شرایط ویژه تحصیل در مدارس هلند

سیستم آموزشی هلند در سطح مدارس ابتدایی، نسبتاً آسان است. دانش آموزان در طول هشت سال تحصیل در مقطع ابتدایی، مهارت های خود را از طریق آموزش باکیفیت، ارتقا می دهند. با این حال، در پایان هشت سال، دانش‌ آموزان باید با شرکت در یک آزمون استعداد یابی، تعیین کنند در چه نوع مدرسه متوسطه قصد ادامه تحصیل دارند. در واقع ساختار سیستم آموزش متوسطه در هلند، به دلیل وجود مسیرهای متعدد و سنین فارغ التحصیلی مختلف، اغلب گیج کننده به نظر می رسد. نوع مدرسه متوسطه در هلند، تعیین می کند که دانش آموزان مجاز به تحصیل در چه نوع دانشگاهی خواهند بود. معمولا بهترین مدارس، به بهترین دانشگاه‌ها منتهی می ‌شوند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی شرایط ویژه تحصیل در مدارس هلند بپردازیم. اگر شما نیز قصد تحصیل در کشور زیبای هلند را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور هلند گردآوری شده است. 

تحصیل در مدارس هلند

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • سیستم آموزشی در مدارس هلند
  • زبان آموزشی در مدارس هلند
  • شرایط تحصیل در مدارس کشور هلند
  • تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای دانش آموزی هلند
  • مراحل اخذ ویزای دانش آموزی هلند

سیستم آموزشی در مدارس هلند

آموزش در هلند بین سنین 5 تا 16 سال اجباری است. زبان آموزشی هلندی است، اما مدارس و دانشگاه های بسیاری به زبان انگلیسی تدریس می کنند. کودکان در هلند، 8 سال آموزش ابتدایی، و 4، 5 یا 6 سال تحصیلات متوسطه (با توجه به نوع مدرسه)  دریافت می کنند. بعد از تکمیل دوران دبیرستان نیز می توانند به آموزش حرفه ای یا آموزش عالی مشغول شوند. در کشور هلند، هم مدارس دولتی و هم مدارس خصوصی، در تمام سطوح نظام آموزشی وجود دارد. مدارس خصوصی در هلند، عمدتاً بر اساس اصول مذهبی یا ایدئولوژیک هستند. تحصیل در مقطع ابتدایی در هلند، برای کودکان در گروه سنی 4 تا 12 سال در نظر گرفته شده است و برای کودکان از سن 5 سالگی اجباری می باشد. بیشتر مدارس ابتدایی به زبان هلندی تدریس می کنند، اما برخی مدارس ابتدایی دو زبانه و بین المللی نیز در این کشور وجود دارد. در مدارس دوزبانه، کودکان از 4 سالگی، 30 تا 50 درصد از آموزش خود را به زبان انگلیسی می گذرانند. در مدارس بین المللی نیز زبان تحصیل عمدتا انگلیسی خواهد بود. کودکان 12 ساله در کشور هلند، باید تحصیلات خود را در یکی از انواع آموزش متوسطه زیر ادامه دهند:

  • آموزش متوسطه حرفه ای (vMBO)، به مدت 4 سال
  • تحصیلات متوسطه عمومی (hAVO)، به مدت 5 سال
  • آموزش مقدماتی دانشگاه (vWO)، به مدت 6 سال
تحصیل در مدارس هلند

زبان آموزشی در مدارس هلند

تحصیل در مدارس عادی هلند، عموما به زبان هلندی امکانپذیر است. اما برای دانش آموزان غیر هلندی که شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا باشند، مدارس بین المللی وجود دارد و دانش اموزان می توانند به راحتی در این مدارس به زبان انگلیسی تحصیل نمایند. در واقع، این مدارس جهت تسهیل آموزش کودکان مهاجر در هلند تشکیل شده اند تا هر کودک مهاجری بتواند از سیستم آموزشی این کشور بهره مند شود. مدارک اخذ شده از این مدارس نیز مورد قبول اکثر دانشگاه های جهان می باشند. دانش آموزانی که مدارس دوزبانه را جهت تحصیل در هلند انتخاب نمایند، علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان هلندی نیز مسلط خواهند شد و آن را در تعامل با دانش آموزان دیگر فرا خواهند گرفت. به طور کلی، تسلط هلندی  به زبان انگلیسی، بسیار بالا بوده و دانش آموزانی که در زبان انگلیسی مهارت کافی کسب نمایند، به جهت برقراری ارتباط با مردم در هلند با مانع زبان مواجه نخواهند شد و نیازی به یادگیری زبان دیگری نخواهند داشت.

شرایط تحصیل در مدارس کشور هلند

دانش آموزان علاقه مند به تحصیل در مدارس هلند میبایست برای یک دوره تحصیلی تمام وقت، در یکی از مدارس و یا مدارس متوسطه حرفه ای در هلند که با نام MBO شناخته می شود، ثبت نام نموده و سپس نسبت به اخذ ویزای دانش آموزی هلند اقدام نمایند. متقاضیان باید ثابت نمایند که امکان تحصیل و بهره مندی از آموزش مشابه را در کشور خود نداشته و هلند برای آنان بهترین مقصد تحصیلی است. علاوه بر این، دانش آموزان باید حداقل 2 مورد از شروط زیر را داشته باشند:

  • شهروند یکی از کشورهای سورینام، اندونزی و یا آفریقای جنوبی باشند
  • یکی از اعضای خانواده آنان، شهروند و یا مقیم هلند باشد
  • بتوانند به زبان هلندی صحبت کنند و بنویسند

در ضمن، متقاضیان باید از تمکن مالی لازم برخوردار بوده و بتوانند هزینه های خود را در کشور هلند تامین کنند. مدرسه انتخابی دانش آموزان، به عنوان یک اسپانسر که مورد تایید نهاد IND است عمل کرده و برای دانش آموزان واجد شرایط، درخواست مجوز اقامت خواهد داد. چنانچه متقاضیان برای اخذ پذیرش تحصیلی ملزم به گذراندن دوره یا آزمون زبان باشند، قادر خواهند بود برای شرکت در یک دوره مقدماتی در کشور هلند که با نام preparatory course شناخته می شود اقامت موقت و حداکثر 12 ماهه دریافت کنند. در صورت قبولی در دوره نیز وارد مدارس هلند خواهند شد. البته، مؤسسه آموزشی مورد نظر در هلند تعیین می کند که آیا چنین الزاماتی برای تحصیل دانش آموزان اعمال می شود یا خیر.

تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای دانش آموزی هلند

متقاضیان تحصیل در مدارس کشور هلند باید برای اخذ ویزا و مجوز اقامت این کشور، ثابت نمایند که از بودجه کافی برای تامین هزینه های خود در هلند برخوردار هستند. در سال 2022، میزان تمکن مالی لازم جهت تحصیل در مدارس هلند، 766.06 یورو در ماه است. چنانچه فردی به عنوان اسپانسر در هلند، مخارج و اقامت دانش آموزان را تامین کند، باید 2.662.76 یورو در ماه درآمد داشته باشد. چنانچه فرد اسپانسر، مجرد باشد یا به تنهایی سرپرستی فرزند را به عهده داشته باشد، میزان درآمد 2.093.75 یورو در ماه کافی خواهد بود. این میزان تمکن مالی، هر ساله در تاریخ 1 ژانویه، به روزرسانی می شود. ارائه مدارک اثبات تمکن مالی، مانند صورتحساب های بانکی، هر ساله و در آغاز سال تحصیلی جدید ضروری است.

مراحل اخذ ویزای دانش آموزی هلند

متقاضیان تحصیل در مدارس هلند میبایست پس از ثبت نام در مدرسه مورد نظر، نسبت به اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایند. این نوع ویزا که برای ورود و اقامت بیش از 90 روز در هلند صادر می شود، با نام MVV شناخته شده و درخواست آن می تواند توسط متقاضی اصلی و یا اسپانسر، ارسال شود. معمولا درخواست اخذ MVV و مجوز اقامت در هلند، توسط اسپانسر به نهاد IND ارسال می شود. منظور از اسپانسر، شخص یا سازمانی است که از متقاضی می خواهد به هلند بیاید. به عنوان مثال، یکی از اعضای خانواده متقاضی در هلند، دانشگاه یا مدرسه ای که از آن پذیرش گرفته است و یا کارفرمای هلندی، یک اسپانسر به حساب می آید. دانش آموزان میبایست کلیه مدارک مورد نیاز که از سوی مدرسه انتخابی آنان در هلند تعیین شده است را آماده کرده و در اختیار آنان قرار دهند تا درخواست MVV و مجوز اقامت، همزمان ارسال شود. هزینه درخواست نیز 207.00 یورو می باشد. مدت زمان پردازش درخواست ها، 60 روز کاری است و در صورت ناقص بودن مدارک، ممکن است طولانی تر نیز بشود. در نهایت، تصمیم اتخاذ شده توسط IND، در قالب نامه ای به مدرسه و موسسه آموزشی مورد نظر ارسال شده و سپس در اختیار متقاضی قرار می گیرد. در صورت رد درخواست و دریافت نتیجه منفی، امکان اعتراض و درخواست تجدیدنظر وجود دارد. در صورت دریافت نتیجه مثبت، با مراجعه به سفارت یا نمایندگی هلند، MVV در پاسپورت متقاضی ثبت شده و می تواند وارد کشور هلند شود.

تحصیل در مدارس هلند
سؤالات متداول
  • برترین مدارس هلند کدامند؟

مدرسه بین المللی Utrecht، مدرسه Almere، مدرسه بین المللی Amstelland، مدرسه Haarlem، و مدرسه Florencius، برخی از برترین ها در هلند هستند.

  • هزینه تحصیل در مدارس هلند چقدر است؟

هزینه ها با توجه به نوع مدرسه، مقطع تحصیلی و همچنین امکانات مدرسه، متفاوت می باشد اما به طور تقریبی، باید هزینه ای بین 15000 تا 30000 یورو در سال را انتظار داشت.

  • آیا خانواده دانش آموزانی که در حال تحصیل در مدارس هلند هستند می توانند ویزای همراه دریافت نمایند؟

خیر. اخذ ویزای دانش آموزی و دریافت اقامت برای دانش آموزان نمی تواند منجر به اخذ ویزای همراه و اقامت برای اعضای خانواده شود. البته دریافت ویزای توریستی و ملاقات فرزندان در هلند  برای ۶ ماه در سال  ممکن است.

  • آیا با تحصیل در مدارس هلند، می توان وارد دانشگاه های این کشور شد؟

بله. دانش آموزان می توانند پس از تکمیل تحصیلات خود در مدارس هلند، وارد بهترین دانشگاه های این کشور شوند. معمولا گذراندن دوره متوسطه VWO، لازم است.

  • آیا برای تحصیل در مدارس هلند نیز می توان بورسیه دریافت کرد؟

خیر. اخذ بورسیه های تحصیلی معمولا جهت تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی امکانپذیر است.

سخن پایانی

تحصیل در هلند بین سنین 5 تا 16 سالگی اجباری می باشد. آموزش اغلب به زبان هلندی است ولی دانش آموزان خارج اتحادیه اروپا و هلند، این فرصت را خواهند داشت تا با انتخاب مدارس بین المللی، به زبان انگلیسی تحصیل نمایند. دانش آموزان می توانند با شرکت در مدارس دوزبانه، علاوه بر زبان انگلیسی، مهارت خود را در زبان هلندی نیز افزایش دهند. سیستم آموزشی مدارس در هلند، به تنوع در مدارس متوسطه خود معروف است. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس هلند پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور هلند را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *