فرصت ویژه تحصیل پرستاری در ترکیه

رشته پرستاری یکی از مهمترین شاخه های پزشکی در ترکیه است. دانشگاه های ترکیه سعی دارند تا علاوه بر آموزش عملی در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها، دانش نظری و تجربیات عملی ارزشمند و مفیدی را به دانشجویان پرستاری ارائه دهند و آنان را برای ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلی آماده کنند. فرصت های متعددی جهت رشد و موفقیت دانشجویان در این رشته تحصیلی که در سرتا سر جهان مورد تقاضا است، وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه بپردازیم. چنانچه شما نیز به تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه علاقه مند هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

تحصیل پرستاری در ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه
  • شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در رشته پرستاری
  • طول دوره تحصیل پرستاری در کشور ترکیه
  • هزینه تحصیل پرستاری در کشور ترکیه
  • بهترین دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در رشته پرستاری
  • شرایط کار پس از فارغ التحصیلی در ترکیه

شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه

مهم ترین شرط جهت ورود به دانشگاه های ترکیه و تحصیل در رشته پرستاری، اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه در ترکیه و سپس دریافت ویزای دانشجویی ترکیه است. دانشگاه های دولتی و خصوصی بسیاری در ترکیه وجود دارد و دانشجویان می توانند با برآورده کردن شروط تعیین شده از سوی دانشگاه، برا اخذ پذیرش تحصیلی درخواست دهند. شرایط اعطای پذیرش معمولا در وبسایت دانشگاه های ترکیه آورده شده است. به طور معمول، دانشجویان بین المللی میبایست برای تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه های دولتی ترکیه، در آزمون ورودی YOS شرکت کرده و نمره قبولی دریافت کنند. از طرفی دیگر، علاقه مندان به تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی ترکیه، ملزم به شرکت در آزمون ورودی SAT خواهند بود. 

تحصیل پرستاری در ترکیه

به علاوه، متقاضیان باید دیپلم 12 ساله ارائه نموده و نمرات آنها در دروس پایه شامل زیست شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک و زبان، حداقل 70% از آنچه توسط دانشگاه تعیین شده است باشد. ارائه مدرک زبان نیز جهت تحصیل پرستاری در ترکیه الزامی است. آن دسته از دانشجویانی که موفق به دریافت مدرک زبان نشده اند می توانند در دوره های زبان در ترکیه که با نام preparatory course شناخته می شوند شرکت نموده و پس از افزایش مهارت خود در زبان، وارد دانشگاه شوند (معمولا تحصیل پرستاری در کشور ترکیه، به زبان ترکی انجام می شود).

باید بدانید که شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی ترکیه به مراتب راحت تر از دانشگاه های دولتی ترکیه است اما شهریه های بالاتری از دانشجویان دریافت می کنند. در ضمن، دانشجویان می توانند در برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه، به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازند. اما فراموش نکنید که چنانچه پس از فارغ التحصیلی قصد کار در ترکیه را دارید، مهارت در زبان ترکی برای شما بسیار مهم خواهد بود و فرصت های شغلی بیشتری را در اختیار شما خواهد گذاشت.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در رشته پرستاری

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، جزئیات شرایط اخذ پذیرش تحصیلی، در وبسایت دانشگاه های ترکیه موجود است و این شرایط می تواند بین دانشگاه های مختلف ترکیه متفاوت باشد. ما در این قسمت، برخی از مدارک لازم جهت تحصیل پرستاری در ترکیه را برای شما آورده ایم.

  • پاسپورت معتبر
  • دیپلم 12 ساله و ریز نمرات
  • ریزنمرات و معدل مقاطع قبلی
  • رزومه، سوابق تحصیلی و پژوهشی
  • مدرک زبان آیلتس آکادمیک (حداقل 6.5)، تافل iBT (حداقل 72) و یا معادل آن
  • مدرک YOS (حداقل 60 از 100)
  • مدرک SAT
  • مدرک زبان ترکی (در سطح B2)
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه

طول دوره تحصیل پرستاری در کشور ترکیه

دوره تحصیل پرستاری در ترکیه در مقطع کرشناسی، 4 سال می باشد. اما چنانچه دانشجویان نتوانند مدرک زبان ارائه کنند، باید پیش از آغاز دوره تحصیل 4 ساله خود در دانشگاه، 1 سال را به عنوان دوره مقدماتی (preparatory course) بگذرانند و مهارت خود را در زبان افزایش دهند تا واجد شرایط ورود به دانشگاه باشند. پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی، دانشجویان می توانند تحصیلات خود را برای 2 سال دیگر در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند.

هزینه تحصیل پرستاری در کشور ترکیه

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، بسیار مقرون به صرفه است. میزان هزینه لازم جهت تحصیل پرستاری در ترکیه، به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی دانشجویان بستگی دارد. شما می توانید شهریه دقیق دانشگاه های ترکیه را از وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظر دریافت نمایید. در حالت کلی، دانشجویان باید برای تحصیل پرستاری در مقطع کارشناسی، سالانه بین 5000 تا 10000 دلار را در نظر داشته باشند. به علاوه، هزینه تحصیل پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه نیز می تواند 2000 دلار در سال باشد. توجه داشته باشید که دانشجویان باید علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه شامل اجاره خانه، هزینه رفت و آمد، خورد و خوراک و بسیاری هزینه های دیگر را نیز بررسی کنند. به همین منظور، مراجعه به مقالات مرتبط با هزینه های زندگی در ترکیه که در وبسایت گروه عالیان ویزا موجود است توصیه می شود.

تحصیل پرستاری در ترکیه
بهترین دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در رشته پرستاری

دانشگاه های ترکیه اکثرا از کیفیت آموزش بالا و منطبق با استانداردهای اروپا بهره مند هستند. بسیاری از دانشگاه های این کشور در رنکینگ جهانی، رتبه های مناسبی را دریافت نموده و با دانشگاه های جهان در حال رقابت هستند. ما در این قسمت، برخی از بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل پرستاری در ترکیه به زبان انگلیسی را برای شما آورده ایم. شما می توانید با مراجعه به وبسایت رسمی هر یک از دانشگاه های زیر، جزئیات اخذ پذیرش، مهلت ارسال درخواست، مدرک زبان لازم و همچنین امکانات دانشگاه را بررسی کنید.

دانشگاه  نوع دانشگاهرنکینگ در سال 2023
دانشگاه استانبولدولتی801-1000
دانشگاه آنکارادولتی1001-1200
دانشگاه آتاتورکدولتی351-400 (بر اساس موضوع)
دانشگاه Bahçesehirخصوصی221-230
دانشگاه Yeditepeخصوصی251-300
دانشگاه Atilimخصوصی251-300
دانشگاه Gelisim استانبولخصوصی301-350
دانشگاه Okanخصوصی
دانشگاه Haliçخصوصی
دانشگاه Medipol استانبولخصوصی
دانشگاه Acibademخصوصی
دانشگاه Biruniخصوصی
دانشگاه Istinyeخصوصی
دانشگاه Demiroglu Bilimخصوصی
دانشگاه Fenerbahçeخصوصی
شرایط کار پس از فارغ التحصیلی در ترکیه

رشته پرستاری، در سرتا سر جهان مورد تقاضا است و کشورهای مختلف همیشه با کمبود نیروی ماهر در این رشته مواجه هستند. فارغ التحصیلان پرستاری از دانشگاه های ترکیه می توانند 1 سال دیگر در ترکیه اقامت داشته باشند و به دنبال کار باشند. در صورت اخذ پیشنهاد شغلی از کارفرما، امکان دریافت ویزای کاری و مجوز اقامت ترکیه برای آنها وجود دارد. از آنجایی که نرخ بیکاری در ترکیه بالا است، توصیه می شود کشورهای اروپای غربی، کانادا و انگلستان برای تحصیل پرستاری انتخاب شوند.

فارغ التحصیلان پرستاری می توانند در بخش های زیر مشغول به کار شوند:

  • بیمارستان های دولتی و خصوصی
  • مراکز بهداشت خانواده و جامعه
  • مراکز توانبخشی
  • بخش ایمنی و بهداشت حرفه ای
  • خانه های سالمندان
  • دانشگاه ها و مدارس متوسطه
  • شرکتهای دارویی
  • شرکت های هواپیمایی
  • سازمان های تحقیق و توسعه
سؤالات متداول
  • آیا میتوان برای تحصیل پرستاری در ترکیه بورسیه دریافت نمود؟

بله. دانشجویان برتر و با استعداد می توانند در صورت داشتن شرایط، از بورسیه هایی مانند Turkiye Burslari استفاده کنند.

  • درآمد پرستاران در ترکیه چقدر است؟

به سابقه کار و مدرک تحصیلی آنها بستگی دارد. در حالت کلی، پرستاران در ترکیه می توانند 4374 دلار (تقریبا معادل با 76000 لیر ترکیه) درآمد داشته باشند.

  • آیا با تحصیل پرستاری در ترکیه میتوان برای اعضای خانواده ویزا دریافت نمود؟

بله. شما می توانید برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ویزا دریافت کنید.

  • آیا بازار کار در ترکیه برای پرستاران مناسب است؟

حرفه پرستاری، در کل جهان مورد تقاضا است و بازار کار مناسبی دارد. اما با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در ترکیه، ممکن است یافتن شغل با سختی هایی همراه باشد.

سخن پایانی

دانشجویان بین المللی می توانند در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ترکیه، با هزینه ای مقرون به صرفه در رشته پرستاری تحصیل کنند. معمولا شرکت در آزمون ورودی و یا گذراندن دوره پری مدیکال در ترکیه برای متقاضیان تحصیل در رشته پرستاری لازم است. زبان تحصیل در این رشته نیز عموما زبان ترکی می باشد اما اکثر دانشگاه های خصوصی ترکیه، این رشته را به زبان انگلیسی به دانشجویان بین المللی ارائه می کنند. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه پرداختیم. امیداوریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *