بررسی شرایط تحصیل پزشکی در هلند

کشور هلند با داشتن برخی از مجهزترین و پیشرفته ترین بیمارستان های اروپا و مراکز تحقیقات پزشکی مدرن، یکی از برترین کشورها جهت تحصیل در رشته پزشکی است. سیستم آموزشی با کیفیت و ممتاز هلند، وجود دانشگاه های برتر با رنکینگ جهانی و از همه مهمتر، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، به محبوبیت هلند در بین دانشجویان بین المللی افزوده است. تعداد دانشگاه های هلند که رشته های پزشکی را در تمامی مقاطع تحصیلی کاملا به زبان انگلیسی ارائه می کنند به سرعت در حال افزایش است. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در هلند بپردازیم. اگر شما نیز قصد تحصیل در کشور زیبای هلند را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور هلند گردآوری شده است.

تحصیل پزشکی در هلند

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا تحصیل پزشکی در هلند؟
  • دوره تحصیل پزشکی در کشور هلند چگونه است؟
  • شرایط تحصیل در رشته پزشکی در هلند
  • شرایط اخذ ویزای دانشجویی هلند
  • برترین دانشگاه های هلند جهت تحصیل در رشته پزشکی

چرا تحصیل پزشکی در هلند؟

اگر شما از آن دسته دانشجویانی هستید که رویای پزشک شدن، دندانپزشک شدن یا هر نوع پزشک دیگری را دارید، تحصیل پزشکی در هلند باید در صدر لیست شما قرار گیرد. روند اخذ پذیرش از دانشگاه های هلند تقریبا روان و ساده است. وجود بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی پیشرفته در هلند که با دانشگاه های این کشور همکاری فراوان دارند باعث شده است تا دانشجویان رشته پزشکی در این کشور از دانش عملی بالایی برخوردار شوند و با کسب تجربه فراوان، آینده درخشانی داشته باشند. 

مدارک اخذ شده از دانشگاه های هلند در سراسر جهان مورد قبول است و پزشکان می توانند به راحتی در هر کشوری از جهان مشغول به کار شوند. دانشگاه های پزشکی هلند فرصت های شغلی متعددی را به دانشجویان ارائه می دهند. در ضمن، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز از برترین مزیت های تحصیل پزشکی در هلند است که باعث می شود دانشجویان با مانع زبان مواجه نشوند. هزینه های تحصیل و زندگی در هلند نیز مقرون به صرفه است و دانشجویان می توانند با اخذ بورسیه های تحصیلی، هزینه های خود را در این کشور به شدت کاهش دهند. حال با در نظر گرفتن آنچه گفته شد، چنانچه هلند را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب نموده اید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با شرایط تحصیل در این کشور آشنا شوید.

تحصیل پزشکی در هلند

دوره تحصیل پزشکی در کشور هلند چگونه است؟

در مجموع، 11 دانشگاه پزشکی در هلند وجود دارد که دوره های پزشکی را به دانشجویان ارائه می دهند. پس از همه گیری کرونا و با شروع بسیاری از بیماری ها و بحران های بهداشتی در هلند، تعداد دانشگاه های پزشکی در کشور در حال افزایش است. دوره تحصیل پزشکی در هلند شامل سه مرحله اصلی می باشد:

  • لیسانس پزشکی به مدت 3 سال
  • کارشناسی ارشد پزشکی به مدت 3 سال
  • دوره کارآموزی به مدت 1 سال

دانشجویان قادر خواهند بود در تمامی مقاطع به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازند اما در برخی از دانشگاه ها، داشتن مهارت در زبان هلندی نیز لازم است. برای مثال دانشگاه گرونینگن و دانشگاه ماستریخت، دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. اگرچه هلندی ها به زبان انگلیسی مسلط می باشند و امکان تحصیل و زندگی در هلند نیز به زبان انگلیسی فراهم است اما معمولا فارغ التحصیلان پزشکی برای ورود به بازار کار در هلند، نیازمند افزایش مهارت در زبان هلندی خواهند بود. 

برخی از آزمون های پایان دوره، به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد پزشکی نیز به زبان هلندی می باشد. در آخرین سال تحصیلی که مربوط به گذراندن دوره کارآموزی است، پزشکان آینده ملزم به کار در بیمارستان های هلند و کسب تجربه عملی می باشند. در نهایت، پس از قبولی در آزمون حرفه ای اخذ مجوز و ثبت نام رسمی در وزارت بهداشت هلند، پزشکان می توانند در این کشور مشغول به کار شوند.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در هلند

متقاضیان تحصیل پزشکی در هلند میبایست از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نموده و سپس نسبت به اخذ ویزای دانشجویی هلند اقدام کنند. در واقع الزامات مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در این کشور تقریباً مانند سایر شرایط مورد نیاز جهت تحصیل در سایر رشته های تحصیلی در هر دانشگاهی در این کشور است. 

البته نمرات و معدل مورد قبول جهت تحصیل در رشته پزشکی با سایر رشته ها متفاوت است و معمولا متقاضیان باید نمرات و معدل بالایی در مقاطع قبلی کسب نموده باشند. داشتن پاسپورت معتبر، ارائه ریزنمرات و معدل مقاطع قبلی، ارائه مدرک زبان، پرداخت هزینه درخواست و همچنین داشتن دیپلم 12 ساله و گذراندن دروس پایه مانند زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک، از شروط اصلی اخذ پذیرش تحصیلی از دانشکده های پزشکی در هلند است. 

معمولا برای ورود به دانشکده های پزشکی هلند، شرکت در دوره های پری مدیکال و قبولی در آزمون  MCAT و یا آزمون NEET لازم است. از آنجاییکه ممکن است شرایط دانشگاه های مختلف در هلند با یکدیگر متفاوت باشد، توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام حتما وبسایت دانشگاه انتخابی خود در هلند را بررسی نموده و جزئیات شرایط، میزان شهریه و مهلت ارسال درخواست ها را مطالعه نمایید.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی هلند

دانشجویان خارج اتحادیه اروپا میبایست برای تحصیل بلند مدت در هلند (بیش از 90 روز)، ویزای دانشجویی و مجوز اقامت دریافت نمایند. مهمترین شرط در دریافت ویزای دانشجویی، ارائه نامه پذیرش از دانشگاه است. در ضمن متقاضیان باید از طریق ارائه صورتحساب های بانکی، تمکن مالی خود را اثبات نموده و نشان دهند که قادر به تامین هزینه های خود در هلند خواهند بود. در سال 2022، تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی هلند، 932.87 یورو در ماه است. ارائه مدرک مهارت زبان مانند مدرک آیلتس آکادمیک، تافل و یا PTE آکادمیک نیز جهت اخذ ویزای دانشجویی هلند لازم است. 

اگرچه امکان شرکت در دوره های زبان در هلند فراهم است اما توصیه می شود برای افزایش شانس ویزا، حتما مدرک زبان ارائه نمایید. سایر شروط مهم جهت اخذ ویزای دانشجویی هلند عبارتند از: داشتن پاسپورت معتبر، پرداخت هزینه ویزا و اخذ بیمه درمانی در هلند. شما می توانید اطلاعات کامل تر را در وبسایت اداره مهاجرت هلند مطالعه نمایید.

برترین دانشگاه های هلند جهت تحصیل در رشته پزشکی

در میان رشته های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه های هلند، رشته پزشکی جزو محبوب ترین ها است. بسیاری از دانشگاه های مشهور هلند که معمولا دارای رنکینگ جهانی هستند، دوره های پزشکی را در مقاطع مختلف به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. 

برخی از برترین دانشگاه ها جهت تحصیل پزشکی در هلند عبارتند از:

  1. دانشگاه آمستردام (University of Amsterdam) (رنکینگ 55 در جهان)
  2. دانشگاه اراسموس روتردام (Erasmus University Rotterdam) (رنکینگ 179 در جهان)
  3. دانشگاه ماستریخت (Maastricht University) (رنکینگ 233 در جهان)
  4. دانشگاه رادبود (Radboud University) (رنکینگ 220 در جهان)
  5. دانشگاه توئنته (University of Twente) (رنکینگ 189 در جهان)
  6. دانشگاه گرونینگن (University of Groningen) (رنکینگ 128 در جهان)
تحصیل پزشکی در هلند
سؤالات متداول
  • هزینه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در هلند چقدر است؟

به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد ولی معمولا حدود ۳۰۰۰۰ یورو در هر سال تحصیلی خواهد بود.

  • آیا تحصیل پزشکی در هلند شرط سنی دارد؟

بله. متقاضی باید برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی هلند بین 17 تا 25 سال سن داشته باشد.

  • برای تحصیل پزشکی در هلند، چه نمره زبانی مورد قبول است؟

به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد ولی معمولا حداقل نمره آیلتس مورد قبول 6.0 و حداقل نمره تافل مورد قبول، 92 است.

  • هزینه های زندگی در هلند برای دانشجویان پزشکی چقدر است؟

البته که هزینه های زندگی به شهر و سبک زندگی دانشجویان بستگی دارد اما معمولا و به طور متوسط می تواند بین 800 تا 1200 یورو در هر ماه باشد.

  • آیا می توان برای تحصیل پزشکی در هلند، بورسیه دریافت نمود؟

بله. بورسیه های AMC آمستردام، بورسیه های دولتی Holland و بورسیه های دانشگاه ماستریخت و توئنته هلند، جزو محبوب ترین بورسیه ها جهت تحصیل در رشته پزشکی هستند.

  • آيا امکان اخذ ویزای همراه برای دانشجو در هلند وجود دارد؟

بله

  • آیا امکان تحصیل رایگان در هلند وجود دارد؟

بله. در صورت اخذ بورسیه های فول فاند، این امکان فراهم است.

سخن پایانی

تحصیل در رشته پزشکی در هلند، یکی از گزینه های مناسب تحصیل در خارج از کشور می باشد که دوره های تحقیقاتی و بالینی بسیاری را شامل می شود. رشته های پزشکی در اکثر دانشگاه های خصوصی هلند به زبان انگلیسی تدریس می شود و این امر به محبوبیت هلند در بین دانشجویان بین المللی افزوده است. متقاضیان می توانند با اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر در هلند و شرکت در دوره های پری مدیکال، برای تحصیل پزشکی وارد برترین دانشگاه های هلند شوند. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل پزشکی در هلند پرداختیم. 

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور هلند را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *