هزینه تحصیل در آلمان در سال 2024

یکی از مهمترین دغدغه های ایرانیان هزینه های تحصیل نسبتا زیاد در خارج از کشور است. در این میان تحصیل رایگان در برخی از کشورها نظیر آلمان موجب شده تا هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان از ایران برای تحصیل در این کشور در مقاطع مختلف تحصیلی اقدام کنند. اگر شرایط فردی از نظر سنی و تحصیلی مناسب باشد اما نتواند هزینه تحصیل را پرداخت کند، از تحصیل در خارج از کشور محروم می گردد اما راهکارهایی برای رهایی از این هزینه ها نیز وجود دارد. هزینه تحصیل در آلمان در این مقاله به طور کامل بررسی می شود. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و  وب سايت هاى رسمى كشور آلمان گردآورى شده است.

هزینه تحصیل در آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • هزینه تحصیل در مدارس آلمان
  • هزینه کالج در آلمان
  • هزینه تحصیل در دانشگاهای آلمان
  • هزینه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی
  • هزینه خوابگاه در آلمان
  • هزینه مسافرت به آلمان
  • هزینه زندگی در آلمان

آلمان یک کشور برجسته از نظر صنعتی و اقتصادی است و مقصد مناسبی برای کسانی است که علاقه مند به تحصیل در موسسات آموزش عالی آلمان هستند. سیستم آموزش عالی آن ایده آل است، برنامه های تحصیلی و مدارک تحصیلی جامع و کارآمد هستند و محیط تحصیلی و امکانات دانشگاه زیادی را ارائه می دهد. با توجه به اینکه آلمان عمدتاً تحصیلات بدون شهریه ارائه می دهد، هزینه زندگی و تحصیل در آلمان در اکثر موارد کاملاً مقرون به صرفه است. آخرین آمار نشان می دهد که تقریبا 400000 دانشجوی بین المللی در حال حاضر در آلمان مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان هزینه زندگی در آلمان را به اشکال مختلف تامین می کنند. برخی از پس انداز خود استفاده می کنند، برخی دیگر از طیف گسترده ای از فرصت های بورسیه استفاده می کنند. در مقابل، دیگران مشاغل پاره وقت را برای کسب درآمد انتخاب می کنند. در پاراگراف های بعدی در مورد این موضوع و هر چیزی که مربوط به هزینه تحصیل در آلمان است توضیح خواهیم داد. مدارس خصوصی در آلمان، مانند سایر کشورها، از دانش آموزان هزینه زیادی دریافت می کنند.

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی در آلمان در مقایسه با کشورهای دیگر مانند اتریش، سوییس و یا بریتانیا بسیار کمتر است. مبلغی که برای تحصیل فرزندتان می پردازید توسط مدرسه ای که او در آن پذیرفته شده است تعیین می شود. هر مدرسه مجموعه ای از هزینه های خاص خود را دارد. متوسط شهریه دانش‌آموزان کلاس‌های 1 تا 8 در هر سال تحصیلی حدود ۱۵۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ یورو است و دانش‌آموزان کلاس‌های 9 تا 12 به طور متوسط ۲۰۰۰۰ الی ۲۵۰۰۰ یورو در سال پرداخت می‌کنند.

هزینه کالج در آلمان

در آلمان، انواع مختلفی از کالج های خصوصی و دولتی وجود دارد. شهریه در کالج های دولتی، مانند دانشگاه های دولتی، تقریبا رایگان یا ارزان است. شهریه در کالج های دولتی بین 100 تا 400 یورو است. با این حال، هزینه حضور در یک دانشگاه خصوصی بر اساس نوع کالج متفاوت است. متقاضیان می توانند با توجه به رشته و هدف مورد نظر خود کالج مناسب را انتخاب کرده و شهریه کالج را بپردازند. شهریه کالج خصوصی اغلب بین 2000 تا 10000 یورو است.

هزینه تحصیل در دانشگاهای آلمان

 اگرچه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است، اما برای هر ترم ثبت نام دانشجو باید هزینه ای پرداخت کنید. هزینه تحصیل در آلمان در سال ۲۰۲۲ در دانشگاه های دولتی بین 240 تا 270 یورو متغیر است، اگرچه در هر دانشگاه متفاوت است. اکثر دانشگاه‌های آلمان دولتی و رایگان هستند، اما مؤسسات خصوصی برای تأمین هزینه‌ها و بودجه خود شهریه دریافت می‌کنند. این قیمت ها با توجه به دوره تحصیلی دانشجو بین ۱۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال متغیر است.

اگر دانشجو مستقیماً برای تحصیلات تکمیلی اقدام کند، تحصیل در موسسات آموزش عالی و دانشگاه های آلمان رایگان است. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی می تواند تا ۲۰۰۰۰  یورو در سال باشد. در آلمان، دانشجویان می توانند در سه سال اول تحصیل به صورت رایگان در مقطع دکترا ادامه دهند. تحصیل در دانشگاه های دولتی و برخی از دانشگاه های خصوصی آلمان برای افرادی که گپ زیادی ندارند رایگان است. البته باید بین 240 تا 270 یورو بپردازند که با توجه به دانشگاه متفاوت است.

DAAD موسسه ای در آلمان است که این موسسه برای کمک به دانشجویان خارجی و داخلی در مقرون به صرفه تر کردن زندگی و هزینه تحصیل در آلمان ، ایجاد شده است. بورسیه های DAAD برای تمام مقاطع تحصیلی و برای همه دانشجویان و محققان در دسترس است. وب سایتی به نام BMBF وجود دارد که اطلاعات بورسیه را ارائه می دهد.

هزینه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی در آلمان دشوار است. در این سطح، تنها چند دانشگاه آموزش به زبان انگلیسی را در موضوعات خاصی ارائه می دهند، اما در سطوح بالاتر نه. اکثر دانشگاه های دولتی آلمان دوره هایی را به زبان آلمانی ارائه می دهند. با این حال، برخی از دانشگاه های دولتی برخی از دوره ها را به زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند. شهریه این دوره ها در موسسات آلمانی بین 150 تا 300 یورو خواهد بود. موسسات دولتی در آلمان نسبت به دانشگاه های خصوصی در دسترس تر و متنوع تر هستند. هزینه هزینه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی بین ۸۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو خواهد بود.

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه خوابگاه در آلمان

اجاره یا مسکن گران ترین جزء مخارج زندگی یک دانشجو است. پانسیون ها و خانه های شریکی برای زندگی دانش آموزان در دسترس هستند. همچنین گزینه های ارزان تری نیز در دسترس هستند، مانند سوئیت هایی که دانشجویان می توانند در آن اقامت کنند. میانگین هزینه های زندگی در آلمان برای یک دانشجو به شرح زیر است:

  • هزینه مسکن اشتراکی ماهیانه بین 250 تا 270 یورو است.
  • هزینه ماهانه زندگی در سوئیت تقریباً 400 یورو است.
  • هزینه خوابگاه ماهانه حدود ۳۰۰ یورو است.

خوابگاه ها اکثریت دانشجویان را در خود جای می دهند که بیش از 40 درصد از کل دانشجویان را تشکیل می دهند. تقریباً 30٪ از دانشجویان آپارتمان های کوچک را با هم اجاره می کنند و 30٪ در سوئیت ها زندگی می کنند. هزینه های جانبی که باید علاوه بر هزینه های اسکان پرداخت شود، شامل هزینه های آب و برق مانند آب، برق و دانشجویانی است که در خوابگاه های آلمان زندگی نمی کنند. این هزینه ها بین 100 تا 200 یورو است.

هزینه مسافرت به آلمان

دانشجویانی که برای تحصیل به آلمان سفر می کنند باید هزینه های سفر را در نظر بگیرند. هزینه پرواز یکی از مهمترین موارد است. پرواز ایران به آلمان بین 5 تا 6 ساعت خواهد بود. هزینه پرواز بر اساس ایرلاین و نوع سفر متفاوت است و از حدود ۲۰۰ یورو الی ۵۰۰ یورو برای رفت و برگشت متغیر است. هنگامی که به آلمان می‌رسید، می‌توانید از انواع روش‌های حمل‌ونقل به دانشگاه انتخابی خود استفاده کنید، از جمله قطارهای پرسرعت که گران‌تر از اتوبوس و مترو هستند. هزینه این قطار با توجه به مسافت طی شده متفاوت است. به عنوان مثال، هزینه سفر از مونیخ به برلین تقریباً ۱۰۰ یورو خواهد بود.

هزینه بلیط اتوبوس شهری تقریباً 1 تا 2 یورو است و یک گزینه عالی است. دانشجویانی که به تازگی وارد این کشور شده اند ممکن است مجبور شوند چند روز در هتل اقامت کنند. میانگین هزینه اقامت در هتل حدود 100 یورو است که می توان این مدت را در هاستل ها نیز اقامت کرد که تقریباً یک اتاق مشترک آن 10 تا 30 یورو هزینه دارند و یک اتاق خصوصی حدود 50 یورو هزینه دارد.

هزینه زندگی در آلمان

در حالی که بسیاری از دانشجویان می توانند به صورت رایگان در آلمان تحصیل کنند، هزینه های زندگی اجتناب ناپذیر است. هزینه زندگی در آلمان در برخی مناطق گرانتر از مناطق دیگر است – برای مثال مونیخ گران ترین شهر آلمان برای زندگی در نظر گرفته می شود و هزینه های زندگی به طور متوسط حدود 12000 یورو (13900 دلار آمریکا) در سال است. متوسط هزینه زندگی سالانه در آلمان حدود 10200 یورو (11800 دلار آمریکا) است. اجاره بیشترین هزینه ماهانه شما خواهد بود، اگرچه اگر در یک آپارتمان مشترک (متوسط اجاره 280 یورو/ 340 دلار آمریکا در ماه) می تواند گزینه مناسبی باشد.

بر اساس داده های DAAD، سایر هزینه های متوسط ماهانه به شرح زیر است:

  • 168 یورو (205 دلار آمریکا) برای غذا
  • 42 یورو (52 دلار آمریکا) برای لباس
  • 94 یورو (115 دلار آمریکا) برای حمل و نقل
  • 31 یورو (~ 38 دلار آمریکا) برای مجوز تلفن، اینترنت و تلویزیون
  • 20 یورو (~25 دلار آمریکا) برای مواد کار/مطالعه
  • 61 یورو (~ 75 دلار آمریکا) برای فعالیت های اوقات فراغت

اگر تبعه اتحادیه اروپا یا شهروند ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس هستید، برای تحصیل در آلمان نیازی به ویزا ندارید. در غیر این صورت، باید 60 یورو (74 دلار آمریکا) برای ویزای دانشجویی خود بپردازید، اما برای ویزای شنگن نیز کاهش وجود دارد. برای برآورده کردن شرایط ویزا، باید مدارکی را ارائه دهید که حدود 8700 یورو (~ 10680 دلار آمریکا) در سال یا 725 یورو (~890 دلار آمریکا) در ماه برای پوشش هزینه های زندگی خود دارید  و به آن دسترسی دارید.

همچنین به عنوان پیش شرط ثبت نام در دانشگاه های آلمان به بیمه درمانی نیاز دارید. اگر ساکن کشوری در اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا هستید، باید یک توافقنامه تامین اجتماعی بین کشور شما و آلمان وجود داشته باشد. این بدان معناست که اگر بیمه سلامت عمومی دارید، باید در آلمان نیز تحت پوشش باشید (لیست کامل اینجا). اگر بیمه درمانی شما در آلمان معتبر نیست، انتظار داشته باشید که ماهیانه حدود 80 یورو (97 دلار آمریکا) برای پوشش آن پرداخت کنید.

سؤالات متداول
  • هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟

تحصیل به زبان آلمانی و در برخی رشته های در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تقریبا رایگان است. حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ یورو در هر ترم.

  • گران ترین و ارزان ترین شهرهای آلمان کدام اند؟

مونیخ، اشتوتگارت، فرانکفورت، کلن و هامبورگ پنج شهر گران قیمت در آلمان هستند. و از مناسب ترین شهر های آلمان برای زندگی می توان لایپزیک، برلین، درسدن و بن را نام برد.

  • هزینه های زندگی یک دانشجو در آلمان ماهیانه چقدر است؟

هزینه زندگی یک دانشجو به طور نرمال بین ۷۰۰  الی ۱۰۰۰ یورو در ماه می باشد. که دانشجو می تواند تا حدود ماهانه 450 یورو را به واسطه کار دانشجویی پاره وقت به دست آورد.

  • اخذ ویزای دانشجویی آلمان چقدر زمان می برد؟

اگر مدرک زبان و پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های آلمان داشته باشید، حدود ۲ الی ۴ ماه.

  • آیا امکان تحصیل زبان آلمانی در کالج های آلمان برای ایرانیان وجود دارد؟

بله شما می بایست حداقل مدرک A2 ویا B1  زبان آلمانی داشته باشید.

سخن پایانی

مهاجرت به آلمان چه به دلیل تحصیل، کار یا دلایل دیگر یکی از محبوب ترین انتخاب ها برای بسیاری از افراد در سال های اخیر بوده است. این امر به دلیل کیفیت برجسته این کشور، سیستم آموزشی قوی، بازار کار مناسب و هزینه های پایین تحصیل در آلمان است. در این مقاله سعی کردیم در مورد هزینه تحصیل در آلمان در سال ۲۰۲۲بحث کنیم و تمام نکات مهم را در این مقاله پوشش دهیم. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصيلى به آلمان را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *