نحوه اخذ اقامت تمکن مالی پرتغال

بسیاری از افراد با سرمایه کافی تمایلی به مهاجرت از طریق کار یا تحصیل ندارند و همچنین قصد ندارند سرمایه خود را یکباره به کشور مقصد منتقل کنند و یا اصلا قصد سرمایه گذاری در خارج از کشور ندارند. این افراد به دنبال جایگزینی برای اقامت موقت توریستی هستند که نیازی به پرداخت هزینه های قابل توجهی مانند مهاجرت از طریق سرمایه گذاری نداشته باشند. خوشبختانه در پرتغال روشی به نام اقامت تمکن مالی یا همان خودحمایتی، یا همان ویزای بازنشستگی وجود دارد که شرایط بسیار مطلوبی را برای افراد فراهم می کند. اقامت تمکن مالی پرتغال ، شرایط و نحوه اخذ آن در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و  وب سايت هاى رسمى كشور پرتغال گردآورى شده است.

اقامت تمکن مالی پرتغال

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • اقامت تمکن مالی چیست؟
  • شرایط دریافت اقامت تمکن مالی پرتغال
  • مدارک لازم برای اقامت تمکن مالی پرتغال
  • مراحل اخذ اقامت تمکن مالی پرتغال

اقامت تمکن مالی چیست؟

ویزای تمکن مالی یکی از رایج ترین و کم خطرترین روش ها برای مهاجرت به پرتغال است. این نوع اقامت به عنوان اقامت بازنشستگان نیز شناخته می شود. متقاضی باید پس انداز و درآمد ماهانه خود را در ایران نشان دهد تا بتواند در این حالت برای خود و خانواده اش اجازه اقامت در پرتغال را دریافت کند. به عبارت دیگر، متقاضی با ارائه شواهدی مبنی بر منابع مالی نشان می دهد که می تواند هزینه زندگی در پرتغال را تامین کند. متقاضی می تواند در هر سنی برای این اقامت اقدام کند زیرا محدودیت سنی برای اقامت تمکن مالی پرتغال وجود ندارد. علاوه بر این، در هنگام درخواست برای این نوع اقامت، نیاز به ارائه مدرک زبان یا مدارک تحصیلی و دانشگاهی وجود ندارد. یکی از مزایای مالی زندگی در پرتغال نسبت به اقامت در سایر کشورها این است که دارنده این نوع اقامت مجاز به کار و اشتغال نیز است.

اقامت تمکن مالی پرتغال

علاوه بر مزایای ذکر شده، لازم به ذکر است که مانند اقامت تمکن مالی در اتریش، اسپانیا و یونان، اقامت تمکن مالی پرتغال تنها به شرط حضور شش ماه در سال در پرتغال قابل تمدید است، یعنی متقاضی باید حداقل 183 روز در پرتغال حضور داشته باشد؛ زیرا کارت اقامتی که دریافت می کنید برای یک دوره یک ساله است که می تواند مجدداً برای دو سال تمدید شود. علاوه بر این، در پایان این پنج سال، به همسر و خانواده‌ فرد اجازه اقامت پنج ساله داده می‌شود. علاوه بر این، متقاضی و همراهانش می توانند پس از یک سال اقامت (در مجموع شش سال اقامت اولیه) برای پاسپورت و شهروندی پرتغال اقدام کنند.

عدم نیاز به سرمایه گذاری و پرداخت هزینه به دولت ها مهمترین مزیت رویکرد اقامت تمکن مالی این کشور است. افراد تنها با نشان دادن سرمایه کافی برای زندگی در پرتغال می توانند ویزای اقامت در پرتغال را دریافت کنند که به عنوان اقامت خود حمایتی در پرتغال نیز شناخته می شود. سرمایه تعیین شده باید برای مدت معینی در حساب متقاضی باشد که متقاضی باید آن را به همراه سایر شرایط و مدارک لازم برای خود، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال، ابتدا اقامت موقت و سپس دائم و در نهایت تابعیت پرتغال نشان دهد.

شرایط دریافت اقامت تمکن مالی پرتغال

متقاضی باید ۳ شرط ضروری را برای نشان دادن قابلیت مالی در این نوع اقامت داشته باشد:

  • سپرده حساب بانکی: متقاضی باید سپرده بانکی به مبلغ حدود ۱۵ هزار یورو ارائه دهد. در صورت ازدواج ۶ هزار یورو به کل اضافه می شود. و به ازای هر فرزند حدود ۳ هزار یورو اضافه می گردد.
  • درآمد ماهیانه: سایر الزامات مالی برای یک اقامت پایدار شامل حقوق ماهانه تقریباً ۱۰۰۰ یورو برای متقاضی، ۵۰۰ یورو برای همسر و ۳۰۰ یورو برای هر فرزند زیر ۱۸ سال است. این درآمد ماهانه نباید مشروط به حضور متقاضی در ایران باشد. به عنوان مثال، درآمدهای بانکی، اجاره املاک و مستغلات، سهام شرکت و حقوق بازنشستگی قابل قبول می باشند.
  • اسناد ملکی: برای درخواست اقامت تمکن مالی این کشور باید حداقل یک سند مالکیت را به نام خود نشان دهید.

متقاضیان بین المللی که مایل به زندگی در پرتغال به عنوان بازنشسته یا با درآمد شخصی، بدون در نظر گرفتن سن هستند، در صورت اخذ اقامت تمکن مالی پرتغال ، به همراه خانواده خود اجازه ورود به پرتغال را خواهند داشت، مشروط بر اینکه متقاضی بتواند نشان دهد درآمد کافی برای تامین هزینه های زندگی خود و خانواده اش دارد. درآمد ناشی از بازنشستگی، اجاره املاک و مستغلات، سرمایه گذاری، و سایر منابع درآمد همه می توانند جزء درآمد باشند. در نتیجه، اعضای خانواده ای که از طریق این ویزا، اجازه اقامت دریافت کرده اند، بر اساس قانون اتحاد مجدد خانواده، واجد شرایط دریافت مجوز اقامت هستند.

مدارک لازم برای اقامت تمکن مالی پرتغال

متقاضیانی که به دنبال ویزای تمکن مالی پرتغال هستند باید مدارکی را در زمان مراجعه به سفارت و مصاحبه ارائه دهند که عبارت اند از:

  • پاسپورت
  • دو قطعه عکس
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • داشتن بیمه نامه معتبر
  • مدارک اثبات داشتن اقامتگاه در پرتغال ( سند ملک در پرتغال و یا اجاره نامه یکساله)
  • افتتاح حساب بانکی در پرتغال
  •  اسناد و مدارک حساب بانکی برای اثبات تمکن مالی جهت پوشش هزینه ‌های زندگی در پرتغال

مراحل اخذ اقامت تمکن مالی پرتغال

جمع آوری تمام مدارک شما و انجام تمام مراحل ویزا ممکن است کمی طول بکشد. بنابراین توصیه می کنیم ابتدا با این مرحله شروع کنید. ایجاد یک چک لیست با تمام الزامات، مانند گرفتن شماره NIF یا همان کد مالیاتی در اروپا و باز کردن یک حساب بانکی پرتغالی، واقعا می تواند به شما کمک کند تا موارد را راحت تر طی کنید. صبور باشید و مطمئن شوید که تمام اسناد را به صورت صحیح را جمع آوری کرده اید. درخواست برای ویزای پرتغال کمی زمان بر است و شما نباید اشتباهی مرتکب شوید که فرآیند را به تاخیر بیندازد.

مرحله دوم برای اخذ اقامت تمکن مالی پرتغال این است که متقاضی برای این روش در سفارت پرتغال در محل اقامت خود اقدام کند. متقاضیان باید پس از اطمینان از اینکه شرایط لازم برای این روش را برآورده می کنند، برای ویزای تمکن مالی پرتغال در سفارت پرتغال در محل اقامت خود درخواست دهند. پس از تایید مدارک، ویزای 4 ماهه برای متقاضی صادر می شود که به وی اجازه می دهد به پرتغال وارد شده و بقیه مراحل اقامت را تکمیل کند. پس از ورود به پرتغال، فرد باید یک مصاحبه با اداره مهاجرت پرتغال ترتیب دهد که با توجه به شهر محل اقامت ممکن است بین 2 تا 3 ماه طول بکشد. متقاضی برای شرکت در این مصاحبه باید تمامی مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشد.

اقامت تمکن مالی پرتغال

در صورت ناقص بودن مدارک متقاضی، امکان تکمیل مدارک به وی داده می شود و در صورت قبولی در مصاحبه و تکمیل مدارک، به فرد ویزای چهار ماهه تعلق می گیرد. متقاضی باید هنگام ورود به این کشور نشان دهد که برای خود و خانواده اش در پرتغال اقامت گرفته است. متعاقباً به همسر اجازه اقامت دو ساله داده می شود که می تواند برای دو سال دیگر تمدید شود. پس از رسیدن به 5 سالگی اقامت، متقاضی می تواند برای اقامت دائم پرتغال اقدام کند و پس از گذراندن آزمون های مربوطه در سال ششم اقامت خود در پرتغال، می تواند برای پاسپورت پرتغال اقدام کند.

از آنجایی که ویزای پرتغال یک درخواست ویزای 2 قسمتی است، شما مدتی را صرف اخذ اقامت پرتغال خواهید کرد. ابتدا باید برای ویزای اقامت پرتغال خود در کشور خود درخواست دهید. زمان پردازش ویزای اقامت پرتغال معمولاً حدود 60 روز با توجه به درخواست شما می باشد. این شامل زمان لازم برای جمع آوری تمام مدارک مورد نیاز یا اصلاح اشتباهاتی که ممکن است در طول فرآیند درخواست مرتکب شده باشید (اطلاعات نادرست در فرم درخواست ویزا یا اسناد مفقود) نمی شود.

مراحل اخذ ویزای تمکن مالی پرتغال به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • جمع آوری تمام مدارک لازم
  • ارسال درخواست ویزا
  • دریافت ویزای تمکن مالی
  • سفر به پرتغال و شرکت در جلسه اداره مهاجرت پرتغال
  • رعایت شرط حضور ۶ ماه در سال برای تمدید اقامت
سؤالات متداول
  • ویزای تمکن مالی پرتغال برای چه مدت اعتبار دارد؟

پس از موفقیت آمیز بودن درخواست، ویزای شما به مدت 4 ماه اعتبار دارد. با این حال، توجه داشته باشید که باید در طی این 4 ماه برای اجازه اقامت موقت خود درخواست دهید.

  • آیا اقامت تمکن مالی پرتغال منجر به اخذ تابعیت این کشور می شود؟

بله. فرد در سال پنجم می تواند اقامت دائم و در سال ششم درخواست اخذ تابعیت پرتغال را بدهد.

  • میزان تمکن مالی لازم برای اخذ اقامت پرتغال از طریق روش خودحمایتی یا همان تمکن مالی چقدر است؟

نفر اصلی می بایست به ازای خودش حدود ۱۰۰۰۰، همسرش حدود ۶۰۰۰ و هر کدام از فرزندان ۳۰۰۰ یورو تمکن مالی نشان دهد.

  • اقامت تمکن مالی پرتغال شرط حضور دارد؟

بله. فرد دارنده این نوع اقامت می بایست حداقل 6 ماه در سال را در کشور پرتغال بگذراند.

  • اخذ ویزای تمکن مالی پرتغال چقدر طول می کشد؟

زمان پردازش ویزای تمکن مالی پرتغال معمولاً حدود ۶۰  و بر اساس تعداد درخواست ها متغیر است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با روش اخذ اقامت تمکن مالی پرتغال آشنا کنیم. این گزینه که در پرتغال به عنوان اقامت خود حمایتی نیز شناخته می شود، راهی بسیار مناسب و مقرون به صرفه برای متقاضیان برای اخذ اقامت در یکی از کشورهای عضو شنگن بدون پرداخت هزینه به دولت یا سرمایه گذاری برای بهره مندی از مزایای آن است. همان طور که گفته شد فرد می تواند پس از انجام مراحل لازم، 2 سال اقامت موقت در پرتغال کسب کند و 6 سال بعد تابعیت پرتغال را دریافت کند. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت به پرتغال را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *