جدیدترین قوانین ثبت شرکت در ایتالیا

ایتالیا به‌تازگی اقدامات جدیدی را در جهت جذب سرمایه‌گذاران و صاحبان سرمایه به خاک خود انجام داده است. بر اساس آخرین تحولات مربوط به قانون راه‌اندازی شرکت در ایتالیا، هم ساکنان غیر اتحادیه اروپا و هم ساکنان اتحادیه اروپا از مشوق‌های مختلفی در هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور بهره‌مند می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اصلاحات، مربوط به بازه زمانی ثبت شرکت است. تمام مراحل ثبت شرکت در ایتالیا ازجمله افتتاح حساب بانکی و ثبت‌نام برای دریافت شماره مالیاتی، فقط حدود 15 روز کاری طول می‌کشد. درحالی‌که ثبت شرکت در انگلستان ممکن است ماه‌ها زمان ببرد. بااین‌حال، علت افزایش تقاضا برای راه‌اندازی کسب‌وکار از سوی سرمایه‌گذاران خارجی فقط به این موضوع خلاصه نمی‌شود. درواقع، ایتالیا هشتمین قدرت اقتصادی جهان و همچنین دومین کشور تولیدکننده در اروپا با دانش فوق‌العاده در بخش‌های استراتژیک مانند ماشین‌آلات و اتوماسیون، مد و طراحی محسوب می‌شود. شرکت‌های ایتالیایی دارای ثبات، بازده خوب و استانداردهای بالای سودآوری هستند.

ثبت شرکت در ایتالیا

علاوه بر این امکان اخذ اقامت دائم ایتالیا هم برای سرمایه‌گذاران و صاحبان شرکت‌ها در ایتالیا وجود دارد که منجر به حق تحصیل رایگان و بهره‌مندی از تمام خدمات اجتماعی می‌شود که شهروندان ایتالیایی از آن برخوردارند. اگر شما هم علاقه‌مند به راه‌اندازی شرکت در ایتالیا هستید این مقاله را از دست ندهید. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور ایتالیا، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • مزایای راه‌اندازی کسب‌وکار در ایتالیا
  • معایب راه‌اندازی کسب‌وکار در ایتالیا
  • انواع شرکت در ایتالیا
  • مراحل راه‌اندازی شرکت در ایتالیا

مزایای راه‌اندازی کسب‌وکار در ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای قدرتمند درزمینهٔ اقتصادی محسوب می‌شود که حتی پس از بحران‌های مالی جهانی به رشد خود ادامه داده است. علاوه بر این، زیرساخت‌های قوی برای تحقیق و توسعه و نوآوری دارد. همچنین محیط جغرافیایی مطلوبی برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب‌وکار دارد. بااین‌حال قبل از تصمیم‌گیری درباره ثبت شرکت در ایتالیا باید تمام مزایا و معایب این امر را در نظر بگیرید. برخی از مزایای راه‌اندازی کسب‌وکار در ایتالیا عبارت‌اند از:

ثبت شرکت در ایتالیا
  1. موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایتالیا

ایتالیا در مرکز دریای مدیترانه قرار دارد و فرصت دسترسی به مصرف‌کنندگان در سراسر اتحادیه اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه را به کسب‌وکارها می‌دهد. علاوه بر این به دلیل موقعیت ایتالیا، 20 درصد از ترافیک دریایی جهان، 30 درصد از ترافیک سوخت و 25 درصد از ترافیک کانتینری از بندرهای ایتالیا می‌گذرد که حمل‌ونقل و تبادل با سایر کشورها را برای شرکت‌ها آسان می‌کند.

  1. اقتصاد باز و استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی

دولت ایتالیا برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی مشوق‌های متعددی مانند کوتاه بودن زمان موردنیاز برای راه‌اندازی شرکت در ایتالیا و مشوق‌های مالیاتی خاصی را به آن‌ها ارائه می‌کند.

  1. تولید قوی

ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده در اروپا است و پس از آلمان در رتبه دوم قرار دارد. محصولات ایتالیایی به کیفیت و طراحی منحصربه‌فرد مشهور هستند. سرمایه‌گذاران پس از ثبت شرکت در ایتالیا می‌توانند با گروه متخصصان در بخش‌های مختلف مانند مُد، محصولات غذایی، خودرو و دارو مشارکت کنند. شرکت‌ها نیز می‌توانند به شبکه گسترده‌ای از تأمین‌کنندگان مواد اولیه بخش‌هایی ازجمله ماشین‌آلات صنعتی، فلزات، مواد شیمیایی، پلاستیک، کاغذ، سرامیک، نساجی، صنایع دریایی و غیره دسترسی داشته باشند. ایتالیا یکی از تنها پنج کشوری است که دارای مازاد تجاری صادراتی است. تولیدکنندگان ایتالیایی مایل‌اند از این مزیت صادراتی درزمینهٔ سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته که تولید را بهبود می‌بخشد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، ازجمله اتوماسیون صنعتی، روبات‌ها و تولید مواد افزودنی استفاده کنند.

  1. حمایت از نوآوری

ایتالیا بیش از 25 میلیارد یورو در سال برای تحقیق و توسعه هزینه می‌کند و چهارمین کشور درزمینهٔ تحقیق و توسعه در اروپا است و به همین دلیل از استارتاپ‌ها به‌ویژه در بخش‌های صنعت، گردشگری و محیط‌زیست به‌خوبی حمایت می‌کند.

  1. تکنولوژی پیشرفته

ایتالیا تکنولوژی پیشرفته‌ای در صنایع بیوتکنولوژی، مواد شیمیایی، هوافضا و خودروسازی دارد. همچنین به تحقیق و توسعه در زمینه‌های پزشکی و مراقبت بهداشتی، کشاورزی، دامپزشکی و محیط‌زیست اهمیت زیادی می‌دهد. به‌علاوه ایتالیا سومین تولیدکننده بزرگ مواد شیمیایی اروپا است که سعی دارد بازارهای کشاورزی، غذا و نوشیدنی را در دست بگیرد. در بخش هوافضا هم ایتالیا یک تولیدکننده پیشرو هلیکوپتر است و در ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی شریک است. صنعت خودروی ایتالیا به دلیل طراحی و فناوری سطح بالا، با امکانات تولیدی توسعه‌یافته و نیروی کار ماهر، شناخته‌شده است. به همین جهت تقاضا برای ثبت شرکت در ایتالیا در این حوزه‌ها بالاست و البته ایتالیا هم برای پیشرفت بیشتر خود به سرمایه‌گذاران روی خوش ‌نشان می‌دهد.

معایب راه‌اندازی کسب‌وکار در ایتالیا

در کنار همه نکات مثبتی که ذکر کردیم، ثبت کسب‌وکار در ایتالیا نکات منفی و تأمل‌برانگیز هم دارد؛ ازجمله:

  1. نرخ سهولت کسب‌وکار پایین

در گزارش جهانی Doing Business 2020 توضیح داده‌شده است که نرخ سهولت کسب‌وکار در ایتالیا پایین‌تر از میانگین اتحادیه اروپا است. ایتالیا ازلحاظ سهولت کسب‌وکار در رتبه 58 و ازلحاظ راه‌اندازی کسب‌وکار در رتبه 98 از 190 کشور قرار دارد. هرچند زمان ثبت شرکت در ایتالیا کوتاه است اما هزینه‌های آن بالاتر از میانگین اتحادیه اروپاست.

2. مجوز ساخت‌وساز در ایتالیا توسط قوانین ملی کنترل می‌شود اما ازآنجاکه هر شهری این قانون را متفاوت تفسیر می‌کند سرمایه‌گذاری یا ثبت شرکت ساخت‌وساز ممکن است به دلیل دیر صادر شدن مجوز دشوار باشد.

3. رسیدگی به اختلافات و دعاوی تجاری در ایتالیا سریع نیست.

4. نابرابری‌های نظارتی یکی از معایب چشمگیر برای صاحبان شرکت‌ها در ایتالیا است. چراکه قوانین نظارتی هر شهر توسط شهرداری منطقه تعیین و اجرا می‌شود و ممکن است یک تجارت در یک منطقه به‌راحتی قادر به فعالیت باشد اما تجارتی مشابه در منطقه‌ای دیگر دچار چالش شود.

5. مالیات بالا

نرخ مالیات شرکت‌ها در ایتالیا یکی از سنگین‌ترین نرخ‌ها در اروپا است. هرچند نرخ مالیات شرکت‌ها 24 درصد است اما با احتساب سایر مالیات‌ها که حدود 14 مورد است، این نرخ به 59 درصد می‌رسد.

انواع شرکت در ایتالیا

ثبت شرکت در ایتالیا موضوعی گسترده است، زیرا بسته به مدل‌سازمانی شرکت، اهداف تجاری آن، سطح سرمایه‌ای که باید برای شرکت در نظر گرفته شود، میزان مسئولیت مؤسسان و پیامدهای مالیاتی و حسابداری طیف گسترده‌ای از اشکال قانونی برای تأسیس شرکت وجود دارد. بهترین راه‌هایی که یک کارآفرین غیر مقیم می‌تواند تجارت و کسب‌وکار خود را در بازار ایتالیا ثبت کند و توسعه دهد افتتاح یک دفتر شعبه از شرکت موجود، افتتاح دفتر نمایندگی یک شرکت موجود و یا ثبت شرکت جدید در ایتالیا است. در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع شرکت در ایتالیا را معرفی می‌کنیم.

  1. ایجاد شعبه جدید برای شرکت خارجی

شعبه یک واحد جدید یا زیرمجموعه‌ای از یک شرکت موجود خارجی است که تابع قوانین شرکت مادر یا اصلی است و تا حدودی به‌صورت خودمختار عمل می‌کند. شعبه جدید باید دقیقاً با نام شرکت اصلی در ایتالیا فعالیت کند و دفاتر مالی خود را سالانه به اداره ثبت شرکت‌های ایتالیایی ارائه و مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کند.

  1. ایجاد دفتر نمایندگی یک شرکت خارجی

دفتر نمایندگی، دفتر ثبت‌شده یک شرکت خارجی است که در ایتالیا صرفاً و منحصراً فعالیت‌های تبلیغاتی و تبلیغاتی، جمع‌آوری اطلاعات، تحقیقات علمی یا بازار را انجام می‌دهد. دفتر نمایندگی فقط یک وظیفه کمکی یا مقدماتی برای تسهیل نفوذ شرکت خارجی در بازار ایتالیا دارد. یک دفتر نمایندگی می‌تواند یک حساب بانکی در ایتالیا افتتاح کند. دفتر نمایندگی نمی‌تواند فعالیت‌های تجاری (تولید، فروش یا خدمات) ارائه دهد. افتتاح دفتر نمایندگی ساده‌ترین اقدام برای نفوذ به بازار ایتالیا است. درواقع، ثبت شرکت در ایتالیا به این روش به شما امکان می‌دهد تا تبلیغات خود را مستقیماً در قلمرو ایتالیا با هزینه‌های کم انجام دهید، بدون اینکه برخلاف روش‌های دیگر ذکرشده، مشمول پرداخت مالیات در ایتالیا باشید.

  1. ثبت شرکت با مسئولیت محدود

اگر قصد ثبت شرکت در ایتالیا را دارید ابتدا باید نوع شرکت خود را از بین دو نوع اصلی شرکت در ایتالیا یعنی شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تضامنی مشخص کنید که به تفکیک هر یک از آن‌ها را معرفی می‌کنیم. قبل از آن بدانید که هیچ محدودیتی در انتخاب نوع شرکت در ایتالیا برای افراد خارجی وجود ندارد.

شرکت‌های با مسئولیت محدود باید حداقل یک سهامدار و یک مدیر داشته باشند و مسئولیت هر سهامدار در مقابل سود و زیان شرکت به‌اندازه سهام او خواهد بود. انواع مختلفی از شرکت با مسئولیت محدود در ایتالیا وجود دارد:

– سهامی خاص که خود به 2 نوع ساده SRL و سنتی SLRS تقسیم می‌شود و برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مناسب است. این شرکت‌ها باید دفتر مالیاتی سالانه داشته باشند و مالیات بپردازند.

شرکت سهامی خاص سنتی قادر به فعالیت در همه زمینه‌های تجاری است و مسئولیت هر سهامدار محدود به سهم اوست. مبلغ سهام هر فرد در این نوع شرکت حداقل 1 یورو است و حداکثر می‌تواند 10 هزار یورو باشد. برای شرکت‌های سهامی خاص ساده شده هیچ سقفی برای حداکثر سهام وجود ندارد. به‌علاوه سهامداران این نوع شرکت در ایتالیا باید افراد حقیقی باشند و شرکت‌های دیگر نمی‌توانند سهام این نوع شرکت را خریداری کنند.

– سهامی عام SPA: این نوع شرکت باید حداقل یک مدیر داشته باشد و برای شرکت‌های متوسط و بزرگ مناسب است چراکه حداقل میزان سهام باید 50 هزار یورو باشد.

  1. شرکت تضامنی

برای ثبت یک شرکت تضامنی باید حداقل 2 شریک وجود داشته باشند. در این نوع شرکت مسئولیت هر یک از شرکا به نوع شرکت تضامنی تأسیس‌شده بستگی دارد. در شرکت تضامنی عمومی (soci accomandatari) مسئولیت اداره و مدیریت شرکت بر عهده همه شرکا است و همه آن‌ها مسئولیت نامحدودی در قبال شرایط شرکت دارند. در شرکت تضامنی با مسئولیت محدود (soci accomandanti) هر یک از شرکا در حدود سرمایه‌گذاری انجام‌شده در شرکت مسئولیت بدهی و سود شرکت را بر عهده خواهند داشت.

مراحل راه‌اندازی شرکت در ایتالیا

پس از اصلاحات اخیر قانون شرکت‌ها در ایتالیا، راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید در ایتالیا ساده‌تر شده است. روند ثبت شرکت حدود 2 هفته کاری طول می‌کشد که به‌وضوح کمتر از سایر کشورهای اروپایی است. بااین‌حال، شرط داشتن دقت و تخصص کافی در انجام مراحل ثبت شرکت است که سبب می‌شود سرعت کار بالا برود. در غیر این صورت مدت‌زمان راه‌اندازی کسب‌وکار خیلی بیشتر طول خواهد کشید. طبق قانون ایتالیا، هر خارجی می‌تواند در ایتالیا بدون نیاز به مدیر ایتالیایی مقیم شرکت تأسیس کند به شرطی که شهروندان ایتالیایی هم همین شرایط را در کشور مبدأ فرد داشته باشند.

1. اولین مرحله برای راه‌اندازی شرکت ثبت اسامی مدیران و سهامداران شرکت و سپس دریافت شماره شناسایی مالیاتی (Fiscale Codice) است. این شماره توسط آژانس درآمد داخلی (Agenzia Delle Entrate) صادر می‌شود. سهامدار یا مدیر فقط باید فرم ارائه‌شده توسط Agenzia Delle Entrate را پر کند.

2. مرحله دوم تعیین اساسنامه شرکت و ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی است.

3. پس از ثبت اساسنامه، باید برای دریافت شماره مالیات بر ارزش‌افزوده شرکت (Partita IVA) به‌صورت آنلاین اقدام کنید.

4. در این مرحله باید گواهی ثبت شرکت در ایتالیا دریافت کنید. به این منظور باید تمام مدارک اثبات‌کننده مراحل قبلی و مدارک هویتی سهامداران و مدیران شرکت را به همراه آدرس محل شرکت در اتاق بازرگانی ایتالیا ثبت کنید.

5. درنهایت می‌توانید یک حساب بانکی برای شرکت باز کنید و فعالیت تجاری خود را آغاز کنید.

ازآنجایی‌که مراحل قانونی ثبت شرکت بسیار پیچیده است و هرگونه اشتباه ممکن است منجر به افزایش هزینه‌ها، جریمه‌های مالیاتی یا حتی شکایت‌های مدنی و کیفری شود توصیه می‌کنیم از قدرت و تخصص وکلای حرفه‌ای و حاذق عالیان ویزا برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود در ایتالیا استفاده کنید.

ثبت شرکت در ایتالیا
سؤالات متداول
  • مزایای تجارت در ایتالیا چیست؟

ایتالیا با شبکه حمل‌ونقل توسعه‌یافته و دسترسی بدون عوارض گمرکی به بیش از 50 میلیون مصرف‌کننده منطقه اقتصادی اروپا در بیش از 30 بازار ملی، موقعیت بی‌نظیری را به‌عنوان دروازه استراتژیک به اتحادیه اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه ارائه می‌دهد. همچنین، فرهنگ تجاری ایتالیا از نوآوری و سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند و دولت پیشرفت چشمگیری در اصلاحات و مشوق‌های تجاری دوستانه داشته است.

  • نرخ مالیات شرکت‌ها در ایتالیا چقدر است؟

نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها 24 درصد است. ایتالیا 14 مالیات و سهم دریافت می‌کند که درمجموع می‌تواند 59 درصد سود باشد. بااین‌حال، اعتبارات مالیاتی که دولت برای جذب سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد ممکن است این رقم را کاهش دهد.

  • آیا امکان ثبت شرکت در کشور ایتالیا برای افراد خارج از اتحادیه اروپا به‌تنهایی ممکن است؟

بله مالکیت کامل یک فرد خارجی در ایتالیا امکان‌پذیر است و نیازی نیست برای ثبت شرکت حتماً با یک فرد ایتالیایی مشارکت کنید.

  • روند ثبت شرکت در ایتالیا چه مدت طول می‌کشد؟

روش معمول برای راه‌اندازی یک شرکت در ایتالیا حدود یک هفته طول می‌کشد، بااین‌حال، این بازه زمانی بستگی به زمان تهیه مدارک توسط شما دارد.

  • حداقل مبلغی که برای راه‌اندازی شرکت لازم است، چقدر است؟

این موضوع به نوع شرکتی که می‌خواهید تأسیس کنید بستگی دارد: در مورد شرکت با مسئولیت محدود سهامی خاص، شما به 1 یورو نیاز دارید اما برای ثبت شرکت سهامی عام حداقل 50 هزار یورو لازم است.

  • آیا می‌توانم شرکت خود را بدون حضور در ایتالیا ثبت کنم؟

بله شما باید یک نماینده محلی یا یک وکیل حرفه‌ای را تعیین کنید تا روند کار را انجام دهد.

  • آیا ثبت یک شرکت در ایتالیا حتماً یکی از مدیران شرکت باید مقیم ایتالیا باشد؟

خیر. اجباری به مقیم بودن مدیر شرکت وجود ندارد.

سخن پایانی

اولین قدم در ثبت شرکت در ایتالیا انتخاب نوع شرکت است. انواع شرکت‌های متداول در ایتالیا عبارت‌اند از: شعبه شرکت خارجی، دفتر نمایندگی شرکت خارجی، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تضامنی. انتخاب نوع مناسب شرکت به نوع تجارت شما، سرمایه و توقعات شما از میزان مالیات و … بستگی دارد که نیازمند مشاوره تخصصی است. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به ایتالیا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *