راهنمای جامع تحصیل پزشکی در اتریش

یکی از رشته های دانشگاهی که بیشترین متقاضی را از سراسر جهان دارد رشته پزشکی است. توجه زیادی به تحصیل پزشکی در کشور اتریش از طرف متقاضیان وجود دارد زیرا سیستم آموزشی اتریش رایگان است و این کشور از رفاه اجتماعی بالایی برخوردار است. سوالاتی از جمله اینکه آیا قبولی در کنکور سراسری در ایران برای اخذ پذیرش در این رشته الزامی است؟ آیا با تحصیل پزشکی امکان اخذ پاسپورت و اقامت اتریش وجود دارد؟ هزینه زندگی در اتریش چقدر است؟ آینده شغلی پس از تحصیل در اتریش چگونه است؟ الزامات تحصیل پزشکی در اتریش ، مدارک مورد نیاز و سایر اطلاعات مرتبط در این مقاله بررسی خواهد شد. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و  وب سايت هاى رسمى كشور اتریش گردآورى شده است.

تحصیل پزشکی در اتریش

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط لازم برای تحصیل در پزشکی
  • تحصیل در اتریش به زبان انگلیسی
  • هزینه تحصیل پزشکی
  • مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در اتریش
  • شرایط کار در اتریش

گزینه های مهاجرت متعددی وجود دارد و مهاجرت تحصیلی یکی از این روش هاست. در واقع، اگر در اتریش تحصیل کنید، ممکن است بعد از چند سال و تحت شرایطی واجد شرایط دریافت گذرنامه ای باشید که به شما امکان می دهد به طور دائم یا حداقل در شرایط خاص در آنجا بمانید. شما می توانید با تحصیل پزشکی در اتریش به یکی از بهترین و با ارزش ترین کشورهای جهان مهاجرت کنید. پس از اتمام تحصیلات پزشکی خود در اتریش، واجد شرایط کار در آنجا هستید و در صورت پرداخت مالیات و بیمه، پس از حدود پنج سال اقامت دائم در این کشور اعطا می شود. و اگر بعد از شش تا هفت سال بتوانید نشان دهید که شرایط اتریش را برآورده کرده اید، می توانید برای پاسپورت اتریشی درخواست دهید.

تحصیل پزشکی در اتریش

در اتریش، قبل از شروع دانشکده پزشکی یک سال نیاز به آموزش پیش نیاز پزشکی وجود دارد. دوره های مقدماتی زبان آلمانی برای دانشجویان اتریشی و خارجی آنها را برای تحصیل پزشکی فشرده در اتریش آماده می کند. قبل از ثبت نام در دانشگاه، همه دانشجویان بین المللی ملزم به گذراندن دوره های پایه هستند. دانش‌آموزان در برنامه‌های آمادگی اتریش برای آموزش پزشکی، دوره‌های شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات و فیزیک و همچنین آمادگی فشرده برای آزمون ورودی به زبان آلمانی را می‌گذرانند. آزمون ورودی، امتحانات رشته اصلی و مدرک زبان آلمانی در سطح C1 همگی از شرایط تحصیل پزشکی در اتریش هستند.

دانشجویان فقط می توانند برای یک دانشگاه پزشکی درخواست دهند زیرا آزمون ورودی یک رویداد هشت ساعته است که به طور همزمان در هر دانشگاه پزشکی در اتریش برگزار می شود. تنها یک بار در سال آزمون ورودی دانشکده پزشکی در اتریش برگزار می شود. برای شرکت در آزمون ورودی باید تا 31 مارس ثبت نام کنید. این آزمون هر جمعه در ماه جولای برگزار می شود و نتایج در هفته اول مرداد ماه به اطلاع عموم می رسد. تا 5 سپتامبر دانشجویان می توانند در این دانشگاه ها ثبت نام کنند. در اتریش، سهمیه ای برای پذیرش در دانشکده پزشکی وجود دارد که بر اساس شهروندی است. تنها 5 درصد از صندلی های دانشگاه پزشکی توسط دانشجویان بین المللی غیر از اتحادیه اروپا پر می شود، در حالی که 25 درصد توسط دانشجویان اتحادیه اروپا پر می شود.

تحصیل در اتریش به زبان انگلیسی

دو راه برای متقاضیان بین المللی برای تحصیل در اتریش وجود دارد، در مورد اینکه آیا امکان تحصیل پزشکی در اتریش به زبان انگلیسی وجود دارد یا خیر می توان گفت متقاضی می تواند با ثبت نام در دانشگاه های دولتی اتریش برای تحصیل در رشته پزشکی به عنوان گزینه اول که به طور قابل توجهی هزینه کمتری دارد دنبال کند. گزینه دوم ثبت نام در دانشگاه خصوصی اتریش است. اکنون می توانید بدون دانستن آلمانی در یک دانشگاه خصوصی در این کشور تحصیل کنید و اتریش برنامه های پزشکی به زبان انگلیسی را ارائه می دهد. دانشکده‌های خصوصی پزشکی اتریش برای تحصیل به زبان انگلیسی بسیار گران‌تر از دانشگاه‌های دولتی هستند و حدودا ۲۰ هزار یورو در سال شهریه دارند.

هزینه تحصیل پزشکی

یکی از مواردی که دانشجویان بین المللی در اتریش باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند شهریه دانشگاه است. بسیاری از متقاضیان به دنبال راهی رایگان یا بسیار مقرون به صرفه برای تحصیل پزشکی در اتریش هستند. همانطور که قبلا ذکر شد، اتریش دارای دو نوع دانشگاه مختلف است: دانشگاه های خصوصی و دانشگاه های دولتی.

شهریه دانشگاه های خصوصی بسیار گران تر از دانشگاه های دولتی اتریش است. مشابه تحصیل در آلمان امکان تحصیل در دانشگاه های اتریش به صورت رایگان وجود دارد. برای دانشجویان خارجی از کشورهای توسعه نیافته برای تحصیل در رشته پزشکی در اتریش، فقط هزینه عضویت اتحادیه دانشجویی 18.70 یورو لازم است. دانشجویان ایرانی می توانند برای تحصیل در رشته پزشکی با هزینه بسیار کم در دانشگاه های دولتی اتریش ثبت نام کنند. دانشجویان برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی اتریش باید بین 700 تا 750 یورو در هر ترم بپردازند.

وقتی به تحصیل در خارج از کشور و در اتریش اشاره می شود، مردم از سراسر جهان هیجان زده می شوند زیرا برای دانشجویان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا رایگان است. برای دانشجویان اتحادیه اروپا، سوئیس و کشورهای کمتر توسعه یافته، دانشگاه های اتریش شهریه دریافت نمی کنند. متوسط هزینه شهریه 726.72 یورو در هر ترم یا بین 1500 تا 600 یورو در سال است. با این حال، هزینه بیمه 18 یورو برای همه دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا مورد نیاز است. علاوه بر این، دوره های آمادگی عمومی برای هر ترم 1180 یورو هزینه دارد.

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در اتریش

پس از بررسی اسناد، شهریه ها و هزینه دانشجویی را می توان بلافاصله پرداخت نمود. پذیرش بلافاصله صورت می گیرد. همان طور که قبلا اشاره شد، برای تحصیل پزشکی در اتریش ابتدا باید یک دوره مقدماتی پیش پزشکی را بگذرانید و سپس در آزمون ورودی پزشکی شرکت نمایید. تسلط به زبان آلمانی در سطح B2 برای پیش پزشکی لازم است.

اخذ ویزا یکی از مهم ترین مراحل در فرآیند تحصیل پزشکی است. متقاضی تحصیل پزشکی ویزای بلند مدت دریافت میکنند. قبل از ثبت نام در دوره های آمادگی پیش پزشکی، داوطلبان مدرک پزشکی باید ویزای نوع D را دریافت کنند که بیش از 180 روز اعتبار دارد. برای تحصیل پزشکی ، مدارکی که در زیر به آنها اشاره می شود، عموما ضروری است. اسناد زیر به منظور اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در اتریش لازم است.

تحصیل پزشکی در اتریش
  • یک سند معتبر مسافرتی (گذرنامه)
  • مدارک تحصیلی دانشگاه و مدارک تحصیلی مدارس متوسطه: شامل آخرین گزارش مدرسه، مدرک تحصیلی دانشگاهی یا یک مدرک ورود به دانشگاه یا معادل خارجی آن به همراه کپی مدارک تحصیلی خارج از اتحادیه اروپا یا گواهی تکمیل حداقل سه سال تحصیلی در یک موسسه آموزشی داخلی و خارجی که پس از دوره متوسطه شناخته شده است. (180 واحد یا ECTS)
  • در صورت موجود بودن شماره شناسایی اتریش (eCard)
  • در صورت لزوم گواهی آلمان C1
  • در صورت انتقال از یکی دیگر از دانشگاه های اتریش در همان حوزه مطالعه گواهی انتقال و سابقه عملکرد
  • انگیزه نامه
  • همه اسناد ارائه شده در صورت لزوم باید اصل باشند و گواهی به زبان انگلیسی و یا آلمانی نیز به آن اضافه شود.
  • کپی پاسپورت
  • تمکن مالی به میزان ۱۴ هزار یورو
شرایط کار در اتریش

پس از فارغ التحصیلی، فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی اتریش معمولاً می توانند به مدت 6 ماه در این کشور بمانند تا در رشته تحصیلی خود کار کنند. در نتیجه فارغ التحصیلان موسسات آموزشی اتریش واجد شرایط درخواست اقامت در اتریش هستند. دانشجویان پزشکی در اتریش نیز می توانند از این فرصت استفاده کنند. نرخ بیکاری در اتریش اخیرا کاهش یافته است. این نرخ تا سال ۲۰۲۲ به حدود ۶ درصد کاهش یافته است.

سؤالات متداول
  • طول دوره پزشکی عمومی در اتریش چند سال است؟

مثل بسیاری از کشورهای دنیا، دوره پزشکی در اتریش۶ سال طول می‌کشد.

  • آیا ایرانیان می توانند در اتریش به صورت رایگان تحصیل پزشکی داشته باشند؟

بله. تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی رایگان است.

  • مهم ترین شرایط پذیرش در رشته پزشکی در اتریش چیست؟

یکی از مهم ترین شرایط تحصیل پزشکی قبولی در آزمون ورودی می باشد.

  • آیا با قبولی در رشته پزشکی در ایران می توان در اتریش در رشته پزشکی تحصیل کرد؟

خیر شما در هر صورت باید آزمون ورودی پزشکی در اتریش را بگذرانید.

  • آیا تحصیل پزشکی در اتریش شرایط راحت تری دارد یا کشوری نظیر فرانسه و یا اسپانیا؟

با توجه به شرایط راحت تر صدور ویزا در کشورهای فرانسه و اسپانیا و همچنین عدم نیاز به تسلط کامل به زبان فرانسوی و یا اسپانیایی کشورهای فرانسه و اسپانیا گزینه های بهتری محسوب می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله تحصیل پزشکی در اتریش و همچنین پیش نیازها و مدارک مورد نیاز برای پذیرش و تحصیل در اتریش به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. بسیاری از متقاضیان تحصیل پزشکی در مورد اتریش توجه ویژه دارند زیرا این کشور یکی از کشورهای اروپایی با سطح رفاه اجتماعی بالا و سیستم آموزشی رایگان است. همانطور که قبلا گفته شد، برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در اتریش باید آزمون ورودی مربوطه را پشت سر بگذارید. اتریش تحصیل رایگان یا تقریباً رایگان ارائه می دهد، اما شما باید توانایی مالی برای زندگی در آنجا داشته باشید. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصيلى به اتریش را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *