مدارک مورد نیاز تحصیل مهندسی در هلند

کشور هلند دارای برخی از قدیمی ترین دانشگاه های فنی مهندسی در اروپا است. بر اساس رنکینگ QS WUR در سال ۲۰۲۲، حدود 13 دانشگاه در هلند در بین دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. دانشگاه های دولتی و خصوصی هلند، طیف وسعی از رشته های مهندسی را به زبان انگلیسی به دانشجویان بین المللی ارائه می کنند. جالب است بدانید که کشور هلند پس از کشور سوئد، بالاترین میزان تسلط به زبان انگلیسی در اروپا را دارد. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی شرایط تحصیل مهندسی در هلند بپردازیم. اگر شما نیز قصد تحصیل در قلب اروپا و کشور زیبای هلند را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور هلند گردآوری شده است. 

تحصیل مهندسی در هلند

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا تحصیل مهندسی در کشور هلند؟
  • رشته های مهندسی در دانشگاه های هلند
  • برترین دانشگاه های هلند جهت تحصیل در رشته مهندسی
  • شرایط لازم جهت تحصیل مهندسی در کشور هلند
  • شرایط و مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی هلند

چرا تحصیل مهندسی در کشور هلند؟

متقاضیان تحصیل مهندسی در هلند می توانند در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازند. هزینه تحصیل در هلند به نسبت شرایط و امکاناتی که ارائه می دهد کاملا منطقی است و دانشگاه های مختلفی برای دانشجویان با هر بودجه ای وجود دارد. امکان اخذ بورسیه های تحصیلی نیز در تمامی مقاطع برای دانشجویان برتر که شایستگی خود را اثبات کنند فراهم است. به علاوه، هزینه های زندگی در این کشور نیز مقرون به صرفه است و دانشجویان می توانند به جای داشتن مشاغل پاره وقت، بر روی تحقیقات و موفقیت در تحصیلات خود تمرکز کنند. 

تحصیل مهندسی در هلند

دانشجویانی که از دانشکده های مهندسی در هلند فارغ التحصیل می شوند، به دلیل همکاری های گسترده ای که دانشگاه ها، موسسات و سازمان های تحقیقاتی هلند با شرکت های برتر دنیا دارند، قادر خواهند بود به راحتی شغل مورد نظر خود را در هر نقطه ای از جهان پیدا کنند. دانشکده های مهندسی در هلند دارای ترکیب کاملی از آموزش های تئوری و عملی هستند که به دانشجویان کمک می کند تا مفاهیمی را که آموزش داده می شود درک کرده و سپس آنها را در فضای کاری اعمال کنند. دانشجویانی که علاقه بسیاری به تحقیق و پژوهش دارند، می توانند آزمایشگاه های تحقیقاتی بسیاری را در این کشور پیدا کنند و حتی در مقاطع دکتری و فوق دکتری نیز با نرخ های مقرون به صرفه ادامه تحصیل دهند.

رشته های مهندسی در دانشگاه های هلند

رشته مهندسی که همواره جزو رشته های تاپ و پرطرفدار دانشگاهی بوده و بازار کار فراوان و آینده شغلی درخشانی دارد، در دانشگاه های هلند و در طیف وسیعی از رشته های تحصیلی، به زبان انگلیسی ارائه می شوند. امکان تحصیل به زبان انگلیسی، مسیر را برای علاقه مندان به تحصیل مهندسی در هلند هموار کرده است. برخی از محبوب ترین رشته های مهندسی در دانشگاه های هلند عبارتند از:

  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق و الکترونیک
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی IT و فناوری اطلاعات
  • مهندسی هوافضا
  • مهندسی زیست پزشکی
  • مهندسی عمران و شهرسازی
  • مهندسی سیستم های هوشمند
  • مهندسی صنایع

برترین دانشگاه های هلند جهت تحصیل در رشته مهندسی

دانشگاه های هلند از کیفیت بالایی در سیستم آموزشی برخوردار هستند و معمولا در رنکینگ جهانی، در بین دانشگاه های برتر جهان رتبه بندی شده اند. برخی از برترین دانشگاه ها جهت تحصیل مهندسی در هلند عبارتند از:

  1. دانشگاه فنی Delft

این دانشگاه، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های فنی مهندسی در هلند است و شهریه آن برای دانشجویان خارج اتحادیه اروپا، بین 13,416 یورو تا 15,200 یورو در هر سال تحصیلی می باشد.

  1. دانشگاه فنی Eindhoven

تحصیل مهندسی در این دانشگاه دولتی در هلند، در تمامی مقاطع امکانپذیر است. جهت اطلاع از شهریه ها، باید شخصا با این دانشگاه در ارتباط باشید.

  1. دانشگاه Twente

این دانشگاه دولتی در Enschede هلند واقع شده است و رشته های مهندسی را در تمامی مقاطع ارائه می دهد. شهریه این دانشگاه برای دانشجویان خارج اتحادیه اروپا، بین 9,666 یورو تا 10,875 یورو در هر سال تحصیلی می باشد.

  1. دانشگاه Groningen

تحصیل مهندسی در این دانشگاه فنی دولتی، در 11 دانشکده و 27 مرکز تحقیقاتی آن و در تمامی مقاطع تحصیلی ممکن است. شهریه این دانشگاه برای دانشجویان خارج اتحادیه اروپا در مقطع کارشناسی حدود 14000 یورو و در مقطع کارشناسی ارشد حدود 17,500 یورو در هر سال تحصیلی است.

  1. دانشگاه Maastricht

این دانشگاه در سال 1976 تاسیس شده و در مقایسه با سایر دانشگاه های فنی هلند، جدیدتر است. مهندسی هوش مصنوعی و مهندسی تجاری، جزو رشته های پرطرفدار در این دانشگاه هستند.

شرایط لازم جهت تحصیل مهندسی در کشور هلند

متقاضیان تحصیل مهندسی در هلند میبایست ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نموده و سپس با ارائه نامه پذیرش از دانشگاه و برآورده کردن سایر شروط، نسبت به اخذ ویزای دانشجویی هلند اقدام نمایند. از آنجاییکه دانشگاه های مختلف معمولا شرایط متفاوتی را جهت اعطای پذیرش تعیین می کنند توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام، حتما وبسایت دانشگاه انتخابی خود در هلند را بررسی نموده و جزئیات شرایط، میزان شهریه و مهلت ارسال درخواست را مطالعه نمایید. 

به طور کلی، برخی از مهمترین شروط اخذ پذیرش از دانشگاه های هلند عبارتند از: داشتن پاسپورت معتبر، ارائه ریزنمرات و معدل مقاطع قبلی، ارائه انگیزه نامه، پرداخت هزینه درخواست و ارائه مدرک زبان با نمره ای که از سوی دانشگاه تعیین شده است. معمولا سایر شرایط، با توجه به مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه متفاوت خواهد بود.

شرایط و مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی هلند

دانشجویان خارج اتحادیه اروپا باید برای تحصیل در دانشگاه های هلند، ویزای دانشجویی دریافت نمایند. مهمترین و اصلی ترین شرط جهت دریافت ویزای دانشجویی هلند و همچنین مجوز اقامت تحصیلی این کشور، اخذ پذیرش از یک دانشگاه در هلند و دریافت نامه پذیرش از دانشگاه جهت تحصیل در یک دوره تمام وقت و روزانه است. سایر شروط مهم جهت اخذ ویزای دانشجویی هلند عبارتند از: داشتن پاسپورت معتبر، اثبات تمکن مالی، ارائه مدرک زبان، دریافت بیمه درمانی در هلند و انجام تست سلامت. در سال 2022، تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی کشور هلند، 932.87 یورو در ماه می باشد. 

دانشجویان باید هر سال مدارک اثبات تمکن مالی خود (مانند صورتحساب های بانکی) را ارائه دهند و ثابت کنند که برای 12 ماه آینده، بودجه کافی جهت تامین هزینه های خود در هلند را خواهند داشت. متقاضیان تحصیل مهندسی در هلند به زبان انگلیسی نیز میبایست یکی از مدارک آیلتس آکادمیک، تافل، PTE آکادمیک و یا سایر مدارک معادل را که مورد تایید دانشگاه انتخابی خود در هلند باشد، ارائه نمایند. نمره زبان مورد قبول نیز که معمولا بر اساس مقطع تحصیلی تعیین می شود، در وبسایت دانشگاه های هلند آورده شده است. 

دانشجویانی که مدرک زبان با نمره مورد قبول دانشگاه را دریافت نکرده باشند قادر خواهند بود پس از دریافت اقامت تحصیلی هلند، 12 ماه اول را به عنوان دوره آمادگی (preparatory course) در این کشور سپری کنند و پس از افزایش مهارت خود در زبان انگلیسی، جهت تحصیل مهندسی وارد دانشگاه شوند. توصیه می شود مدارک و جزئیات اخذ ویزای دانشجویی هلند را در وبسایت اداره مهاجرت این کشور مطالعه نمایید.

تحصیل مهندسی در هلند
سؤالات متداول
  • طول دوره تحصیل مهندسی در هلند چقدر است؟

طول دوره تحصیل مهندسی در مقطع کارشناسی بین 3 تا 4 سال و در مقطع کارشناسی ارشد، 2 سال می باشد. در مقطع دکتری نیز می تواند با توجه به دوره تحقیقاتی، تا 5 سال باشد.

  • آیا امکان اخذ ویزای همراه برای دانشجویان در هلند وجود دارد؟

بله. دانشجویان می توانند با اثبات تمکن مالی خود، برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز ویزای همراه دریافت کنند.

  • آیا می توان برای تحصیل مهندسی در هلند بورسیه دریافت نمود؟

بله. بورسیه تحصیلی Holland، بورسیه فنی ASML و بورسیه QuTech، برخی از برترین بورسیه های ارائه شده در کشور هلند جهت تحصیل در رشته مهندسی می باشند.

  • آیا فارغ التحصیلان مهندسی از دانشگاه های هلند، می توانند در این کشور کار کنند؟

بله. در صورت اخذ یک پیشنهاد شغلی، امکان دریافت ویزای کاری و مجوز کار در هلند وجود دارد.

  • چگونه می توان به صورت رایگان در هلند تحصیل کرد؟

در صورت اخذ بورسیه فول فاند، امکان تحصیل رایگان وجود دارد.

  • آیا مدارک اخذ شده از دانشگاه های هلند مورد تایید وزارت علوم ایران هستند؟

بله. فارغ التحصیلان دانشگاه های هلند می توانند با مدارک اخذ شده از دانشگاه های این کشور، به راحتی در ایران مشغول به کار شوند.

سخن پایانی

کشور هلند که به ارائه آموزش با کیفیت به خصوص در رشته های فنی مهندسی معروف می باشد، به مقصدی عالی جهت تحصیل دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. علاقه مندان به تحصیل مهندسی در کشور هلند می توانند با اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر، ویزای دانشجویی هلند را دریافت کنند. فارغ التحصیلان دانشگاه های هلند با بهره گیری از آموزش های تئوری و عملی با کیفیت و کارآمد، به راحتی جذب بازار کار خواهند شد. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل مهندسی در هلند پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور هلند را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *