بررسی مراحل درخواست ویزای تحصیلی فنلاند

فنلاند، کشوری در منطقه اسکاندیناوی، به کشور هزار دریاچه معروف است. فنلاند هشتمین کشور پهناور اروپا بوده و با دارا بودن برترین سیستم آموزشی و دانشگاهی در اروپا، هر ساله دانشجویان بسیاری را از سرتاسر جهان به خود جذب میکند. بر اساس نتایج به دست آمده از میزان رضایت دانشجویان بین المللی در سال 2014، فنلاند به عنوان بهترین مکان برای تحصیل در اروپا ارزیابی شده است. نزدیک به 7000 دانشجو، تجربه خود از تحصیل در خارج کشور را در بزرگترین پایگاه داده تجربیات دانشجویان بین‌المللی جهان به نام STexx.eu.، ثبت کرده اند که فنلاند با کسب میانگین 9.2 از 10 امتیاز، به عنوان رتبه یک در بین دانشگاه های اروپا تعیین شده است. 

در این مقاله سعی داریم به بررسی مراحل اخذ ویزای تحصیلی فنلاند بپردازیم. اگر شما نیز قصد مهاجرت به این کشور زیبای اروپایی را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشورفنلاند گردآوری شده است. 

مهاجرت تحصیلی به فنلاند

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای تحصیلی فنلاند چیست؟
  • مراحل درخواست ویزای تحصیلی فنلاند
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی فنلاند
  • هزینه ویزای دانشجویی فنلاند

ویزای تحصیلی فنلاند چیست؟

کشور فنلاند به داشتن یکی از بهترین سیستم های آموزشی در جهان شناخته میشود و تقریباً نیمی از جمعیت آن دارای تحصیلات عالیه هستند. این کشور برنامه های تحصیلی متنوعی را به دانشجویان ارائه می دهد و هزینه تحصیل برای شهروندان فنلاندی و دانشجویان اتحادیه اروپا رایگان است. اما همچنان هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی، بسیار مقرون به صرفه بوده و شهروندان خارج اتحادیه اروپا می توانند با توجه به سیاست “فرصت های برابر” فنلاند، از حقوقی مشابه دانشجویان فنلاندی برخوردار شوند. با این حال، به عنوان یک شهروند کشور ثالث، برای تحصیل در این کشور به ویزای تحصیلی فنلاند نیاز خواهید داشت. 

ویزای تحصیلی فنلاند

بر اساس قوانین فنلاند، اگر شما شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا، شنگن و یا هر کشوری که با فنلاند توافق نامه ویزا ندارد باشید، یک شهروند کشور ثالث به حساب آمده و برای ورود به این کشور و تحصیل در آن، باید ویزا دریافت کنید. کشورهایی که با فنلاند قرارداد ویزا دارند به شرح زیر میباشند: کلیه کشورهای اتحادیه اروپا و شنگن، آمریکا، ژاپن، استرالیا، نیوزلند، جمهوری آندورا، موناکو، سن مارینو و شهر واتیکان.

توجه داشته باشید که، دانشجویانی می توانند بدون ویزا در فنلاند تحصیل کنند که طول دوره تحصیل آنها فقط 90 روز باشد و اگر این دوره بیشتر از 90 روز طول بکشد، باید برای اخذ اقامت موقت فنلاند تا پایان دوره تحصیلی خود درخواست دهند. دانشجویان بین المللی که برای تحصیل به ویزا نیاز دارند می توانند برای ویزای شنگن یا ویزای دانشجویی بلند مدت اقدام کنند. همچنین، دانشجویانی که برنامه تحصیلی آنها فقط 90 روز طول می کشد باید برای ویزای تحصیلی شینگن اقدام کنند.

مراحل درخواست ویزای تحصیلی فنلاند

1- اخذ پذیرش از دانشگاه های فنلاند

اولین و مهم ترین قدم برای دریافت ویزای تحصیلی فنلاند، اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های این کشور است. دانشگاه های فنلاند شامل دو گروه میباشند: دانشگاه های علوم کاربردی که متخصصان را در پاسخ به نیازهای بازار کار آموزش می دهد و دانشگاه‌های عادی که تحقیقات علمی انجام می‌دهند و بر اساس آن به ارائه آموزش و تحصیلات تکمیلی می‌پردازند.

2- اقدام برای ویزای تحصیلی

پس از دریافت نامه پذیرش، می توانید برای ویزای دانشجویی اقدام کنید. شما در واقع به اجازه اقامت بر اساس تحصیل نیاز دارید.

3- مراجعه به سفارت کشور فنلاند

هنگامی که درخواست ویزای خود را از طریق خدمات الکترونیکی ارسال کردید، باید برای اثبات هویت خود به سفارت بروید و اثر انگشت خود را ارسال کنید. تمام مدارکی را که در سرویس آنلاین ارسال کرده اید با خود به همراه داشته باشید. علاوه بر این، باید هزینه درخواست ویزا را در سفارت یا کنسولگری پرداخت کنید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که برای مصاحبه حاضر شوید. این مصاحبه صرفاً برای آگاهی از شخصیت شما و دلایل شما برای تحصیل در فنلاند خواهد بود.

4- منتظر جواب باشید

پس از ارسال درخواست خود باید صبورانه منتظر پاسخ باشید. اداره مهاجرت فنلاند درخواست های دانشجویان را به عنوان اولویت اصلی ارزیابی می کند، بنابراین رسیدگی در اسرع وقت انجام می شود. این زمان بسته به شرایط متقاضی و تکمیل بودن مدارک او متفاوت خواهد بود ، اما معمولا بررسی درخواست ها بین 1 تا 3 ماه طول خواهد کشید. به محض اینکه درخواست شما تایید شد، اداره مهاجرت فنلاند کارت اقامت شما را به سفارت ارسال کرده و شما می توانید با دریافت آن به فنلاند سفر کنید. دقت بفرمایید که فنلاند جزو معدود کشورهای انگشت شماری است که مستقیم کارت اقامت را از طریق سفارت به شما تحویل میدهد و این یک مزیت بزرگ و ارزشمند برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در این کشور میباشد. 

کسانی که برای کشوری مانند فنلاند درخواست اقامت دانشجویی میدهند، چنانچه به طور مستقیم از سفارت فنلاند در کشور خود کارت اقامت دریافت نمایند، این امکان برای آنها وجود دارد که هم خانواده خود را به همراه داشته باشند و هم از بیمه خوبی برخوردار شوند. در ضمن آنان میتوانند از این طریق اجازه کار در فنلاند را نیز دریافت کنند (متقاضی اصلی و فرد همراه باید هر کدام تابع قوانین خاص خود باشند). آنچه گفته شد، بزرگ ترین مزیت تحصیل در کشور فنلاند میباشد. به محض ورود به فنلاند، شما می توانید با مراجعه به یک اداره مهاجرت محلی، وضعیت اقامت موقت خود را به عنوان یک دانشجوی بین المللی ثبت کنید.

ویزای تحصیلی فنلاند

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی فنلاند

  • در زمان درخواست باید پاسپورت معتبر داشته باشید: پاسپورت شما در صورتی معتبر تلقی می شود که در 10 سال گذشته صادر شده باشد و تا سه ماه پس از خروج از فنلاند منقضی نشود.
  • جدیدترین عکس پرسنلی خود: هنگام عکس گرفتن از قوانین ویزای شنگن پیروی کنید.
  • کپی صفحه توضیحات پاسپورت: در سال‌های اخیر، فنلاند از متقاضیان هر نوع ویزا می‌خواهد تا یک کپی از صفحه توضیحات گذرنامه خود را پیوست کنند.
  • نامه اخذ پذیرش از دانشگاهی در فنلاند
  • بیمه سلامت

میزان بیمه مورد نیاز بستگی به مدت زمان تحصیل شما در فنلاند دارد. اگر تحصیل شما کمتر از دو سال طول بکشد، بیمه شما باید تا سقف 120000 یورو هزینه های پزشکی را پوشش دهد. اگر تحصیل شما حداقل دو سال طول بکشد، بیمه شما باید هزینه های دارویی تا سقف 40000 یورو را پوشش دهد. به عبارت دیگر، هرچه مدت تحصیل شما کوتاه تر باشد، به پوشش بیمه ای گسترده تری نیاز خواهید داشت. برای اطلاع از نحوه دریافت بیمه میتوانید با کارشناسان گروه عالیان ویزا در تماس باشید و یا با مراجعه به سایت خدمات مهاجرتی فنلاند که لینک آن در قسمت زیر موجود میباشد، شخصا شرایط و مراحل دریافت بیمه را مطالعه بفرمایید.

https://migri.fi/en/insurance

  • مدارک اثبات تمکن مالی

شما باید حداقل 600 یورو برای هر ماه (بسته به طول دوره تحصیل محاسبه شود) در حساب بانکی شخصی خود داشته باشید. به عبارتی، برای اقامت تحصیلی دو ساله، مبلغ 13440 یورو لازم است. برخی از دانشگاه ها از اقامت دانش آموزان خود در فنلاند حمایت می کنند. اگر دانشگاه شما اقامت رایگان می دهد، باید حداقل 300 یورو در ماه در اختیار داشته باشید. جهت اطلاع از جزئیات مربوط به تمکن مالی برای تحصیل در فنلاند، میتوانید با کارشناسان گروه عالیان ویزا در تماس باشید و یا با مراجعه به سایت خدمات مهاجرتی فنلاند که لینک آن در قسمت زیر موجود میباشد، شخصا شرایط را مطالعه بفرمایید.

https://migri.fi/en/income-requirement-for-students

  • مدرک پرداخت شهریه دانشگاه 

معمولاً تحصیل شما در دانشگاه های فنلاند مشمول هزینه است. اگر قبل از ورود به فنلاند شهریه خود را پرداخت کرده اید، لطفاً اسناد مربوط به هزینه پرداخت شده را به درخواست اجازه اقامت خود پیوست کنید. علاوه بر این، برای اینکه بتوانید در فنلاند زندگی کنید، باید منابع مالی کافی داشته باشید. اگر پس از ورود به فنلاند هزینه تحصیل را پرداخت می کنید، باید مدارکی را به درخواست اجازه اقامت خود پیوست کنید تا نشان دهید که بودجه لازم برای پرداخت شهریه خود و حمایت از خود در فنلاند را دارید. 

شما نمی توانید با استفاده از وجوهی که برای زندگی روزمره خود در نظر گرفته شده است، شهریه را پرداخت کنید. اگر برای پوشش هزینه تحصیل  از سوی دانشگاه به شما کمک هزینه اعطا شده است، گواهی کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه خود را به درخواست خود ضمیمه کنید. لطفاً به یاد داشته باشید که باید هر سال تحصیلی شهریه را پرداخت کنید. زمانی که در حال تحصیل هستید، نمی توانید به اندازه کافی کار کنید تا بتوانید هزینه پرداخت شهریه خود را پس انداز کنید.

  • مدارک تحصیلی شامل ریزنمرات و معدل آخرین مقطع تحصیلی
  • مدارک اخذ بورسیه: اگر شما یک بورسیه تحصیلی دریافت کرده اید که هزینه تحصیل شما را پوشش می دهد، باید گواهی ارائه کنید که ثابت کند از نظر مالی توسط آن بورسیه و دانشگاه حمایت خواهید شد.
  • اسناد وضعیت مدنی: مانند شناسنامه، سند ازدواج، طلاق، سند فرزندخواندگی و غیره

هزینه ویزای دانشجویی فنلاند

هزینه ویزای تحصیلی فنلاند به نحوه ثبت درخواست شما بستگی خواهد داشت. شما میتوانید از طریق خدمات الکترونیکی درخواست خود را ارسال کرده و یا به صورت حضوری با مراجعه به سفارت نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنید. در حال حاضر، هزینه درخواست آنلاین 350 یورو و درخواست حضوری 450 یورو میباشد.

ویزای تحصیلی فنلاند

سؤالات متداول

  • شرط زبان برای تحصیل در فنلاند چیست؟

دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های فنلاند اکثرا نیاز به ارائه مدرک زبان ندارند. البته شرایط هر دانشگاه متفاوت خواهد بود. برای مثال برخی دانشگاه ها به اخذ مصاحبه از دانشجویان و بررسی مهارت آنها در زبان انگلیسی اکتفا کرده و برخی دیگر ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل را ضروری میدانند. پس بهتر است با مراجعه به وبسایت دانشگاه مربوطه از جزئیات آن اطلاع پیدا کنید. همچنین، کارشناسان و متخصصان گروه عالیان ویزا آماده ارائه هر گونه مشاوره در این خصوص به دانشجویان میباشند.

  • آیا با اخذ ویزای تحصیلی فنلاند امکان همراه بردن خانواده وجود دارد؟

بله. کسانی که در حال تحصیل در فنلاند هستند میتوانند برای خانواده خود نیز درخواست مجوز اقامت کنند. پس از آن، آنها می توانند در صورت اشتغال و یافتن شغل، اقامت کاری دریافت نمایند.

  • آیا با داشتن ویزای تحصیلی فنلاند، امکان کار برای دانشجویان وجود دارد؟

بله. اگر کار شما با مدرک تحصیلی شما مرتبط باشد، می توانید آزادانه با ویزای دانشجویی کار کنید، اما اگر در مشاغل دیگری مشغول به کار هستید، در طول ترم تحصیلی خود فقط 30 ساعت در هفته مجاز به کار میباشید.

  • آیا پس از فارغ التحصیلی امکان اخذ اقام فنلاند وجود دارد؟

بله. دانشجویان بین المللی میتوانند پس از فارغ التحصیلی، با دریافت ویزای job seeker، به مدت یکسال در این کشور به دنبال کار باشند و با یافتن شغل، ویزای دانشجویی خود را به ویزای کاری تبدیل نمایند و اقامت دائم فنلاند را دریافت کنند.

سخن پایانی

کشور فنلاند که از جمله برترین کشورهای دانشجوپذیر در اروپا میباشد، یکی از بهترین سیستم های آموزش عالی را به دانشجویان جهان ارائه میدهد. از آنجایی که مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های فنلاند اکثرا مورد تایید وزارت علوم ایران بوده و دانشجویان امکان تحصیل به زبان انگلیسی را دارند، دانشجویان بسیاری از ایران هرساله برای تحقق رویاهای خود راهی این کشور میشوند. لازم به ذکر است که یکی از دلایل اصلی انتخاب کشور فنلاند به عنوان مقصد تحصیلی برای دانشجویان ایرانی و بین المللی آن است که بر طبق آخرین قوانین تحصیلی در فنلاند، به احتمال زیاد در سال جدید این رای به تصویب خواهد رسید که دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی بتوانند مستقیما برای اقامت این کشور درخواست دهند. 

این بدین معناست که سالهایی که دانشجویان در حال تحصیل در فنلاند بوده اند جزء اقامت دائم آنان لحاظ میگردد. به بیانی دیگر، یک دانشجو با 4 الی 5 سال تحصیل در کشور فنلاند، امکان دریافت اقامت دائم این کشور را خواهد داشت. توصیه میکنیم حتما جهت اخذ اطلاعات به روز در باب قوانین مهاجرتی به کشور فنلاند با کارشناسان گروه عالیان ویزا در تماس باشید. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی فنلاند را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه های ثبت شده برای “بررسی مراحل درخواست ویزای تحصیلی فنلاند”
  1. سلام خسته نباشيد
    ايا تحصيل تو فنلاند مدرك زبان آيلتس يا تافل ميخواد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *