مدارک مورد نیاز تحصیل پرستاری در بلژیک

بلژیک که یکی از مقاصد تحصیلی برتر در اروپا، به خصوص جهت تحصیل در رشته های حوزه پزشکی و پرستاری است، فارغ التحصیلان بسیاری را جذب بازار کار می کند. جالب است بدانید که حتی با وجود گزارش هایی مبنی بر کمبود پرستار در بلژیک، میانگین تعداد پرستاران شاغل در بلژیک بسیار بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا می باشد و این امر حاکی از وجود فرصت های شغلی متعدد در بلژیک برای فارغ التحصیلان پرستاری است. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پرستاری در بلژیک بپردازیم. اگر شما نیز به تحصیل پرستاری در اروپا علاقه مند هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

تحصیل پرستاری در بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا تحصیل پرستاری در بلژیک؟
  • بررسی دوره تحصیل پرستاری در کشور بلژیک
  • شرایط لازم جهت تحصیل پرستاری در کشور بلژیک
  • برترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل در رشته پرستاری
  • مدارک لازم جهت تحصیل پرستاری در کشور بلژیک

چرا تحصیل پرستاری در بلژیک؟

بلژیک به عنوان کشوری موفق در آموزش، صنعت و اقتصاد، یکی از بهترین کشورها برای تحصیل و سپس ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور است. در واقع فارغ التحصیلان دانشگاه های بلژیک، شانس بسیار بالاتری جهت اشتغال در این کشور و اخذ اقامت آن را دارند. پرستاری یکی از پردرآمدترین مشاغل در بلژیک است و به دلیل اهمین بهداشت در بلژیک، به یکی از مشاغل مهم این کشور تبدیل شده است. برخی از برترین دانشگاه های بلژیک دوره های تحصیل پرستاری را در مقاطع مختلف و حتی به زبان انگلیسی به دانشجویان بین المللی ارائه می کنند. طبق داده های اروپا، تعداد پرستاران آموزش دیده در بلژیک، نسبتاً بیشتر از سایر کشورهای اروپایی است. بر طبق برخی مطالعات، علت این امر می تواند حجم کاری کمتر پرستاران در بلژیک باشد. این شرایط کاری مساعد برای پرستاران در بلژیک و داشتن درآمد بالا، باعث شده است تا دانشجویان بین المللی کشور بلژیک را برای تحصیل انتخاب نموده و سعی در اشتغال پس از فارغ التحصیلی در این کشور داشته باشند. معمولا حرفه پرستاری در بلژیک، مزایای بهتری نسبت به همین حرفه در سایر کشورهای اروپایی دارد.

تحصیل پرستاری در بلژیک

بررسی دوره تحصیل پرستاری در کشور بلژیک

متقاضیان تحصیل پرستاری در بلژیک می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، در برترین دانشگاه های این کشور به تحصیل بپردازند. دوره تحصیل پرستاری در مقطع کارشناسی معمولا 4 سال است و شامل 2300 ساعت آموزش عملی و 240 واحد ECTS می باشد. پس از فارغ التحصیلی، پرستاران یک مجوز فعالیت از کمیسیون تشخیص شورای فدرال پرستاران و کمیسیون پزشکی استانی در بلژیک دریافت کرده و قادر می باشند به عنوان پرستار ثبت نام شده در بلژیک مشغول کار شوند. از طرفی دیگر، فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی پرستاری در بلژیک می توانند جهت ادامه تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکتری، در دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام نمایند. لازم به ذکر است دانش آموزانی که قبلا دیپلم پرستاری دریافت کرده اند می توانند با شرکت در یک دوره تحصیلی کوتاه مدت، در موسسه و دانشگاهی که این نوع دوره های تحصیلی کوتاه شده را ارائه می دهد، مدرک لیسانس حرفه ای دریافت کنند.

شرایط لازم جهت تحصیل پرستاری در کشور بلژیک

متقاضیان تحصیل پرستاری در بلژیک باید ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نمایند و سپس با ارائه نامه پذیرش از دانشگاه و برآورده کردن سایر شروط تعیین شده، نسبت به اخذ ویزای تحصیلی و مجوز اقامت بلژیک اقدام نمایند. معمولا شرایط اعطای پذیرش، با توجه به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی دانشجویان متفاوت است. پس توصیه می شود با مراجعه به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در بلژیک، جزئیات شرایط را مطالعه نمایید.

لازم است بدانید که الزامات زبان برای تحصیل در رشته پرستاری در بلژیک، به نوع دانشگاه و منطقه ای که دانشگاه در آن قرار دارد وابسته است. معمولا دانشجویان باید به یکی از زبان های هلندی، فرانسوی و یا آلمانی مسلط باشند و مدرک مهارت در زبان مربوطه را ارائه کنند. البته امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در برخی از دانشگاه ها وجود دارد. به عنوان مثال، دانشگاه علوم کاربردی Howest دوره هایی را در رشته پرستاری به زبان انگلیسی یا هلندی ارائه می دهد. بنابراین، دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در رشته پرستاری در دانشگاه Howest هستند، باید به زبان هلندی حداقل در سطح B2 تسلط داشته باشند.

برترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل در رشته پرستاری

کشور بلژیک دارای برخی از برترین دانشگاه های اروپا است که اکثرا در رتبه جهانی، جایگاه بالایی را در بین دانشگاه های جهان به خود اختصاص داده اند. سیستم آموزشی بلژیک بسیار با کیفیت است و دانشکده های پرستاری در این کشور دارای تجهیزات و امکانات مناسبی هستند. در این قسمت، برخی از محبوب ترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل در رشته پرستاری برای شما آورده شده است.

  1. دانشگاه Ghent

دانشگاه گنت که یکی از بهترین دانشکده های پرستاری در بلژیک را دارا می باشد، رشته پرستاری را در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان بین المللی ارائه می کند. زبان تحصیل در این دانشگاه، یکی از زبان های آلمانی، فرانسوی و یا انگلیسی است.

  1. دانشگاه Antwerp

گروه پرستاری و مامایی دانشگاه آنتروپ، امکان تحصیل پرستاری در بلژیک را در مقطع کارشناسی ارشد و به یکی از زبان های آلمانی، فرانسوی و یا انگلیسی برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. تنها تفاوتی که دانشگاه آنتورپ با دانشگاه گنت دارد، کوتاه تر بودن دوره تحصیل پرستاری در دانشگاه آنتروپ است.

  1. دانشگاه KU Leuven

این دانشگاه که دارای بالاترین رتبه در بین دانشگاه های بلژیک می باشد، یکی از بهترین دانشگاه های جهت تحصیل پرستاری در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد است. زبان تحصیل در دانشگاه KU Leuven نیز همانند سایر دانشگاه های ذکر شده در بالا، یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی و یا انگلیسی است.

  1. دانشگاه علوم کاربردی Karel de Grote

پرستاری پرستاری در این دانشگاه، در مقطع کارشناسی امکان پذیر است. بارز ترین ویژگی فارغ التحصیلان پرستاری از دانشگاه علوم کاربردی Karel de Grote، مهارت در مراقبت از مادران باردار، سالمندان، اطفال و افراد آسیب پذیر اجتماعی است. این دانشگاه به عنوان یکی از دانشکده های پرستاری پیشرو در بلژیک، دارای تجهیزات و امکانات پرستاری مدرن و پیشرفته است.

  1. دانشگاه UCLouvain

تحصیل پرستاری در این دانشگاه، هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر است. دانشگاه UCLouvain تنها دانشکده پرستاری در بلژیک است که بر تحقیقات در زمینه های پزشکی مرتبط با پرستاری تمرکز دارد.

مدارک لازم جهت تحصیل پرستاری در کشور بلژیک

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پرستاری در بلژیک می تواند با توجه به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی، متفاوت باشد. معمولا لیست دقیقی از مدارک مورد نیاز در وبسایت دانشگاه های بلژیک آورده شده است و شما می تواند با مراجعه به آن، اطلاعات دقیقی به دست اورید. به طور کلی، برخی از مهم ترین مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های بلژیک عبارت اند از:

  • کلیه مدارک و سوابق تحصیلی
  • ریزنمرات و معدل مقاطع قبلی
  • دیپلم 12 ساله
  • مدرک زبان
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه
  • انگیزه نامه

در ضمن، دانشجویانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه شوند باید مدارکی را جهت اخذ ویزای دانشجویی بلژیک نیز ارائه کنند. لیست دقیقی از این مدارک در وبسایت اداره مهاجرت بلژیک موجود است. به طور کلی، برخی از مهمترین مدارک جهت اخذ ویزای دانشجویی بلژیک عبارت اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • مدارک تحصیلی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • مدارک مربوط به اخذ بیمه درمانی در بلژیک
  • مدرک زبان
  • مدارک پرداخت هزینه ویزا
  • مدارک اثبات محل اقامت دانشجو در بلژیک
  • گواهی عدم سوپیشینه
تحصیل پرستاری در بلژیک
سؤالات متداول
  • آیا با تحصیل پرستاری در بلژیک می توان در این کشور کار کرد؟

بله. شما پس از فارغ التحصیلی 1 سال فرصت خواهید داشت تا در بلژیک بمانید و به دنبال کار باشید. در صورت اخذ پیشنهاد شغلی، امکان دریافت ویزای کار و مجوز کار در بلژیک برای شما وجود دارد.

  • آیا با تحصیل در بلژیک میتوان برای اعضای خانواده هم ویزا دریافت کرد؟

بله. دانشجویان می توانند با اثبات تمکن مالی خود، برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز ویزای همراه دریافت کنند.

  • آیا امکان تحصیل پرستاری به زبان انگلیسی در بلژیک وجود دارد؟

به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. معمولا شما می توانید با ارائه مدرک آیلتس و یا معادل آن، به زبان انگلیسی تحصیل کنید.

  • حقوق پرستاران در بلژیک چقدر است؟

به سوابق کاری و مدارک تحصیلی آنان بستگی دارد. اما معمولا پرستاران در بلژیک ماهیانه حدود 6000 یورو بصوت ناخالص درآمد دارند.

  • آیا برای تحصیل پرستاری در کشور بلژیک میتوان بورسیه دریافت کرد؟

بله. دانشجویان برتری که دارای نمرات و معدل عالی، نمره زبان بالا و رزومه قوی باشند می توانند برای اخذ بورسیه تحصیلی درخواست دهند.

سخن پایانی

نیاز به پرستاران ماهر در بلژیک باعث شده است تا دانشجویان بسیاری این کشور را برای تحصیل پرستاری و سپس اشتغال در این کشور انتخاب نمایند. به علاوه، بلژیک دارای دانشگاه های برتر با رنکینگ جهانی است و آموزش در این کشور از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. علاقه مندان به تحصیل در رشته پرستاری در بلژیک می توانند با هزینه ای مقرون به صرفه، در برخی از برترین دانشگاه های اروپا به تحصیل بپردازند. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل پرستاری در بلژیک پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *