بهترین راه اخذ اقامت اسلواکی

اسلواکی یکی از فعال‌ترین کشورهای درحال‌توسعه عضو اتحادیه اروپا است. نرخ بالای توسعه اقتصادی و کمبود نیروی کار در این کشور در کنار زیرساخت‌های توسعه‌یافته و نرخ پایین مالیات کسب‌وکارها باعث افزایش محبوبیت مهاجرت به اسلواکی شده است. همچنین کم بودن میزان جرم و جنایت و فساد اقتصادی، قیمت‌های نسبتاً ثابت و سطح بالای حمایت‌های اجتماعی مانند امکان تحصیل رایگان و باکیفیت به زبان اسلواکی و وجود بورسیه‌های متعدد تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان اسلواکی، نرخ پایین وام مسکن و داشتن پاسپورت معتبر در سطح جهانی، باعث افزایش تقاضا برای اخذ اقامت اسلواکی در میان اتباع اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا شده است. خوشبختانه امکان اخذ اقامت موقت و دائم اسلواکی بهروش‌های مختلفی وجود دارد که ما در این مقاله به آن می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

اخذ اقامت اسلواکی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  1. انواع مجوزهای اقامت اسلواکی
  2. 5 روش اخذ اقامت اسلواکی
  • مهاجرت به اسلواکی از طریق کار
  • اخذ تابعیت اسلواکی از طریق تولد
  • دریافت اقامت کشور اسلواکی با ازدواج
  • مهاجرت به اسلواکی از طریق سرمایه‌گذاری
  • مهاجرت به اسلواکی از طریق ثبت شرکت

انواع مجوزهای اقامت برای اسلواکی

مجوز اقامت در اسلواکی معمولاً برای اتباع خارجی خارج از اتحادیه اروپا که به دلایل مختلف مانند کار، تحصیل یا الحاق خانواده می‌خواهند بیشتر از 90 روز در اسلواکی بمانند صادر می‌شود. انواع مختلفی از مجوز اقامت وجود دارد که به‌طورکلی به دودسته مجوز اقامت موقت و دائم تقسیم می‌شوند.

اخذ اقامت اسلواکی

مجوز اقامت موقت اسلواکی

اتباع کشورهای ثالثی که قصد کار، تحصیل یا تجارت در اسلواکی را دارند، درصورتی‌که شرایط و الزامات قانونی را داشته باشند، ممکن است اجازه اقامت موقت دریافت کنند. اجازه اقامت موقت برای اهداف تجاری، استخدام به‌عنوان کارگر فصلی، اهداف آموزشی کوتاه‌مدت و یا فعالیت‌های ویژه مانند سخنرانی، شرکت در رویدادهای هنری و فرهنگی و ورزشی صادر می‌شود.

مجوز اقامت دائم اسلواکی

اقامت دائم مجوزی است که به اتباع خارجی برای اجازه اقامت طولانی‌مدت در اسلواکی و همچنین اجازه سفر به خارج از کشور و بازگشت به اسلواکی اعطا می‌شود. اتباع خارجی دارای مجوز اقامت دائم از حقوق و وظایفی مانند همه شهروندان جمهوری اسلواکی در بیشتر زمینه‌های زندگی (مانند اشتغال، مراقبت‌های بهداشتی، امور اجتماعی و زندگی عمومی در سطح منطقه‌ای) برخوردار هستند. معمولاً افراد پس از 5 سال زندگی در اسلواکی واجد شرایط دریافت اقامت اسلواکی به‌صورت دائمی خواهند بود. بااین‌حال کارت اقامت دائم هم انواع مختلفی دارد:

  1. کارت اقامت دائم پنج‌ساله که به افراد زیر داده می‌شود:
  • همسر یا یکی از وابستگان خارجی وابسته به یک شهروند یا فرد دارای اقامت دائم اسلواکی
  • فرزند مجرد زیر 18 سال همسر یا شوهر خارجی یک شهروند یا فرد دارای اقامت دائم اسلواکی
  • تک‌فرزند زیر 18 سال یک خارجی است که اجازه اقامت دائم اسلواکی به مدت پنج سال را دارد.
  • افراد زیر 28 سال که تحت حضانت یک تبعه خارجی دارنده مجوز اقامت دائم به مدت پنج سال قرارگرفته باشند.
  • فرزند وابسته بالای 18 سال یک تبعه خارجی دارای مجوز اقامت دائم که به دلایل بهداشتی قادر به مراقبت از خود نیست.
  1. کارت اقامت دائم نامحدود که برای اتباع خارجی که در طول یک دوره 5 ساله، 4 سال مقیم دائم اسلواکی بوده‌اند و همچنین اتباع خارجی زیر 18 سال که فرزند یک فرد تبعه خارجی دارای کارت اقامت دائم نامحدود باشد، صادر می‌شود.
  2. کارت اقامت طولانی‌مدت که برای افراد زیر صادر می‌شود:
  • کسانی که به‌طور قانونی در اسلواکی به مدت حداقل 5 سال مستقیماً قبل از ارسال درخواست مجوز، در اسلواکی اقامت داشته‌اند
  • کسانی که اقامت طولانی‌مدت آن‌ها به دلایل قانونی منقضی شده یا لغو شده است
  • افرادی که دارای اقامت قانونی با کارت آبی اتحادیه اروپا و بدون وقفه پنج‌ساله در قلمرو یکی از کشورهای عضو اتحادیه بوده و حداقل دو سال قبل از ارائه درخواست اقامت دائم در اسلواکی، با کارت آبی اسلواکی مقیم این کشور بوده است.

5 روش اخذ اقامت اسلواکی

روش‌های مختلفی برای دریافت مجوز اقامت کشور اسلواکی وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

مهاجرت به اسلواکی از طریق کار

 

اسلواکی یکی از کشورهای توسعه‌یافته اقتصادی محسوب می‌شود و بر همین اساس با کمبود نیروی کار متخصص مواجه است و فرصت‌های کاری متعددی دارد. همه اتباع غیر اتحادیه اروپا که می‌خواهند در اسلواکی مشغول به کار شوند باید برای دریافت ویزای کار اقدام کنند. 3 نوع ویزای کار در اسلواکی وجود دارد: ویزای کار معمولی که برای دریافت آن متقاضی نیازمند داشتن یک پیشنهاد کاری معتبر از کارفرمایی در اسلواکی است. لازم به ذکر است که کارفرما باید برای 30 روز آگهی استخدامی منتشر کند تا اداره کار مطمئن شود که هیچ فرد شهروند اسلواکی یا اتحادیه اروپا صلاحیت استخدام در عنوان شغلی متقاضی را ندارد. سپس برای او ویزای کاری صادر می‌شود. ویزای کار فصلی یک مجوز اقامت و کار کوتاه‌مدت است که برای کارگران فصلی که بیشتر از 180 روز در سال در اسلواکی نخواهند ماند، صادر می‌شود.

کارت آبی اتحادیه اروپا هم یک نوع اقامت موقت است که برای اتباع کشورهای ثالث صادر می‌شود که واجد شرایط کار حرفه‌ای در اسلواکی هستند و شرایط اولیه مانند داشتن سابقه تحصیل و پیشنهاد شغلی در رشته تحصیلی خود و همچنین درآمد بالا که میزان آن را دولت مشخص می‌کند، داشته باشند. این نوع ویزای کاری به دارنده آن حق ورود، کار و اقامت اسلواکی را می‌دهد. ویزای کار اسلواکی معمولاً تنها برای مدت قرارداد کاری معتبر است، بااین‌حال معمولاً مجوز کار بین یک تا دو سال صادر می‌شود و پس‌ازآن قابل تمدید است به شرطی که برای همان کارفرما و در همان موقعیت شغلی کار کنید. در صورت تغییر کارفرما یا موقعیت شغلی باید مجوز کار جدیدی دریافت کنید. مزیت اقامت در اسلواکی از طریق کار، این است که شما می‌توانید همسر و فرزندان زیر 18 سال خود یا فرزندان بزرگ‌تر از 18 سال و والدین وابسته به خودتان یا همسرتان را با خود به اسلواکی بیاورید. اعضای خانواده شما نیز می‌توانند در طول اقامت خود در اسلواکی تحصیل و کار کنند.

 
اخذ تابعیت اسلواکی از طریق تولد

 

یکی از راه‌های اخذ اقامت اسلواکی برای افراد زیر سن قانونی، تولد یا فرزندخواندگی است. درصورتی‌که کودکی یکی از شرایط زیر را داشته باشد، می‌تواند تابعیت اسلواکی را به دست آورد:

  1. حداقل یکی از والدین او شهروند اسلواکی باشد
  2. در اسلواکی به دنیا آمده باشد و والدین او بدون تابعیت باشند
  3. در اسلواکی از والدینی با اتباع خارجی متولدشده اما تابعیت هیچ‌یک از آن‌ها را با تولد به دست نمی‌آورد.
  4. فرزند یک شهروند خارجی و یک شهروند اسلواکی باشد، حتی اگر بعداً ثابت شود که شهروند جمهوری اسلواکی پدر یا مادر کودک نبوده است.

همچنین اگر حداقل یکی از والدین فرزندخوانده بدون توجه به ملیت کودک، شهروند جمهوری اسلواکی باشد، کودکان می‌توانند با فرزندخواندگی شهروند اسلواکی شوند.

 

دریافت اقامت کشور اسلواکی با ازدواج

 

همسر یا شوهر خارجی یک تبعه اسلواکی پس از ازدواج می‌تواند برای اخذ اقامت اسلواکی به مدت 5 سال اقدام کند. همچنین شرط اقامت 8 ساله برای دریافت تابعیت اسلواکی در این مورد کاهش می‌یابد. البته برای اینکه ازدواج منعقدشده در خارج از کشور در اسلواکی به رسمیت شناخته شود، لازم است برای ثبت ازدواج به اداره ثبت‌احوال وزارت کشور جمهوری اسلواکی مراجعه کنید تا در این کشور برایتان گواهی صادر شود.

 

مهاجرت به اسلواکی از طریق سرمایه‌گذاری

 

اسلواکی با داشتن موقعیت عالی در قلب اروپا و ثبات اقتصادی و سیاسی بسیار بالا، دارای پاسپورت بسیار قدرتمند با دسترسی بدون ویزا به کانادا، ایالات‌متحده و استرالیا است و به همین جهت دارای یکی از گران‌ترین برنامه‌های شهروندی بر اساس سرمایه‌گذاری در جهان است. البته اسلواکی هیچ برنامه مهاجرتی درنتیجه خرید ملک یا مستغلات ارائه نمی‌دهد و صرفاً برنامه‌ای تحت عنوان ویزای سرمایه‌گذاری اسلواکی دارد که فرصت اقامت اسلواکی به‌صورت دائمی را درازای برآورده کردن شرایط خاصی در سرمایه‌گذاران سراسر جهان قرار می‌دهد. سرمایه‌گذاران مشتاق به دریافت کارت اقامت دائم اسلواکی ملزم به مهاجرت به اسلواکی هستند اما می‌توانند تمامی اعضای خانواده خود را بدون پرداخت مبلغ اضافی به اسلواکی بیاورند.

برای دریافت اقامت اسلواکی از طریق سرمایه‌گذاری، متقاضیان ملزم به سرمایه‌گذاری در یک شرکت اسلواکی هستند، اما باید شرایط زیرا را داشته باشند:

  • حداقل 100 میلیون یورو باید در توسعه یک شرکت سرمایه‌گذاری شود.
  • سرمایه‌گذاری باید باعث ایجاد حداقل 300 شغل شود.
  • سرمایه‌گذاری باید تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد اسلواکی داشته باشد.
اخذ اقامت اسلواکی

 همچنین متقاضی باید مدارک عدم سو سابقه کیفری را به همراه سایر مدارک عمومی مانند گذرنامه ارائه کنند. ابتدا یک مجوز اقامت موقت و سپس کارت اقامت دائم صادر می‌شود. پس از 8 سال اقامت در اسلواکی نیز متقاضیان واجد شرایط اخذ تابعیت اسلواکی هستند. بااین‌حال، سرمایه‌گذاران این طرح اقامتی، از شرط تسلط به زبان اسلواکی و شرط اقامت 8 ساله در اسلواکی برای اخذ تابعیت معاف هستند.

 

مهاجرت به اسلواکی از طریق ثبت شرکت

 

در اسلواکی تعداد زیادی کارخانه خودروسازی شناخته‌شده وجود دارد، کشاورزی درحال‌توسعه است و دفاتر شرکت‌های فناوری اطلاعات بزرگ جهان در اسلواکی وجود دارد. ازآنجایی‌که جمعیت این کشور تنها 5.5 میلیون نفر و رشد اقتصادی در اسلواکی بالا است، این کشور مزایای زیادی به صاحبان کسب‌وکار ارائه می‌دهد تا متخصصان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران را جذب کند. با راه‌اندازی یک کسب‌وکار در اسلواکی، کارآفرینان می‌توانند در تمامی کشورهای اتحادیه اروپا شعبه‌های جدید کسب‌وکار خود را افتتاح کنند و محصول خود را تحت علامت تجاری اتحادیه اروپا عرضه نمایند. همچنین امکان تحصیل رایگان و زندگی در کشور امن و توسعه‌یافته اسلواکی برای متقاضی اصلی و خانواده او وجود دارد. حتی خانواده تبعه خارجی که از طریق ثبت شرکت حداقل یک سال در اسلواکی زندگی کرده باشد می‌توانند وام مسکن 30 ساله با سود 2 درصد دریافت کنند. اسلواکی یک مکان ایدئال برای زندگی اروپایی و توسعه یک کسب‌وکار موفق در اتحادیه اروپا است. دولت علاقه‌مند به ورود شخصیت‌های بااستعداد، متخصصان در زمینه‌های مختلف و تجار آینده دار است که سهم مهمی در توسعه فرهنگ و اقتصاد محلی داشته باشند. تمامی افراد خارج و عضو اتحادیه اروپا حق دارند به‌عنوان یک کارآفرین در اسلواکی کار کنند یا شرکت خود را در اسلواکی افتتاح و بر این اساس مجوز اقامت اسلواکی را دریافت کنند. البته شرط اساسی برای دریافت مجوز این است که برای افتتاح شرکت یا کسب‌وکار باید یک طرح تجاری سودآور داشته باشید.

سؤالات متداول
  • آیا امکان اخذ تابعیت اسلواکی از طریق خرید ملک وجود دارد؟

خیر. اسلواکی چنین برنامه‌ای ارائه نمی‌کند، اگر قصد اخذ تابعیت اروپایی از طریق خرید ملک را دارید، توصیه ما خرید ملک در اتریش، پرتغال، فرانسه و یونان است.

  • رایج‌ترین نوع شرکت در اسلواکی چیست؟

رایج‌ترین شکل شرکت، شرکت با مسئولیت محدود (S.R.O.) است.

  • بهترین راه اخذ اقامت در اسلواکی چیست؟

امروزه اخذ اقامت اسلواکی بر اساس ثبت شرکت معتبرترین و سریع‌ترین راه برای اخذ اقامت برای سرمایه‌داران است. بااین‌حال برای افرادی که سرمایه محدودی دارند ورود با ویزای تحصیلی و سپس اخذ اقامت دائم بهتر است.

  • چه مدت پس از اقامت دائم می‌توانم برای شهروندی اسلواکی اقدام کنم؟

در صورت داشتن اقامت دائم بدون وقفه در قلمرو جمهوری اسلواکی برای حداقل هشت سال، می‌توانید برای شهروندی اسلواکی درخواست دهید.

  • آیا امکان مهاجرت به اسلواکی از طریق پناهندگی وجود دارد؟

بله اما گروه مهاجرتی عالیان ویزا به‌هیچ‌عنوان این روش را توصیه نمی‌کند و هیچ خدماتی در این زمینه ارائه نمی‌دهد.

سخن پایانی

اخذ اقامت اسلواکی به‌عنوان یک کشور عضو شینگن با نرخ بالای توسعه اقتصادی و میزان کیفیت زندگی یکی از اهداف بسیاری از افراد از سراسر جهان است. حتی اتباع اتحادیه اروپا هم برای مهاجرت به این کشور اقدام می‌کنند. خوشبختانه این کشور به دلیل جمعیت پایین خود مهاجرپذیر است و روش‌های مختلفی برای اخذ اقامت در اسلواکی وجود دارد. بااین‌حال بسته به شرایط فردی متقاضیان ممکن است روش مناسب هر متقاضی با دیگری متفاوت باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *