فرصت محدود تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی

مجارستان یکی از خیره‌کننده‌ترین کشورهای اروپای مرکزی با اقتصاد پررونق است. به دلیل سیستم آموزشی باکیفیت و پیشینه تحقیقاتی عالی، یکی از گزینه‌های برتر دانشجویان بین‌المللی است که به دنبال آموزش عالی و آموزش تحقیقاتی فشرده هستند. دانشگاه‌های مجارستان ذهن‌های باهوش بسیاری را پرورش داده‌اند، ازجمله دانشمندان مشهوری مانند ریاضی‌دان جان فون نویمان و برنده جایزه نوبل، آلبرت اسنت گیورگی که ویتامین C را کشف کردند. در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2022، دو دانشگاه مجارستان (دانشگاه Szeged  و دانشگاه دبرسن) بین 600 دانشگاه برتر جهان و 8 دانشگاه مجارستان در فهرست 1000 دانشگاه برتر جهان قرارگرفته‌اند. اغلب دانشگاه‌های این کشور اجازه تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی را به دانشجویان بین‌المللی می‌دهند. 

تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی

علاوه بر تحصیل به زبان انگلیسی، فرصت زندگی و پیشرفت در محیط چند فرهنگی با هزینه‌های زندگی و تحصیل بسیار پایین‌تر از سایر کشورهای اروپایی هم از دلایل محبوبیت تحصیل در مجارستان است. اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی در مجارستان را دارید، این مقاله را تا انتها بخوانید. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور مجارستان، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • یادگیری و تحصیل به زبان انگلیسی در مجارستان
  • معرفی شهرهای دانشجویی مجارستان
  • برترین دانشگاه‌های انگلیسی در مجارستان
  • بهترین مؤسسات معتبر بین‌المللی برای یادگیری زبان انگلیسی در مجارستان
  • تحصیل در مدارس مجارستان به زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان
  • هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان

یادگیری و تحصیل به زبان انگلیسی در مجارستان

دانشگاه‌های مجارستان تمرکز زیادی بر بین‌المللی شدن دارند و رشته‌های مختلفی را در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با کیفیت بسیار بالایی ارائه می‌دهند. آموزش عالی مجارستان به دلیل شهرت خود در زمینه‌های علمی مانند پزشکی و دندانپزشکی شناخته شده است. سیستم آموزش عالی مجارستان  به کالج‌ها و دانشگاه‌ها تقسیم می‌شود و از فرآیند بولونیا پیروی می‌کند. این بدان معناست که تمامی مدارک این کشور در سراسر اروپا و جهان به رسمیت شناخته می‌شوند. هرچند زبان رسمی این کشور زبان مجارستانی است، اما امکان تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی و آلمانی هم وجود دارد. هر دو زبان انگلیسی و آلمانی در آموزش عالی مجارستان مهم هستند و تعدادی برنامه تحصیلی وجود دارد که به این زبان‌ها تدریس می‌شود و هرساله هزاران دانشجوی بین‌المللی را جذب می‌کند. معمولاً ارائه نمره آیلتس 5.0-6.0 یا تافل 60-80، برای دوره‌های لیسانس و نمره آیلتس 5.5-6.5 یا تافل 70-90، برای پذیرش در مقاطع ارشد و دکتری کافی است. 

تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی

حتی برای دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند، این امکان وجود دارد که حتی بدون ارائه مدرک زبان، از دانشگاه پذیرش بگیرند. البته این دانشجویان باید در آزمون ورودی مهارت زبان دانشگاهشان نمره قبولی کسب کنند یا در صورت مردودی، در دوره‌های آموزش زبان دانشگاه شرکت کنند. عالیان ویزا توصیه می‌کند، حتی اگر قصد تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی را دارید، سعی کنید زبان مجارستانی را یاد بگیرید. برقراری ارتباط با مردم محلی و سایر دانشجویان یا زندگی با خانواده‌های میزبان مجارستانی بهترین راه برای تمرین و یادگیری این زبان است. یادگیری کامل زبان انگلیسی و تا حدی زبان مجارستانی مهارتی است که در CV/رزومه شما عالی به نظر می‌رسد و گزینه‌های شغلی شما را حتی هنگام کار دانشجویی افزایش می‌دهد.

معرفی شهرهای دانشجویی مجارستان

بوداپست، یکی از زیباترین شهرهای اروپا و مهم‌ترین شهر دانشجویی مجارستان است. بسیاری از مؤسسات این شهر از جمله دانشگاه کوروینوس بوداپست، دانشگاه هنرهای زیبای مجارستان و دانشگاه سملوایس، دوره‌هایی را به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و هلندی و همچنین مجارستانی ارائه می‌دهند. سایر شهرهای مهم دانشجویی Szeged، Pécs و Debrecen هستند.

برترین دانشگاه‌های انگلیسی در مجارستان

دانشگاه‌ها و مراکز متعددی در مجارستان دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند اما 5 دانشگاه معروف مجارستان برای دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی دارند، عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه سگد

یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های اروپای مرکزی واقع در سومین شهر بزرگ مجارستان، Szeged است. این دانشگاه به دلیل داشتن گسترده‌ترین همکاری در بسیاری از صنایع در سراسر جهان و برای برگزاری تحقیقات مختلف نوآورانه شناخته شده است. خانه یکی از پیشرفته‌ترین مراکز تحقیقات لیزری اروپا است و بزرگ‌ترین کتابخانه دانشگاهی در اروپای مرکزی را اداره می‌کند. برنامه‌های آموزشی در این دانشگاه به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی تدریس می‌شود. دانش‌آموزان رشته‌های تحصیلی متنوعی برای انتخاب دارند، از هنر و علوم انسانی گرفته تا علوم و پزشکی. دوره‌های ارائه شده توسط دانشگاه Szeged در سطح بین‌المللی و معتبر اتحادیه اروپا هستند و روند آموزش ترکیبی از دروس تئوری و عملی است که دانشجویان را برای بازار کار آماده می‌کند.

  1. دانشگاه سملویز

دانشگاه Semmelweis یکی از برترین مؤسسات دانشگاهی و تحقیقاتی زیست پزشکی در اروپای مرکزی برای بیش از 250 سال بوده است. این دانشگاه که در بوداپست مجارستان واقع شده است، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی در این کشور است، با بیمارستان‌ها و کلینیک‌های زیادی که بیشترین نیازها و خدمات بهداشتی را به بیمارانی که نیاز به درمان‌های پیچیده دارند، ارائه می‌دهند. این دانشگاه آموزش با کیفیت، برنامه‌های تحقیقاتی عالی، پیشرفت‌های توسعه و نوآوری درجه‌یک را ارائه می‌دهد. دانشگاه Semmelweis یکی از بهترین مکان‌های تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی است. البته فقط 2 سال اول تحصیل تدریس به زبان انگلیسی است و پس‌ازآن دانشجویان برای برقراری ارتباط با بیماران باید با زبان مجارستانی آشنا باشند.

  1. دانشگاه Eötvös Loránd

این دانشگاه، یکی از برترین و قدیمی‌ترین (تأسیس سال 1635) دانشگاه‌های تحقیقاتی دولتی در اروپای مرکزی است که در بوداپست، مجارستان واقع شده است. این دانشگاه طیف گسترده‌ای از برنامه‌های دانشگاهی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. دوره‌ها به‌طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. این دانشگاه یکی از معتبرترین مؤسسات آموزش عالی است که برنامه‌های علمی و پژوهشی درجه‌یک را تقریباً در هر زمینه علمی ارائه می‌دهد. همچنین به دلیل روابط بین‌المللی گسترده‌اش برای برنامه‌های مبادله دانشجو در حدود 600 موسسه دانشگاهی در سراسر جهان موردتوجه قرار گرفته است.

  1. دانشگاه دبرسن

دانشگاه دبرسن یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین است و به‌عنوان مرکز فرهنگی، اقتصادی و علمی منطقه و همچنین یکی از بهترین شهرهای دانشگاهی مجارستان شناخته می‌شود. این دانشگاه تضمین می‌کند که دانشکده‌هایش آموزش با کیفیت بالا و برنامه‌های تحقیقاتی درجه‌یک را ارائه می‌کنند که الزامات جهانی را برآورده می‌کنند. این مؤسسه که به خاطر محیط دانشجویی دوستانه و پذیرای بین‌المللی خود شناخته شده است، با افتخار بیش از 80 برنامه تحصیلی را ارائه می‌دهد که به‌طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

  1. دانشگاه پکس

دانشگاه پکس قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی در مجارستان است که در میان دانشجویان بین‌المللی به دلیل محیطی مناسب و امن برای دانشجویان و هزینه‌های تحصیلی مقرون‌به‌صرفه شناخته شده است. علاوه بر این، این دانشگاه بیش از 90 برنامه تحصیلی را ارائه می‌دهد که به‌طور کامل به زبان انگلیسی در طیف گسترده‌ای از رشته‌ها تدریس می‌شود.

بهترین مؤسسات معتبر بین‌المللی برای یادگیری زبان انگلیسی در مجارستان

هرچند ارائه مدرک زبان انگلیسی برای اخذ پذیرش و تحصیل در مجارستان اجباری نیست اما شما باید مهارت و تسلط کافی به این زبان داشته باشید تا به‌راحتی دروس دانشگاهی خود را متوجه شوید. بسیاری از دانشگاه‌ها دوره‌های آموزش زبان با هزینه‌های کم برگزار می‌کنند اما اگر علاقه‌مند به یادگیری زبان در مؤسسات هستید، مؤسسات معتبر زیر در مجارستان دارای معلمان دارای مدرک تحصیلی بالا هستند:

  • شورای بریتانیا مجارستان
  • خانه بین‌المللی بوداپست
  • مرکز اینتر-اکس
  • مرکز زبان آکسفورد
  • مدرسه زبان SOTER
  • مرکز انگلیسی
تحصیل در مدارس مجارستان به زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان

اگر به فکر مهاجرت به مجارستان با خانواده خود هستید، ممکن است بپرسید که چگونه می‌توانید فرزندان خود را در مدارس مجارستان ثبت‌نام کنید. مدارس دولتی مجارستان برنامه‌های درسی مطابق با قوانین آموزشی کشور خودشان را دارند و اگر می‌خواهید به فرآیندهای آموزشی کشور خود یا فرایندهای جهانی پایبند باشید، عاقلانه است که فرزندان خود را در یکی از مدارس بین‌المللی خصوصی مجارستان ثبت‌نام کنید. مجارستان دارای مدارس فراوانی است که تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی را برای فرزندان شما یا دانش‌آموزان زیر 18 سال امکان‌پذیر می‌کنند، ازجمله:

  • مدرسه بین‌المللی آمریکایی بوداپست: پیش از مهدکودک را تا سطوح دبیرستان را به حداکثر 670 نفر در سال ارائه می‌دهد.
  • مدرسه بین‌المللی بریتانیکا: سطوح پیش مهدکودک، مهدکودک، دبستان و دبیرستان را به حداکثر 270 نفر در سال ارائه می‌دهد.
  • مدرسه بین‌المللی بوداپست: ISB از مهدکودک تا راهنمایی سالانه 80 نفر را آموزش می‌دهد.
  • مدرسه بین‌المللی مسیحی بوداپست: با چارچوب جهان‌بینی مسیحی به دانش‌آموزان کلاس‌های 1 تا 12 پاسخ می‌دهد. این مدرسه حداکثر ظرفیت 170 دانش‌آموز را دارد.
  • آکادمی مسیحی گریتر گریس: آموزش برای کودکان از پیش‌دبستانی تا کلاس 12 ارائه می‌دهد و حداکثر ظرفیت 1755 نفر را دارد.
تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی

اگر در بوداپست تحصیل می‌کنید می‌توانید فرزندان خود را در دو مدرسه خارجی معروف در این کشور ثبت‌نام کنید. مدرسه فرانسوی بوداپست دروسی را به زبان فرانسه ارائه می‌دهد و به دانش‌آموزان از دبستان تا کلاس دوازدهم پاسخ می‌دهد. مدرسه آلمانی در بوداپست مشابه مدرسه بادن-وورتمبرگ آلمان است و ظرفیت پذیرش 420 دانش‌آموز را دارد.

هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان

دانشگاه‌های مجارستان شهریه دریافت می‌کنند، اما در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. شهریه‌ای که می‌پردازید بستگی به این دارد که در کدام دانشگاه و در چه مقطع و رشته‌ای تحصیل کنید. به‌طور متوسط، باید انتظار داشته باشید که بین 5500 تا 15000 دلار (حدود 4900 تا 13200 یورو) در سال شهریه بپردازید. معمولاً رشته‌های مهندسی، پزشکی و دندانپزشکی شهریه بیشتری دارند. همچنین باید برای اخذ پذیرش و شرکت در آزمون دانشگاه حدود 500 دلار یا 440 یورو بپردازید. هزینه‌های زندگی به محل زندگی شما در مجارستان بستگی دارد. اگر در یک شهر بزرگ مثل بوداپست زندگی ‌کنید، هزینه شما بیشتر از یک دانشجوی مشابه در شهر کوچک‌تر خواهد بود. به‌طور متوسط، شما باید بین 7200 تا 10500 دلار یا 6400 تا 9300 یورو در سال بودجه داشته باشید. این مبلغ شامل هزینه محل اقامت، مواد غذایی، سفر و سایر هزینه‌های ضروری است.

اگر با بورسیه دولتی تحصیل می‌کنید، ممکن است بتوانید برای کارت تأمین اجتماعی (کارت تاج) اقدام کنید. این به شما امکان می‌دهد تا به اکثر خدمات بهداشتی عمومی به‌صورت رایگان دسترسی داشته باشید. در غیر این صورت، یکی دیگر از هزینه‌های زندگی که به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی هنگام تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی باید در نظر بگیرید بیمه درمانی است. برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود می‌توانید از حمل‌ونقل عمومی تخفیف‌های دانشجویی برای سینما، کافه و کتابخانه استفاده کنید یا در خوابگاه یا اتاق‌های اشتراکی زندگی کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت بورسیه‌های مختلفی که دانشگاه‌ها و دولت مجارستان سالانه به دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌دهند، اقدام کنید.

سؤالات متداول
  • آیا برای تحصیل در مجارستان باید به زبان مجارستانی مسلط باشم؟

خیر. معمولاً اغلب دانشگاه‌های این کشور دوره‌هایی به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. البته برای دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی استثنائاتی وجود دارد که در متن مقاله ذکر کردیم.

  • آیا امکان تحصیل دانش‌آموزی به زبان انگلیسی در مجارستان وجود دارد؟

بله. شما باید در مدارس خصوصی مجارستان ثبت‌نام کنید.

  • هزینه تحصیل در مجارستان به چه مواردی بستگی دارد؟

بسته به رشته، دانشگاه و شهر محل اقامت شما هزینه‌ها متفاوت است.

  • برای تحصیل به زبان انگلیسی در مجارستان ارائه مدرک آیلتس یا تافل اجباری است؟

خیر. شما می‌توانید بدون نیاز به مدرک زبان از دانشگاه‌های مجارستان پذیرش بگیرید.

  • پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در مجارستان کدام‌اند؟

رشته‌های مهندسی، پزشکی و دندانپزشکی.

سخن پایانی

به دلیل تغییر سیاست‌های دولت مجارستان برای افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی، فرصت تحصیل در مجارستان به زبان انگلیسی در سال‌های اخیر ایجادشده است. شما می‌توانید حتی بدون نیاز به مدرک زبان از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید. البته برای فهم دروس و پیشبرد روند تحصیلی خود باید در آزمون زبان انگلیسی دانشگاه مقصد خود شرکت کنید و نمره قبولی بگیرید. در غیر این صورت باید در دوره‌های زبان دانشگاه شرکت کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل در مجارستان را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *