همه چیز در مورد تحصیل مهندسی در نروژ

سال‌هاست که نروژ به دلیل اقتصاد بسیار توسعه‌یافته و ازنظر فناوری پیشرفته شناخته‌شده و هزاران مشارکت در زمینه‌های مختلف تولید، داشته است. همچنین دارای برخی از بهترین دانشگاه‌ها و کالج‌های جهان است که آن را به یک انتخاب عالی برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در رشته مهندسی هستند تبدیل می‌کند. فرصت‌های زیادی برای استخدام در نروژ برای مهندسان آینده وجود دارد و هزینه‌های تحصیل نیز نسبتاً مقرون‌به‌صرفه است. به‌طورکلی، نروژ یک گزینه عالی برای کسانی است که به دنبال تحصیل در رشته مهندسی در یک دانشگاه برتر هستند. در این مقاله، ما بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل مهندسی در نروژ را بررسی خواهیم کرد، اما ابتدا می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که مزیت تحصیل در نروژ چیست؟اول‌ازهمه، تقریباً تمام مؤسسات آموزش عالی نروژ توسط دولت تأمین و آموزش به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. به‌عنوان یک قاعده، دانشجویان تنها ملزم به پرداخت هزینه‌های ترم برای خدمات و تسهیلات مختلف هستند.

تحصیل مهندسی در نروژ

این یک مزیت بزرگ است زیرا بسیاری از کشورهای اروپایی شهریه بالایی از دانشجویان داخلی و خارجی دریافت می‌کنند. دلیل دوم سیستم آموزشی کارآمد نروژ است که دوره‌های تلفیقی تئوری و عملی برای رشته مهندسی ارائه می‌دهد. بدین ترتیب فارغ‌التحصیلان با حداقل مدرک لیسانس مهندسی می‌توانند در نروژ و هر کشور دیگری در اتحادیه اروپا شغل پیدا کنند. همچنین برخی دانشگاه‌های دوره‌های یکپارچه 5 ساله برای تحصیل مهندسی در نروژ ارائه می‌دهند که درواقع مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در یک دوره متوالی تدریس می‌شود. درنهایت امکان تحصیل به زبان انگلیسی در نروژ وجود دارد. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور نروژ، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • معرفی 7 دانشگاه مهندسی برتر در نروژ
  • شرایط و مدارک موردنیاز برای تحصیل رشته مهندسی در نروژ
  • هزینه تحصیل رشته مهندسی در نروژ
  • شرایط شغلی مهندسی در نروژ

معرفی 7 دانشگاه مهندسی برتر در نروژ

وقتی صحبت از تحصیل در سطح بین‌المللی می‌شود، انتخاب دانشگاه محل تحصیل بیشتر از هرزمانی اهمیت پیدا می‌کند. واقعیت این است که در هنگام تصمیم‌گیری شما باید رتبه دانشگاه در سطح جهانی و ملی، کیفیت آموزش و سابقه استادان دانشگاه مقصد را بررسی کنید. همچنین درصورتی‌که قصد بازگشت به ایران را دارید، باید مطمئن شوید که مدرک تحصیلی شما در خارج از کشور در ایران هم معتبر است. علاوه بر این، درصورتی‌که قصد اقامت و زندگی در اروپا یا کانادا و آمریکا را دارید هم باید مطمئن شوید که کشور مقصد شما مدارکی که با سال‌ها تلاش و تحصیل مهندسی در نروژ کسب کرده‌اید، معتبر می‌شناسد یا خیر. موارد زیر برخی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته مهندسی در کشور نروژ هستند:

تحصیل مهندسی در نروژ
1. دانشگاه علم و صنعت نروژ

 

دانشگاه علم و صنعت نروژ یکی از بهترین دانشکده‌های مهندسی در نروژ است و موسسه تحقیقاتی بزرگ نروژ برای مطالعات علوم، فناوری و مهندسی است. این بزرگ‌ترین دانشگاه در نروژ است که دارای بیش از 40000 دانشجو با سه پردیس در سراسر نروژ است. جدا از شهرت ملی خود، این دانشگاه در سطح بین‌المللی در حال رشد است، زیرا آن‌ها برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند. این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز در سال 2018 به‌عنوان بهترین دانشگاه برای تحصیل مهندسی در نروژ رتبه‌بندی شد. همچنین این دانشگاه به‌طور مداوم در بین 100 دانشگاه برتر جهان ازنظر مهندسی و فناوری توسط سازمان‌های رتبه‌بندی مختلف معرفی‌شده است.

مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه ارائه می‌شوند. زبان تحصیل در مقطع لیسانس نروژی و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری انگلیسی است. در این دانشکده، دوره مهندسی عمران این دانشکده در مقطع کارشناسی و مهندسی برق در مقطع ارشد شناخته‌شده و پرطرفدار است.

 

2. دانشگاه علوم کاربردی نروژ غربی (HVL)

 

دانشگاه علوم کاربردی غرب نروژ در سال 2017 پس از ادغام سه دانشگاه تشکیل شد. این موسسه با تعداد بیش از 17000 دانشجو، 5 پردیس مختلف در سراسر نروژ دارد. این دانشگاه دارای چهار دانشکده است که یکی از آن‌ها دانشکده فنی و مهندسی است. بیش از 3000 دانشجو توسط این دانشکده تحت پوشش قرار می‌گیرند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در صنایع مختلف مشغول به کار هستند و سهم زیادی در پیشبرد تحقیقات علمی و عملی در حوزه مهندسی دارند. این دانشگاه در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد. یکی از گزینه‌های مناسب برای تحصیل مهندسی در نروژ این دانشگاه است چراکه با همکاری دانشگاه برگن دوره‌های متعدد و متمرکز بر تحقیقات مهندسی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

 

3. دانشگاه متروپولیتن اسلو

 

دانشگاه متروپولیتن اسلو که در قلب نروژ قرار دارد، سومین دانشگاه بزرگ این کشور و دارای 3 پردیس است و برنامه‌هایی برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. برنامه‌های مهندسی این دانشگاه زیر نظر دانشکده فناوری، هنر و طراحی هستند و به زبان نروژی و انگلیسی تدریس می‌شود. این دانشگاه به آزمایشگاه‌ها و ماشین‌آلات درجه‌یک برای دانشجویان مهندسی مجهز است و به دلیل فعالیت‌های آکادمیک خود بسیار شناخته‌شده است و در سطح داخلی و بین‌المللی رتبه بالایی دارد.

 

4. دانشگاه قطب شمال نروژ

 

دانشکده علوم و فناوری مهندسی دانشگاه قطب شمال یکی از بهترین دانشکده‌های مهندسی در نروژ است زیرا برنامه‌های مهندسی را برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. همچنین یکی از امروزه آن‌ها یکی از پیشتازان تحقیقات علمی در صنعت مهندسی است و در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی جایگاه خوبی دارد. اگر به دنبال تحقیق و نوآوری در حوزه‌های مهندسی به‌ویژه مهندسی کامپیوتر و نرم‌افزار هستید، این دانشگاه چیزهای زیادی برای ارائه به شما دارد.

 

5. دانشگاه استاوانگر

 

این دانشگاه چندین مرکز تحقیقاتی دارد که یکی از آن‌ها بر پروژه‌های تحقیقاتی با بودجه بین‌المللی متمرکز است. زیر نظر دانشکده علوم و فناوری، هفت بخش مهندسی برای مقاطع مختلف در این دانشگاه وجود دارد. در مقطع کارشناسی ارشد چهار تخصص سیستم‌های مکانیکی، انرژی‌های تجدید پذیر، سازه‌های فراساحلی یا سازه‌های مهندسی عمران ارائه می‌شود.

 

6. دانشگاه جنوب شرقی نروژ

 

برنامه ارائه‌شده توسط این دانشگاه به دلیل ماهیت پروژه محور بودن آن، منحصربه‌فرد است. چراکه کمبود تجربه بزرگ‌ترین مشکلی است که متخصصان مهندسی اخیراً با آن روبه‌رو شده‌اند. USN معتقد است که تمرین فشرده و کار روی پروژه‌های واقعی کارآمدترین راه برای آموزش مهندسی است. این دانشگاه برنامه‌های تبادل دانشجویی متعددی ارائه می‌دهد. اگر قصد تحصیل مهندسی در نروژ را دارید و هدفتان یافتن کار پردرآمد در آینده است، فارغ‌التحصیلی از این دانشگاه یک سکوی پرتاب واقعی برای شما محسوب می‌شود.

 

7. دانشگاه آدگر

 

دانشگاه آدگر دوره‌های آموزشی متعددی را در حوزه‌های مختلف مهندسی به زبان‌های نروژی و انگلیسی برگزار می‌کند. همچنین بخش زیادی از آموزش در این دانشگاه به کار عملی و شرکت در دوره‌های کارآموزی اجباری اختصاص داده شده است که باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان مهندسی به‌اندازه کافی مهارت و تبحر کار بر پروژه‌های واقعی را داشته باشند.

مدارک و شرایط موردنیاز برای تحصیل رشته مهندسی در نروژ

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در نروژ امکان تحصیل به زبان انگلیسی است. بااین‌حال یکی از شروط اساسی برای تحصیل مهندسی در نروژ ارائه مدرک زبان معتبر است. معمولاً دانشگاه‌ها مدارک زیر را می‌پذیرند: TOEFL، IELTS، CAE، Pearson و PTE. اغلب دوره‌های لیسانس مهندسی در نروژ به زبان نروژی ارائه می‌شوند و متقاضیان ناچار هستند به این زبان مسلط شوند. شما می‌توانید در کلاس‌های زبان و فرهنگ نروژی که دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند شرکت کنید که به مدت 2 ترم به طول می‌انجامند. علاوه بر مدرک زبان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مهندسی نروژ باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • مدارک تحصیلی قبلی
  • نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی
  • اثبات تمکن مالی
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه نامه
  • فرم‌های درخواست تکمیل‌شده

هزینه تحصیل رشته مهندسی در نروژ

هزینه تحصیل در نروژ بر اساس دانشگاه موردنظر متفاوت است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در نروژ از تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی بهره‌مند شوند، اما درعین‌حال، آن‌ها ملزم به پرداخت حدود 350 تا 600 NOK یا حدود 60 یورو در هر ترم به‌عنوان بخشی از هزینه صندوق رفاه دانشجویان خواهند بود. فراموش نکنید که معافیت از پرداخت شهریه صرفاً مختص دانشگاه‌های دولتی است و مؤسسات خصوصی شهریه دریافت می‌کنند البته هنوز هم هزینه دریافتی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است.

واقعیت دیگری که درباره تحصیل مهندسی در نروژ باید بدانید این است که هرچند دانشگاه‌های نروژ ممکن است بدون شهریه باشند، اما هزینه‌های زندگی در نروژ بسیار بالا است. برای اعطای ویزای دانشجویی، باید نشان دهید که بودجه کافی برای زندگی دارید که معادل حداقل 12500 یورو در هرسال تحصیلی است. بااین‌حال، هزینه واقعی زندگی شما احتمالاً بالاتر خواهد بود. یکی از عوامل مهم هزینه در نروژ محل اقامت است. 

اگر بخواهید برای مثال در اسلو به دنبال آپارتمان یک خوابه بگردید، به‌راحتی باید بیش از 1000 یورو در ماه بپردازید؛ اما اگر بتوانید از طریق سازمان دانشجویی محل اقامت دانشجویی تأمین کنید، می‌توانید با حدود 12 هزار یورو در سال در نروژ زندگی کنید. همچنین دانشجویانی که مایل به کسب درآمد اضافی و کسب تجربه کاری هستند، می‌توانند در طول سال‌های تحصیلی خود در نروژ مشغول به کار شوند. دانشجویان با ویزای دانشجویی نروژ، مجاز به کار حداکثر 20 ساعت در هفته هستند اما در تعطیلات دانشگاه می‌توانند به‌صورت تمام‌وقت کار کنند.

شرایط شغلی مهندسی در نروژ

فردی که در رشته مهندسی در نروژ کار می‌کند معمولاً حدود 517000 کرون در سال درآمد دارد. کارمندانی که مدرک لیسانس گرفته‌اند 24 درصد بیشتر از کسانی که فقط موفق به دریافت دیپلم شده‌اند، درآمد دارند و مهندسانی با مدرک کارشناسی ارشد 29 درصد بیشتر از افراد دارای لیسانس حقوق می‌گیرند. 

به‌ علاوه واقعیت این است که در اکثر موارد، اولویت استخدام با افراد باتجربه است. کارفرمایان نروژی توجه زیادی به دانشگاهی که فرد از آن فارغ‌التحصیل شده است ندارند. عامل بسیار مهم در تجربه فرد درزمینهٔ انتخاب‌شده است. البته، متخصصان تازه فارغ‌التحصیل شده همیشه تجربه لازم را ندارند. به‌منظور جلوگیری از این مشکل، بسیاری از دانشگاه‌ها پروژه‌های عملی را در طول دوره تحصیلی خود ارائه می‌دهند. به همین جهت تحصیل مهندسی در نروژ در دانشگاه‌هایی که کارآموزی اجباری دارند، یک تصمیم عاقلانه است. همچنین یکی از الزامات دیگر برای کار به‌عنوان مهندس در نروژ توانایی برقراری ارتباط به زبان نروژی است.

تحصیل مهندسی در نروژ
سؤالات متداول
  • آیا می‌توان در نروژ به‌صورت رایگان تحصیل کرد؟

بله همه دانشجویان اتحادیه اروپا / EEA / سوئیس و همچنین سایر دانشجویان غیراروپایی می‌توانند بدون شهریه در دانشگاه‌های دولتی نروژ تحصیل کنند. بااین‌حال به نظر می‌رسد دولت نروژ قصد دارد به‌زودی از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا شهریه دریافت کند.

  • چه کسانی برای تحصیل در نروژ باید شهریه بپردازند؟

در حال حاضر، دانشگاه‌های دولتی نروژ برای همه دانشجویان شهریه رایگان است و فقط کسانی که در دانشگاه‌های خصوصی ثبت‌نام می‌کنند باید هزینه پرداخت کنند. تنها هزینه‌ای که همه دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی می‌پردازند، «هزینه خدمات دانشجویی» حدود 60 یورو در هر ترم است.

  • بهترین دانشگاه‌های نروژ برای تحصیل مهندسی کدام‌اند؟

دانشگاه جنوب شرقی نروژ و دانشگاه آدگر به دلیل ارائه دوره‌های تبادل دانشجو و کارآموزی اجباری بهترین گزینه هستند.

  • حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در نروژ چقدر است؟

داشتن نمره حداقل 6 آیلتس برای پذیرش در مقطع لیسانس کافی است.

  • آیا امکان کار پس از فارغ‌التحصیلی در نروژ وجود دارد؟

درصورتی‌که به زبان نروژی مسلط شوید و مهارت بالایی داشته باشید، پاسخ به این سؤال مثبت است.

سخن پایانی

اگر به دنبال یک تحصیلات عالی مهندسی در کشوری زیبا و ازنظر فناوری پیشرفته هستید، نروژ مکان مناسبی برای شماست. نروژ با شهریه مقرون‌به‌صرفه و برنامه‌های باکیفیت بالا، هر آنچه را که برای موفقیت نیاز دارید به شما ارائه می‌دهد. همچنین امکان اخذ اقامت نروژ پس از فارغ‌التحصیلی و یافتن کار در این کشور از طریق تغییر ویزای تحصیلی به ویزای کاری وجود دارد. بااین‌حال فراموش نکنید که تحصیل مهندسی در نروژ در اغلب دانشگاه‌ها به زبان نروژی ممکن است و هزینه زندگی در این کشور کم نیست. به همین جهت هنگام انتخاب دانشگاه و کشور مقصدتان برای تحصیل حتماً از یک متخصص آگاه درزمینهٔ مهاجرت دانشجویی مشورت بگیرید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به نروژ را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *