندیشید و آن را در بین گزینه های خود قرار دهید. در واقع، کشور آلمان که به بهشت آموزش عالی معروف است، یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی در اروپا برای دانشجویان بین المللی می باشد. بر طبق آخرین آمارهای به دست آمده، این کشور سومین مقصد محبوب تحصیلی در جهان بوده و هرساله بیش از 357000 دانشجوی بین المللی به دنبال اخذ مدرک از دانشگاه های این کشور هستند و این آمار همواره رو به افزایش است. اما چه چیزی کشور آلمان را در بین دانشجویان تا این اندازه محبوب و پرطرفدار کرده است؟ ما در این مقاله دلایل اصلی محبوبیت تحصیل در آلمان را بررسی خواهیم کرد و به شما این اطمینان را خواهیم داد که در صورت انتخاب آلمان به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود، هرگز از تصمیم خود پشیمان نخواهید شد. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است.

تحصیل در کشور آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بررسی مزایای تحصیل در کشور آلمان
  • فرصت تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی آلمان
  • امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های آلمان با رنکینگ جهانی
  • اعتبار مدارک اخذ شده از دانشگاه های آلمان در جهان
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان
  • مزیت کار در حین تحصیل در آلمان
  • شانس اخذ اقامت آلمان از طریق تحصیل در این کشور
  • فرصت سفر به کل اروپا با ویزای تحصیلی آلمان
  • بهره مندی از هزینه های مقرون به صرفه جهت زندگی دانشجویی در آلمان

بررسی مزایای تحصیل در کشور آلمان

شاید بتوانیم به جرات بگوییم هنگامی که از برترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در اروپا صحبت می شود، کشور آلمان حتما یکی از گزینه های موجود است. دلیل این امر نیز امکانات و مزایای فراوانی است که دولت آلمان در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهد. در واقع، فراهم کردن شرایط تحصیل رایگان در آلمان برای دانشجویان بین المللی، بهترین و مهم ترین مزیتی است که این کشور به دانشجویان اعطا می کند. علاوه بر این، وجود فرصت های شغلی فراوان در آلمان برای فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور و همچنین نرخ پایین بیکاری در آلمان، از سایر مزایای تحصیل در آلمان هستند که متقاضیان را برای تحصیل در این کشور مشتاق تر می کند چرا که از این طریق قادر خواهند بود اقامت دائم آلمان و حتی شهروندی آن را به دست آورند. سایر دلایل محبوبیت آلمان در بین دانشجویان بین المللی، که ما در ادامه مطلب به شرح مفصل آنها خواهیم پرداخت عبارت اند از:

تحصیل در کشور آلمان
  • وجود برخی از بهترین دانشگاه های جهان در آلمان
  • معتبر بودن مدارک دانشگاهی اخذ شده از دانشگاه های آلمان در جهان
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بهترین دانشگاه های آلمان
  • امکان شرکت در دوره های زبان در آلمان
  • اعطای مجوز کار پاره وقت به دانشجویان در حین تحصیل
  • امکان سفر به کل کشورهای منطقه شنگن با ویزای تحصیلی آلمان
  • اعطای بورسیه تحصیلی آلمان به دانشجویان برتر و ممتاز
  • امکان اخذ اقامت دائم و سپس شهروندی آلمان
  • پایین بودن هزینه های زندگی در آلمان در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی

ما در ادامه مطلب، برخی از مهم ترین مزایای تحصیل در کشور آلمان را که در بالا به آن اشاره شد، به طور مفصل برای شما شرح می دهیم. پس با ما همراه باشید.

• فرصت تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی آلمان

هزینه تحصیل در دانشگاههای دولتی آلمان عمدتا توسط دولت این کشور تامین می شود و برای کلیه دانشجویان داخلی و بین المللی به طور یکسان رایگان است. این کشور دارای 106 دانشگاه می باشد که به دو گروه تقسیم می شوند: دانشگاههای دولتی (بدون شهریه) که میزبان بیش از 2.4 میلیون دانشجو در سراسر آلمان هستند و همچنین تعداد کمی دانشگاه خصوصی با کمتر از 5% دانشجو در آلمان. طی دهه گذشته، کشور آلمان به لحاظ سیاسی در تلاش بوده تا دریافت شهریه های دانشگاهی را در سرتاسر این کشور ممنوع کند اما به عنوان یک کشور فدرال غیر متمرکز، توافق با هر 16 ایالت خود که به لحاظ قانونی مستقل عمل میکنند میسر نبود. بلاخره در اکتبر 2014 این توافق حاصل شد و کشور آلمان امکان دسترسی به تحصیل رایگان را برای همه دانشجویان (بدون در نظر گرفتن کشور آنها) فراهم کرد. 

البته دانشجویان خارجی باید مقدار بسیار ناچیزی در حدود 250 یورو را در هر ترم بابت هزینه مشارکت های دانشجویی، عضویت در اتحادیه های دانشجویی و بلیط حمل و نقل عمومی پرداخت نمایند. بر اساس یک نظرسنجی که در سال 2018 انجام شده است، 35.3% از دانشجویان خارجی در آلمان، تحصیل در کشور آلمان را به دلیل رایگان بودن شهریه دانشگاه انتخاب کرده اند ( برای اطلاع از این نظر سنجی  میتوانید به سایت www.studying-in-germany.org مراجعه نمایید).

• امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های آلمان با رنکینگ جهانی

کیفیت دانشگاه های آلمان و سطح آموزشی این کشور، بالاتر از استانداردهای جهانی بوده و برخی از این دانشگاه ها در بین بهترین دانشگاه های جهان رتبه بندی شده اند. کیفیت آموزش، تجربیات عملی در طول دوران تحصیل، فرصت های پیشرفت تحصیلی در حین و پس از دوران تحصیل و مهم تر از همه وجود محیطی امن و دوستانه، باعث شده است تا دانشجویان برای دانشگاه های این کشور ارزش قائل شوند. برخی از دانشگاه های آلمان علاوه بر اینکه جزو بهترین ها هستند، قدیمی ترین دانشگاه های اروپا نیز به شمار می روند. با انتخاب تحصیل در کشور آلمان، می توانید مطمئن باشید که شما آموزشی با کیفیت بسیار بالاتر از میانگین جهانی را دریافت خواهید کرد که در جستجوی کار پس از فارغ التحصیلی بسیار مفید خواهد بود. چنانچه شما متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان هستید، می توانید جهت بررسی تخصصی شرایط خود توسط کارشناسان مجرب عالیان ویزا و اطمینان از واجد شرایط بودن جهت اخذ ویزای تحصیلی آلمان، هم اکنون با شماره های موسسه تماس حاصل نموده و یا فرم ارزیابی را تکمیل کنید.

تحصیل در کشور آلمان

• اعتبار مدارک اخذ شده از دانشگاه های آلمان در جهان

کلیه دانشگاه‌ های آلمان تحت اعتبارنامه Bologna کار می ‌کنند که تضمین می ‌کند همه دانشجویان مدرک یکپارچه و شناخته ‌شده بین ‌المللی مانند لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکتری دریافت می نمایند. مدرک تحصیلی که توسط یک دانشگاه در آلمان صادر شده است، یک مدرک معتبر و ارزشمند در سراسر جهان می باشد که طبق آن، فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان از قابلیت استخدام بالایی در بازار کار جهانی برخوردار هستند. بنابراین، هنگامی که مدرک خود را دریافت کردید، بسیاری از کارفرمایان با یکسری پیشنهادات جذاب برای استخدام به سراغ شما خواهند آمد. آنها به اعتبارات حرفه ای شما که از طریق تحصیل در کشور آلمان به دست آورده اید اعتماد دارند و بسیار معتقدند که شما می توانید به بهبود تجارت آنها کمک کنید. فارغ ‌التحصیلان دانشگاه‌های آلمان، به دلیل جذب بالا توسط کارفرمایان، جزو افراد با درآمدهای چشمگیر هستند.

• امکان تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان

تحصیل در کشور آلمان نه تنها رایگان است، بلکه اگر مهارت های زبان آلمانی شما چندان خوب نیست، می توانید در برخی رشته ها به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنید. شما می توانید در حالی که مهارت های زبان آلمانی خود را ارتقا می دهید، یک رشته تحصیلی که به زبان انگلیسی تدریس می شود را انتخاب نمایید. در ضمن، دوره های زبان آلمانی بسیاری در این کشور برگزار می شود و چنانچه رشته شما فقط به زبان آلمانی تدریس می شود، می توانید ابتدا برای شرکت در دوره زبان آلمانی پذیرش دریافت کنید و پس از اتمام دوره و قبولی در آزمون پایانی، وارد دانشگاه مورد نظر خود شوید و در رشته مورد علاقه خود به تحصیل بپردازید.

• مزیت کار در حین تحصیل در آلمان

صرف نظر از سیاست شهریه رایگان، تحصیل در کشور آلمان کاملاً رایگان نیست و شما همچنان باید هزینه های زندگی خود را تامین کنید. بنابراین بسیاری از دانشجویان بین المللی تمایل دارند در حین تحصیل به دنبال شغلی برای تامین هزینه های خود باشند. دانشجویان بین المللی مجاز می باشند که در حین تحصیل، 20 ساعت در هفته و یا 120 روز کامل در سال را کار کنند. دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس مجاز به کار آزاد یا خوداشتغالی نیستند. اما از آنجایی که آلمان کشوری بسیار توسعه یافته می باشد و اقتصاد آن روزانه از هزاران شغل جدید پشتیبانی می کند، اکثر دانشجویان بین المللی امکان یافتن شغل مناسب را دارند. شایان ذکر است که، دانشگاه هایی که مبتنی بر آموزش عملی می باشند با شرکت های بزرگ در آلمان قراردادهایی دارند که بر طبق آن به دانشجویان دوره های کارآموزی اعطا می کنند. در نتیجه دانشجویان می توانند با حقوق دریافتی خود، هزینه های زندگی در این کشور را تامین کنند و با کسب تجربه های فراوان، شانس یافتن شغل را پس از فارغ التحصیلی بالا ببرند. در برخی موارد خاص ممکن است به دانشجویان بابت کارآموزی حقوقی پرداخت نشود اما قطعا گذراندن این دوره ها منجر به یافتن شغلی عالی در آینده خواهد شد.

تحصیل در کشور آلمان
• شانس اخذ اقامت آلمان از طریق تحصیل در این کشور

با تحصیل در کشور آلمان این شانس را خواهید داشت که پس از فارغ التحصیلی در آلمان بمانید و به دنبال کار باشید. این قانون به فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان اجازه می دهد تا 18 ماه پس از اتمام دوره تحصیل، برای جستجوی کار در آلمان بمانند. پس از یافتن شغل مناسب، می توانند با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری، اقامت طولانی مدت و حتی پاسپورت این کشور را دریافت نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران و متخصصین گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

• فرصت سفر به کل اروپا با ویزای تحصیلی آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان و اقامت در این کشور این امکان را به شما می دهد که بدون ویزا در کل منطقه شنگن سفر کنید، که فرصت فوق العاده ای را برای بازدید از کشورهای مورد علاقه خود در اروپا ایجاد می کند. کشور آلمان در قلب اروپا واقع شده و برای سفر به کشورهای اطراف مانند فرانسه شرایط بسیار خوبی دارد. شهرهای بزرگ زیادی وجود دارند که به راحتی می توانید یک سفر یک روزه برای بازدید از آنها داشته باشید. هنگامی که در اروپا هستید، سفر در سراسر کشورها با هواپیما یا قطار نسبتاً آسان است، بنابراین در طول تحصیل در کشور آلمان، از آن نهایت استفاده را ببرید.

• بهره مندی از هزینه های مقرون به صرفه جهت زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی در کشور آلمان، در مقایسه با سایر کشورهای مجاور مانند فرانسه، هلند و بریتانیا به طرز شگفت انگیزی پایین تر است و دانشجویان بین المللی می توانند به صورت مقرون به صرفه در این کشور تحصیل و زندگی کنند. در ضمن این هزینه ها برای دانشجویان به دلیل بهره مندی از تخفیف های دانشجویی مختلف، حتی پایین تر هم می باشد. بر اساس جدیدترین بررسی هزینه های زندگی در آلمان، یه فرد مجرد ماهیانه به 941.9 یورو نیاز دارد. به طور معمول، هزینه زندگی به خصوص اجاره منزل، که مهم ترین دغدغه دانشجویان بین المللی است، در مناطق شهری و مرکز شهر بالاتر می باشد. با این حال، برای دانشجویان گزینه های متفاوتی وجود دارد و هزینه آن آنقدر گران نخواهد بود.

سؤالات متداول
  • آیا میتوان با دریافت ویزای توریستی آلمان در دانشگاه های این کشور تحصیل کرد؟

خیر. در هیچ کشوری امکان تحصیل با ویزای توریستی وجود ندارد.

  • آیا برای تحصیل در کشور آلمان، ارائه تعهد مالی نیاز است؟

بله. لازم است دانشجویان ثابت کنند که می توانند از پس مخارج خود در این کشور (برای حداقل یک سال) بربیایند. در ژانویه 2023، این مبلغ در حدود 11,208 یورو در سال (934 یورو در ماه) تعیین شده است.

  • شرایط زبان برای تحصیل در دانشگاه های آلمان به چه صورت است؟

تحصیل در این کشور به زبان آلمانی بوده و نیاز می باشد متقاضیان مدرک B2 زبان آلمانی را ارائه دهند. اما همانطور که در این مقاله اشاره شد، امکان تحصیل در برخی رشته ها به زبان انگلیسی وجود دارد و این از مزایای تحصیل در کشور آلمان می باشد.

  • آیا امکان تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی نیز وجود دارد؟

بله غالبا در مقطع فوق لیسانس این امکان برای دانشجویان رشته های مهندسی و علوم پایه وجود دارد و معمولا مدرک آیلتس اکادمیک ۶.۵ و یا معادل تافل آن مورد نیاز است.

  • آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان وجود دارد؟

بله. اما از آنجایی که هزینه تحصیل در این کشور رایگان است، امکان دریافت بورسیه محدود بوده و متقاضیان دریافت فاند و بورسیه تحصیلی باید شایستگی علمی بالا و رزومه قوی داشته باشند.

سخن پایانی

امروزه تحصیل در کشور آلمان به دلیل مزیت های فراوان و فرصت هایی که دولت این کشور در اختیار دانشجویان قرار می دهد، مورد توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در اروپا است. آلمان با دارا بودن برترین دانشگاه های جهان وسیستم تحصیل رایگان، به سومین مقصد تحصیلی محبوب در جهان تبدیل شده است. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مخاطب گرامی مفید بوده باشد. چنانچه شما نیز قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان و اخذ اقامت این کشور را دارید، گروه عالیان ویزا می تواند این مسیر را برای شما هموار کند. مشاوران، کارشناسان و وکلای مجرب و با سابقه ما در گروه مهاجرتی عالیان ویزا، با اطلاع از جدیدترین قوانین و شرایط مهاجرت به کشور آلمان، شما را تا لحظه ورود به دانشگاه مورد علاقه خود در این کشور همراهی خواهند کرد. هدف ما، موفقیت شما و رسیدن به یک زندگی ایده آل در کشور مقصد است. توصیه می شود جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه و یا  از طریق واتس اپ با ما تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه های ثبت شده برای “چرا تحصیل در کشور آلمان؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *