آیا از مزایای تحصیل در کشور آلمان اطلاع دارید؟

اکثر دانشجویانی که در مورد مزایای تحصیل در کشور آلمان، اطلاعات جامع و کافی به دست آورده اند، بدون شک آلمان را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب کرده اند. به عبارتی دیگر، امکان ندارد که شما از مزیت های تحصیل در آلمان، که یکی از بهترین و پیشرفته ترین کشورهای اروپا است، آگاه شوید و همچنان برای انتخاب این کشور به عنوان مقصدی برای ادامه تحصیل، مردد باشید. به همین منظور، ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، به کلیه مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان اشاره نموده و به شما دانشجوی عزیز که به دنبال یافتن کشوری ایده آل برای مهاجرت تحصیلی هستید کمک کنیم تا راحت تر برای این تصمیم بزرگ و آینده ساز، اقدام کنید. پس اگر قصد دارید تا برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، وارد برترین دانشگاه های اروپا شوید اما همچنان از تصمیم خود مطمئن نیستید، توصیه می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان برای شما مخاطب عزیز گردآوری شده است.

هزینه تحصیل در آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آشنایی با مزایای تحصیل در کشور آلمان
  • سیستم بی نظیر آموزشی در آلمان
  • شرایط تحصیل رایگان در آلمان
  • رنکینگ بهترین دانشگاه های آلمان در جهان
  • تحصیل و زندگی در آلمان با هزینه ای مقرون به صرفه
  • فرصت ویژه اخذ اقامت آلمان از طریق تحصیل
  • بررسی فرصت های شغلی پس از فارغ التحصیلی

آشنایی با مزایای تحصیل در کشور آلمان

قطعا تحصیل در آلمان می تواند مزیت های بسیار زیادی برای دانشجویان بین المللی داشته باشد. ما در این بخش، مهم ترین مزایای تحصیل در کشور آلمان را برایتان آورده ایم؛ در ادامه مطلب نیز برخی از این مزایا را با جزئیات برایتان شرح می دهیم.

  • هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان تقریبا رایگان است. دانشگاه های خصوصی آلمان نیز هزینه ای کمتر از سایر کشورهای اروپایی دریافت می کنند.
  • استانداردهای سیستم آموزشی آلمان، در سطح جهانی است.
  • صدها دوره آکادمیک در رشته ها و مقاطع مختلف در آلمان به دانشجویان بین المللی ارائه می شود.
  • تنوع فرهنگی در کشور آلمان بسیار بالا است و دانشجوهایی از سراسر جهان در دانشگاه‌ های این کشور در حال تحصیل هستند.
هزینه تحصیل در آلمان
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی و تقریبا رایگان در آلمان، در برخی رشته های تحصیلی و معمولا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فراهم است.
  • دانشجویان فرصتی فوق ‌العاده برای یادگیری بیشتر زبان انگلیسی و آلمانی در این کشور خواهند داشت.
  • دوره های زبان بسیاری در کالج های آلمان برگزار می گردد و آن دسته از دانشجویانی که به دنبال تحصیل بدون مدرک زبان در آلمان هستند می توانند ابتدا برای شرکت در دوره زبان، پذیرش و ویزا دریافت نموده و سپس وارد دانشگاه مورد علاقه خود در آلمان شوند.
  • فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌های آلمان، فرصت‌های زیادی برای یافتن کار در این کشور خواهند داشت چرا که نرخ بیکاری در آلمان بسیار پایین است و این کشور دائما در حال جذب نیروی تحصیلکرده و ماهر می باشد.
  • دانشجویان می توانند با مهاجرت تحصیلی به آلمان، برای اعضای خانواده خود نیز ویزای همراه دریافت کنند. دارندگان ویزای همراه در آلمان، اجازه کار و تحصیل خواهند داشت.
  • ویزای تحصیلی آلمان از نوع شنگن است و دارندگان آن می توانند آزادانه و بدون نیاز به اخذ ویزا، به کل کشورهای شنگن سفر کنند.
  • هزینه زندگی در آلمان، در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، ارزان تر است.
  • اکثر دانشگاه های آلمان در رنکینگ جهانی دارای رتبه های بسیار عالی هستند. دانشجویان بین المللی می توانند با تحصیل در بهترین دانشگاه های آلمان، مدارک معتبر دریافت نموده و پس از فارغ التحصیلی، در هر کشور دیگری مشغول به کار شوند.
  • پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های آلمان، به دانشجویان حدود 1 سال فرصت داده خواهد شد تا به دنبال یافتن یک شغل مرتبط باشند. در صورت اخذ پیشنهاد شغلی در این مدت، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری آلمان و سپس دریاف اقامت این کشور وجود دارد.
  • دارندگان ویزای دانشجویی آلمان اجازه کار پاره وقت در حین تحصیل را خواهند داشت. در واقع با توجه به مقطع تحصیلی دانشجویان، بین 20 تا 30 ساعت در هفته مجاز به کار می باشند. با این روش، دانشجویان می توانند بسیاری از هزینه های خود در آلمان را تامین کنند.
  • بورسیه های تحصیلی بی نظیری در آلمان به دانشجویان بین المللی، در رشته ها و مقاطع مختلف، اعطا می شود. دانشجویانی که دارای سوابق و رزومه علمی قوی باشند می توانند از شانس دریافت بورسیه تحصیلی آلمان بهره مند شده و کاملا رایگان در این کشور تحصیل و زندگی کنند.

آنچه گفته شد، فقط برخی از مهم ترین مزایای تحصیل در کشور آلمان است و همچنان مزایای دیگری نیز وجود دارد. در واقع انتخاب آلمان به عنوان یک مقصد مهاجرتی ایده آل چنان مزیت های فراوانی دارد که می توان صفحه ها راجع به آن مطلب نوشت. حال اگر پس از آشنایی با مزیت های ذکر شده، به مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل مشتاق تر شده اید، توصیه می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید چرا که برخی از مزیت های ذکر شده در بالا را به دقت برایتان شرح داده ایم.

سیستم بی نظیر آموزشی در آلمان

کشور آلمان دارای یک سیستم آموزشی با کیفیت و در سطح جهانی است. اما آنچه دانشجویان را به تحصیل در آلمان مشتاق تر می کند آن است که این سیستم آموزشی باکیفیت و بی نظیر، کاملا رایگان می باشد و تنها هزینه ای اندک برای بهره مندی از این امکانات پرداخت می کنند.  در آلمان صدها دانشگاه وجود دارد که دوره های تحصیلی رایگان یا دوره‌ هایی با شهریه بسیار کم برای دانشجوهان بین‌المللی ارائه می ‌دهند. فرقی ندارد رشته تحصیلی مورد نظر شما چیست، دانشگاه‌های آلمان از رشته ‌های مهندسی گرفته تا پزشکی، معماری یا بازرگانی را به کلیه دانشجویان ارائه می ‌دهند. کم بودن هزینه تحصیل در آلمان، آموزش با کیفیت و تجربه فرهنگی منحصر به ‌فردی که دانشجوها با زندگی در آلمان به دست می‌آورند، از جمله مزایای تحصیل در کشور آلمان است که جوانان را از سراسر جهان به آلمان می‌ کشاند.

آنچه سیستم آموزشی آلمان را از دیگر کشورها متمایز می کند، تاکید بر یادگیری عملی و تعهد به توسعه فردی دانشجویان است. به عبارتی دیگر، آلمان تاکید فراوانی بر آموزش شغل محور دارد که باعث می شود دانشجویان پس از فارغ التحصیلی بتوانند به عنوان نیروی کار ماهر و حرفه ای، مستقیما وارد بازار کار شوند. سیستم آموزشی دوگانه در آلمان، یعنی سیستمی که متشکل از آموزش آکادمیک و تجربه عملی است، فرصتی بی نظیر برای حرفه ای شدن در اختیار دانشجویان قرار می دهد. اگر به دنبال آن هستید که بدون تحصیل در دانشگاه، صرفا در حرفه خود ماهر شوید و آموزش تخصصی در آلمان دریافت کنید، توصیه می کنیم مقاله ” ویزای آوسبیلدونگ آلمان ” را مطالعه نمایید.

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

آلمان جزو معدود کشورهایی است که آموزش رایگان ارائه می کنند. کلیه دانشجویان بین‌ المللی می ‌توانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی آلمان به تحصیل بپردازند و این یکی از بزرگ ترین مزایای تحصیل در کشور آلمان است. تقریبا 300 دانشگاه دولتی در آلمان وجود دارد که در کل بیش از 1000 دوره تحصیلی ارائه می‌ دهند؛ بنابراین گزینه‌ های زیادی برای تحصیل رایگان در آلمان پیش روی دانشجویان وجود دارد. اما توجه داشته باشید که با وجود آنکه دانشگاه‌ های دولتی آلمان شهریه ‌ای دریافت نمی ‌کنند؛ اما دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه ای بسیار اندک به عنوان ” هزینه ترم” هستند. 

به طور کلی، اگر قصد تحصیل رایگان در آلمان را دارید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • دانشگاهی که انتخاب می ‌کنید باید دولتی باشد.
  • تقریبا همه دوره‌ های رایگان به زبان آلمانی ارائه می ‌شوند؛ بنابراین باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشید (تعداد محدودی از رشته‌ هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند رایگان هستند).
  • باید رزومه تحصیلی خوبی ارائه دهید؛ دانشجویانی که در مقاطع تحصیلی قبلی خود شایستگی بیشتری داشته‌ اند، شانس بالاتری برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی و رایگان آلمان دارند.
هزینه تحصیل در آلمان

با توجه به آنچه گفته شد، دیگر می دانید که هزینه تحصیل در آلمان، علاوه بر نوع دانشگاه، به زبان تحصیل شما نیز بستگی دارد. اکثر دوره هایی که به زبان انگلیسی و در دانشگاه های خصوصی آلمان برگزار می شوند، شامل پرداخت شهریه هستند. توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقاله مرتبط با ” هزینه تحصیل در آلمان ” که در وب سایت عالیان ویزا به طور رایگان برای شما قرار داده شده است مراجعه کنید.

رنکینگ بهترین دانشگاه های آلمان در جهان

اکثر دانشگاه های آلمان در جهان مشهور هستند و در رنکینگ جهانی، رتبه های بالایی را به خود اختصاص داده اند. تقریبا 46 دانشگاه در آلمان، در بین دانشگاه‌ های برتر جهان جای گرفته ‌اند و 12 دانشگاه‌ نیز در میان 200 دانشگاه برتر جهان هستند. شما می توانید در جدول زیر، برخی از بهترین دانشگاه های دولتی آلمان و رتبه آنها در رنکینگ جهانی را ببینید.

نام دانشگاهرتبه در رنکینگ جهانی در سال 2024 
دانشگاه فنی مونیخ37
دانشگاه هایدلبرگ87
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ54
دانشگاه آزاد برلین98
دانشگاه هومبولت برلین120
مؤسسه فناوری کارلسروهه119
دانشگاه فنی برلین154
دانشگاه فنی آخن106
دانشگاه فرایبورگ192
دانشگاه هامبورگ205

تحصیل و زندگی در آلمان با هزینه ای مقرون به صرفه

تا اینجای مطلب، راجع به هزینه تحصیل در آلمان برایتان توضیح دادیم. اما لازم است بدانید که هزینه تحصیل در آلمان فقط محدود به شهریه دانشگاه نمی باشد و شامل هزینه های زندگی در این کشور نیز می شود. در ادامه معرفی مزایای تحصیل در کشور آلمان باید بگوییم که هزینه زندگی در آلمان، مقرون به صرفه تر از بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی می باشد اما دانشجویان باید اطمینان حاصل کنند که قادر به تامین این هزینه ها هستند. ما در جدول زیر، برخی از مهم ترین هزینه های زندگی در آلمان را برایتان آورده ایم. شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر، به وب سایت Numbeo مراجعه نموده و یا با کارشناسان عالیان ویزا مشاوره دریافت کنید.

هزینه اجاره یک آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر961.69 یورو
هزینه اجاره یک آپارتمان 1 خوابه دورتر از مرکز شهر714.95 یورو
هزینه قبوض آب، برق و گاز301.83 یورو
هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی49.00 یورو
متوسط هزینه زندگی در ماه برای یک نفر (بدون احتساب اجاره خانه)953.8 یورو
هزینه خرید 1 کیلو فیله مرغ15.72 یورو
هزینه خرید 1 کیلو برنج2.71 یورو
هزینه یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت12.00 یورو

فرصت ویژه اخذ اقامت آلمان از طریق تحصیل

همانطور که در بخش اول نیز به آن اشاره کردیم، فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان حدود 18 ماه فرصت دارند تا پس از فارغ التحصیلی به دنبال یافتن یک شغل مرتبط با تحصیلات خود باشند و نسبت به اخذ جاب آفر از کارفرمای مربوطه اقدام کنند. در این صورت، با دریافت پیشنهاد شغلی و عقد قرارداد کاری با کارفرما، امکان تغییر ویزای دانشجویی به ویزای کاری و اخذ اقامت آلمان وجود دارد. پس از 5 سال کار و زندگی مستمر در آلمان، می توانند برای دریافت اقامت دائم و پس از 10 سال نیز برای اخذ پاسپورت و شهروندی آلمان اقدام نمایند. اگرچه فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان در اولویت کارفرمایان این کشور قرار دارند اما باید توجه داشته باشید که اثبات شایستگی شما و تسلط به زبان آلمانی برای دریافت جاب آفر در این کشور الزامی است. در ضمن، کارفرمای مربوطه باید ثابت کند که فردی شایسته تر از شما، در آلمان و در کل اتحادیه اروپا، برای آن موقعیت شغلی وجود نداشته است. با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری در آلمان و کمبود نیروی کار در این کشور، شانس اخذ جاب آفر و یافتن شغل دلخواه برای شما، بسیار زیاد است.

بررسی فرصت های شغلی پس از فارغ التحصیلی

هنگامی که صحبت از جذب نیروی کار ماهر، حرفه ای و تحصیلکرده می شود، محال است نام کشور آلمان به میان نیاید. در واقع کمبود نیروی کار ماهر در اکثر صنایع و بخش های آلمان باعث شده است تا دولت این کشور، ظرفیت جذب نیروی کار را به شدت افزایش دهد و این فرصت، یکی از مزایای تحصیل در کشور آلمان است. پایین بودن نرخ بیکاری در آلمان، که در سال 2023 در حدود 5%  اعلام شده است، گواه این امر می باشد. به علاوه، اقتصاد قوی آلمان، وجود صنایع متنوع در آلمان و همچنین سیاست های کاری مطلوب، یافتن شغل برای فارغ التحصیلان را در این کشور تضمین می کند. آلمان دارای بسیاری از شرکت های چند ملیتی مشهور، استارت آپ های نوآور و بخش صنعتی توسعه یافته است. بسیاری از شرکت‌های چند ملیتی مانند زیمنس، BMW و SAP دفتر مرکزی خود را در آلمان دارند و فرصت‌های شغلی فراوانی را برای فارغ‌ التحصیلان فراهم می‌ کنند.

باید بگوییم که ثبات اقتصادی کشور آلمان، همراه با تاکید بر تحقیق و توسعه، زمینه مساعدی را برای جویندگان کار، به ویژه افرادی که دارای مهارت ها و صلاحیت های تخصصی هستند، ایجاد می کند. رشته‌ هایی مانند مهندسی، فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی، مالی و انرژی‌ های تجدیدپذیر، چشم‌ اندازهای شغلی امیدوارکننده‌ ای را در آلمان نشان می ‌دهند. فارغ التحصیلان در این رشته ها اغلب خود را در تقاضای بالا می بینند و فرصت های شغلی متعددی در آلمان برای شروع کار خود می یابند.

سؤالات متداول

  • آیا برای تحصیل در آلمان به مدرک زبان آلمانی نیاز داریم؟

بله. اگر قصد ادامه تحصیل به زبان آلمانی در کشور آلمان را دارید می‌بایست مدرک زبان آلمانی حداقل  B1 یا B2 را داشته باشید (برخی از دانشگاه‌ها به طور محدود با مدرک A2 هم پذیرش می دهند و شما باید ادامه سطح زبان خود را طی یک دوره زبان آلمانی در کشور آلمان تکمیل نمایید).

  • چگونه می توانیم پس از فارغ التحصیلی در آلمان، شغل مرتبط و مناسب پیدا کنیم؟

شما می توانید از طریق وب سایت های StepStone,، Indeed و یا Federal Employment Agency’s job portal برای یافتن شغل در آلمان اقدام کنید.

  • معایب تحصیل در آلمان چیست؟

قطعا در کنار مزایای تحصیل در کشور آلمان، بررسی معایب آن نیز لازم است. لزوم یادگیری زبان آلمانی برای تحصیل و کار در آلمان، یکی از معایب آن است که معمولا دانشجویان را از مهاجرت تحصیلی به آلمان منصرف می کند.

  • چگونه می توان ویزای همراه در آلمان دریافت کرد؟

دانشجویان می توانند با اثبات تمکن مالی خود و تضمین تامین نیازهای مالی اعضای خانواده، برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود، ویزای همراه درخواست کنند.

سخن پایانی

دانشجویان بین ‌المللی به دلیل آگاهی از مزایای تحصیل در کشور آلمان مانند رایگان بودن هزینه تحصیل، سیستم آموزشی باکیفیت این کشور، فرصت ‌های شغلی زیادی که برای دانشجویان بعد از فارغ ‌التحصیلی وجود دارد، تنوع فرهنگی بالا در آلمان و بسیاری مزیت های دیگر، این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می ‌کنند. از آنجایی که ممکن است دانشجویان در انتخاب مقصد مهاجرتی خود دچار تردید و سردرگمی شوند، ما در این مقاله سعی کردیم تا دانشجویان گرامی را از مزیت های تحصیل در کشور آلمان مطلع ساخته و قدمی مثبت در ساختن آینده ای درخشان برای دانشجویان و کاستن دغدغه های آنان برداریم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مخاطب عزیز مفید بوده باشد. کارشناسان و مشاوران مجرب گروه عالیان ویزا در تلاش هستند تا متقاضیان مهاجرت تحصیلی را با برترین مقاصد تحصیلی در جهان آشنا نموده و به آنان کمک کنند تا با آگاهی بیش تر برای این تصمیم مهم و سرنوشت ساز، قدم بردارند. آن دسته از دانشجویانی که همچنان در انتخاب مقصد مهاجرتی خود دچار ترید هستند می توانند شرایط خود را برای بررسی تخصصی به کارشناسان باتجربه ما بسپارند تا متناسب با آن، بهترین گزینه به آنها پیشنهاد شود. لذا توصیه می شود برای اخذ مشاوره، با شماره های موسسه تماس حاصل نموده و یا پس از تکمیل فرم ارزیابی موجود در وب سایت ما، منتظر تماس کارشناسان ما بمانید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *