بررسی شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

سیستم آموزشی در ترکیه، سیستمی در حال توسعه است که از تکنیک های آموزشی مدرن در اروپا پیروی می کند و با سیستم های آموزشی بسیاری دیگر از کشورهای جهان در تعامل است. هر ساله تعداد زیادی دانش آموز از کشورهای ایران، ترکمنستان و بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی، برای تحصیل در مدارس کشور ترکیه ثبت نام می نمایند. از این رو، ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ترکیه بپردازیم. چنانچه شما نیز قصد دارید تا از سیستم آموزشی در ترکیه اطلاع کسب کنید و فرزندان خود را برای تحصیل در مدارس این کشور آماده کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

تحصیل در مدارس ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل در مدارس ترکیه
  • بررسی سیستم آموزشی در مدارس ترکیه
  • انواع مدارس در ترکیه
  • هزینه تحصیل در مدارس کشور ترکیه
  • شرایط اخذ ویزای همراه از طریق تحصیل فرزندان در مدارس کشور ترکیه
  • شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل در مدارس این کشور

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

دانش آموزان بین المللی باید برای تحصیل در مدارس ترکیه، یا به واسطه ی والدین خود اقامت این کشور را به دست آورده باشند و یا خود از طریق اخذ پذیرش و ثبت نام در یک مدرسه معتبر در ترکیه، اقامت موقت این کشور را کسب کنند تا واجد شرایط تحصیل در مدارس این کشور باشند. در واقع، دانش آموزان زیر 18 سال باید برای تحصیل در مدارس این کشور، کارت شناسایی موقت در ترکیه (temporary beneficiary protection ID card) دریافت کرده باشند. حال کودکانی که هنوز برای دریافت ID card ثبت نام نکرده اند می توانند به طور موقت و به عنوان دانش آموز مهمان در مدارس ترکیه ثبت نام کنند و در کلاس ها حاضر شوند اما هیچ مدرک و دیپلمی به آنها اعطا نمی شود تا زمانی که برای دریافت کارت ثبت نام نموده و از مدرسه مورد نظر خود در ترکیه پذیرش دریافت کنند.

دانش آموزانی که قصد دارند به تنهایی و بدون والدین به ترکیه مهاجرت کنند و در مدارس این کشور تحصیل نمایند باید اجازه والدین خود را جهت تحصیل در خارج از کشور کسب نموده و مدارک آن را ارائه کنند.

تحصیل در مدارس ترکیه

بررسی سیستم آموزشی در مدارس ترکیه

تحصیل در ترکیه برای کودکان از سن 6 سالگی اجباری است و این قانون برای کلیه شهروندان ترکیه اعمال می شود (اگر فرزند شما در پایان شهریور، 69 ماهه باشد، موظف است به مدرسه برود. همچنین امکان ورود کودکان 66 تا 68 ماهه به مدرسه با اجازه والدین وجود دارد. به درخواست والدین نیز امکان به تعویق انداختن یک سال برای کودکان ترک، برای سنین 69 تا 71 ماه وجود خواهد داشت).

در حال حاضر سیستم آموزشی حاکم بر مدارس ترکیه، پس از اصلاحات متعددی شکل گرفته است. این بدان معناست که سال های تحصیل اجباری در ترکیه به تدریج افزایش یافته است تا با استاندارد های اروپا که تحصیل 12 ساله دانش آموزان در مدارس را نشان می دهد، برابری کند. به طور کلی، اکنون سیستم آموزشی در مدارس ترکیه، بر اساس فرمول 4+4+4 است. یعنی دانش آموزان باید 4 سال در مقطع دبستان که در ترکی Ilkokul نامیده می شود تحصیل کنند، سپس وارد مقطع متوسطه که در ترکی با نام ortaokul شناخته می شود به مدت 4 سال دیگر به تحصیل بپردازند و در نهایت، 4 سال آخر را در مقطع دبیرستان یا همان lyceum به زبان ترکی، تکمیل نمایند. مدارس در ترکیه از سیستم نمره دهی 100 امتیازی استفاده می کنند که در آن 100 حداکثر نمره است.

تحصیل در مدارس ترکیه ، هم در مدارس دولتی و هم در مدارس خصوصی امکانپذیر است اما تفاوت آنها چیست؟ باید بدانید که تحصیل در موسسات دولتی ترکیه رایگان است. از معایب مدارس دولتی می توان به تعداد بالای دانش آموزان در کلاس ها اشاره کرد (اگرچه مدارس سعی می کنند بیش از 30 نفر در کلاس حضور نداشته باشند، اما گاهی اوقات تعدادآنها به 35 تا 40 نفر نیز می رسد). مدارس دولتی ترکیه به طور معمول در دو شیفت کاری از ساعت 8 صبح تا 13 و نوبت دوم از ساعت 13:30 تا 18 فعالیت می کنند. از طرفی دیگر، دانش آموزان برای تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه ملزم به پرداخت شهریه هستند. مدارس خصوصی ترکیه فقط در یک شیفت، یعنی نوبت صبح، به کودکان آموزش می دهند. بنابراین کلاس ها حدود ساعت 9 صبح شروع می شود و در ساعت 16:30 پایان می یابد. مدارس خصوصی ترکیه معمولا دو یا سه وعده غذایی در روز به دانش آموزان ارائه می دهند و تنوع دروس ارائه شده در این مدارس نیز جالب تر است. مدارس خصوصی طبیعتاً مجهزتر از مدارس دولتی هستند و کلاس های شیمی، فیزیک و زیست شناسی پیشرفته ای دارند که به کودکان اجازه می دهد تا علم را نه تنها از روی کتاب، بلکه در عمل نیز مطالعه کنند.

انواع مدارس در ترکیه

تحصیل در ترکیه برای دانش آموزان بین المللی، در مدارس دولتی، خصوصی، بین المللی و یا مدارس دو زبانه امکانپذیر است. والدین می توانند بر اساس نیازها، توانایی ها، علاقه فرزندان و همچنین میزان بودجه خود، بهترین انتخاب را برای آنها داشته باشند. تحصیل در مدارس دولتی ترکیه عموما به زبان ترکی امکانپذیر می باشد. این در حالیست که در مدارس خصوصی ترکیه، علاوه برزبان ترکی، بسیاری از دروس به زبان انگلیسی نیز ارائه می گردد. اما تحصیل در مدارس بین المللی و چند زبانه ترکیه عموما به زبان های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی صورت می گیرد و در عین حال دانش آموزان با فرهنگ و زبان ترکیه نیز آشنا می شوند. برخی از بهترین مدارس بین المللی در شهر استانبول عبارت اند از:

  • مدرسه بین المللی انگلیس در ترکیه (The British International School Istanbul Turkey)
  • مدرسه جامعه بین المللی استانبول (Istanbul International Community School)
  • آکادمی آمریکایی اسکودار (Uskudar American Academy)
  • مدارس انگلیسی تارابیا ((Tarabya British Schools (TBS)
  • مدرسه بین المللی سفیر (Safir International School)
  • مدرسه بین المللی آلفایز (Alfayez International School)
  • مدرسه خصوصی ALKEV
  • مدارس بین المللی MEF

هزینه تحصیل در مدارس کشور ترکیه

هزینه تحصیل در مدارس ترکیه ، با توجه به نوع مدرسه و امکانات آن و همچنین مقطع تحصیلی دانش آموزان متفاوت است. قطعا مدارس بین المللی و چند زبانه در ترکیه، شهریه های بالاتری از دانش آموزان دریافت می کنند. برای مثال، متوسط هزینه تحصیل در مدارس بین المللی در ترکیه که مناسب تحصیل دانش آموزان به زبان انگلیسی است، می تواند از حداقل 12000 لیر ترکیه تا حداکثر 250000 لیر ترکیه باشد. معمولا مدارس بین المللی معمولی در ترکیه، در مقاطع مختلف هزینه های زیر را دریافت می کنند:

  • مهد کودک: 25000 لیر
  • دبستان: 35000 لیر
  • متوسطه: 45000 لیر
  • دبیرستان: 55000 لیر
شرایط اخذ ویزای همراه از طریق تحصیل فرزندان در مدارس کشور ترکیه

افرادی که از روش های مختلف موفق شده اند تا اقامت و شهروندی ترکیه را به دست آورند، قادر خواهند بود برای همسر و فرزندان زیر 18 سال درخواست ویزای همراه دهند. در چنین شرایطی، فرزندان اجازه تحصیل در مدارس ترکیه را خواهند داشت. اما چنانچه فقط فرزند یا فرزندان نسبت به مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل در مدارس این کشور اقدام نمایند، ویزای همراه برای والدین آنها صادر نخواهد شد. در واقع، تحصیل در مدارس این کشور، دلیلی برای اعطای ویزا به والدین نخواهد بود. پس والدین تنها می توانند به صورت توریستی وارد ترکیه شوند و تا سقف 90 روز در کنار فرزند یا فرزندان خود باشند. توجه داشته باشید که ایرانیان برای ورود به ترکیه جهت گردشگری و بازدید از این کشور تا سقف 90 روز، نیازی به دریافت ویزا نخواهند داشت.

توصیه ما به آن دسته از والدینی که قصد دارند در طول تحصیل فرزندان خود در مدارس ترکیه آنها را همراهی کنند و با هم در کشور ترکیه اقامت داشته باشند آن است که از روش هایی مانند سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک و یا ثبت شرکت استفاده نموده و به راحتی و در کمترین زمان ممکن، اقامت و شهروندی ترکیه را به دست آورند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط سرمایه گذاری در ترکیه می توانید به سایر مقالات مرتبط که در وبسایت گروه عالیان ویزا موجود است مراجعه نموده و یا با کارشناسان مجرب ما در گروه عالیان ویزا مشاوره تخصصی دریافت نمایید.

تحصیل در مدارس ترکیه
شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل در مدارس این کشور

باید بدانید که تحصیل در مدارس ترکیه ، منجر به اخذ اقامت و شهروندی این کشور نخواهد شد و دانش آموزان پس از اتمام دوره تحصیل 12 ساله خود، باید یا به کشور خود بازگردند و یا پیش از منقضی شدن اقامت فعلی خود، درخواست اقامت موقت دهند و برای ورود به دانشگاه های ترکیه پذیرش تحصیلی دریافت کنند. البته این در شرایطی است که دانش آموزان به تنهایی به ترکیه مهاجرت کرده باشند. چنانچه والدین دانش آموزان اقامت و شهروندی ترکیه را از قبل دریافت نموده و سپس فرزندان خود را در مدارس ترکیه ثبت نام کرده باشند، شرایط متفاوت خواهد بود. پس توصیه ما به متقاضیان مهاجرت به ترکیه آن است که ابتدا از طریق روش هایی مانند سرمایه گذاری و یا کارآفرینی در ترکیه، اقامت و شهروندی آن را به دست آورند و پس از اخذ ویزای همراه و اقامت ترکیه برای فرزندان، آنها را در مدارس این کشور ثبت نام کنند.

سؤالات متداول
  • شروع سال تحصیلی در ترکیه چه موقعی است؟

معمولا ترم اول در ماه سپتامبر و ترم دوم اواخر ماه نوامبر آغاز می گردد.

  • آیا برای تحصیل در مدارس ترکیه میتوان بورسیه دریافت کرد؟

معمولا خیر. بورسیه های تحصیلی بیشتر به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد.

  • مدارک لازم برای تحصیل در مدارس ترکیه چیست؟

پاسپورت معتبر، مدارک تحصیلی و ریزنمرات سال آخر، مدارک پرداخت شهریه مدرسه و ارائه انگیزه نامه از مهم ترین مدارک هستند.

  • آیا مدارس ایرانی در ترکیه وجود دارد؟

بله. مدرسه ایرانی فجر در شهر استانبول و مدرسه 22 بهمن در شهر آنکارا وجود دارد.

سخن پایانی

سیستم آموزشی در ترکیه، منطبق بر استانداردهای آموزشی در اروپا نمی باشد. افرادی که اقامت ترکیه را از هر روشی کسب نموده باشند می توانند فرزندان خود را در مدارس ترکیه ثبت نام کنند. علاوه بر این، در صورتی که والدین اقامت ترکیه را دارا نباشند، قادر خواهند بود از مدارس ترکیه پذیرش تحصیلی دریافت نموده و با دریافت مجوز اقامت موقت در ترکیه برای فرزندان، آنها را جهت تحصیل در برترین مدارس ترکیه راهی این کشور کنند. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ترکیه پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *