نکات کلیدی برای تحصیل در ترکیه

موقعیت کشور ترکیه، یعنی قرار گرفتن بین آسیا و اروپا، باعث شده است تا موقعیت های مناسبی جهت تحصیل و زندگی در این کشور ایجاد شود. در حال حاضر، دانشجوی بین المللی زیادی ترکیه را به دلیل موقعیت خوب، داشتن سیستم آموزشی با کیفیت و دانشگاه های مقرون به صرفه و همچنین جذابیت شهرهای مختلف این کشور، به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب نموده اند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی نکات کلیدی در خصوص تحصیل در ترکیه بپردازیم. چنانچه شما نیز به تحصیل در این کشور زیبا علاقه مند هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

تحصیل در ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا تحصیل در ترکیه؟
  • شرایط تحصیل در کشور ترکیه
  • هزینه تحصیل در کشور ترکیه
  • هزینه زندگی دانشجویی در کشور ترکیه
  • برترین دانشگاه های ترکیه

چرا تحصیل در ترکیه؟

این سوال که چرا باید در ترکیه تحصیل کنید، میبایست با معرفی محیط سیاسی ترکیه و اقتصاد این کشور و همچنین وجود یک سیستم آموزشی خوب در سطح آسیایی در ترکیه پاسخ داده شود. هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی، جهت بهره مندی از یک فرهنگ غنی و کسب موفقیت در آینده از طریق تحصیل در این کشور، راهی این کشور می شوند. ما در این بخش، به معرفی برخی از مزایای تحصیل در کشور ترکیه می پردازیم که به شرح زیر است:

  • ترکیه دارای جاذبه های فراوان و فرهنگ بسیار غنی است.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در طیف وسیعی از رشته های تحصیلی در ترکیه وجود دارد.
  • هزینه تحصیل در کشور ترکیه در مقایسه با کشورهایی مانند استرالیا، ایتالیا، آمریکا، کانادا و انگلستان مقرون به صرفه تر می باشد.
  • بورسیه های تحصیلی متنوعی در ترکیه به دانشجویان بین المللی ارائه می شود.
  • ترکیه دارای آموزش با کیفیت و برخی از برترین دانشگاه ها با رنکینگ جهانی است.
  • مدارک اخذ شده از دانشگاه های ترکیه در اکثر کشورهای جهان دارای اعتبار است.
تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در کشور ترکیه

متقاضیان تحصیل در این کشور میبایست ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نمایند و سپس با ارائه نامه پذیرش از دانشگاه و برآورده کردن سایر شروط تعیین شده، درخواست ویزای تحصیلی دهند. شرایط لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه، در وبسایت هر یک از دانشگاه های این کشور آورده شده است. توصیه می شود دانشجویان با مراجعه به وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در ترکیه، شرایط اخذ پذیرش را با توجه به مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی خود مطالعه نمایند. به طور کلی، داشتن پاسپورت معتبر، ارائه کلیه سوابق تحصیلی، ریزنمرات و معدل مقاطع قبلی، ارائه مدرک زبان با نمره تعیین شده از سوی دانشگاه و ارائه رزومه، از شروط اصلی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه است.

حال دانشجویانی که موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه در ترکیه شده اند، میبایست شروط لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه را از وبسایت اداره مهاجرت این کشور دریافت نمایند و پس از جمع آوری مدارک لازم، درخواست خود را به سفارت یا کنسولگری ترکیه ارسال نمایند. شروط لازم می تواند با توجه به طول دوره تحصیلی، مقطع تحصیلی و حتی رشته تحصیلی دانشجویان متفاوت باشد. به طور کلی، برخی از مهم ترین شروط لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه عبارت است از:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • ارائه مدارک و سوابق تحصیلی
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • ارائه مدرک زبان
  • اثبات تمکن مالی
  • دریافت بیمه درمانی در ترکیه
  • تعیین محل اقامت دانشجو در ترکیه

هزینه تحصیل در کشور ترکیه

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، هزینه تحصیل در ترکیه ، علی الخصوص برای دانشجویان ایرانی، مقرون به صرفه است. با توجه به افزایش نرخ ارز در ایران و مناسب بودن قیمت لیر در مقایسه با دلار و یورو، دانشجویان ایرانی می توانند با صرف هزینه ای کمتر نسبت به سایر کشورهای اروپایی، در ترکیه تحصیل نمایند. هزینه تحصیل در این کشور معمولا با توجه به نوع دانشگاه، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی دانشجویان متفاوت است. توصیه می شود دانشجویان میزان دقیق شهریه را با توجه به رشته و مقطع تحصیلی خود، در وبسایت دانشگاه انتخابی خود در ترکیه مطالعه نمایند. به طور کلی، شهریه دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

  • تحصیل در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی: 450 تا 1500 دلار در سال
  • تحصیل در مقطع لیسانس به زبان ترکی: 240 تا 750 دلار در سال
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی: 600 – 900 دلار در سال
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان ترکی: 300 تا 600 دلار در سال
تحصیل در ترکیه

توجه داشته باشید که میزان شهریه از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است و شهریه دانشگاه های خصوصی در ترکیه، بسیار بالاتر می باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در کشور ترکیه

متقاضیان تحصیل در این کشور باید علاوه بر بررسی شهریه دانشگاه، هزینه زندگی در این کشور را نیز در نظر بگیرند. قطعا میزان هزینه زندگی دانشجویی در این کشور بر اساس شهر محل اقامت و سبک زندگی دانشجویان متفاوت است. اما بر اساس جدیدترین آپدیت هزینه ها در ترکیه که در وبسایت numbeo آورده شده است، یک فرد مجرد برای زندگی در ترکیه ماهیانه به حداقل ۴ الی ۵ هزار لیر نیاز خواهد داشت. بر اساس بررسی های اخیر، هزینه زندگی در ترکیه به طور متوسط 15% ارزان تر از ایران است. این در حالیست که میزان اجاره خانه در ترکیه، حدود 46.7% ارزان تر از ایران می باشد و این خبر بسیار خوبی برای دانشجویان ایرانی علاقه مند به تحصیل و زندگی در کشور ترکیه می باشد.

برترین دانشگاه های ترکیه

دانشجویان علاقه مند به تحصیل در ترکیه می توانند در یکی از 104 دانشگاه دولتی و 62 دانشگاه خصوصی در این کشور و در طیف وسیعی از رشته ها، به تحصیل بپردازند. هم دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه، بر اساس توافق نامه بولونیا (Bologna Agreement) که کلیه دوره های تحصیلی را در سراسر اروپا استاندارد می‌ کند، فعالیت می نمایند. به علاوه، بسیاری از دانشگاه ‌های ترکیه در برنامه Erasmus+ مشارکت دارند و از مبادلات دانشجویان بین المللی پشتیبانی می‌ کنند. در آخرین آپدیت رتبه بندی سیستم آموزش عالی QS، سیستم آموزش عالی ترکیه در رتبه 43 جهان قرار گرفته است. در جدول زیر، برخی از برترین دانشگاه های ترکیه برای شما آورده شده است.

دانشگاهمحل دانشگاهرتبه در رنکینگ جهانی QS
دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)شهر آنکارا501-510
دانشگاه Boğaziçiشهر استانبول701-750
دانشگاه Koçشهر استانبول477
دانشگاه Bilkentشهر آنکارا561-570
دانشگاه Sabanciشهر استانبول531-540
دانشگاه Cankayaشهر آنکارا211-220
دانشگاه Bahçeşehirشهر استانبول221-230
دانشگاه Hacettepeشهر آنکارا801-1000
دانشگاه فنی استانبولشهر استانبول601-650
سؤالات متداول
  • آیا دانشجویان در ترکیه می توانند در حین تحصیل کار کنند؟

بله. دانشجویان مجاز می باشند تا سقف ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

  • آیا میتوان برای تحصیل در ترکیه بورسیه دریافت نمود؟

بله. بورسیه های متنوعی به دانشجویان بین المللی در ترکیه ارائه می شود اما به دلیل تقاضای بالا و رقابت زیاد در اخذ بورسیه های تحصیلی، ظرفیت آنها محدود می باشد.

  • آیا دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت علوم ایران هستند؟

اکثرا بله. دانشگاه هایی مانند دانشگاه Ataturk، دانشگاه Acıbadem، دانشگاه Bahçeşehir و بسیاری دیگر، مورد تایید وزارت علوم ایران هستند.

  • آیا امکان تحصیل در ترکیه بدون ارائه مدرک زبان وجود دارد؟

به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. برخی از دانشگاه های ترکیه، در صورت تسلط نسبی دانشجویان به زبان انگلیسی، مدرک زبان درخواست نمی کنند.

  • آیا دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیلی در ترکیه بمانند؟

تحت شرایطی بله. چنانچه پس از فارغ التحصیلی یک پیشنهاد شغلی در ترکیه دریافت نمایند، امکان اخذ ویزای کار، مجوز کار و اقامت ترکیه وجود دارد.

  • آیا برای تحصیل در کشور ترکیه، شرکت در آزمون ورودی لازم است؟

به دانشگاه و رشته انتخابی شما بستگی دارد. معمولا برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های دولتی ترکیه، شرکت در آزمون ورودی لازم می باشد. شرایط تحصیل در دانشگاه های خصوصی متفاوت است.

سخن پایانی

کشور ترکیه با داشتن جاذبه های فراوان، کیفیت نسبتا خوب زندگی و دانشگاه های خوب، مقصدی نسبتا مناسب برای تحصیل دانشجویانی است که هزینه تحصیلی زیادی نمی توانند بپردازند. ترکیه به عنوان یکی از اعضای منطقه آموزش عالی اروپا، سیستم آموزشی رایج در اروپا را بدون هیچ نقصی اجرا می کند. در نتیجه مدارکی که از دانشگاه های ترکیه دریافت می کنید در تمام کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته می شود. 

ما در این مقاله به بررسی نکات کلیدی جهت تحصیل در ترکیه پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *