جدیدترین شرایط تحصیل در مدارس پرتغال

پرتغال به دلیل آب‌وهوای مرطوب، امنیت بالا، طبیعت زیبا، استاندارد و کیفیت بالای زندگی، اقتصاد رو به رشد و سیستم مالیاتی معقول به کانون مهاجرت در اروپا تبدیل شده است. سالانه هزاران نفر برای سرمایه‌گذاری، تحصیل یا کار به همراه خانواده‌های خود به پرتغال مهاجرت می‌کنند. برای افرادی که با فرزندان زیر 18 سال خود به پرتغال مهاجرت می‌کنند یا قصد دارند کودکان خود را برای تحصیل به پرتغال بفرستند، آشنایی با سیستم آموزشی این کشور بسیار حائز اهمیت است. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس پرتغال می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور پرتغال، گردآوری‌شده است.

تحصیل در مدارس پرتغال

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • تحصیل در پرتغال
  • مهدکودک و پیش‌دبستانی در پرتغال
  • تحصیل در مقطع ابتدایی در پرتغال
  • تحصیل در مقطع متوسطه یا دبیرستان در پرتغال
  • انواع مدارس خصوصی متوسطه در پرتغال
  • شرایط ثبت‌نام در مدارس پرتغال
  • مقایسه مدارس دولتی، خصوصی و بین‌المللی در پرتغال
  • تحصیل در مدارس پرتغال به چه زبانی است؟

تحصیل در پرتغال

تحصیل در پرتغال از سن 6 تا 18 سالگی اجباری است و پس از 18 سالگی دانش‌آموزان می‌توانند وارد بازار کار شوند یا در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند. کل سیستم آموزشی پرتغال توسط دو وزارت مدیریت و اداره می‌شوند. وزارت آموزش‌وپرورش (Ministério da Educação) آموزش ابتدایی و متوسطه را مدیریت می‌کند، درحالی‌که وزارت علوم، فناوری و آموزش عالی (Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior) با مراکز آموزش عالی مانند دانشگاه‌ها و مؤسسات پلی‌تکنیک سروکار دارد. ساعات تحصیل در مدارس پرتغال بسته به منطقه تحصیل متفاوت است؛ بااین‌حال مدارس بین‌المللی بر اساس تقویم و برنامه درسی کشوری که بر اساس آن فعالیت می‌کنند، ساعات خود را تعیین می‌کنند. سال تحصیلی در پرتغال از اواسط سپتامبر شروع می‌شود و در ژوئن به پایان می‌رسد و شامل 3 ترم است. ترم اول از سپتامبر تا دسامبر است و به دنبال آن دو هفته تعطیلات برای کریسمس و سال نو است. ترم دوم از ژانویه شروع می‌شود و دو هفته قبل از عید پاک به پایان می‌رسد. پس از تعطیلات عید پاک، ترم سوم و آخرین‌ترم مدرسه، از سه‌شنبه پس از عید پاک تا اواسط ژوئن ادامه دارد. سیستم آموزشی پرتغال شامل چهار مرحله است که به شرح زیر است:

  • آموزش پیش‌دبستانی (Educação Pré-escolar): سنین 3 تا 6 سال
  • آموزش ابتدایی (Ensino Basico): سنین 6 تا 15
  • تحصیلات متوسطه (Ensino Secundário): سنین 15 تا 18
  • تحصیلات عالی (Ensino Superior): سنین 18 سال و بالاتر
تحصیل در مدارس پرتغال

مهدکودک و پیش‌ دبستانی در پرتغال

مهدکودک و پیش‌دبستانی در پرتغال اجباری نیست. مهدکودک‌ها در پرتغال از کودکان چهارماهه تا 3 ساله را آموزش می‌دهند و اغلب خصوصی هستند. مهدکودک‌های دولتی کم هستند و توسط تأمین اجتماعی اداره می‌شوند و معمولاً مختص خانواده‌هایی با درآمد کم هستند. پیش‌دبستانی‌های دولتی و خصوصی نیز کودکان 3 تا 6 ساله را پذیرش می‌کند. گزینه دیگر موجود برای نگهداری و مراقبت از کودکان ATL یا Atividades de Tempos Livres است. این مؤسسات به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کنند و کودکان بالای 6 سال را پس از پایان ساعت مدرسه تا زمان اتمام کار والدین نگهداری می‌کنند. پیش‌دبستانی‌های دولتی رایگان هستند اما پیش‌دبستانی‌های خصوصی در پرتغال تنها پس از بریتانیا در رتبه دوم گران‌ترین پیش‌دبستانی‌ها در اروپا قرار دارند. پیش‌دبستانی‌ها یا مهدکودک‌های خصوصی بین 300 تا 400 یورو در ماه هزینه دارند.

تحصیل در مقطع ابتدایی در پرتغال

آموزش ابتدایی در پرتغال از سن 6 تا 15 سالگی اجباری است. تحصیل در مدارس پرتغال در مقطع ابتدایی شامل سه دوره زیر می‌شود:

  • دوره اول (primeiro ciclo یا 1º ciclo): کلاس‌های اول تا چهارم
  • دوره دوم (segundo ciclo یا 2º ciclo): کلاس‌های پنجم تا ششم
  • دوره سوم (terceiro ciclo یا 3º ciclo): کلاس‌های هفتم تا نهم

ازآنجایی‌که آموزش دولتی در پرتغال رایگان است، اکثر مردم این گزینه را انتخاب می‌کنند. البته والدین باید هزینه‌های کتاب، تغذیه، رفت‌وآمد و اردوهای دانش‌آموزی را بپردازند. برنامه درسی ملی برای همه مدارس دولتی در سراسر کشور مشابه است. دروس ریاضیات، علوم، تاریخ، جغرافیا و زبان انگلیسی اجباری است. از کلاس هفتم نیز دانش‌آموزان می‌توانند زبان فرانسوی یا اسپانیایی را بیاموزند.

در سال 2020، تنها 12.5 درصد از دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی خصوصی پرتغال ثبت‌نام کردند. بااین‌حال، مدارس بین‌المللی که یکی از انواع مدارس خصوصی هستند به زبان مادری دانش‌آموزان خارجی تدریس می‌کنند و به همین جهت اغلب برای کودکان مهاجر مناسب‌اند. هزینه‌های مدارس ابتدایی خصوصی از 4000 یورو در سال شروع می‌شود. بااین‌حال فقط مدارس بین‌المللی به زبان‌های غیر از پرتغالی تدریس می‌کنند.

تحصیل در مقطع متوسطه یا دبیرستان در پرتغال

دانش‌آموزان 15 تا 18 ساله باید در دبیرستان ثبت‌نام کنند و مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم را بگذرانند. پس از تحصیل در مدارس پرتغال دانش‌آموزان می‌توانند بین ادامه تحصیل در دانشگاه یا ورود به بازار کار انتخاب کنند. تحصیل در دبیرستان‌های پرتغال به ‌صورت‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • گذراندن دوره‌های آمادگی برای دانشگاه (Cursos Científico-Humanísticos) که دانش‌آموزان را برای تحصیل در رشته‌های دانشگاهی علمی آماده می‌کند.
  • گذراندن دوره‌های فنی حرفه‌ای (Cursos Profissionais) که دانش‌آموزان را برای بازار کار و رشته‌هایی مانند هتلداری، IT، طراحی، آشپزی و… آماده می‌کند.
  • دانش‌آموزانی که به دنبال مشاغل هنری هستند نیز می‌توانند دوره تخصصی هنری (Cursos Artísticos Especializados) را بگذرانند.

در پایان دبیرستان و تحصیل در مدارس پرتغال، دانش‌آموزان در امتحانات سراسری شرکت می‌کنند که درصدی از نمره نهایی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. دانشگاه‌ها معمولاً نمرات آزمون نهایی و آزمون ورودی خاصی را که خودشان برگزار می‌کنند، ملاک پذیرش دانشجو قرار می‌دهند.

انواع مدارس خصوصی متوسطه در پرتغال

مدارس متوسطه خصوصی در پرتغال نیز به 3 دسته مدارس مذهبی، مدارس بین‌المللی و مدارس شبانه‌روزی تقسیم می‌شوند.

  1. مدارس دینی

اکثر مدارس متوسطه خصوصی در پرتغال مؤسسات کاتولیک هستند که در کنار برنامه درسی، دروس دینی را تدریس می‌کنند. برخی از این مدارس به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند و دانش‌آموزان می‌توانند با مدرک بین‌المللی لیسانس (IB) فارغ‌التحصیل شوند. هزینه‌های این مدارس بین 2500 تا 10000 یورو در سال متغیر است.

  1. مدارس بین‌المللی

تحصیل در مدارس پرتغال معمولاً به زبان پرتغالی است و بر اساس برنامه درسی این کشور پیش می‌رود. به همین جهت بهترین گزینه برای تحصیل مهاجرانی که در پرتغال زندگی می‌کنند و قصد اقامت در این کشور را ندارند، تحصیل در مدارس بین‌المللی بریتانیایی، آمریکایی، فرانسوی و یا آلمانی است. مدارس بین‌المللی می‌توانند بسیار پرهزینه باشند و شهریه این مدارس بسته به مدرسه و مقطع تحصیلی متفاوت است و می‌تواند از 6500 یورو تا 22000 یورو در سال باشد. ازآنجاکه تعداد این مدارس زیاد نیست، دانش‌آموزان باید شرایط و مدارک زیر را ارائه کنند تا در این مدارس پذیرش بگیرند:

  • فرم ثبت‌نام مدرسه
  • شناسنامه والدین و فرزند
  • عکس پاسپورت دانش‌آموز و قیم قانونی یا والدین او
  • ویزای دانش‌آموزی
  • کارنامه سال‌های گذشته
  • داشتن بیمه درمانی و کارت واکسیناسیون
  • رسید پرداخت هزینه درخواست
  • شرکت در آزمون زبان مدرسه و کسب نمره قبولی
  • قبولی در مصاحبه
  1. مدارس شبانه‌روزی

فقط چند مدرسه شبانه‌روزی در پرتغال وجود دارد و این مدارس بیشتر در اطراف لیسبون و آلگاروه قرار دارند. قبل از درخواست برای تحصیل در مدارس پرتغال به‌صورت شبانه‌روزی توصیه می‌کنیم امکانات مدرسه را کاملاً بررسی کنید. هزینه تحصیل در این مدارس معمولاً حدود 30000 یورو در سال است.

تحصیل در مدارس پرتغال
شرایط ثبت‌نام در مدارس پرتغال

شما می‌توانید فرزند خود را به دو صورت در مدرسه دولتی ثبت‌نام کنید: از طریق وب‌سایت Portal das Matrículas یا از طریق مراجعه حضوری به مدرسه دولتی که نزدیک محل سکونتتان در پرتغال قرار دارد. برای ثبت‌نام در مدرسه باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • شناسنامه و پاسپورت دانش‌آموز
  • فرم ثبت‌نام همراه با عکس پاسپورت
  • مدارک اثبات‌کننده واکسیناسیون، آزمایش‌های بینایی و شنوایی دانش‌آموز از مرکز بهداشت

مدارس بین‌المللی ممکن است الزامات دیگری مانند آزمون تعیین سطح و ارائه کارنامه مقاطع قبلی داشته باشند.

مقایسه مدارس دولتی، خصوصی و بین‌المللی در پرتغال

تصمیم‌گیری در مورد انتخاب مدرسه دولتی، خصوصی یا بین‌المللی به شرایط اجتماعی و مالی شما بستگی دارد. تمامی آموزش‌ها و کلاس‌ها در مدارس دولتی و خصوصی به زبان پرتغالی خواهد بود.

اگر فرزند شما در مقاطع پایین‌تر تحصیل می‌کند، تحصیل در مدارس دولتی یا خصوصی که به زبان پرتغالی تدریس می‌کنند باعث می‌شود تا به‌سرعت این زبان را یاد بگیرند. علاوه بر این، دوره‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌های پرتغال یا مؤسسات پلی‌تکنیک این کشور در اغلب موارد به زبان پرتغالی است. مدارس خصوصی ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند، اما مزایایی مانند کلاس‌های کوچک‌تر و بودجه بالاتر برای برنامه‌ها و امکانات فوق‌برنامه دارند. مدارس بین‌المللی امتیاز بالایی دارند و از برنامه‌های درسی مختلف بین‌المللی استفاده می‌کنند. آن‌ها بسته به مدرسه به زبان انگلیسی یا سایر زبان‌ها تدریس می‌کنند. این مدارس ممکن است پرهزینه باشد، اما اگر وضعیت اقامت دائم شما در پرتغال هنوز مشخص نیست، این مدارس گزینه مناسبی برای شماست.

تحصیل در مدارس پرتغال به چه زبانی است؟

زبان تدریس در مدارس دولتی و خصوصی، پرتغالی است. بااین‌حال افرادی که قصد اقامت در این کشور و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارند بهتر است در مدارس دولتی تحصیل کنند تا این زبان را بیاموزند. برخی مدارس دولتی، کلاس‌های فوق‌برنامه زبان پرتغالی برگزار می‌کنند. از طرف دیگر مؤسسات آموزش زبان متعددی در پرتغال وجود دارد که حدود 300 یا 400 یورو برای یک دوره 60 ساعته هزینه دارند. علاوه بر این، یک طرح دولتی به نام Programa PPT کلاس‌های آموزش زبان رایگان ارائه می‌دهد. این طرح برای همه ساکنان خارجی در پرتغال بدون توجه به وضعیت شغلی یا درآمد آن‌ها در دسترس است.

سؤالات متداول
  • هزینه تحصیل در مدارس خصوصی پرتغال چقدر است؟

مدارس خصوصی پرتغال تا 18 سالگی رایگان هستند مگر اینکه قصد تحصیل در مدارس بین‌المللی داشته باشید که در آن صورت باید شهریه بپردازید.

  • تحصیل در مدارس پرتغال به چه زبانی است؟

مدارس دولتی و خصوصی به زبان پرتغالی و مدارس بین‌المللی به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

  • آیا امکان اخذ ویزای همراه برای والدین دانش‌آموز وجود دارد؟

بله؛ برای کسب اطلاعات دقیق‌تر با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید.

  • شهریه مدارس شبانه‌روزی در پرتغال چقدر است؟

شهریه این مدارس حدود 30 هزار یورو در سال است.

  • آیا امکان اخذ بورسیه تحصیلی دانش‌آموزی در پرتغال وجود دارد؟

بله برخی مدارس بین‌المللی و خصوصی بورسیه‌هایی را ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

تحصیل در مدارس پرتغال فرصت مناسبی برای افرادی است که قصد اخذ اقامت این کشور و تحصیل در مقاطع عالی و دانشگاه‌های مطرح پرتغال را دارند. با یادگیری زبان پرتغالی و تحصیل رایگان در مدارس پرتغال دانش‌آموزان بین‌المللی برای تحصیل و زندگی در مقاطع بالاتر آمادگی لازم را کسب می‌کنند. علاوه بر این پس از پایان دبیرستان می‌توانند برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی پرتغال که به زبان پرتغالی تدریس می‌کنند و هزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند، اقدام کنند. بااین‌حال، دانش‌آموزان خارجی به ویزای دانش‌آموزی پرتغال نیاز دارند. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای پرتغال را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *